Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jää lapsille joulu laittamatta

Vierailija
19.12.2016 |

Olen ammatiltani konsultti - siis asiakkaiden sylkykuppi. Minua saavat siis näennäisesti sivistyneet ihmiset kohdella kuten haluavat. Mistään ei tarvitse kiittää, sillä nöyristelyn ja kiitokset hoidan minä. Asiakkaani tietää, että minulla on kotona pienet lapset, mutta ei mitään armoa joulun alla.
Tänään olin töissä 9-22, jotta asiakas pääsisi lomamatkalleen siten, etteivät tekemättömät hommat vaivaa. Sama on jatkunut viikkoja. Jos en toteuta samalta istumalta jokaista toivetta, asiakas uhkaa esimiehelleni vievänsä työt muualle. Ja kun olen vielä koeajalla. Firmassa, joka mainostaa olevansa perheystävällinen.

Meillä ei ole kotona lainkaan joulua. Kämppä kaaoksessa, joka on syntynyt kun on pienten lasten äiti ja töissä 70 tuntia viikossa. Ei kuusta, koristeita, lahjoja tai ruokia. Milloin ne ehtisin? Perjantai-iltaan painetaan 12-14 tunnin päiviä.
Ja lapset odottaa joulua. Minä haluaisin vain käpertyä kipuraan ja itkeä.

Huomenna herään ja avaan meilini. Niiden perusteella kaikki on tehty huonosti ja lisää töitä vaan pitäisi ottaa vastaan.
Eikö ihmisillä ole sydäntä tai mitään vastuuta muista ihmisistä? Onko asiakkaalla oikeus kohdella ihan miten haluaa?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tulee laittamattskin

Vierailija
22/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä, mikä ammatti on "konsultti -siis sylkykuppi"? Mieheni on konsultti (johdon konsultti, tarkemmin en määrittele koska näistä oikeasti tunnistetaan), mutta ei todellakaan sylkykuppi. Hänelle maksetaan, ja paljon maksetaankin, siitä että hän tulisi kertomaan miten tehdä asiat toisin tai parantaa. Hänen neuvoja pidetään suuressa arvossa ja siksi hän onkin konsultti. Yritykset (yritysten johtoryhmät) saavat yleensä pitkällä tähtäimellä suuren rahallisen hyödyn näistä neuvoista.

Itse olen aivan eri alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on varmasti liikaa, mutta luulen, että tässä on isompi ongelma elämänhallinnan kanssa. Mutta joka tapauksessa homma näyttää menevän reisille ja tällä kertaa syyllinen löytyy työpaikasta, viime vuonna varmaan jostakin toisesta jutusta. Itseään ei voi luonnollisesti syyttää, vaan lapset saavat kärsiä ja kuulla vihaista räkytystä ja nähdä äitinsä raivoavan kaikesta. Niinpä se joulumieli jää taas tulematta, muiden takia, oma vika asia ei ole.

Vierailija
24/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n ketutuksen. Itse olen painanut ylitöitä koko syksyn kun työkaveri tekee vaan virheitä ja saikuttaa. Nyt mulla piti olla vapaata to ja pe mutta yllätys yllätys työkaveri on ollut saikulla reilun viikon eikä loppua näy.

TÄMÄ. Sitten nämä saikuttajat nälvivät ja raatelevat täällä. Ja jos joku haluaa selviytyä koeajasta joulun alla konsultin hommissa, hänen käsketään katsoa peiliin ja lopettaa uhriutuminen.

Ehdotan samaa, mutta onnittele itseäsi. Koeajan päätyttyä jaksat nähdä työn kokonaisuutena, kun näet oikeutesikin. Voit valita, jatkatko.

Nyt olet väsynyt, ja joulu ja työ ovat kietoutuneet yhdeksi isoksi stressimöykyksi. Et jaksa erottaa joulua työstressistä. Ne ovat kaksi eri asiaa. Erota ne toisistaan, sen voit antaa lapsillesi, joille olet äiti etkä konsultoiva kone.

