Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jää lapsille joulu laittamatta

Vierailija
19.12.2016 |

Olen ammatiltani konsultti - siis asiakkaiden sylkykuppi. Minua saavat siis näennäisesti sivistyneet ihmiset kohdella kuten haluavat. Mistään ei tarvitse kiittää, sillä nöyristelyn ja kiitokset hoidan minä. Asiakkaani tietää, että minulla on kotona pienet lapset, mutta ei mitään armoa joulun alla.
Tänään olin töissä 9-22, jotta asiakas pääsisi lomamatkalleen siten, etteivät tekemättömät hommat vaivaa. Sama on jatkunut viikkoja. Jos en toteuta samalta istumalta jokaista toivetta, asiakas uhkaa esimiehelleni vievänsä työt muualle. Ja kun olen vielä koeajalla. Firmassa, joka mainostaa olevansa perheystävällinen.

Meillä ei ole kotona lainkaan joulua. Kämppä kaaoksessa, joka on syntynyt kun on pienten lasten äiti ja töissä 70 tuntia viikossa. Ei kuusta, koristeita, lahjoja tai ruokia. Milloin ne ehtisin? Perjantai-iltaan painetaan 12-14 tunnin päiviä.
Ja lapset odottaa joulua. Minä haluaisin vain käpertyä kipuraan ja itkeä.

Huomenna herään ja avaan meilini. Niiden perusteella kaikki on tehty huonosti ja lisää töitä vaan pitäisi ottaa vastaan.
Eikö ihmisillä ole sydäntä tai mitään vastuuta muista ihmisistä? Onko asiakkaalla oikeus kohdella ihan miten haluaa?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistähän asioista täällä sitten saa valittaa jos ei juuri niistä oman elämän tilanteista? Mistään muusta meillä ei ole niin konkreettista tuntua ja mikään muu ei harmita niin paljoa kuin ne omassa elämässä tapahtuvat asiat. Jokaiselle meille tulee tilanteita, joita ei osannut ennakoida, joita ei osannut tehdä, jotka tuli eteen vastoin omia odotuksia.

Ap, minä tein viime vuonna töitä 22 pvä asti, sitten täysi höyry päällä siivottiin ja järjestettiin joulu. Olihan se aika kireää, mutta onnistuttiin. Tänä vuonna päätin, että aloitan loman aikaisemmin, mutta olenko saanut asioita yhtään nopeammin valmiiksi? En. Ei ihminen ole täydellinen. Jos olisi, niin se olisi tylsää.

Vierailija
42/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta valmista ruokaa, pyydä siivooja ja laita lapset koristelemaan koti. Oletko ehtinyt hankkia yhtään lahjaa? Pääasia ei ole sinun riehumisesi vaan joulu tulee jokatapauksessa ja menee ohikin. Kunhan lapset edes saavat hieman jouluntuntua ja itse saat LEVÄTÄ. Niin, se lepo on sinulle nyt jouluntuoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on selvästi epäpätevä hommiinsa. Konsultit nyt vain keskimäärin puhuvat mitä sattuu ja lähettävät hävyttömän laskun perään. Ja jos ei pää kestä, niin ei muuta kuin ovesta ulos.

44/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ihmiset uhraudutte noin? Ap, kai sulla on joku työaika sovittuna? Missä lapset on kun sinä olet 14h päivässä töissä? Jos miehen kanssa, miksei se mies valmistele joulua?

Mulla on myös pieni lapsi ja pomo tietää sen. Olen osa-aikainen työntekijä nollasopparilla ja sain esim jouluksi neuvoteltua viikon vapaaksi. Palkatontahan se on mutta so what. Pomolla on myös sen verran järkeä päässä että tajuaa, että lapsi pitää hakea klo 17 mennessä hoidosta. Näin se vaan on. Mulla ei ole miestä enkä voi antaa työelämän jyrätä, vaikka työ onkin mulle tärkeää ja olen kunnianhimoinen.

