Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan vaimo ei halua tulla meille jouluna, koska meidän ruuat on "outoja" ja "hienoja".

Vierailija
18.12.2016 |

Tämä oli vastaus, ihmettelin pojalle, miksei tuo tyttöystäväänsä jouluna syömään.

Tyttö on siis mielummin koko joulun yksin kotonaan, kun poika tulee meille pyhiksi.

Meillä on tarjolla alkupaloiksi sinisimpukoita, lohitartar, katkarapuja valkosipulivoissa ja itseleivottua leipää, pääruuaksi kastanjoilla täytettyä kalkkunan rintaa, perunakroketteja ja endiivisalaatti. Jälkkäriksi juustoja ja hilloja omasta puutarhasta

Pojan tyttöystävä vieroksuu sitä että meillä juodaan ruuan kanssa viinejä.

Mitä mun pitäisi tehdä? Olisi kiva saada tyttö kylään, mutta en nyt hänen vuokseen ala paistamaan kinkkua ha laatikoita (joista kukaan meillä ei tykkää). Miksei voisi tulla ja maistaa edes jotain?

Kommentit (323)

Vierailija
281/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

melko ylimielistä ja itserakasta porukkaa tässä ketjussa. Itselle ei tulisi mieleenkään nyrpistellä, jos saa kutsun ja alkaa haukkumaan ruokia, koska itse on niin erityinen, että vaatii jotain parempaa. Kyllä sillä tytöllä on jotain ihan muita ongelmia, kuin tuo itse ruoka tai joku muu. Olen Suomessa ennenkin kyllä nähnyt tuota "liian hienoja yritetään olla" nyrpistelyä (mitä en käsitä alkuunkaan, koska en edes ymmärrä mikä muka olisi jotenkin liian hienoa) ja sen nimissä sitten saakin käyttäytyä kuin mikäkin sika, nyrpistellä neniä, olla ylimielinen tai pahimmillaan suorastaan vihamielinen.

Tuo menu ei ole mitenkään erityisen runsas tai  "hieno". Kaikilla on oikeus mennä jouluna sellaisten ihmisten pöytään kuin haluaa. Ehkä nuori nainen ei kerkeä useampaan paikkaan juuri 24 joulukuuta ja haluaa mennä vanhemmilleen, jossa on ehkä hänelle mieluisammat tarjoilut ja seura.

Vierailija
282/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammoille pitää olla geneerisintä, halvinta ja amuttominta mössöä mitä löytyy sössättynä isoon laariin josta sitten mässytetään perheenjäsenten kanssa riidellen niin paljon kuin ehtii kitaansa tunkemaan. Sitten perheen pää avaa kossupullon ja piereskelee kännissä sohvalla kunnes ajaa perheen pakkaseen kuten kunnon jouluun kuuluu. Helvetin porsaat, hävetkää. Mutta eipähän ole liian hienoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av-mammoille pitää olla geneerisintä, halvinta ja amuttominta mössöä mitä löytyy sössättynä isoon laariin josta sitten mässytetään perheenjäsenten kanssa riidellen niin paljon kuin ehtii kitaansa tunkemaan. Sitten perheen pää avaa kossupullon ja piereskelee kännissä sohvalla kunnes ajaa perheen pakkaseen kuten kunnon jouluun kuuluu. Helvetin porsaat, hävetkää. Mutta eipähän ole liian hienoa.

Enemmän se sinusta kertoo jos ap:n tarjoilut ovat mielestäsi ylimaallisen hienot tai edes "hienot". Mahdat olla juntti jos tuo on käsityksesi jostain erityishienosta ja runsaasta juhlamenusta.

Vierailija
284/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kala- ja äyriäisallergisena tarjottavasi olisivat aika köyhät, joten vierailu jäisi väliin. Oletko miettinyt, että tyttöystävä/vaimo on raskaana eikä halua sitä vielä teille paljastaa? Myöskin raskaanaolevalle naiselle suurin osa tarjottavistasi on kiellettyä, joten tila paljastuisi kaikille.

Vierailija
285/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että se on pelkästään oudon menun ansiota. Jos tunnelma olisi rento, ja hän kokisi tulevansa hyväksytyksi omana itsenään, niin voisihan hän tuoda omia herkkuja mukanaan ja syödä mikä on mieluista. Näin itse vegaanina tekisin. Mutta ilmeisesti hän kokee että se ei olisi sallittua.

