Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan vaimo ei halua tulla meille jouluna, koska meidän ruuat on "outoja" ja "hienoja".

Vierailija
18.12.2016 |

Tämä oli vastaus, ihmettelin pojalle, miksei tuo tyttöystäväänsä jouluna syömään.

Tyttö on siis mielummin koko joulun yksin kotonaan, kun poika tulee meille pyhiksi.

Meillä on tarjolla alkupaloiksi sinisimpukoita, lohitartar, katkarapuja valkosipulivoissa ja itseleivottua leipää, pääruuaksi kastanjoilla täytettyä kalkkunan rintaa, perunakroketteja ja endiivisalaatti. Jälkkäriksi juustoja ja hilloja omasta puutarhasta

Pojan tyttöystävä vieroksuu sitä että meillä juodaan ruuan kanssa viinejä.

Mitä mun pitäisi tehdä? Olisi kiva saada tyttö kylään, mutta en nyt hänen vuokseen ala paistamaan kinkkua ha laatikoita (joista kukaan meillä ei tykkää). Miksei voisi tulla ja maistaa edes jotain?

Kommentit (323)

Vierailija
301/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko kenenkään on syödä tai tarjota perinteisiä jouluruokia, jos ei niistä itse välitä? Ihme natsitouhua määrätä muiden ruokailua....

Ap, teidän menyy kuulostaa tosi herkulliselle :). Itse en välittäisi suuntaan tai toiseen tuleeko tyttis kyläilemään vai ei. Omapahan on häpeänsä jos ei ruoka kelpaa.

Vierailija
302/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tytön kylään, voitko paistaa pienet annokset tai ostaa valmiina sellaista, mitä hän syö? Se on mielestäni vieraanvaraisuutta. Luultavasti tekisit allergiselle vieraallekin hänelle sopivaa ruokaa. Jos ei ole tottunut syömään tuollaisia hienouksia, niin eihän niitä voi yrittää opetellakaan, jos ei voi harjoitella maistamalla vähän kerrallaan?

Minulla on paljon rajoitteita, enkä minäkään lähtisi sellaiseen paikkaan, jossa ei ole minulle sopivaa ruokaa. Yksi mahdollisuus on lähteä kylään myös omien eväiden kanssa, jos talonväki ei halua valmistaa vieraalle sopivaa ruoka. Ellei sitten periaate ole "Talo elää tavallaan, vieras käy ajallaan."

Mikä mahtaa olla parisuhteen tulevaisuus, jos poika viettää juhlat vanhempien luona ja tyttö yksin? Vanhemmat ovat näköjään pojalle tärkeämmät kuin tyttöystävä. Miltä se tuntuu tytöstä?  Kirjoitat "en ala hänen vuokseen..." eli et arvosta tyttöä. Ehkä hän on vaistonnut tämän muusta yhteydestä eikä halua senkään vuoksi tulla? Miltä tämä tuntuu pojasta, jos hän edes tajuaa tämän?

Asioilla on puolensa ja puolensa. Kuka joustaa? Onko tytön saaminen jouluksi teille niin tärkeää, että joustatte ruoka-asiassa? Onko poikanne edes ehdottanut tällaista? Monesti ihmiset eivät osaa ajatella toisen osapuolen kannalta. Eihän toki aina tarvitsekaan, sillä voihan sitä toimia Ota tai jätä -periaatteellakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
303/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli vastaus, ihmettelin pojalle, miksei tuo tyttöystäväänsä jouluna syömään.

Tyttö on siis mielummin koko joulun yksin kotonaan, kun poika tulee meille pyhiksi.

Meillä on tarjolla alkupaloiksi sinisimpukoita, lohitartar, katkarapuja valkosipulivoissa ja itseleivottua leipää, pääruuaksi kastanjoilla täytettyä kalkkunan rintaa, perunakroketteja ja endiivisalaatti. Jälkkäriksi juustoja ja hilloja omasta puutarhasta

Pojan tyttöystävä vieroksuu sitä että meillä juodaan ruuan kanssa viinejä.

Mitä mun pitäisi tehdä? Olisi kiva saada tyttö kylään, mutta en nyt hänen vuokseen ala paistamaan kinkkua ha laatikoita (joista kukaan meillä ei tykkää). Miksei voisi tulla ja maistaa edes jotain?

Mistä noita juusto ja hillo kasveja saa omaan puutarhaan? :) Mutta entäpäs jos hommaisit valmiina tälle tyttöystävälle niitä laatikoita yms. jos siitä riippuu syömään tuleminen? Ei olisi iso vaiva ja varmaan tyttöystäväkin arvostaisi...

Vierailija
304/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä tyttöystävä yrittää vedättää. Lohitartar, kalkkuna ja perunakroketit ei todellakaan ole mitään kovin poikkeuksellista ruokaa. Ja tuossa edellähän sanottiin, että olisivat voineet ottaa omat ruuat mukaan. Eli ruoka ei ole se syy olla tulematta.

Taitaa olla pikkuisen omustushaluinen tyttö kyseessä. Haluaa poikkiksen kokonaan itselleen ja kiukuttelee.

Vierailija
305/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin pysyisin kaukana ap:n "joulupöydästä".

Juntti.

Vierailija
306/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä tyttöystävä yrittää vedättää. Lohitartar, kalkkuna ja perunakroketit ei todellakaan ole mitään kovin poikkeuksellista ruokaa. Ja tuossa edellähän sanottiin, että olisivat voineet ottaa omat ruuat mukaan. Eli ruoka ei ole se syy olla tulematta.

Taitaa olla pikkuisen omustushaluinen tyttö kyseessä. Haluaa poikkiksen kokonaan itselleen ja kiukuttelee.

Täytyy tällä elämänkokemuksella sanoa, että olen samaa mieltä. Nyt se alkaa. Teidän dissaaminen. Kaikilla tavoin otetaan teihin hajurako ja pikkuhiljaa ujutetaan se pojan maailmaan myös. Ei kyse ole siitä, että tekisitte jotain väärin tai olisitte ikäviä tai tunkeilevia "appikandidaatteja". Kysymys on alistamisesta, vallanhalusta. Seuraava vaihe on, että tulette huomaamaan pikkuhiljaa poikanne kommenteissa, että teidän elämässänne on jotain vialla. Itseni on vaikea tuota ymmärtää, koska kumpienkin appivanhempien kanssa olen tullut toimeen ja ei tulisi mieleenkään kiusata puolisoa laittamalla häntä puun ja kuoren väliin.

Tosin joskus tuo tilanne voi helpottaa aikanaan. Isäni kertoi, että äitini teki samaa aikanaan, kun ihmettelin tuota joidenkin naisten käytöstä miehen sukua kohtaan. Inhosi ensinäkemältä hänen äitiään ja siskojaan, vaikka kaikki kolme on harmittomia ja hyväntahtoisia ihmisiä. Oli oikea vallanhaluinen pikkuhirviö ensimmäiset vuodet ja yritti kaikin tavoin tehdä isäni suvulle ja erityisesti naisille selväksi, etteivät ole mitään. Isä sanoi, että häntä hävetti, kun toinen pitää tuommoista lapsellista kiukuttelua ja kissanhännävetoa. Tilanne kuulemma laukesi, kun isosiskoni syntyi. Äitini itsetunto jotenkin palasi tasapainoon ja alkoi uskoa itseensä. Sen jälkeen tulivat ihan hyvin toimeen ja äiti oikeasti tykkäsi mummusta. Vieläkin puhuu mummusta lämmöllä, vaikka kuolemasta on 20 vuotta...

Vierailija
307/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa menussa ei ole mitään ihmeellistä. Lohta, katkarapuja, simpukoita perunoita, kalkkunaa, salaattia, juustoa, leipää.

Jokainen löytää siitä syötävää. Kalkkuna sopii varmaan tyttikselle, salaatti ja peruna myös, jos ei ole tottunut äyriäisiä syömään.

Tuohon käytökseen on joku muu syy kuin ruoka.

Vierailija
308/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän pelkää, ettei osaa pitää pikkusormea pystyssä oikeassa kulmassa kun nautitte erikoiskahvia jälkiruuaksi. Emäntä voisi silloin pitää tyttöystävää moukkana.

Vierailija
309/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tyttöystävä tahtoo viettää kotona perheensä kanssa joulun?

Vierailija
310/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Ap tytöltä itseltään tai pojaltasi, onko hänellä mahdollisesti allergioita tai muita ruokarajoitteita, on esim. vegaani? Lisää sitten jotain hänelle sopivaa. Jos hän ei siitäkään huolimatta halua tulla, anna olla ja hyväksy hänen päätöksensä.

Itse tulisin riemusta kiljuen tuollaiselle kattaukselle. En itsekään tee niitä perinteisiä jouluruokia; kinkku on,mutta laatikot korvaan mausteisilla uunijuureksilla, perunalaatikko ei ole imellettyä vaan joko bataatti- tai viipalelaatikkoa. Oma äiti oli vähän natsi jouluruokien kanssa, hänestä esim. ielletty prunalaatikko ei olut OIKEAA jouluruokaa, OIKEASSA savolaisessa joulupöydässä oli keitetyt perunat, karjalanpaisti kinkun lisäksi, kuivattuja luumuja porkkana-, lanttu-, maksalaatiooka (voisulalla) ja jälkiruokana kuului olla riisipuuro ja luumukiisseli. Sitten pari viikkoa valitusta kun ruokaa on jäänyt liian vähän ja ne on nyt  pakko syödä. Itse tein aikanaan imellettyä perunalaatikkoa mutta kun lapset ei noistalaatikoista välitä, olen tehnyt heille mieluisamia, kevyempiä variaatioita. Kyllä silti tuntuu ihan oikealta joululta.

Vierailija
311/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy Ap tytöltä itseltään tai pojaltasi, onko hänellä mahdollisesti allergioita tai muita ruokarajoitteita, on esim. vegaani? Lisää sitten jotain hänelle sopivaa. Jos hän ei siitäkään huolimatta halua tulla, anna olla ja hyväksy hänen päätöksensä.

Itse tulisin riemusta kiljuen tuollaiselle kattaukselle. En itsekään tee niitä perinteisiä jouluruokia; kinkku on,mutta laatikot korvaan mausteisilla uunijuureksilla, perunalaatikko ei ole imellettyä vaan joko bataatti- tai viipalelaatikkoa. Oma äiti oli vähän natsi jouluruokien kanssa, hänestä esim. ielletty prunalaatikko ei olut OIKEAA jouluruokaa, OIKEASSA savolaisessa joulupöydässä oli keitetyt perunat, karjalanpaisti kinkun lisäksi, kuivattuja luumuja porkkana-, lanttu-, maksalaatiooka (voisulalla) ja jälkiruokana kuului olla riisipuuro ja luumukiisseli. Sitten pari viikkoa valitusta kun ruokaa on jäänyt liian vähän ja ne on nyt  pakko syödä. Itse tein aikanaan imellettyä perunalaatikkoa mutta kun lapset ei noistalaatikoista välitä, olen tehnyt heille mieluisamia, kevyempiä variaatioita. Kyllä silti tuntuu ihan oikealta joululta.

Voi holy santa miten paljon kirrrjoitusvirheitä :-D Siis ruokaa jäi LIIAN PALJON, porkkanalaatikkoa vedettiin suunnitteen loppiaisena vielä. Ehkä muuten ymmärrätte suunnilleen.

Vierailija
312/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Sen lupa kenen tupa"

Eli olet luovuttanut kaiken vallan ranskalaiselle miehellesi vaikka ollaan Suomessa?

Eikun, tietenkin olet itsekin hurahtanut ranskalaisiin ruokiin eikä teillä syödä mitään suomalaista.

Haluaisin minäkin tietää niistä hilloista. Yleensä juustojen kanssa syödään hedelmiä (omenaa, päärynää, viinirypäleitä) eikä hilloja. Ehkä Bretagnessa on uusia tapoja.

Olen ihmettelyt tätä ketjua.Ihmisillä on aika huono ruokatietous ja ilmeisen suppea makuaisti.Hilloa kyllä syödään etenkin kovien juustojen kanssa,yleensä viikunahilloa tai kirsikkahilloa.

Samaa mietin minäkin, tarkkaa on, jos vaan aina pitää viinirypäleitä olla.... Viikunahillo, kuten muutama muukin, on aivan mahtava juuston lisuke.

Vierailija
313/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko uusvarakkaita? Kuulostaa vähän sellaiselta show off -ruokalistalta.

Yleensä varakkaissa suvuissa on tapana, että on ne samat juhlavat jouluruuat ja koristeet vuosikymmenestä toiseen.

Teillä tuskin esi-isät syöneet noin joskus 1920-luvulla vai mitä?!

Vierailija
314/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sina kirjoitti:

Oletteko uusvarakkaita? Kuulostaa vähän sellaiselta show off -ruokalistalta.

Yleensä varakkaissa suvuissa on tapana, että on ne samat juhlavat jouluruuat ja koristeet vuosikymmenestä toiseen.

Teillä tuskin esi-isät syöneet noin joskus 1920-luvulla vai mitä?!

Veikkaan että sinunkin joulupöytäsi näyttää erilaiselta mitä 20-luvulla eläneiden sukulaistesi.

Vierailija
315/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni tietoisku ravintoloitsijalta. Jos juustojen kanssa on tarkoitus nauttia myös viinejä, silloin ei tarjota viinirypäleitä. Hillot toimivat paremmin. Ja makutuntuma on pehmeämpi.

Vierailija
316/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa menussa ei ole mitään ihmeellistä. Lohta, katkarapuja, simpukoita perunoita, kalkkunaa, salaattia, juustoa, leipää.

Jokainen löytää siitä syötävää. Kalkkuna sopii varmaan tyttikselle, salaatti ja peruna myös, jos ei ole tottunut äyriäisiä syömään.

Tuohon käytökseen on joku muu syy kuin ruoka.

Kyllä kalkkuna ja äyriäiset ovat vielä monessa perheessä outous. Ehkä kalkkunaleikettä ovat syöneet, mutta siinä se. Lisäksi kastanjat? Luulen, ettei monikaan ole niitä maistanut. Juustotarjottimen juustotkin ovat monelle outojuttu.

Mä törmään työssäni noihin asenteisiin viikottain. Osa tyypeistä ovat vielä pirun nirsoja, ettei suostu maistamaankaan..

Ja kun ei ole nuoruudessaan tottunut noihin raaka-aineisiin, ei sitä osaa aikuisenakaan.

Sen sijaan ihmettelen, että ravintolanmenu on ulkoseinässä ja netissä, että vois tutustua tarjontaan etukäteen... Miksi sitten nämä menevät esim ranskalaiseen ravintolaan syömään? tms. Vaativat sitten "jotain syötäväksi kelpaavaa", kun äyriäiset ei kelpaa.

Vierailija
317/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään tota paskaa suuhuni pistäisi.

Vierailija
318/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä olisi viisasta kysyä mitä hän haluaisi syödä joulupöydässä ja löytää kompromissi. Siten että kaikille löytyy jotain mieleistä. Kun siellä on vieraalle jotain uusiakin ruokia, voi hän vähitellen mieltyä maistamaan niitä.

Etpä taitaisi itsekkään syödä jotain, kuten niitä laatikoita, toisen joulupöydässä. Minä ainakin mielelläni teen ruokia mistä nuoret tykkää ja joustan kun vuodessa on monta päivää milloin syödä mitä haluaa.

Viinin lisäksi on aina hyvä huomioida toisia ihmisiä, varaamalla pöytään myös alkoholiton vaihtoehto. Kaikille ei alkoholi maistu ja siihen voi olla joku muukin syy.

Omaakin "perinne joulupöytää "voi muokata,eikös se ole sitä oikeaa joulumieltä.

Rakkaus on mukautumista

Vierailija
319/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ehkä myös pelkää olevansa ilonpilaaja, jos ei ruoka ja viinit maistu. Nuo sinisimpukat ja viinit saisivat minutkin miettimään, olenko tullut väärään kyökkiin. Lihasta en tykkää, mutta joulun laatikot maistuvat. Alkoholia en käytä, eikä se mielestäni kuulu ainakaan lapsiperheen joulunviettoon.

Vierailija
320/323 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mielelläni tulisi tuollaista syömään, koska haluan jouluna syödä ihan perinteisen jouluaterian. Tuo ap:n ruokalista ei olis mulle lainkaan jouluinen ja kaiken lisäksi aika niukka jouluateriaksi eli ei ole paljon valinnanvaraa. Simpukoista mä en tykkää (aika harva taitaa tykätä), muut sapuskat menettelee, mutta jouluisia ne ei mulle ole.

Viiniä meillä on aina joulupöydässä, joten se ei mikään ongelma ole. Ruokapuoli on mulla se, joka tökkii ap:n tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi