onko kenelläkään ystävää jolla on vakaa persoonallisuushäiriö?
Mietin vaan, kun kaikki oireet viittaa siihen:/.
Miten olette pärjänneet tällaisen ihmisen kanssa?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaan sisaruksena suosittelen lämpimästi pysymään kaukana jos eivät ole hoidon piirissä.
Lähimmäisten tulisi tukea toisiansa. Tuollaista siskoa kuule ei kukaan haluaisikaan. Kaikki eivät tule keskenänsä toimeen.
On tässä kuulee vuosikaudet ensin tuettu, sen kun näkisi että siltä epävakaalta saisi edes kerran takaisin tukea. :) Voit vetää lähimmäispuheesi vaikkapa perseeseesi.
Mä en ees haaveile jostain tuesta epävakaalta, tyytyväinen olisin jos joskus ois saamatta paskaa niskaansa 🤦
No tämä! Epävakaan läheisenä eläminen on todella rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaan sisaruksena suosittelen lämpimästi pysymään kaukana jos eivät ole hoidon piirissä.
Lähimmäisten tulisi tukea toisiansa. Tuollaista siskoa kuule ei kukaan haluaisikaan. Kaikki eivät tule keskenänsä toimeen.
On tässä kuulee vuosikaudet ensin tuettu, sen kun näkisi että siltä epävakaalta saisi edes kerran takaisin tukea. :) Voit vetää lähimmäispuheesi vaikkapa perseeseesi.
Mä en ees haaveile jostain tuesta epävakaalta, tyytyväinen olisin jos joskus ois saamatta paskaa niskaansa 🤦
Hieman sairas tuo ihminen itse, tuolla tavalla nolosti ei kukaan terve ihminen käy kenenkään kimppuun. Ei ollut mitään aihetta. Tapelkaa sairaspäiset ihmiset keskenänne, ei teitä voi auttaa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alatte voida itse huonosti ja se näkyy käyttäytymisessännekin hyvin nopeasti. Tehkää muutoksia jos ette pysty olemaan epävakaiden elämässä. Itse olen pystynyt hyvin, ei mitään suuria ongelmia. Keskusteluyhteys sekä arvostus kuten kaikkia ihmisiä kohtaan on tärkeä. Vinkkinä vain.
"Alatte voida itse huonosti ja se näkyy käyttäytymisessännekin hyvin nopeasti. Tehkää muutoksia jos ette pysty olemaan epävakaiden elämässä. Itse olen pystynyt hyvin, ei mitään suuria ongelmia. Keskusteluyhteys sekä arvostus kuten kaikkia ihmisiä kohtaan on tärkeä. Vinkkinä vain."
Miksi koet tehtäväksesi saarnata täällä epävakaiden murjotuille läheisille miten heidän tulisi epävakaita miellyttää? Minä sanon epävakaiden läheisille tämän: pitäkää omat rajanne, pitäkää itsestänne huolta. Älkää kuunnelko manipulointia, hyväntahtoistakaan. Syyllistys ja tunteidenne vähättely ovat yksi varoitusmerkki.
Vierailija kirjoitti:
"Alatte voida itse huonosti ja se näkyy käyttäytymisessännekin hyvin nopeasti. Tehkää muutoksia jos ette pysty olemaan epävakaiden elämässä. Itse olen pystynyt hyvin, ei mitään suuria ongelmia. Keskusteluyhteys sekä arvostus kuten kaikkia ihmisiä kohtaan on tärkeä. Vinkkinä vain."
Miksi koet tehtäväksesi saarnata täällä epävakaiden murjotuille läheisille miten heidän tulisi epävakaita miellyttää? Minä sanon epävakaiden läheisille tämän: pitäkää omat rajanne, pitäkää itsestänne huolta. Älkää kuunnelko manipulointia, hyväntahtoistakaan. Syyllistys ja tunteidenne vähättely ovat yksi varoitusmerkki.
Kuule samalla oikeudella kun sinäkin tässä käyt päälle ja saarnaat minuakin. Hyväksykää nyt jo se tosiasia että sairaita on paljon ja heillä on aika paljon elämissään ihmisiä. Älä voi huonosti vaan tee asioillesi ja omille asioillesi jotakin. Kaikkea hyvää sinulle.
Kuule samalla oikeudella kun sinäkin tässä käyt päälle ja saarnaat minuakin. Hyväksykää nyt jo se tosiasia että sairaita on paljon ja heillä on aika paljon elämissään ihmisiä. Älä voi huonosti vaan tee asioillesi ja omille asioillesi jotakin. Kaikkea hyvää sinulle.
En ole saarnannut, olen asettanut sinulle ne kuuluisat rajat. Voin oikein hyvin ja onnellisesti, osittain juuri siksi että olen näitä rajoja laitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaus ei johdu automaattisesti pedofiliasta. Nykytiedon mukaan epävakaus ei välttämättä johdu muutenkaan traumasta vaan voi olla erittäin temperamenttisen lapsen riesa. Usein toki taustalla on trauma
Olet oikeassa, on myös huomioitava että puhutte kaikki eri asioista. Epävakautta boi tulla monellakin tavalla ja se on normaalia. Epävakaa persoonallisuus on täysin eri asia ja sellainen kehittyy tietynlaisille ihmisille johtuen heidän omista henkilökohtaisista ominaisuuksistansa sekä henkilökohtaisista ongelmistansa johtuen. Sekoitatte persoonallisuushäiriön joka on sairaus näihin normaaleihin asioihin. Eikä perdoonallisuushäiriöinen tarkoita sitä että hän olisi fyysisesti sairas tai että hän voisi huonosti sillä tavalla. Heille tulee monesti psyykositiloja jotka johtuvat psyykkisestä sairastumisesta ja heillä on tätä mielisairautta.
