Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko kenelläkään ystävää jolla on vakaa persoonallisuushäiriö?

Vierailija
22.12.2016 |

Mietin vaan, kun kaikki oireet viittaa siihen:/.
Miten olette pärjänneet tällaisen ihmisen kanssa?

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kenen vastuulla oli se epävakaan persoonallisuuden synty?! Mieti kuinka raskasta on sitä hel-vettiä kantaa sisällä?! On niin niin helppoa sysätä vastuu nyt siskollesi, kun hän on aikuinen. Vastuussa todellisuudessa on ne edesvastuuttomat aikuiset, jotka tuhosivat siskosi persoonallisuuden! 

Nyt siskosi kärsii. On todennäköistä, että syyttä kaikesta itseään ja häpeä estää hakeutumasta avun piiriin! "

Oletko itse epävakaa? Surullinen uutinen mutta sinulla on se aikuisen vastuu itsestäsi ihan automaattisesti, ei sitä voi sinne erikseen sysätä. Kaikista vähiten sinusta ovat vastuussa sisarukset joille käytöksesi on todennäköisesti tuottanut paljon tuskaa. 

En ole epävakaa. Olen yksi työryhmän jäsen. 

Tällainen kirjoitustyyli, jossa on paljon tunteenomaisia purkauksia,

Ajattelitko, että nuo sanasi koostuu useamman henkilön kirjoittamana. Minun ensimmäinen kirjoitukseni oli: En ole epävakaa. Olen yksi työryhmän jäsen.

Sitä vastoin, sanomani laukaisi sinussa puolustautumista. Osoitit oman vaillinaisuutesi, sotkeuduit aggressiiviseen kirjoitteluun, väheksyntään, tuomitsemiseen. Tämä on yksi keino paljastaa kasvot, kun ne halutaan esiin. 

Vierailija
102/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskolla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Mulla ei diagnoosia, mutta viitteitä estyneeseen persoonallisuushäiriöön on. Tiedä mistä sitten johtuu, siskoni ja vanhempieni mukaan lapsuuteni/lapsuutemme ja vanhempamme (etenkin äiti) olivat Täydellisiä ja Parhaita. Minusta lapsuutessani oli paljon outoa, ivailua ja kotikiusaamista. 

Oma oireiluni onneksi jo vähentynyt kun en ole siskoni kanssa missään tekemissä ja vanhempieni kanssakin vain vähän. 

Kehoitan sinua hakeutumaan avun piiriin. Sitä kautta voisitte siskosi kanssa löytää toisenne. Uskon vahvasti, että siskosi kanssa sinulla on eheytyminen mahdollista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei johdu! Se on lapsuudessa koetusta vääryydestä johtuva. Milloin sinä tajuat?! Tässä vaiheessa pakko kertoa, että olen eheyttänyt monta lasta näistä lapsuuden traumoista moniammatillisen työyhteisön kanssa. Olen sijaisvanhempi. He ovat päässeet turvaan jos voi sanoa niin ajoissa. Yksikin lapseen kohdistuva laiminlyönti on liikaa. Voin pahoin näitä lukiessani. "

Teet hienoa työtä ja arvostan. Tajuat varmaan kuitenkin että moni näiden lasten traumojen aiheuttajista on myös itse epävakaa? Sanoisitko sijaislapsillesi että heidän pitää vain ymmärtää epvakaita ihmisiä? Aikuisella on aikuisen vastuu. Eri

Olen tässä ketjussa se, joka on huutanut koko ajan sen epävakauden nimiin, että lapsi ei sitä ole syntyjään. Olen koko ajan saanut alapeukkuja, kun olen kertonut, että on kasvatuksen tulos.

Minä todellakin tajuan! Enhän olisi muuten useampaa lasta saanut eheytettyä moniammatillisen yhteistyön sekä perhehoitajuuden kautta. Meidän koti on vakaa ja hyväksyy erilaisuuden.

En ole koskaan tuominnut yhtäkään vanhempaa, joka on lapsen tähän osaan ajanut. Sellaiset vanhemmat tarvitsevat apua. Heillä on myös oikeus tavata lapsiaan, valvotusti. 

Vierailija
104/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan sisarukset ovat kasvaneet ihan samassa ympäristössä ja vau reagoineet toisella tavalla. Temperamenttisella lapsella on suurempi taipumus epävakauteen.

Meillä dynamiikka oli se, että minä vanhempana lapsena sain suuremmat paskulit niskaan. Epävakaa oli aina dramaattinen uhri (esimerkiksi pilasi monet juhlat koska järkyttyi uskomattoman pienestä asiasta). Hänen tunnemyrskyjensä ympärillä pyöri koko huusholli, muut lapset ha heidän tunteensa olivat näkymättömiä koska niitä ei ilmaistu huudolla ja raivolla. Olettaa yhä samaa suhtautumista ja aika vaikea tuntea myötätuntoa.

