Raskas vauvavuosi menossa ja olen aivan hukassa
Tiivistän tämän hetkisen elämäni seuraavasti. Olemme muutamia vuosia alle kolmelymppinen pariskunta. Tulin kierukasta huolimatta raskaaksi. Vauva on nyt 4kk. En itse ole koskaan ajatellut lastenhankkimista, mutta kun tuli hetki valita abortin ja lapsen pitämisen väliltä, valitsin pitämisen. En osaa selittää miksi, mieskin oli sitä vastaan. Ajattelin että pieni elämä kasvaa sisälläni ja varjelen sitä. Mies ei koskaan myöskään ollut ajatellut lapsia. Tukijoukkoja tässä lähellämme on vain miehen puolelta, oma sukuni asuu kauempana.
Miehellä on masennustaustaa ja hän ei kestä olla pitkään kanssamme tässä yksiössä, emme siis asuneet yhdessä vaan miehelläni on oma asunto. Hän ei esimerkiksi kestä vauvan itkua tai sitä että vauva herää aikaisin aamulla. Hoidan vauvan pääasiassa yksin, koska miehellä ei ole voimavaroja. Ei suostu syömään enää masennuslääkettä jonka lopetti itsenäisesti pari kuukautta sitten, ei myöskään halua terapiaan. Hän syyttää kaikesta minua koska pidin lapsen. En vain olisi kestänyt aborttia. Olen hyväksynyt sen että lähes kaikki vastuu on minulla. Meillä ei ole tällä hetkellä sukupuolielämää ja mies on jatkuvasti täällä ollessa vihainen ja ärtynyt. Tuntuu että olen ajautunut umpikujaan. Mies on sanonut etten saa valittaa vaikka olisi miten raskasta, olen alistunut tähän tahtoon koska olen syyllinen tämän hetkiseen elämäntilanteeseen. Olen aivan poikki ja tuntuu että kohta soitan jonnekkin ja sanon etten enää jaksa. Minulla on paljon sisaruksia eikä väsymys sinänsä tullut yllätyksenä, mutta yksin kaikki tuntuu todella raskaalta. Menemme jouluksi lapsuudenkotiini koko perhe, mutta siihen asti mieheni sanoi olevansa omalla asunnollaan huilaamassa. Minulla tällaista huilaamismahdollisuutta ei ole. Tunnen itseni paskakasaksi joka ei osannut valita oikein ja nyt kaikki menee pieleen.
Kommentit (42)
Paljon kamalampaa jos tilanne olisi toisin päin, kun mies ei abortista pysty edes päättämään.
Olen sanaton, vaikka itsekin jäin pienen kanssa yksin vauvan ollessa 5kk. Lapsia en sinänsä edes ajatellut, mutta en halunnut tehdä myöskään aborttia. Tukiverkot 600km päässä. En ikinä soittanut minnekään pyytääkseni apua, koska "kyllä minä pärjään." Alku oli rankkaa. Sit siihen tottui, että oltiin vaan me kaks. Muodostui oma arki ja omat menot. Ulkoillaan, tavataan ihmisiä ja ollaan matkusteltu. Tunnen myös ajoittain vihaa siitä, että istun viikonloppuni sisällä iltaisin katsomassa sinkkuelämää, kun tiedän lapsen isän vaan huitelevan "vapaana" jossain. Mulle oma vapaa-aika on sitä kun nukun yöllä omissa ajatuksissani, sekin tosin katkonaista lapsen myötä. Mutta elämä on. Uskon siihen, että meille ei annettaisi sitä minkä kanssa emme pystyisi pärjäämään, tilanteesta huolimatta. Ole vahva, pidä huolta itsestäsi mitä päätätkään. Pärjäät myös yksin siitä ei huolta. Toivon sinulle ja vauvallesi parasta. Ja tiedän että asiat järjestyy, vaikka välillä voi olla hankala sitä nähdä. Oma asennoituminen myös antaa voimaa pitkälle. Haleja!