Vierailija
25/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene hyvin ... kerro nyt vielä, että sinä teet ne työt laskutuspalvelun kautta etkä saa edes ylityökorvauksia. Etkä tietenkään kuulu mihinkään liittoon vaan 1500 euron kuukausipalkalla teet hullunlailla työtä.

Ihmetteleekö vielä joku, miksi varsinkin yksinhuoltaja on mieluummin työtön? Siis olettaen, että tarina on totta.

Mutta voi hyvin ollakin. Muutama pieni yksityiskohta tosin häiritsee minua, joka olen useampana vuonna ollut poissa kotoa jouluviikolla lasten ollessa pieniä.

Miksi se olet yksi sinä, joka teet kaikki jouluvalmistelut? Lapsesi ovat isoja, jos pärjäävät omillaan sinun ollessasi töissä. Omat lapseni oppivat kyllä pian, että joulusiivous kannattaa tehdä silloin, kun äiti on poissa kotoa. Ei sitten äiti kehtaa nalkuttaa, että on tuokin paikka jäänyt siivoamatta.

Onko metsäpalstasi hyvinkin kaukana, jos kuusta ei voi hankkia kukaan muu? Ruokaa saa onneksi kaupasta, se ei tule olemaan ongelma, ja vähälahjaisuuteenkin tottuu.

Elämässä laitetaan asioita tärkeysjärjestykseen ja joskus menee työ edelle perheelliselläkin. Niin on varsinkin nyt, kun työtä on niin harvoin tarjolla. Olen itsekin ollut töissä toisella paikkakunnalla monen sadan kilometrin päässä senkin viikon, kun lapselleni järjestettiin valmistujaisjuhlat. Myös sen lauantain, mutta kuitenkin ehdin kotiin ennen lastani.

Onneksi lapseni olivat oppineet omatoimisiksi jo aiemmin, ja oli hyviä ystäviä auttamassa.

Vierailija
26/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaas kun arvaan, että on niin paskamainen työpaikka, että saa potkut koeajalla. Sitten työnantaja itkee jossakin aamu- tai iltalehdessä, kuinka on vaikea saada työntekijöitä.

Tiedän tasan tarkkaan, että varsinkaan perheellisellä ei ole juuri varaa ottaa lopputiliä, mutta jotain rajaa työnteossakin saa olla.

Vierailija
27/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla joululomaa? Ottakaa äkkilähtö etelään täyshoitoon. Kuulostaa että tarviisit lomaa.

Ensi vuonna aloitat valmistelut aiemmin. Ostat lahjat netistä ja teet jouluruuat pakkaseen.

Tai sitten palkkaatte lastenhoitajan to ja pe ja se henkilö joka nyt lapsia hoitaa alkaa tukka putkella siivota ja ostaa lahjoja ja valmislaatikoita. Palkkaa kuitenkin varmaan sylkykupinkin töistä saa?

Vierailija
28/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä joulua pitää valmistella? Meillä on pienet lapset ja päätin jo vuosia sitten että menen sieltä mistä aita on matalin. Lahjat on osa tilattu netistä jo kuukausi sitten ja loputkin on olleet kuun alussa hankittuina, kaksi viikkoa sitten paketoitu. Joulusiivous? Not gonna happen.. Sitä marttyyrin roolia katselin lapsuudessani kun äiti hinkkasi hammasharjalla joka paikan ja kiukusta puhisi "kun ei saanut apua" = ei kelvannut apu, kun kukaan muu ei ymmärtänyt katsooko joulupukki tosiaan siistejä vaatepinoja vaatekaapissa ja tarkistaa onko viemärissä hiustuppo. Normaali viikkosiivous tehdään, ehkä jopa suppeampi tänä vuonna kun töitä on aatonaattoon asti. Ruuat (laatikot) on ostettu paikalliselta kahvilayrittäjältä, noudetaan aattona. Ja loput tulee ruokakaupasta. Koristelut tehtiin viime viikonloppuna, kuusi on ainoa mikä jäi hankittavaksi tälle viikolle kun halutaan tällä kertaa aito. Pari muovikuusta olisi valmiina. Minäkin joudun ylitöihin tällä viikolla ja joulun olen myös töissä, tänään olen vapaalla.