En ole tekemisissä jos ei ole ihan pakko. 

Miten tähän temperamenttisen lapsen toimintaan reagoitiin? 

Ymmärrettiin loputtomiin, pidettiin pumpulissa, toruttiin muita. 

No, siinä se kasvatuksen tulos. Tämä käytös sallittiin. Vanhemmat eivät kyenneet asettamaan rajoja. Rajaton lapsi, sanotaan. 

Vierailija
105/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei johdu! Se on lapsuudessa koetusta vääryydestä johtuva. Milloin sinä tajuat?! Tässä vaiheessa pakko kertoa, että olen eheyttänyt monta lasta näistä lapsuuden traumoista moniammatillisen työyhteisön kanssa. Olen sijaisvanhempi. He ovat päässeet turvaan jos voi sanoa niin ajoissa. Yksikin lapseen kohdistuva laiminlyönti on liikaa. Voin pahoin näitä lukiessani. "

Teet hienoa työtä ja arvostan. Tajuat varmaan kuitenkin että moni näiden lasten traumojen aiheuttajista on myös itse epävakaa? Sanoisitko sijaislapsillesi että heidän pitää vain ymmärtää epvakaita ihmisiä? Aikuisella on aikuisen vastuu. Eri

Tuosta tuli mieleen lapsuudesta tilanne, jossa menin tutun sosiaalityöntekijän luo hädissäni, koska äiti oli pahoinpidellyt minua keskellä katua. Ainoa, miten hän pystyi minua auttamaan, oli kysymys: Kai sinä tiedät, että äitisi on sairas? Olin 12- vuotias. Vuo

Todella ikävää sinun kohdallasi. 

Vierailija
106/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kenen vastuulla oli se epävakaan persoonallisuuden synty?! Mieti kuinka raskasta on sitä hel-vettiä kantaa sisällä?! On niin niin helppoa sysätä vastuu nyt siskollesi, kun hän on aikuinen. Vastuussa todellisuudessa on ne edesvastuuttomat aikuiset, jotka tuhosivat siskosi persoonallisuuden! 

Nyt siskosi kärsii. On todennäköistä, että syyttä kaikesta itseään ja häpeä estää hakeutumasta avun piiriin! "

Oletko itse epävakaa? Surullinen uutinen mutta sinulla on se aikuisen vastuu itsestäsi ihan automaattisesti, ei sitä voi sinne erikseen sysätä. Kaikista vähiten sinusta ovat vastuussa sisarukset joille käytöksesi on todennäköisesti tuottanut paljon tuskaa. 

En ole epävakaa. Olen yksi työryhmän jäsen. 

Tällainen kirjoit

Hänhän on asiantuntija. 

Vierailija
107/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on epävakaa persoonallisuushäiriö diagnosoitu. Oon kumminkin opetellut tunnistamaan, mitkä asiat triggeröi sitä ja osaan kertoa muille miksi tuntuu tietyltä. Ystävien kanssa ei niinkään oireile tai en näytä sitä heille. Parisuhteessa oireilee pahemmin. Toki joillakin voi olla paljon vakavampi tuo oireilu. Oon tehnyt paljon töitä sen eteen. Aikaisemmin olin todella äkkipikainen.

Vierailija
108/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan sisarukset ovat kasvaneet ihan samassa ympäristössä ja vau reagoineet toisella tavalla. Temperamenttisella lapsella on suurempi taipumus epävakauteen.

Meillä dynamiikka oli se, että minä vanhempana lapsena sain suuremmat paskulit niskaan. Epävakaa oli aina dramaattinen uhri (esimerkiksi pilasi monet juhlat koska järkyttyi uskomattoman pienestä asiasta). Hänen tunnemyrskyjensä ympärillä pyöri koko huusholli, muut lapset ha heidän tunteensa olivat näkymättömiä koska niitä ei ilmaistu huudolla ja raivolla. Olettaa yhä samaa suhtautumista ja aika vaikea tuntea myötätuntoa.

En ole tekemisissä jos ei ole ihan pakko. 

Miten tähän temperamenttisen lapsen toimintaan reagoitiin? 

Keskity lapseen, opi tuntemaan hänet. Kuuntele häntä ja neuvo mikä on oikein ja mikä väär

No tuo ei vastannut siihen kysymykseen, mikä esitettiin sille siskolle, jonka sisko on epävakaa persoonallisuus. 😅

Vierailija
109/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaa sisko löytyy. Harkitsen välien katkomista.

Joillekin ihmisille näyttää olevan oikein ihana mutta minä olen saanut toisenlaisen kunnian, koska pistän ystävällisiä, normaaleja rajoja enkä jaksa hiipiä munankuorilla.

