Millaista oli tulla takaisin Suomeen asumaan?
Mietimme silloin tällöin, milloin muutamme Suomeen vai muutammeko ollenkaan. Asumme Saksassa (BW) mutta en tule löytämään täältä koulutustani vastaavaa työtä. Mies osaa jonkin verran suomea ja voisi varmaan saada töitä Suomestakin. Tosin luulen, että Suomessa ansaitsemme yhdessä korkeintaan niin paljon kuin mies täällä yksin. Millaisia kokemuksia teillä paluumuuttajilla on? Mitkä asiat olivat positiivisia/negatiivisia? Entä lasten koulu (PISA-tutkimuksista piittamatta jotenkin luotan enemmän saksalaiseen kouluun, varsinkin Baden Württembergissä)... Ja lääkärisysteemit tuntuvat täällä myös paremmilta kuin Suomessa. Ja se pimeys ja pakkaset. Toisaalta: lapset sanovat, että muuttaisivat ihan mielellään ja haluaisin vihdoinkin jo töihin!!
Kommentit (42)
Veit sanat suustani!!!(paitsi saksankieliset joista en ymmartanyt mitaan)Juuri taman takia en muuttaisi ikina takaisin Suomeen,taisin vahingossa syntya vaaraan maailman kolkkaan :).
Joskus jopa havettaa myontaa ihmisille,jotka kyselevat etta ikavoinko Suomeen,etta en ikavoi.He katsovat minua kuin olisin outolintu.Mutta kun olen Suomessa,niin ikavoin tanne.Eli minulle ja perheelleni koti on Usassa,ja olemme kaikki tyytyvaisia.
Terv.Peyton
..tunnen usein juuri samoin kuin sinä Sanna! Minua ärsyttää monet noista mainitsemistasi asioita jo pelkästään Suomen lomalla (en minä ennen mennyt koputtelemaan autojen ikkunoihin, että etkö näe, KÄVELEN SUOJATIELLÄ ja sinä odotat!!)
Olen opiskellut suomalaisessa yliopistossa ja lähtenyt valmistuttuani Saksaan; nyt asunut n. 8 vuotta ja arjen täyttänyt aina lapset. Tunnen opiskelujeni menneen hukkaan, mutta toisaalta; onko työ/" ura" kaikkea. Sitäpä pitää vielä pohtia.
Kaikkea hyvää sinulle Sanna!!