Vai on ihannelämpötila 21 astetta. Roskaa! Se on henkilökohtaista, mikä kullekin on ihanne! Linkki
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000005005531.html
Ärayttää tuollaiset "tietäjät", jotka luulevat tietävänsä toistenkin puolesta.
Asun omakotitalossa ja olen rakennusinsinööri koulutukseltani (DI) ja väitän, että ihannelämpötila määräytyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toimeliaisuuden mukaan eikä sitä voi muuttaa.
Olen säästösyistä yrittänyt totutella pienempään lämpötilaan. Olen todennut, että 22 astetta on ehdottomasti alin, missä voin edes olla ja siinäkin palelen. Lämmittelen välillä sähköpeiton alla. Nyt on toinen talvi menossa tätä kokeilua. Aion antaa periksi ja nostaa lämpötilaa.
Minulle ihannelämpötila on noin 25 astetta. Minusta pitäisi olla ihmisoikeus Suomessa saada lämmittää myös osakehuoneistonsa haluamaansa lämpötilaan. Lisäpattereilla se ei käy, sillä tällöin yhtiön termostaatit menevät nollille ja saat maksaa koko lämmityksen itse.
Reiluinta olisi kehittää järjestelmä, joka mittaa kunkin osakkaan käyttämän lämmitysenergian huoneistokohtaisesti ja laskuttaa sitten tämän mukaan. Tällöin kateus ei vaikuttaisi lämpötilaan.
Kommentit (57)
Minullekin sopiva on 25 astetta. En tykkää pukea kerroksittain vaatteita päälle kotona. Kamala mennä kylään paikkoihin, joissa säästö- tai muista syistä lämpötila on hädin tuskin 20.
Noita asiantuntijoita riittää joka lähtöön. Tietävät myös sen, että jokaisen pitää syödä 5-6 kertaa päivässä.
Meillä on oleskelutiloissa n.19-20 astetta. Yli 21 kun menee alkaa olla kuuma. En voi edes ajatella että voisin olla 25 asteisessa kodissa. Makkareissa on n.16-17 astetta.
Makunsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on oleskelutiloissa n.19-20 astetta. Yli 21 kun menee alkaa olla kuuma. En voi edes ajatella että voisin olla 25 asteisessa kodissa. Makkareissa on n.16-17 astetta.
Makunsa kullakin.
Hyi helvetti.
Ihan samaa mieltä ap:n kanssa. lämmönsäätely on kovin henkilökohtainen asia. Mäkin palelen lähes aina Suomessa sisätiloissa. 25 astetta vähintään olisi mulle ok sisälämpötila ja todellakin olisin maksamaan siitä myös lisää.
Toisaalta sisäinen termostaattini toimii vallan loistavasti kuumassa säässä. Oma hellerajani kulkee noin +40 asteessa. Olen aikanaan töiden puolesta asunut todella lämpimässä maassa, jossa kuumimmillaan yölämpötilat olivat 30 astetta. Siitä huolimatta pärjäsin silloisessa kodissani vallan mainiosti pelkillä kattotuulettimilla, ei ilmastointia, ei ilmanviilennintä. Paikallisetkin (jotka periaattessa tottuneet kuumaan) ihmettelivät suuresti, miten minä pystyn nukkumaan niin kuumassa, sillä heillä oli vähintäänkin ilmanviilentimet ja ac:t, ja he taas valittivat kuumuudesta. Joten puppupuhetta, että tottumiskysymys.
Ja heti on mammat ulisemassa sovinistisesta ilmastoinnista.
Meillä on 22 astetta ja sen lisäksi ilmanvaihto on hirveän tehokas ja puhaltaa viileää ilmaa olohuoneeseen. Nytkin minulla on paksu fleece aamutakki ja iso huivi ja lapaset kädessä koska palelen. Mitään tälle ei kuulemma voi tehdä. Hermot menee.
Sama! Jos asuisin jossain muualla kun kerrostalon opiskelijasolussa, olisi sisälämpötila vähintään 24 astetta. Nyt en siihen pysty vaikuttamaan (ei nouse siis ikinä yli 21 asteen, viileämmäksi kai saisi).
Ymmärrän että nuo suosituslämpötilat on osa energia- ja ilmastopolitiikkaa, mutta vituttaa silti kun julistetaan tuollaista yleisenä totuutena. Vai pitäisikö esim. Meksikossa sanoa samaa ja viilentää kaikki asunnot juuri tuohon lämpötilaan?
Mulla on lämpö tällä hetkellä 22-23 astetta, ja oikeastaan vain ruokailun jälkeen on lämmin. Yleensä pitkät housut ja paidat ja sukat, eli en "alipukeudu". Jalkoja on etenkin vaikea saada pidettyä lämpiminä, villasukat auttaa jonkin verran. Toisaalta 25 astetta on liian kuuma, koska sitten talvivaatteet pitäisi pukea ulkona tai tulee heti hiki.
Mutta tosiaan, onhan se yksilöllistä, miten kylmyyttä kestää. Esim. poikakaverin luona noin 20 astetta, eikä hän palele.
Kyll se 21 astetta on optimi.
Ja tosiaan makuuhuone hieman viileempi.
Talvella ei tarvii t-paidassa touhuilla.