Tiesitkö, että siskosi ei syntynyt epävakaa persoonallisuushäiriöisenä? Joku tai jotkut on aiheuttanut sen omalla toiminnallaan/käytöksellään. Vaatii paljon, jotta tuollainen kehkeytyy.

Sisko kun olet, olet varmaan jotain huomannut?!

Nyt kyllä kirjoitat oman luulosi eikä suinkaan lääketieteen vallitsevan käsityksen mukaisesti persoonallisuushäiriöiden syntymekanismista.

Päinvastoin: Persoonallisuushäiriöt eivät ole mielisairauksia, vaan ne ovat osa ihmisen persoonaa, jota ei muuksi voida lääkkeillä tai terapeuttisella hoidolla muuttaa. Eikä varsi

Persoonallisuushäiriöt syntyvät yleensä lapsuudessa, osa jopa jo sikiöaikana. Epävakaaseen pershäiriöön vaikuttavat mm. lapsuudessa koettu turvattomuus. Usein esim. vanhempien päihdekäyttö tai mt-ongelmat voivat vaikuttaa turvattomuuteen. 

Persoonallisuushäiriöitä voi nimenomaan hoitaa pitkäaikaisella psykoterapialla. Ihminen voi oppia tulemaan toimeen ongelmansa kanssa ja selviämään paremmin. Nykykäsityksen mukaan ihmisen persoona voi muovautua ihan vanhusikään saakka, lapsuudessa ja nuoruudessa aivot ovat muovautuvammat, joten muutos on suurempaa, ja iän myötä se hidastuu. Psykoterapian avulla hyvinkin voi tuota muutosta saada aikaan vielä aikuisenakin. Lääkkeistäkin voi joskus olla apua oireitten lievittämiseen, vaikka ne eivät itse häiriötä paranna. 

Vierailija
110/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun jossain määrin "taiteellisissa" piireissä, joten olen kohdannut muutaman diagnosoidun epävakaan. Yhteen katkaisin välit jo alussa, loput ystävistäni jäivät kärvistelemään tämän kanssa kun halusivat uskoa parasta ja auttaa tätä muuttumaan. Ei toiminut. Yksi sai apua käytösterapiasta ja kehittyi silminnähden terveemmäksi ihmiseksi. Yhteen taas on välit viilenneet lähes kokonaan, kaikki aika meni siihen että vuodatti kaiken mieleensä tulevan murheen ja pälätti ongelmistaan tauotta. Otti itseensä pienestikin poikkeavasta mielipiteestä verisesti ja piti mykkäkoulua pahimmillaan viikon, ja toki kaikki tulkittiin negatiivisen kautta ja loukkauksena häntä kohtaan. Uhkaili nuorempana myös useasti itsemurhalla ja tuli todella mustasukkaiseksi jos tapasin muita ystäviä. Kaiken kaikkiaan hyvin raskas ihminen vaikka osaakin olla myös todella kiltti ja välittävä.

Vierailija
111/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskolla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Mulla ei diagnoosia, mutta viitteitä estyneeseen persoonallisuushäiriöön on. Tiedä mistä sitten johtuu, siskoni ja vanhempieni mukaan lapsuuteni/lapsuutemme ja vanhempamme (etenkin äiti) olivat Täydellisiä ja Parhaita. Minusta lapsuutessani oli paljon outoa, ivailua ja kotikiusaamista. 

Oma oireiluni onneksi jo vähentynyt kun en ole siskoni kanssa missään tekemissä ja vanhempieni kanssakin vain vähän. 

Minulle puhkesi estynyt persoonallisuushäiriö oltuani vuosia tekemisissä epävakaan kanssa, ei ole tavatonta. Epävakaa vaatii niin ison tilan itselleen ja tahtoo saada sinut uskomaan että olet olemassa vain häntä varten, joten defenssinä käyt kehittämään itselleen estyneisyyttä ja huomaamatonta olemusta ettei vahingossakaan aiheuta epävakaan raivokohtauksia.Oma identiteetti katosi täysin kun epävakaan tunteet ja pärjääminen menivät kaiken edelle ja kaikki piti suunnitella sen mukaan, että ottaako epävakaa tästä itseensä.

Vierailija
112/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan sisaruksena suosittelen lämpimästi pysymään kaukana jos eivät ole hoidon piirissä.

Lähimmäisten tulisi tukea toisiansa. Tuollaista siskoa kuule ei kukaan haluaisikaan. Kaikki eivät tule keskenänsä toimeen.

On tässä kuulee vuosikaudet ensin tuettu, sen kun näkisi että siltä epävakaalta saisi edes kerran takaisin tukea. :) Voit vetää lähimmäispuheesi vaikkapa perseeseesi.

Mä en ees haaveile jostain tuesta epävakaalta, tyytyväinen olisin jos joskus ois saamatta paskaa niskaansa 🤦 

Olisit miettinyt sitä, kun ryhdyit muiden perheenjäsenien kanssa tuhoamaan siskoasi. Aiheutitte hänelle syvän, vakavan sairauden. Epävakaa ei synny itsestää

Kivikissa...?

Vierailija
113/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan kanssa elämä on iha hirveää. Paljon rankempaa se mustavalkoinen vaihtelu, toisena päivänä näkee minut enkelinä ja toisena olenkin hirviö. Kritiikkiä ei ota vastaan, joka asiassa hän on Uhri. Manipuloi minkä ehtii, syyllistää, mitätöi, uhriutuu. Odottaa että toiset pitävät huolta kuin lapsesta.

Tämä kokemus siis epävakaasta, joka ei käynyt hoidossa. 

Kuule, noita on joka toisessa kodissa. Ei ne mihinkään hoitoon mene. Mitä sinä selität?

Vierailija
114/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan sisaruksena suosittelen lämpimästi pysymään kaukana jos eivät ole hoidon piirissä.

Lähimmäisten tulisi tukea toisiansa. Tuollaista siskoa kuule ei kukaan haluaisikaan. Kaikki eivät tule keskenänsä toimeen.

On tässä kuulee vuosikaudet ensin tuettu, sen kun näkisi että siltä epävakaalta saisi edes kerran takaisin tukea. :) Voit vetää lähimmäispuheesi vaikkapa perseeseesi.

Mä en ees haaveile jostain tuesta epävakaalta, tyytyväinen olisin jos joskus ois saamatta paskaa niskaansa 🤦 

Olisit miettinyt sitä, kun ryhdyit muiden perheenjäsenien kanssa tuhoamaan siskoasi. Aiheutitte hänelle syvän, vakavan sairauden. Epävakaa ei synny itsestää

Eiköhän jokaisella ihmisellä ole oma vastuu, ei varmasti voi vain muita syyttää jos itse sairastuu. Jotakin rajaa nyt näihin juttuihinne.

Vierailija
115/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin ihmisille näyttää olevan oikein ihana mutta minä olen saanut toisenlaisen kunnian, koska pistän ystävällisiä, normaaleja rajoja enkä jaksa hiipiä munankuorilla.

Tiesitkö, että siskosi ei syntynyt epävakaa persoonallisuushäiriöisenä? Joku tai jotkut on aiheuttanut sen omalla toiminnallaan/käytöksellään. Vaatii paljon, jotta tuollainen kehkeytyy.

Nyt kyllä kirjoitat oman luulosi eikä suinkaan lääketieteen vallitsevan käsityksen mukaisesti persoonallisuushäiriöiden syntymekanismista.

Päinvastoin: Persoonallisuushäiriöt eivät ole mielisairauksia, vaan ne ovat osa ihmisen persoonaa, jota ei muuksi voida lääkkeill

Valitettavasti sinun ymmärryksesi on puutteellinen ja vailla mitään ymmärrystä itse asiasta. Ei ihminen ole tuollainen kapistus. Turhaa syyllistämistä etkä ymmärrä että lapsia kuuluu kasvattaa. Eivät he ole mitään robotteja.

Vierailija
116/145 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen tätä hyvää ketjua.

Vierailija
117/145 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla että asia jokseenkin selvisi. Kihhih. 🤭🤭🤭

Vierailija
118/145 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla että asia jokseenkin selvisi. Kihhih. 🤭🤭🤭

No katsotaan!

Vierailija
119/145 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakaa persoonallisuushäiriö?

Aloittaja tarkoitti varmastikin epävakaata.

Ei. Epä -etuliitteellä tarkoitetaan asian tai käsitteen kaksoismerkitystä, yleensä vastakohtaa. Vaikkapa sana epäaito kertoo itsessään että on olemassa sen vastakohta, aito. Tässä leikitellen siis tuodaan esiin että epävakaalle persoonallisuushäiriölle olisi olemassa myös vakaa persoonallisuushäiriö. Joka hyvin voisi ollakin olemassa, vaikka ns. liian kiltti ihminen. Mutta paradoksaalisesti epävakaan yksi ominaispiirre on liiallinen kiltteys, ainakin aiemmin elämässään.

Harvinaisen totta. Epävakaisiin liittyy ylikiltteys ja ylimiellyttäminen. Terapiassa saattaa sitten heilahtaa toiseen ääripäähän. Valitettavasti. Ei osaa olla keskellä, keskitiellä normaalina.

Vierailija
120/145 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin: Persoonallisuushäiriöt eivät ole mielisairauksia, vaan ne ovat osa ihmisen persoonaa, jota ei muuksi voida lääkkeill

Tämä! Turvattomuus lapsuudessa, vanhempien mt- ja päihdeongelmat. Siinäpä se juuri mistä epävakaa häiriö kumpuaa. Lääkkeet kannattaa ottaa aina ohjeen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan