Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko kenelläkään ystävää jolla on vakaa persoonallisuushäiriö?

Vierailija
22.12.2016 |

Mietin vaan, kun kaikki oireet viittaa siihen:/.
Miten olette pärjänneet tällaisen ihmisen kanssa?

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Mulla ei diagnoosia, mutta viitteitä estyneeseen persoonallisuushäiriöön on. Tiedä mistä sitten johtuu, siskoni ja vanhempieni mukaan lapsuuteni/lapsuutemme ja vanhempamme (etenkin äiti) olivat Täydellisiä ja Parhaita. Minusta lapsuutessani oli paljon outoa, ivailua ja kotikiusaamista. 

Oma oireiluni onneksi jo vähentynyt kun en ole siskoni kanssa missään tekemissä ja vanhempieni kanssakin vain vähän. 

Vierailija
62/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskolla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Mulla ei diagnoosia, mutta viitteitä estyneeseen persoonallisuushäiriöön on. Tiedä mistä sitten johtuu, siskoni ja vanhempieni mukaan lapsuuteni/lapsuutemme ja vanhempamme (etenkin äiti) olivat Täydellisiä ja Parhaita. Minusta lapsuutessani oli paljon outoa, ivailua ja kotikiusaamista. 

Oma oireiluni onneksi jo vähentynyt kun en ole siskoni kanssa missään tekemissä ja vanhempieni kanssakin vain vähän. 

Täällä toinen epävakaan sisko. Koen myös että ollut paljon kiusaamista ja ivaa lapsuudessa. Epävakaalla ja äidilläni vähän erikoinen suhde, äitikin on jotenkin outo ja en ihmettelisi jos myös epävakaa. Aina siskoni puolella, ja on yhä. Siskolle sallitaan kaikki käytös koska "hän vain on tuollainen". En tiedä mitä tehdä, jos katkon välit menetän yhteyden mahdollisiin tuleviin siskon lapsiin. Pelottaa myös jos saa lapsia, mitä on lasten elämä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään coldplaysta.

Vierailija
64/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei johdu! Se on lapsuudessa koetusta vääryydestä johtuva. Milloin sinä tajuat?! Tässä vaiheessa pakko kertoa, että olen eheyttänyt monta lasta näistä lapsuuden traumoista moniammatillisen työyhteisön kanssa. Olen sijaisvanhempi. He ovat päässeet turvaan jos voi sanoa niin ajoissa. Yksikin lapseen kohdistuva laiminlyönti on liikaa. Voin pahoin näitä lukiessani. "

Teet hienoa työtä ja arvostan. Tajuat varmaan kuitenkin että moni näiden lasten traumojen aiheuttajista on myös itse epävakaa? Sanoisitko sijaislapsillesi että heidän pitää vain ymmärtää epvakaita ihmisiä? Aikuisella on aikuisen vastuu. Eri

Tuosta tuli mieleen lapsuudesta tilanne, jossa menin tutun sosiaalityöntekijän luo hädissäni, koska äiti oli pahoinpidellyt minua keskellä katua. Ainoa, miten hän pystyi minua auttamaan, oli kysymys: Kai sinä tiedät, että äitisi on sairas? Olin 12- vuotias. Vuosi oli 1970.

Vierailija
65/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen epävakaan sisko. Koen myös että ollut paljon kiusaamista ja ivaa lapsuudessa. Epävakaalla ja äidilläni vähän erikoinen suhde, äitikin on jotenkin outo ja en ihmettelisi jos myös epävakaa. Aina siskoni puolella, ja on yhä. Siskolle sallitaan kaikki käytös koska "hän vain on tuollainen". En tiedä mitä tehdä, jos katkon välit menetän yhteyden mahdollisiin tuleviin siskon lapsiin. Pelottaa my

Äitisi on normalisoinut omat ongelmansa siirtämällä ne siskoosi. Logiikka: kun kaikki ovat sairaita, se onkin tervettä. 