Epävakaasta persoonallisuushäiriöstä käytetään myös termiä epävakaa persoona. Ovat sama asia ainakin tuossa kommentissa, muista en tiedä. Tarkoitin siis nimenomaan epävakaata personallisuushäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
En ole saarnannut, olen asettanut sinulle ne kuuluisat rajat. Voin oikein hyvin ja onnellisesti, osittain juuri siksi että olen näitä rajoja laitellut.
Ei kiinnosta tässä kohdassa rajasi, ymmärrän omani. Et kunnioita minua joten asettele rajojasi hieman uudelleen. Hyvä yritys muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaus ei johdu automaattisesti pedofiliasta. Nykytiedon mukaan epävakaus ei välttämättä johdu muutenkaan traumasta vaan voi olla erittäin temperamenttisen lapsen riesa. Usein toki taustalla on trauma
Olet oikeassa, on myös huomioitava että puhutte kaikki eri asioista. Epävakautta boi tulla monellakin tavalla ja se on normaalia. Epävakaa persoonallisuus on täysin eri asia ja sellainen kehittyy tietynlaisille ihmisille johtuen heidän omista henkilökohtaisista ominaisuuksistansa sekä henkilökohtaisista ongelmistansa johtuen. Sekoitatte persoonallisuushäiriön joka on sairaus näihin normaaleihin asioihin. Eikä perdoonallisuushäiriöinen tarkoita sitä että hän olisi fyysisesti sairas tai että hän voisi huonosti sillä tavalla. Heille tulee monesti psyykositiloja jotka johtuvat psyykkisestä sairastumisesta ja heillä on tätä
Hyvä jos erotat häiriön ja sairauden. :) Onnea jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta tässä kohdassa rajasi, ymmärrän omani. Et kunnioita minua joten asettele rajojasi hieman uudelleen. Hyvä yritys muuten.
Epäterve merkki, jos muiden ihmisten rajat eivät kiinnosta. Kysymys siitä, miksi annat neuvoja epävakaiden läheisille ei ollut epäkunnioittava vaikka sen sellaiseksi kokisit. Sinulla ei ole myöskään oikeutta päättää missä minun rajani menevät, niiden paikka ei riipu mielipiteestäsi.
Epävakaan kanssa elämä on iha hirveää. Paljon rankempaa se mustavalkoinen vaihtelu, toisena päivänä näkee minut enkelinä ja toisena olenkin hirviö. Kritiikkiä ei ota vastaan, joka asiassa hän on Uhri. Manipuloi minkä ehtii, syyllistää, mitätöi, uhriutuu. Odottaa että toiset pitävät huolta kuin lapsesta.
Tämä kokemus siis epävakaasta, joka ei käynyt hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alatte voida itse huon
Saavat nyt sen saman paskan niskaan, mitä ovat luoneet koko ikänsä epävakaan niskaan, synnyttääkseen epävakauden.
Vierailija kirjoitti:
Vit-tu! Milloin te tajuatte, että yleisin syy on trauma. Ympäristötekijät lukeutuu myös. Mikäli on perinnöllinen, on läheinen epävakaa!
Tämä ei ole trivial pursuit! Voitte käydä lukemassa epävakaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi epävakauden syntymekanismi tuo viimeinen lause.
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kun se epävakaakin olisi lapsuudessaan saanut kokea turvalliset rajat! Nyt sinä tyranni tuhoat rajoinesi häntä lisää. Et ole ansainnut sisartasi ja sisaresi on ansainnut enemmän kuin teidät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, on myös huomioitava että puhutte kaikki eri asioista. Epävakautta boi tulla monellakin tavalla ja se on normaalia. Epävakaa persoonallisuus on täysin eri asia ja sellainen kehittyy tietynlaisille ihmisille johtuen heidän omista henkilökohtaisista ominaisuuksistansa sekä henkilökohtaisista ongelmistansa johtuen. Sekoitatte persoonallisuushäiriön joka on sairaus näihin normaaleihin asioihin. Eikä perdoonallisuushäiriöinen tarkoita sitä että hän olisi fyysisesti sairas tai että hän voisi huonosti sillä tavalla. Heille tulee monesti psyykositiloja jotka johtuvat psyykkisestä sairastumisesta ja heillä on tätä
Käykää jo per-kele lukemassa, miten epävakaa persoonallisuushäiriö syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäterve merkki, jos muiden ihmisten rajat eivät kiinnosta. Kysymys siitä, miksi annat neuvoja epävakaiden läheisille ei ollut epäkunnioittava vaikka sen sellaiseksi kokisit. Sinulla ei ole myöskään oikeutta päättä
Näin puhuu epävakaa persoonallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Epävakaan kanssa elämä on iha hirveää. Paljon rankempaa se mustavalkoinen vaihtelu, toisena päivänä näkee minut enkelinä ja toisena olenkin hirviö. Kritiikkiä ei ota vastaan, joka asiassa hän on Uhri. Manipuloi minkä ehtii, syyllistää, mitätöi, uhriutuu. Odottaa että toiset pitävät huolta kuin lapsesta.
Tämä kokemus siis epävakaasta, joka ei käynyt hoidossa.
Edelleen, miten häntä on kohdeltu lapsena. Kun ihminen uhriutuu aikuisena, syyllistää, mitätöi, manipuloi. Uskon vahvasti, että hän on saanut osakseen tällaista kohtelua lapsena. Mikäli et kuulu hänen lapsuuden perheeseen, voit edesauttaa eheytymistä käymällä terapiassa hänen kanssaan. Näin opit ymmärtämään häntä.
Mikäli kuulut perheeseen ja menet hänen kanssaan terapiaan on vaara, että te kaikki paljastutte.