Samaan aikaan vastaavalla työsopparilla oleva kollega tekee 10h päiviä joka päivä, kun "on niin kiire". No kai siitä jonkun kruunun saa kun uhrautuu.

Ei ap kukaan pidä sun puolia ellet sinä itse. Sun täytyy asettaa ne rajat.

Muoks. Olen siis opiskelija ja siksi tällainen työsopimus.

Vierailija
45/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinosa ihmisistä ei osaa ajatella asiaa sun näkökulmasta.

Niin. Eihän aloittajakaan ajatellut kenenkään muun kuin itsensä näkökulmasta. Niillä aloittajan demonisoimilla asiakkailla on omat huolensa ja kiireensä. Jotka eivät ole yhtään tippaa vähemmän tärkeitä kuin aloittajalla. Silti aloittaja syyttää heitä siitä että eivät unohda omia ongelmiaan ja keskity täysillä antamaan hänelle kiva joulu.

Vierailija
46/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se ap hävisi? Taas jokin trolli;(

Vierailija
47/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Miksi te ihmiset uhraudutte noin? Ap, kai sulla on joku työaika sovittuna? Missä lapset on kun sinä olet 14h päivässä töissä? Jos miehen kanssa, miksei se mies valmistele joulua?

Mulla on myös pieni lapsi ja pomo tietää sen. Olen osa-aikainen työntekijä nollasopparilla ja sain esim jouluksi neuvoteltua viikon vapaaksi. Palkatontahan se on mutta so what. Pomolla on myös sen verran järkeä päässä että tajuaa, että lapsi pitää hakea klo 17 mennessä hoidosta. Näin se vaan on. Mulla ei ole miestä enkä voi antaa työelämän jyrätä, vaikka työ onkin mulle tärkeää ja olen kunnianhimoinen.

Samaan aikaan vastaavalla työsopparilla oleva kollega tekee 10h päiviä joka päivä, kun "on niin kiire". No kai siitä jonkun kruunun saa kun uhrautuu.

Minulla ei ole lapsia ja saan minäkin viikon vapaata jos pyydän. Ei tuo lapsistasi johdu, vaan siitä että työnantaja joustaa jos työntekijäkin joustaa. Eikä sitä viikon vapaata tosiaan kenellekään pyytämättä tyrkytetä.

Vierailija
48/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs aloittajan mies puuhaa?

Vierailija
49/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit vielä, älä panikoi.

Jäsentele joulukiire. Käytä tunti suunnitteluun. Tee lista pakollisista asioista millä joulu tulee; kuusi, siivous, ruuat, lahjat, ostoslistat. Priorisoi tärkeimmät, jos aikaa on vähän mieti mistä tingit esim. siivouksen sijaan kynttilät :). Sitten tehokasta toimintaa pari päivää ja ylivetämään tehtäviä sitä mukaan kun valmistuvat. Pystyt kyllä.

Töissä opettele määrittelemään rajasi. Kun nykyään töitä työnnetään enemmän kuin yhden tekijän määrä on niin täytyy opetella sanomaan ei. Nyt sulla on joko liikaa työtä tai teet vääriä asioita. Esimiehen kanssa kannattaa käydä tilannetta läpi jos jatkat työssä.

Vierailija
50/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota kutsutaan työelämäksi ja aluksi on tehtävä uhrauksia. Jos ei tule joulua ilman sitä että siivoat ja touhuat niin sitten se on niin tänä vuonna. sellaisen joulun olen joskus joutunut kokemaan itsekin. Olin töissä vielä jouluaattona kello kahteen hoitelemassa asiakkaiden juttuja että heillä ainakin olis hyvä joulu. Ei se niin kamalaa ollut:) Tsemppiä.

Mieluummin olisin työtön kuin tekisin uhrauksia, joista kärsii perhe.

😂😂😂😂 tämän takia Suomi pullottaa työttömiä. Jos kokee kiduttavansa perhettä tuolla tavalla, niin asiat on aika hyvin.