Vierailija
286/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä noi mun mielestäni mitään kovin hienoja ruokia olleet. Todella vähän eri ruokalajeja. En ainakaan haluaisi jälkkäriksi pelkkiä juustoja hillolla. Meilläkin on aina juustolautanen jouluna, mutta juusto ainoastaan ei juurikaan kiinnosta. Sanoisin että köyhät tarjoilut. Meillä on pääruokana aina kalaa, jonkinlainen lihapata, kinkku sekä kalkkuna. Sitten leikkeleitä, hyytelöä ja muuta sellaista lisukkeena. Vieroksuisin menua, jossa on pelkkää kalkkunaa. En pahemmin välitä kalkkunasta. Alkupaloja, pääruokia, lisukkeita sekä jälkiruokia on aina useampaa lajia.

En usko että kukaan karsastaa jouluanne pelkän viinin takia. Varmasti teillä olisi tarjota muutakin juomaa vieraale. Ehkä vain olette ikäviä hiprakassa.

Joo, juustot jälkiruokana on vähän turhankin kevyttä ruokaa, samaten liika äyriäispainotteisuus. Itse en edes pidä äyriäisistä tai nilviäisistä eikä niistä moni muukaan välitä, kalkkunaa kyllä syön mielummin kuin kinkkua mutta kastanjatäyte kuulostaa todella omituiselta. Joo on perinteistä Ranskassa, mutta Suomeesa harva sen makuun on tottunut. Mutta jälkiruoaksi ottaisin kyllä juustojen lisäksi jotain makeaa.

Vierailija
287/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitpa minun anoppi,  olisin aivan hullaantunut kun joku tarjoaa jouluna muutakin kuin sikaa ja laatikkoruokia.

Vierailija
288/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan kysyy joulupöydän menua etukäteen,,,hyvä tekosyy...ei syöminen ole vierailussa pääasia...kannattaa sitten panostaa herkulliseen jälkkäriin.....

Vierailija
289/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se sinusta kertoo jos ap:n tarjoilut ovat mielestäsi ylimaallisen hienot tai edes "hienot". Mahdat olla juntti jos tuo on käsityksesi jostain erityishienosta ja runsaasta juhlamenusta.

Kuka on väittänyt ap:n tarjoiluja ylimaallisen hienoiksi tai erikoisiksi? Se on vain lista siitä mitä ap aikoo jouluna syödä, ja täällä mammat repivät perseensä kun ei ole lanttulaatikkoa tai sikaa pöydässä. Paskasti kasvatetut lapset yökkivät ruualle, ja näköjään myös palstamammat. Ei minkäänlaisia käytöstapoja tuolla yököttelijäsakilla.

Vierailija
290/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on juhla suomalaisessa perinteessä. Silloin on jokaisella oikeus syödä tuon perinteen mukaisia ruokia, ja jos joku tarjoaa tavanomaista, vähällä vaivalla aikaansaatavaa illallista josta itse pitää, niin ei todellakaan voi muilta vaatia että he pilaisivat omaa juhlaansa sen vuoksi. Sinä et vietä joulua, hyvä, mutta anna toki muiden viettää.

Vierailija
291/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tulee eri sosiaaliluokasta, on tottunut rinnastamaan alkoholinkäytön ryyppäämiseen.

Vierailija
292/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako "jouluna" siis jouluaattona? Vai aikaväliä aatosta tapaninpäivään? Ja riittääkö että käy kertaalleen syömässä vai pitääkö monta päivää syödä tasan tuo sama menu? Kuinka kaukana toisistanne asutte?

Vierailija
293/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä on raskaana, mutta ei halua paljastaa tilaansa tulevalle anopille. 

Vierailija
294/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana oleva ei saa syödä paljon mitään tuosta kattauksesta... ;)

Vierailija
295/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on juhla suomalaisessa perinteessä. Silloin on jokaisella oikeus syödä tuon perinteen mukaisia ruokia, ja jos joku tarjoaa tavanomaista, vähällä vaivalla aikaansaatavaa illallista josta itse pitää, niin ei todellakaan voi muilta vaatia että he pilaisivat omaa juhlaansa sen vuoksi. Sinä et vietä joulua, hyvä, mutta anna toki muiden viettää.

Tottakai ap viettää joulua, kuka helvetti sinä olet määräilemään mitä ruokaa kenenkin juhlapöydässä pitää olla? Kiesus mitä vajakkeja täällä pyörii..