Vierailija
66/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kenen vastuulla oli se epävakaan persoonallisuuden synty?! Mieti kuinka raskasta on sitä hel-vettiä kantaa sisällä?! On niin niin helppoa sysätä vastuu nyt siskollesi, kun hän on aikuinen. Vastuussa todellisuudessa on ne edesvastuuttomat aikuiset, jotka tuhosivat siskosi persoonallisuuden! 

Nyt siskosi kärsii. On todennäköistä, että syyttä kaikesta itseään ja häpeä estää hakeutumasta avun piiriin! "

Oletko itse epävakaa? Surullinen uutinen mutta sinulla on se aikuisen vastuu itsestäsi ihan automaattisesti, ei sitä voi sinne erikseen sysätä. Kaikista vähiten sinusta ovat vastuussa sisarukset joille käytöksesi on todennäköisesti tuottanut paljon tuskaa. 

En ole epävakaa. Olen yksi työryhmän jäsen. 

Tällainen kirjoitustyyli, jossa on paljon tunteenomaisia purkauksia,

Mitä sitten, jos joku kommentoija on epävakaa persoonallisuus? Kyllä hänkin voi tietää asioita ja olla oikeassa.

Vierailija
67/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äitisi on normalisoinut omat ongelmansa siirtämällä ne siskoosi. Logiikka: kun kaikki ovat sairaita, se onkin tervettä."

Voi hyvinkin olla! "Huvittavaahan" tässä on se, että toinen heistä on psykologi ja toinen on sijaisvanhempi ja seurakunnan sielunhoitaja (=

Vierailija
68/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei johdu! Se on lapsuudessa koetusta vääryydestä johtuva. Milloin sinä tajuat?! Tässä vaiheessa pakko kertoa, että olen eheyttänyt monta lasta näistä lapsuuden traumoista moniammatillisen työyhteisön kanssa. Olen sijaisvanhempi. He ovat päässeet turvaan jos voi sanoa niin ajoissa. Yksikin lapseen kohdistuva laiminlyönti on liikaa. Voin pahoin näitä lukiessani. "

Teet hienoa työtä ja arvostan. Tajuat varmaan kuitenkin että moni näiden lasten traumojen aiheuttajista on myös itse epävakaa? Sanoisitko sijaislapsillesi että heidän pitää vain ymmärtää epvakaita ihmisiä? Aikuisella on aikuisen vastuu. Eri

Tuosta tuli mieleen lapsuudesta tilanne, jossa menin tutun sosiaalityöntekijän luo hädissäni, koska äiti oli pahoinpidellyt minua keskellä katua. Ainoa, miten hän pystyi minua auttamaan, oli kysymys: Kai sinä tiedät, että äitisi on sairas? Olin 12- vuotias. Vuo

Ylitsevuotava ymmärtäminen ja lapsen vastuuttaminen tasa-arvon nimissä oli 70-luvun harha ja virhe.

Vierailija
69/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sitten, jos joku kommentoija on epävakaa persoonallisuus? Kyllä hänkin voi tietää asioita ja olla oikeassa."

Ei kukaan ole väittänyt muuta, luitko viestiketjun? 

Vierailija
70/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Äitisi on normalisoinut omat ongelmansa siirtämällä ne siskoosi. Logiikka: kun kaikki ovat sairaita, se onkin tervettä."

Voi hyvinkin olla! "Huvittavaahan" tässä on se, että toinen heistä on psykologi ja toinen on sijaisvanhempi ja seurakunnan sielunhoitaja (=

Ihan tyypillistä. Lähisukulainen meni 2 kertaa naimisiin saman psykiatrin kanssa. Koko perheellä oli ongelmia. 

Vierailija
71/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ystävä mutta on edellinen pääministeri täysi NARSISTI

Ja miten tämä liittyy aiheeseen?? Ei mitenkään...

Vierailija
72/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävissä ei tietääkseni ole epävakaita. Luulen että eräällä entisellä ystävällä oli piirteitä, välit meni poikki valitettavasti.

