:( Lohduton tarina pienen 3-vuotiaan pojan kärsimyksistä ja lääkäri-isän turhista toiveista saada eutanasia
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005010252.html
Traaginen tarina. Kiitos sinulle, toimittaja Ulla Appelsin, että kirjoitit jutun, joka taatusti herättää eutanasiakeskustelun.
Kommentit (203)
Nyt kannattajia 49400. eli 50000 raja saaavutetaan tunnin sisällä.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2212
Laittakaa linkkiä koskettavasta tosikertomuksesta ystäville ja sukulaisille. Ei haittaa vaikka saataisiin 100 000 kannattajaa.
Einon tapauksen luettuani kävin allekirjoittamassa. Eutanasian puolustaja olen ollut jo vuosia, mutta tämä oli sysäys.
Käykää te muutkin.
Einon tarina sai ihmiset allekirjoittamaan kansalaisaloitetta niin että 50000 raja ylittyy alle tunnin sisällä.
49700. 15 minuutin päästä raja rikki.
49 702. Vajaa 300 kannatusta puuttuu enää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä tekee mieli protestoida Pekka Hyysalon vetämistä keskusteluun. Oliko hänellä koko isot aivot tuhoutuneet, olivatko? Niin? Että kuka ja missä muka on sanonut, että Pekka Hyysalon tilanne oli toivoton? Verrattuna mihin? Entiseen elämäänsäkö (kyllä) vai henkiinjäämisen suhteen (ei). Tämä 3-vuotias ei ollut edes jäämässä henkiin.
Just näin! Tällä lapsella ei ollut mitään toivoa selvitä ❤️😭
Mun veikkaus meni 25 minuuttia pieleen, mutta onneks tuli kuitenkin aika pian täyteen :)
Olen pahoillani, mutta ei ole minulta eutanasian vastustajana pois jos haluatte tappaa läheisenne.
Trolli. Ei 3-vuotiaalle voi tulla aivoverenvuotoa, sillä se on joidenkin 80v mummojen ja pappojen tautikohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta ei ole minulta eutanasian vastustajana pois jos haluatte tappaa läheisenne.
Kun ei eutanasiaa voi päättää muiden puolesta. Ketään sivullista ei voi tappaa. Ainoastaan omasta kuolemastaan voi päättää.
Näin hoitotyötä tekevän näkökulmasta eutanasialla olisi ehdottomasti paikkansa osana saattohoitoa. Monesti olen esimerkiksi hoitanut potilaita, joita ei voi enää nesteyttää, koska neste vain kertyy kudoksiin kivuliaana turvotuksena ja vaikeuttaa hengitystä. Kuitenkin tuskallinen loppuvaihe, jossa mitkään kipulääkkeetkään eivät enää auta, saattaa kestää pitkäänkin. Tämän pienen pojan tarina on ihan lohduton, luin äidin kirjoittaman kirjan joku aika sitten.
Stu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi Einonkin tapauksessa suurin ongelma olivat puupäiset lääkärit, jotka eivät määränneet riittävää kivunlievitystä.
Ei sitä voi määrätä, koska se tappaa. Tosin käytännössä monet lääkärit määräävät liikaa kipulääkettä niin että potilas kuolee. Koska eutanasia ei ole avoimesti sallittu, se toteutetaan salaa ylilääkitsemällä ja vetoamalla kivun hoitoon.
Joka vuosi vajaa tuhat suomalaista tappaa itsensä. Joku joutuu aina heidät löytämään.
Opiaatit eivät lamaa lamaa hengitystä jos on kipeä. Vain jos niitä lisää kun ei ole kipeä.
Lapsillakin käytettäessa saattohoidossa ei ole " ylärajaa" vaan annosta voi nostaa niin kauan kun on kipuja.
Niinpäin voi kyllä käydä ettei mikään annos riitä, vaan on vain kipeä. Silloin nukutetaan
JUURI NYT: Eutanasian eli armokuoleman laillistamista Suomessa ajava kansalaisaloite rikkoi sunnuntai-iltana vaaditun 50 000 tuhannen allekirjoituksen rajan ja etenee eduskunnan käsiteltäväksi.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005011938.html
49 356 kannatusta.