Jos viimeisellä viikolla on oikeasti kaikki täysin tekemättä niin seuraavana vuonna onnistut ennakoimaan, se ei ole vaikeaa. Kurjaahan se on tuollaisia tunteja tehdä mutta pienten lasten kanssa se harmittaisi ihan tavallisella viikollakin. Ja eikö niillä pienillä lapsilla oikeasti ole isää joka tekisi osansa siellä kotona?

Vierailija
29/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani konsultti - siis asiakkaiden sylkykuppi. Minua saavat siis näennäisesti sivistyneet ihmiset kohdella kuten haluavat. Mistään ei tarvitse kiittää, sillä nöyristelyn ja kiitokset hoidan minä. Asiakkaani tietää, että minulla on kotona pienet lapset, mutta ei mitään armoa joulun alla.

Tänään olin töissä 9-22, jotta asiakas pääsisi lomamatkalleen siten, etteivät tekemättömät hommat vaivaa.

Siis mikä ihmeen konsultti olet? Sana "konsultti" ei kerro yhtään mitään siitä, mitä teet työksesi. Minäkin olen konsultti (it-alalla), en ole asiakkaiden sylkykuppi, ja töitä on 37,5 tuntia viikossa.

Eihän tuollaisia työmääriä edes saa teettää mitä sinulla teetetään. Ota nyt hyvä ihminen ammattiliittoon yhteyttä, vaikka koeajalla oletkin!

Vierailija
30/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ennakointi. Tämä on sinulta jäänyt tekemättä, kannattaa opetella tulevaisuuden varalle.

2. Älä rupea sylkykupiksi, sieltä on todella vaikea päästä pois. Olen itse yh, joten tiedän miten vaikea on kieltäytyä ylimääräisistä tuloista, mutta itsekunnioitus pitää säilyttää.

3. Palkkaa apua.

4. Hyväksy, että tämä joulu meni nyt näin ja palaa kohtaan 1. ENNAKOI ensi joulu.

Vierailija
31/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koti on sotkuinen, osta Konmarie kirja ja seuraa sen oppeja. Pääset ensi vuonna helpommalla.

Jos koti on sotkuinen, älä osta enää yhtään mitään lisää sinne! Vain sellaista välttämätöntä, jota ilman et millään voi olla.

Vie pois aina jotain, edes roskapussi tai jätepaperia jos et mitään muuta.

Tämä on totta monelle perheelle, että vähintään toinen vanhemmista on jouluna poissa kotoa työn tai muun syyn vuoksi. Sekin on totta, että monen joulu muodostuu joulupuurosta ja joululauluista, kun ei edes kynttilöihin ole varaa.

Aloittajan ainoa ongelma ei ole nyt työ. Miten ihmeessä pienet lapset pärjäävät keskenään ne 70 tuntia viikossa, kun eivät voi hoidossa ja koulussakaan olla? 

Vierailija
32/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään olin töissä 9-22, jotta asiakas pääsisi lomamatkalleen siten, etteivät tekemättömät hommat vaivaa. Sama on jatkunut viikkoja. Jos en toteuta samalta istumalta jokaista toivetta, asiakas uhkaa esimiehelleni vievänsä työt muualle. Ja kun olen vielä koeajalla. Firmassa, joka mainostaa olevansa perheystävällinen.

Meillä ei ole kotona lainkaan joulua. Kämppä kaaoksessa, joka on syntynyt kun on pienten lasten äiti ja töissä 70 tuntia viikossa. Ei kuusta, koristeita, lahjoja tai ruokia. Milloin ne ehtisin? Perjantai-iltaan painetaan 12-14 tunnin päiviä.

Ja lapset odottaa joulua. Minä haluaisin vain käpertyä kipuraan ja itkeä.

Huomenna herään ja avaan meilini. Niiden perusteella kaikki on tehty huonosti ja lisää töitä vaan pitäisi ottaa vastaan.

Eikö ihmisillä ole sydäntä tai mitään vastuuta muista ihmisistä? Onko asiakkaalla oikeus kohdella ihan miten haluaa?

Osta siivous, tilaa ruoat, lahjat ja koristeet netistä. Ei ole niin vaikeaa.