Vierailija
296/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on väittänyt ap:n tarjoiluja ylimaallisen hienoiksi tai erikoisiksi? Se on vain lista siitä mitä ap aikoo jouluna syödä, ja täällä mammat repivät perseensä kun ei ole lanttulaatikkoa tai sikaa pöydässä. Paskasti kasvatetut lapset yökkivät ruualle, ja näköjään myös palstamammat. Ei minkäänlaisia käytöstapoja tuolla yököttelijäsakilla.

No ei sinunkaan viesteistäsi pahemmin sivistys ja hyvät käytöstavat loista.

Vierailija
297/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenruotsalainen.Olen lapsesta asti tottunut syömään/maistelemaan monenlaisia ruokia.

En tarkoita suomenruotsalaisuudella sitä, että olisin syönyt jollakin tavoin "hienoja herkkuja".

Normaalia perusruokaa.Jouluna meillä on aina ollut kinkku ja muut  siihen liittyvät lisukkeet.

Ymmärrän hyvin, jos joulupöydässä on edustettuina eri kulttuureita niin silloinhan on ihan korrektia jos tarjolla on muutakin kuin perinteisiä jouluherkkuja.

Toinen asia on taas tämä, että, jos ko.tyttö ei halua tulla teille jouluksi sen tähden, että ruoka on hänelle

vierasta.Niin ainakin itse tekisin sen, että bamlaisin flikan kanssa asiasta ja kysyisin, että olisiko joku ruoka 

sellainen josta hän pitää.Esim.laatikot.No big deal.Jos ongelma on jossain syvemmällä niin sittenhän sille ei voi kukaan muu mitään

Vierailija
298/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tulisi kylään tähän joulupöytään. Syynä ihan yksinkertaisesti se, että olen koko ikäni ollut todella valikoiva ruoan suhteen, enkä haluaisi loukata isäntäväkeä jättämällä kaikki ruoat koskemattomiksi. Minäkin olen mieluummin yksin kotona kuin vierailen piakoissa, joissa aiheuttaisin nirsoudellani noloja tilanteita. Arvostan ihmisiä, jotka ymmärtävät tämän. Jotkut jopa vaivautuvat miettimään, kuinka tarjota ateria, josta kaikki voivat nauttia.

En välitä lanttulaatikosta yhtään sen enempää kuin sinisimpukoistakaan, joten on virheolettama kuvitella, että teidän herkuistanne kieltäytyvä tykkäisi nimenomaan perinneruuista. Valikoivalle nirsoilijalle ei välttämättä kelpaa mikään "normaali" ruokakaan. Kannattaisi siis ottaa selvää, mistä kyseinen henkilö pitää, ja tarjota myös sitä, sekä kutsuessa sanoa suoraan, ettei ruokia ole pakko edes maistaa, jos ei niistä pidä, mutta että olette valmiita tarjoamaan myös kutsutulle kelpaavaa ruokaa, ja että olisi mukava päästä nauttimaan kyseisen henkilön seurasta. Nirppanokat eivät halua loukata muita, mutta eivät yksinkertaisesti voi nirsoudelleen mitään.

Itse en myöskään juo viiniä. Saan siitä kuten monista muistakin juomista, ruoista ja jopa pelkistä hajuista migreenin. En kykene olemaan tilassa, jossa löyhkää valkosipuli, homejuusto tai vaikkapa kypsennetty lohi. Fyysinen pahoinvointi on varma. 

Vierailija
299/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ikävää, että ruoka saa leimata ihmisiä ja ihmissuhteita. Meillä minä olen se miniä, joka on "hirveän tarkka ruoastaan", "ei syö kaikkea" jne. Tuntuu hirveältä, että tällaista puhutaan selkäni takana jopa ihan asiaankuulumattomille ihmisille. Sitten saan kuulla siitä ihmeellisiä kiertoteitä.

Minulla on laktoosi-intoleranssi ja se on ilmeisesti ollut se ensimmäinen täysin käsittämätön asia miehen suvulle. Toisekseen hygieniakäsitykseni on aivan eri planeetalta kuin anopilla. Kun en sitten ole syönyt viikkoja vanhoja ja pahimmillaan homeisia ruokia, niin "olen hirveän tarkka ruoastani" (negatiiviseen sävyyn).

Vierailija
300/323 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen lisäksi raskaana ja mietin, olisiko parempi "sairastua" miehen sukupäivälliseltä, kun raskausajan ruokavalio, pahoinvointi ja hygieniavaatimukset tuntuvat mahdottomalta yhtälöltä kyseisen emännän ja seurueen tuntien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän