Vai on ihannelämpötila 21 astetta. Roskaa! Se on henkilökohtaista, mikä kullekin on ihanne! Linkki
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000005005531.html
Ärayttää tuollaiset "tietäjät", jotka luulevat tietävänsä toistenkin puolesta.
Asun omakotitalossa ja olen rakennusinsinööri koulutukseltani (DI) ja väitän, että ihannelämpötila määräytyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toimeliaisuuden mukaan eikä sitä voi muuttaa.
Olen säästösyistä yrittänyt totutella pienempään lämpötilaan. Olen todennut, että 22 astetta on ehdottomasti alin, missä voin edes olla ja siinäkin palelen. Lämmittelen välillä sähköpeiton alla. Nyt on toinen talvi menossa tätä kokeilua. Aion antaa periksi ja nostaa lämpötilaa.
Minulle ihannelämpötila on noin 25 astetta. Minusta pitäisi olla ihmisoikeus Suomessa saada lämmittää myös osakehuoneistonsa haluamaansa lämpötilaan. Lisäpattereilla se ei käy, sillä tällöin yhtiön termostaatit menevät nollille ja saat maksaa koko lämmityksen itse.
Reiluinta olisi kehittää järjestelmä, joka mittaa kunkin osakkaan käyttämän lämmitysenergian huoneistokohtaisesti ja laskuttaa sitten tämän mukaan. Tällöin kateus ei vaikuttaisi lämpötilaan.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa ja olen rakennusinsinööri koulutukseltani (DI) ja väitän, että ihannelämpötila määräytyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toimeliaisuuden mukaan eikä sitä voi muuttaa.
Olen säästösyistä yrittänyt totutella pienempään lämpötilaan. Olen todennut, että 22 astetta on ehdottomasti alin, missä voin edes olla ja siinäkin palelen. Lämmittelen välillä sähköpeiton alla. Nyt on toinen talvi menossa tätä kokeilua. Aion antaa periksi ja nostaa lämpötilaa.
Minulle ihannelämpötila on noin 25 astetta. Minusta pitäisi olla ihmisoikeus Suomessa saada lämmittää myös osakehuoneistonsa haluamaansa lämpötilaan. Lisäpattereilla se ei käy, sillä tällöin yhtiön termostaatit menevät nollille ja saat maksaa koko lämmityksen itse.
Reiluinta olisi kehittää järjestelmä, joka mittaa kunkin osakkaan käyttämän lämmitysenergian huoneistokohtaisesti ja laskuttaa sitten tämän mukaan. Tällöin kateus ei vaikuttaisi lämpötilaan.
Oikeudenmukaista olisi se että jokainen maksaisi 100% ITSE omat lämmityskulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut joka tykkää olla kotona vain alusvaatteisillaan?
Siihen ei oikein tuollainen 21 riitä, varsinkin kun istut paikallaan tietokoneella ikkunan edessä, palelee.
Harmi kun ei kerrostalossa pysty itse vaikuttamaan lämpötilaan mitenkään..
Minä olen alasti suurimmaksi osaksi ja minulla on tuon verran lämpötilaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Talvella seksikin vähenee, ainakin meidän taloudessa, ihan vain siksi että "kylmä kangistaa (väärällä tavalla) nopeasti" esileikin aikana vaatteiden vähetessä. Peiton alla puuhailu paleltumisen pelossa ei aina sytytä.
Osta sähköpattereita. Ongelma ratkaistu
Vierailija kirjoitti:
Se on inhottavaa, kun tässäkin vuokrakämpässä on 19-20 astetta. Palelen aina.
Osta lisäpattereita.
Lattialämmitys vaikuttaa paljon kylmyyden tunteeseen. Meillä koko talossa lämmitetyt lattiat ja 22 on täydellinen mutta esim.vanhemmillani on patterit ja siellä sopiva on 24 samoissa vaatteissa. Sitä viileämmällä tarvitaan villasukat ja silti saattaa tuntua viileältä. Olen vilukissa ja varsinkin sormeni palelevat herkästi.
Tämä joka kertoo, että osta lisäpattereita tarkoittaa käytännössä sitä, että asunto pitäisi lämmittää kokonaan omalla rahalla ja kalliilla sähköllä. Koska jos lämmittää omilla sähköpattereilla yli kerrostalon omiin pattereihin asennetun lämmön (20-21), niin asunto lämpiää pelkästään omien sähköpattereiden voimin, koska termostaatti sulkee patterit. Sen lisäksi ei ole taloudellisesti / yhteiskunnallisesti järkeä lämmittää kalliilla sähköllä, jos vaihtoehtona on edullinen kerrostalon kaukolämpö.
Vierailija kirjoitti:
Liian kylmänä pidetyt talot homehtuu kun kosteus ei haihdu
Siellä pullotalossa on varmaan kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä joka kertoo, että osta lisäpattereita tarkoittaa käytännössä sitä, että asunto pitäisi lämmittää kokonaan omalla rahalla ja kalliilla sähköllä. Koska jos lämmittää omilla sähköpattereilla yli kerrostalon omiin pattereihin asennetun lämmön (20-21), niin asunto lämpiää pelkästään omien sähköpattereiden voimin, koska termostaatti sulkee patterit. Sen lisäksi ei ole taloudellisesti / yhteiskunnallisesti järkeä lämmittää kalliilla sähköllä, jos vaihtoehtona on edullinen kerrostalon kaukolämpö.
Taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti ei ainakaan ole järkevää lämmittää merkittävästi yli suositusten, jos vaihtoehtona on kohtuullinen lämpötila.
Tämä ketju on malliesimerkki siitä, miten jokaisen oma tunne on oikea ja erilailla tuntevat ja siis eri mieltä olevat ovat hulluja, tyhmiä ja ties mitä muuta.
Jos sisälämpötilasta saadaan tällainen keskustelu, niin onko sitten ihme, että lapset tai päihteet kirvoittavat vielä jyrkempiä mielipiteitä.
Tämä on yksilöllistä, läskeistä riippumatta. Kotona on lämpötila 17-19, tuuletin makkarissa talvellakin. Kamalaa käydä kylässä jos sisälämpötila on yli 20. Jos joskus kotona tuntuu palelevan, vedän villasukat jalkaan, t- paidassa tarkenen hyvin.
Omakoti talon lämmityksen maksaa omistaja.
Vuokran antaja antaa mitä kehtaa. .siinä syy miksi tein 11 vuotta töitä kahdessa työpaikassa..
Nyt eläkkeellä kun palelen
.Laitan hellan tulet..mutta ensin pienin kolme vuotta kuivuneet koivut pienemmiksi.
Enää ei ole kylmä..verenpaine kohoaa näin kun tahtoo olla alakanttiin.
vasen jalkaterän se nyt on kylmä n.35.8' selkämurtuman jälkeen aina..
Iloinen mieli auttaa sinua löytämään oikean asenteen ja college paita ..puuvillaa on ihana päällä.
Just niinkuin ap sanoo. Sopivalämpötila vaihtelee. Esim minä kilpirauhasvaivaisena palelen helposti. Ei auta lisävaatteet jos nenänpää ja sormet on jääkylmät jossain 21 asteessa. 23 onkin jo sopiva lämpötila.
Sulje se ilmanvaihto.Käytä ikkunaa.
Asun kerrostalossa ja täällä on nyt 20 astetta. Ihan sopiva lämpötila itselleni, kun on t-paita ja pieruverkkarit päällä. Joskus avaan makuuhuoneen ikkunan talvella käydessäni nukkumaan.
Monet kyläilijät valittelee, että täällä on hirveen kylmä. Tiedä sit.
Vierailija kirjoitti:
No mikset sitten ole jo kehittänyt, olethan alan ammattilainen? Ja mitä väliä sillä on että lämmitätkö lisäpattereilla tai yhtiönpattereilla. Joka tapauksessahan sinun pitäisi se oma osuutesi maksaa eikä loisia toisten kukkarolla. Vai onko juurikin tästä kyse? Haluat loisia "taloyhtiön kustannuksella" eli siirtää omia lämmityskustannuksiasi toisten maksettavaksi? Toki lämmitysmuodoilla on hintaeroa, mutta se on oma valintasi jos haluat "saunassa" asua. Sitten maksat sen hintaeron.
En osaa itse kehittää kunkin asunnon käyttämän lämpöenergian mittaavaa järjestelmää, kun en lvi-alaa lukenut juuri lainkaan. Ne ovat erikseen. Meillä vain perusteet.
Se ei ole järkevää, että itse lämmittää omalla sähkölämmittimellä asunto-osakeyhtiössä, kun sitten termostaatit menevät nollille ja joutuu maksamaan kokonaan oman huoneistonsa lämmittämisen (eikä silti vapaudu koko yhtiön yhteisestä lämmityslaskusta)
Ap
Liian kylmänä pidetyt talot homehtuu kun kosteus ei haihdu