Juuri tämä, jouluun kannattaa valmistautua ajoissa. Ei jättää asioita hoidettavaksi viime hetkeen. Mitä voit vielä tehdä: Jos asut pääkaupunkiseudulla osta ruuat netistä kotiovelle. Joulusiivoukseen riittää imurointi siinä tilassa, jossa joulua vietetään olohuone ja keittiö siis. Onko sinulla luottohenkilö esim. Lapsenvahti, lapsen kummi, isovanhemmat, jotka voi ostaa lapselle lapsille ne halutuimmat suisikkilajat lahjalistalta ja ruuat, jos et asu pk-seudulla. Tässä on kaksi erillistä asiaa uupumuksesi ja joulu. Älä sekoita niitä toisiinsa. Sinä selviät.

Oletko yksityisyrittäjä vai oletko töissä konsulttifirmassa? Jos olet konsulttifirmassa selvitä joulun jälkeen tuota työtilannettasi oman firmasi kanssa. Älä ota asiaa esille ennen joulua, sillä a olet stressaantunut b pilaat usean joulun. Jos sinulla on oma firma, sinun pitää miettiä businesskuviota uudelleen.

Vierailija
33/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on lasten isä? Kuka hoitaa lapsesi,kun olet töissä mikään hoitopaikkahan ei hoida lapsia 14h/vrk? Faktahan on se, että mikäli olet yh niin tuollaista työtä ei pysty tekemään pidempään. Niissä perheissä missä toinen vanhemmista tekee samanlaista työtä kuin ap niin toinen on sitten se, joka 99% hoitaa lapset ja kodin. Oletko mennyt työhösi suuren palkan perässä tajuamatta millaisia vaatimuksia se asettaa? Aika monessa perheessä se on isä joka tekee töitä kuten AP ja palkka on todella suuri. Uhrauksia joutuu tekemään ja se on itsestä kiinni mitä on valmis tekemään.

Vierailija
34/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani konsultti - siis asiakkaiden sylkykuppi.

Tuossa vaiheessa tuli jo selväksi, että juttusi on keksittyä tarinaa ja säälin kerjuuta.

Konsultit ovat yleensä niitä jotka nostavat kovat korvaukset palveluksistaan vaikka sössivät kaiken.

Keräävät kehut, kun asia ei ole edes vielä kerinnyt käyttöön ja karkaavat muihin hommiin, kun ongelmia ilmenee eivätkä koskaan kanna vastuusta mistään.

Vierailija
35/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä melkoinen konsultti, kun ei ole omaa jouluaan osannut ennakoida. Olisit ruennut miettimään ja ostamaan lahjat jo marraskuun alussa. Ostanut tekokuusen kaupasta ja laittanut ja koristellut sen jo joulukuun alussa. Käynyt kaupassa ruokaostoksilla jo pari viikkoa sitten ja ostanut kuivatuotteet ja pakastimessa säilyvät jo silloin. Siivota ja puunata ei tarvitse, jos on oikein roskaista ja pölyistä niin imuroi vaikka aattoaamuna. Sellaiset tuoretuotteet mitka ei säily, saa aattoaamunakin äkkiä kaupasta haettua.

Vierailija
36/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut? Mietin tässä, jos voisin auttaa. Laittaisin mielelläni enemmänkin joulua, mutta menemme perinteisesti mummolaan jouluksi.

Vierailija
37/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi nyt ihan epäselväksi, kuka lapset hoitaa, kun eikös ap kirjoittanut, että lapset ovat pieniä? Onko isä siis illat kotona? Jos on, niin eikö hän voi valmistella joulua? Jos ei, niin missä ihmeessä ne lapset ovat ja tuo kuulostaa paljon isommalta ongelmalta kuin joku yhden joulun valmistelu. Eihän ap näe lapsiaan lähes lainkaan. Melkein tulee mieleeni, että lapsille paras joululahja olisi irtisanoutuminen tuollaisesta orjatehtaasta. Onkohan tuo enää laillistakaan?

Vierailija
38/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua. Kuulostaa juuri tyypilliseltä vuodenvaihteen stressiltä, kun koko maailma pitää saada valmiiksi ja koko väsyttävä syksy painaa harteilla.

Et sinä nyt tarvitse syyllistämistä tekemättä jättämisestä, vaan täsmäneuvoja.

A. Yritä löytää siivooja tekemään joulusiivous. Sano hänelle, että laittaa myös tavarat mielestään fiksuihin paikkoihin. Jos kunnon sotku, varaa häneltä ainakin 6 tuntia työaikaa.

B. Tee lista asioista heti tänään.

C. Jaa shoppailu osiin. Päätä mennä joka päivä töiden jälkeen Kannelmäen Prismaan yhdeksi tunniksi. Itsekin käyn siellä välillä klo 23-24, kun aiemmin ei ehdi. Täältä saa myös joulukuusen.

D. Laske vaatimustasoa. Osta kaikki ruoat valmiina (sieltä Prismasta...). Osta lapsille vain sellaisia lahjoja, jotka löydät Prismasta. Tai saat toki muualtakin ostaa, jos ehdit kauppaan ennen klo 21 :).

E. Muista aattona tehdä vain pakollinen ja se, mikä tuottaa sinulle iloa. Yritä siis rentoutua heti aattona.

G. Muista nauttia makeaa alkoholipitoista glögiä pieninä annoksina. Kuningataräitikin hymyili gintonicin voimalla.

Vierailija
39/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vinkumista. Kuka työpaikkasi on valinnut, ellet sinä ihan itse?? Kuka on käskenyt lähtemään tuolle uralle? En kestä ap:n kaltaisia marttyyrimääkijöitä jotka omilla valinnoillaan tekevät elämästään sellaista kun se on ja sitten syytellään muita ja itketäään kuinka omat virheet on aina muiden syytä

VALIVALIVALI KYYNEL JA NYYH.

Vierailija
40/90 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua. Kuulostaa juuri tyypilliseltä vuodenvaihteen stressiltä, kun koko maailma pitää saada valmiiksi ja koko väsyttävä syksy painaa harteilla.

Et sinä nyt tarvitse syyllistämistä tekemättä jättämisestä, vaan täsmäneuvoja.

A. Yritä löytää siivooja tekemään joulusiivous. Sano hänelle, että laittaa myös tavarat mielestään fiksuihin paikkoihin. Jos kunnon sotku, varaa häneltä ainakin 6 tuntia työaikaa.

B. Tee lista asioista heti tänään.

C. Jaa shoppailu osiin. Päätä mennä joka päivä töiden jälkeen Kannelmäen Prismaan yhdeksi tunniksi. Itsekin käyn siellä välillä klo 23-24, kun aiemmin ei ehdi. Täältä saa myös joulukuusen.

D. Laske vaatimustasoa. Osta kaikki ruoat valmiina (sieltä Prismasta...). Osta lapsille vain sellaisia lahjoja, jotka löydät Prismasta. Tai saat toki muualtakin ostaa, jos ehdit kauppaan ennen klo 21 :).

E. Muista aattona tehdä vain pakollinen ja se, mikä tuottaa sinulle iloa. Yritä siis rentoutua heti aattona.

G. Muista nauttia makeaa alkoholipitoista glögiä pieninä annoksina. Kuningataräitikin hymyili gintonicin voimalla.

Minä vielä jatkan. Kuulostaa siltä, että otat tällä hetkellä palautteen liian henkilökohtaisesti. Se on tyypillistä meille kympin tytöille. Kun olet saanut joulusuman pois alta, ehdotan, että etsit alalta kokeneemman mentorin, jonka kanssa purat tilannetta. Saat uusia näkökulmia asiakaspalautteeseen. Voisit tutkia myös imposter syndroomaa ja Dweckin fixed mindset teoriaa. Kuulostaa siltä, että koet palautteen tällä hetkellä kritiikkinä persoonaasi ja kykyjäsi kohtaan, kun kyseessä on pelkästään palaute tämänhetkisestä työsuorituksesta. Tsemppiä. Suurin osa joutuu opettelemaan oikean tavan suhtautua palautteeseen jossain vaiheessa työuraa.