Tuntuu että jotkut ihmiset pärjää ihan hyvin näiden epävakaiden kanssa. Naispuoliset epävakaat pärjää usein miesten kanssa kun heiltä eivät ehkä odota samanlaista äidillistä loputonta ymmärrystä ja mies saattaa laittaa epävakauden sen piikkiin että naiset ovat tunteellisia. Omaa pohdintaa vain. 

Vierailija
73/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävissä ei tietääkseni ole epävakaita. Luulen että eräällä entisellä ystävällä oli piirteitä, välit meni poikki valitettavasti.

Tuntuu että jotkut ihmiset pärjää ihan hyvin näiden epävakaiden kanssa. Naispuoliset epävakaat pärjää usein miesten kanssa kun heiltä eivät ehkä odota samanlaista äidillistä loputonta ymmärrystä ja mies saattaa laittaa epävakauden sen piikkiin että naiset ovat tunteellisia. Omaa pohdintaa vain. 

Lisäksi, epävakaaseen persoonallisuuteen kuuluu usein impulsiivinen hyperseksuaalisuus, ja tällaisestahan miehet vain tuppaavat tykkäämään.

Vierailija
74/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kenen vastuulla oli se epävakaan persoonallisuuden synty?! Mieti kuinka raskasta on sitä hel-vettiä kantaa sisällä?! On niin niin helppoa sysätä vastuu nyt siskollesi, kun hän on aikuinen. Vastuussa todellisuudessa on ne edesvastuuttomat aikuiset, jotka tuhosivat siskosi persoonallisuuden! 

Nyt siskosi kärsii. On todennäköistä, että syyttä kaikesta itseään ja häpeä estää hakeutumasta avun piiriin! "

Oletko itse epävakaa? Surullinen uutinen mutta sinulla on se aikuisen vastuu itsestäsi ihan automaattisesti, ei sitä voi sinne erikseen sysätä. Kaikista vähiten sinusta ovat vastuussa sisarukset joille käytöksesi on todennäköisesti tuottanut paljon tuskaa. 

En ole epävakaa. Olen yksi työryhmän jäsen. 

Tällainen kirjoitustyyli, jossa on paljon tunteenomaisia purkauksia,

Kyseessä voi olla myös ihan teini tai esiteini kirjoittelemassa. Ei siihen persoonallisuushäiriötä tarvita, että kirjoittelee aivan mitä sattuu. Joku tekee noin kännissä, toinen muissa aineissa ja kolmas on äiti, jolla nyt vain on mielenkiintoa valita tuollainen kirjoitustyyli. 

Vierailija
75/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävakaus ei johdu automaattisesti pedofiliasta. Nykytiedon mukaan epävakaus ei välttämättä johdu muutenkaan traumasta vaan voi olla erittäin temperamenttisen lapsen riesa. Usein toki taustalla on trauma 

Olet oikeassa, on myös huomioitava että puhutte kaikki eri asioista. Epävakautta boi tulla monellakin tavalla ja se on normaalia. Epävakaa persoonallisuus on täysin eri asia ja sellainen kehittyy tietynlaisille ihmisille johtuen heidän omista henkilökohtaisista ominaisuuksistansa sekä henkilökohtaisista ongelmistansa johtuen. Sekoitatte persoonallisuushäiriön joka on sairaus näihin normaaleihin asioihin. Eikä perdoonallisuushäiriöinen tarkoita sitä että hän olisi fyysisesti sairas tai että hän voisi huonosti sillä tavalla. Heille tulee monesti psyykositiloja jotka johtuvat psyykkisestä sairastumisesta ja heillä on tätä mielisairautta.

Vierailija
76/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan sisarukset ovat kasvaneet ihan samassa ympäristössä ja vau reagoineet toisella tavalla. Temperamenttisella lapsella on suurempi taipumus epävakauteen.