Vierailija
51/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota kutsutaan työelämäksi ja aluksi on tehtävä uhrauksia. Jos ei tule joulua ilman sitä että siivoat ja touhuat niin sitten se on niin tänä vuonna. sellaisen joulun olen joskus joutunut kokemaan itsekin. Olin töissä vielä jouluaattona kello kahteen hoitelemassa asiakkaiden juttuja että heillä ainakin olis hyvä joulu. Ei se niin kamalaa ollut:) Tsemppiä.

😂😂😂😂 tämän takia Suomi pullottaa työttömiä. Jos kokee kiduttavansa perhettä tuolla tavalla, niin asiat on aika hyvin.

No riippuu mihin vertaa. Jos johonkin Aleppon tilanteeseen, niin toki asiat ovat aika hyvin. Mutta noin muuten ne eivät ole hyvin, jos pienet lapset eivät näe äitiään juuri lainkaan. Vika tuskin on ap:ssa, jos työelämä tarkoittaa sitä, että joko painat aamusta iltamyöhään tai olet kokonaan työttömänä. Sori vaan, mutta suuri osa ihmisistä on sitä mieltä, että lapsia ei saa uhrata vanhemman työnantajan ääliömäisyydelle. Joku normityö puolestaan tuskin on mitään uhraamista.

Vierailija
52/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan ymmärrä valitustasi. Olen itse hommassa, jossa marraskuusta helmikuulle meillä on melkoista ruuhkaa ja pitkiä päiviä. Mihin sun viikonloput sitten katoaa? Jos ei ole vieraita tulossa, niin joulu on aika helposti hoidettavissa.

Kaupasta saa valmiina laatikot ja kinkut ja kakut ja tortut, nettiruokakaupasta kotiovelle saakka, karjalanpaisti vaan tyrkätään uuniin, jos sitä syö, samoin voi tehdä vaikka kiusausta. Kiisseli ja riisipuuro on pässinhelppoa. On sitten jotain kotitekoista. Lahjat voi hommata kotiovelle kannettuna netistä ja eihän se joulu ole nyt kuin yksi viikonloppu. Siivous käy niin, että otat lattiaharjan ja ison korin, vaikka pyykkikorin, ja lapat risteilevät tavarat sinne. Ei se joulu tule raatamalla, se on mielessä. Otat ne kersat kainaloon ja laulelette jotain mukavaa, syötte kaupan pipareita ja katselette joulupiirrettyjä.  Siitä se lähtee. Joulukukkia ja kuuseksi vaikka pieni muovikuusi. Viepähän vähemmän tilaa varastossa.

Paketit voi kääräistä yöllä tai maksaa kauppakeskuksessa pienestä paketointipalvelusta. 

Älä stressaa, mene siitä missä aita on matalin.

Vierailija
53/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yh ja sulla on lähelöä sukulaisia tai ystäväperheitä, niin palkkaa pari teiniä hakemaan ja koristelemaan kuusi lasten kanssa. Tilaa valmisruuat netistä kotiovelle tuotuna. Palkkaa siivooja, jos vielä ehtii. Tee tehoisku kauppaan ja hanki lasten lahjat kerralla sieltä. Älä osta mitään muille, aikuisille ei mitään. Jos pakko niin konvehtirasiat. Tai ota äkkilähtö jonnekin etelään all inclusive koko porukalle tai edes risteily.

Jos sulla on mies, niin käske hänen valmistella joulu tänä vuonna.

Vierailija
54/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se ap tarkoittaa että lapsille jää joulu laittamatta?

Siis mitä jää tekemättä/laittamatta? Kinkku? Lahjat? Kuusi?

Nämä kolme asiaa varmasti kekiää aattona ja aatonaattona, no ne lahjat olis kyllä kannattanut hoitaa etukäteen ettei tarvitse sitten kauheaassa ryysiksessä tehdä hätäostoksia. Jos lapset on jo isompia niin voisivat toki jostain reissun tyngästäkin innostua. Ei se joulu kummempaa kaipaa.

Vanhemmille ja isovanhemmille voi ostaa kukkia. Vieraita ei tarvitse joulunpyhiksi kutsua joten niitä varten ei tarvitse varata mitään.

Vierailija
55/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna neuvoja varsinaiseen kysymykseesi , mutta pari asiaa:

Olet koeajalla ja tuota menoa burnoutissa ennenkuin se edes loppuu.Tuota menoa jaksaa hetken , mutta ei kovin pitkään.

Minkä työehtosopimuksen alla työskentelet? Ylitöitä saa teettää _ainoastaan_ työntekijän suostumuksella.

Työnantaja voi vaatia mitä tahansa , mutta jonkinlaisia lakeja on vielä työntekijääkin suojelemassa.Onko luottamusmiestä tms. olemassa ? 

Vierailija
56/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun töitä on hankala saada, niin ei se mielestäni tarkoita sitä, että yhden ihmisen pitää tehdä sitten monen ihmisen työt. Olet työsopimuksen mukaisesti työssä ja sanot sitten että sori, työaika loppuu, pitää hakea lapset tarhasta. Jos saat potkut niin ehkä saat säilytettyä mielenterveytesi ja saat viettää aikaa lastesi kanssa. Olet sylkykuppi koska olet ottanut sen roolin itsellesi. Kai ymmärrät että sama meininki jatkuu kun koeaika loppuu? Valmistaudu siis stressiin tulevaisuudessakin.

Täällä onkin monta viestiä ohjeita että miten selviää joulusta ilman stressiä ja joulusiivousta. Voit käyttää myös normaalisti av:lla käyttämäsi ajan siihen joulun valmisteluun. ;)

57/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia ja saan minäkin viikon vapaata jos pyydän. Ei tuo lapsistasi johdu, vaan siitä että työnantaja joustaa jos työntekijäkin joustaa. Eikä sitä viikon vapaata tosiaan kenellekään pyytämättä tyrkytetä.

Nojuu totta, mun näkökulmasta vain tämä liittyy lapseen koska ilman lasta voisin mainiosti olla enemmän töissä. Ap:llakin on lapsia ja niitä pitäisi pikkusen ajatella ja oppia pitämään puoliaan. Joskus se suu on vaan pakko saada auki.

58/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheen ainoa aikuinen on 12-14h päivässä töissä, lapset kärsivät siitä taatusti. Vai tykkääkö ne lapset olla 15h päiväkodissa tai koulun jälkeen koko illan yksin? Ja vaikka olisi kaksikin aikuista niin eihän se töissä oleva näe lapsiaan juuri ollenkaan.

Vierailija
59/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas sen luokan uhriutumista, että ei voi olla kyseessä kuin nainen. Yhyy nyyh olen työnantajani uhri auttakaa! Työnantaja pahoinpitelee minua henkisesti. En saa viettää joulua kun työnantaja teettää töitä. Olen orja auttakaa minua nyyh nyyh yhyy byäää!

Kasvata selkäranka ja sano vastaan. Ei kukaan palstalainen tule sinun puolesta sanomaan asiakkaalle, ettet ole nyt pariin päivään töissä vaan vietät ajan lastesi kanssa, sinun pitää tehdä se itse. Tervetuloa aikuisten maailmaan.

Kukaan ei ole sinua töihin pakottanut. Olet itse tehnyt päätöksen lähteä alallle, jossa joudut hankalaan tilanteeseen. Olet itse hankkinut lapsia, jotka joutuvat kärsimään hankkimastasi työstä. Puuttuu vielä, että ilmoitit ampuneesi itseäsi jalkaan ja nyt sattuu.

Kaikenlaisia idiootteja sitä löytyykin!

Vierailija
60/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loparit vaa sitte! Niin otin minäkin kun työ alkoi stressaamaan liikaa. Nyt on aikaa itselle, miehelle , ystäville, ja koiralle :) Ei ole lapsia, mutta toivottavasti pian kun stressi ei ole enään läsnä! Tsempit sinne AP: lle. Ole rohkea ja tee niinkuin itse haluat, ja nauti lapsistasi olemalla läsnä!