Meillä dynamiikka oli se, että minä vanhempana lapsena sain suuremmat paskulit niskaan. Epävakaa oli aina dramaattinen uhri (esimerkiksi pilasi monet juhlat koska järkyttyi uskomattoman pienestä asiasta). Hänen tunnemyrskyjensä ympärillä pyöri koko huusholli, muut lapset ha heidän tunteensa olivat näkymättömiä koska niitä ei ilmaistu huudolla ja raivolla. Olettaa yhä samaa suhtautumista ja aika vaikea tuntea myötätuntoa.

En ole tekemisissä jos ei ole ihan pakko. 

Kyllä, olet täysin oikeassa. Ihminen on rakas vaikka olisikin sairastunut. Yleensä ovat dramaattisia, ilkeitä, huomionhakuisia, valittavia jne. kaikkea vähän ikävä

Kuka häntä siellä hoidossa ymmärtää? Ymmärrätkö että ei hän avaudu kuin turvallisille ihmisille. Sitä paitsi jos voi hyvin niin miksi hakeutua hoitoon? Jos saa esim. psykoositilan tai sairastuu fyysisesti niin silloin saa hoitoa. Oletko hieman ymmärtänyt väärin? Näillä on lähinnä tunnekylmyyttä sekä käytöshäiriöitä ja muita omia ongelmia. 

Vierailija
77/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan sisarukset ovat kasvaneet ihan samassa ympäristössä ja vau reagoineet toisella tavalla. Temperamenttisella lapsella on suurempi taipumus epävakauteen.

Meillä dynamiikka oli se, että minä vanhempana lapsena sain suuremmat paskulit niskaan. Epävakaa oli aina dramaattinen uhri (esimerkiksi pilasi monet juhlat koska järkyttyi uskomattoman pienestä asiasta). Hänen tunnemyrskyjensä ympärillä pyöri koko huusholli, muut lapset ha heidän tunteensa olivat näkymättömiä koska niitä ei ilmaistu huudolla ja raivolla. Olettaa yhä samaa suhtautumista ja aika vaikea tuntea myötätuntoa.

En ole tekemisissä jos ei ole ihan pakko. 

Miten tähän temperamenttisen lapsen toimintaan reagoitiin? 

Keskity lapseen, opi tuntemaan hänet. Kuuntele häntä ja neuvo mikä on oikein ja mikä väärin. Tue häntä ja opiskelkaa yhdessä miten hyvä käytös auttaa myös itseä. Opeta arvostamaan itseä terveellä tavalla ja olemaan rohkeasti oma itsensä jne. Normaalia?

Vierailija
78/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan sisaruksena suosittelen lämpimästi pysymään kaukana jos eivät ole hoidon piirissä.

Lähimmäisten tulisi tukea toisiansa. Tuollaista siskoa kuule ei kukaan haluaisikaan. Kaikki eivät tule keskenänsä toimeen.

Vierailija
79/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan sisaruksena suosittelen lämpimästi pysymään kaukana jos eivät ole hoidon piirissä.

Lähimmäisten tulisi tukea toisiansa. Tuollaista siskoa kuule ei kukaan haluaisikaan. Kaikki eivät tule keskenänsä toimeen.

On tässä kuulee vuosikaudet ensin tuettu, sen kun näkisi että siltä epävakaalta saisi edes kerran takaisin tukea. :) Voit vetää lähimmäispuheesi vaikkapa perseeseesi.

Vierailija
80/145 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tässä kuulee vuosikaudet ensin tuettu, sen kun näkisi että siltä epävakaalta saisi edes kerran takaisin tukea. :) Voit vetää lähimmäispuheesi vaikkapa perseeseesi.

Sinua ottaa oma elämäsi koville mutta äläs tule minua siinä näpäyttelemään kun et tiedä minkä helvetin olen käynyt elämässäni läpi eikä vain yhden kiukkuisen siskon vuoksi. Että koitapa edes yrittää suhtautua pieneen ongelmaasi ja opettele itse edes perkele käyttäytymään tuon muiden päälle käymisen sijasta. Taidat itse tarvita hieman enemmän apua kuin edes ymmärrät. Häpeä käyttäytymistäsi nolla.