Toi 21 asteen "ihanne" lämpötila on laskettu normaalin pulskan ihmisen mukaan, jolla on noin 20-30 kilon "läskitakki- ja housut" päälle. Eli silavaa on tasaisesti ympäri kroppaa lämmittämässä. Jos olet alhaisen rasvaprosentin omaava aikuinen, niin luonnollisesti viihdyt asteen - pari lämpimämmässä kodissa. Tässäkin on yksilöllisiä vaihteluja luonnollisesti. Yksi syy miksi kyllästyin kerrostalo asumiseen oli se, että talvella lämmöt tippuivat noin + 20 asteeseen ja kotona joutuu olemaan paksut vaatteet päällä. Eli patteri maksimilämmöllä, mutta säästösyistä patterista ei irtoa enempää. Nyt on kiva olla omakotitalossa talvella, kun lämpö on +23. Nämä kolme astetta tekevät huikean eron asumisviihtyvyyteen.
Osta omakotitalo. Meillä voi lämmittää kuinka paljon rahapussi kestää. Olohuoneessa on 24, makuuhuoneessa 20 ja muissa huoneissa 21. Muut huoneet ovat keittiö, eteinen, yläkerran halli, vessat jne. Pesuhuoneessa on 24 kun siellä on lattialämmitys. Saunassa ei ole lämmitystä muulloin kuin löylytellessä. Sähkönkulutus on 12 000 KWh vuodessa eli noin 1800 euroa. Siis ei paljon paskaakaan.
23 astetta ja mulla on päällä toppi,hipsterit ja paljaat kiviajat
21 on talvella hyvä, kesällä +25 on yläraja.
Ei kai kukaan hullu pidä asuntoaan +24 talvisin 🙈
Jokunen vuosi sitten uutisoitiin niin, että +21 astetta on todellisuudessa useimmille liian kylmä. Kylläpä menee taas ristiriitaiseksi. Opiskelijakämpässäni (kerrostalo) en tiedä kuinka lämmin on. Patteri on täysillä, mutta sen lämpötila vaihtelee sen mukaan, kuinka kylmä ulkona on. Ei ole kyllä tarvinnut palella. Vanhempieni luona (omakotitalo) pattereista voi säätää itse sopivan lämpötilan ja lisäksi ilmalämpöpumppu lämmittää. Lämpötila on siellä sunnilleen +25 astetta.
Itsekkin ihmettelin tätä. Monilla on täysin eri mielipide siitä millainen on sopiva lämpötila ja se on ok. Mielipiteitä saa aina olla ja mikään ei ole väärä.
Itsellä sopiva on 23-24
Kärpix kirjoitti:
Toi 21 asteen "ihanne" lämpötila on laskettu normaalin pulskan ihmisen mukaan, jolla on noin 20-30 kilon "läskitakki- ja housut" päälle. Eli silavaa on tasaisesti ympäri kroppaa lämmittämässä. Jos olet alhaisen rasvaprosentin omaava aikuinen, niin luonnollisesti viihdyt asteen - pari lämpimämmässä kodissa. Tässäkin on yksilöllisiä vaihteluja luonnollisesti. Yksi syy miksi kyllästyin kerrostalo asumiseen oli se, että talvella lämmöt tippuivat noin + 20 asteeseen ja kotona joutuu olemaan paksut vaatteet päällä. Eli patteri maksimilämmöllä, mutta säästösyistä patterista ei irtoa enempää. Nyt on kiva olla omakotitalossa talvella, kun lämpö on +23. Nämä kolme astetta tekevät huikean eron asumisviihtyvyyteen.
Minulla on kortisonihoitojen vuoksi mainitsemasi hupaisa läskitakki ja -housut. Palelen aina ja joka paikassa.
Ihannelämpötila kotona olisi 24 tai 25 astetta eikä hyytävän kylmä pari astetta alempi.
Olen tyytyväinen kesähelteillä, kun monet läkähtyvät. Yli 30 astetta on ihannelämpötila.
Olen aina ollut viluinen, lapsesta saakka. Liikunnallisuudestani huolimatta ja hoikkana.
Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin sopiva on 25 astetta. En tykkää pukea kerroksittain vaatteita päälle kotona. Kamala mennä kylään paikkoihin, joissa säästö- tai muista syistä lämpötila on hädin tuskin 20.
Noita asiantuntijoita riittää joka lähtöön. Tietävät myös sen, että jokaisen pitää syödä 5-6 kertaa päivässä.
Mites kesällä? Suomessa aika harvoin tuo helleraja ylittyy. Ikkunat visusti kiinni ettei tuu kylmä sisään ja lämmitys paahtaa?
Musta toi on just sopiva, pärjää hyvin alushoususillaan :D Kauheeta mennä kylään jonnekin missä on joku 24-26 astetta sisällä, meinaa läkähtyä kun kylässä ei voi edes vaatteita hillua.
Vierailija kirjoitti:
Kyll se 21 astetta on optimi.
Ja tosiaan makuuhuone hieman viileempi.
Talvella ei tarvii t-paidassa touhuilla.
Osaisitko perustella?
Ei minustakaan tarvi t-paidassa touhuilla. Minulla on tällä hetkellä päälläni: alusvaatteet, sukkahousut, sukat, toppi, villapaita, farkut ja villasukat. Lämpömittari näyttää +21 ja kylmä on silti.
Olen perusterve, hyvin nukkunut ja syönyt, normaalipainoinen ja liikun päivittäin jonkin verran. Koko elämäni olen palellut.
En muuten liikkuisi kesälläkään Suomessa t-paidassa. Normi kesäkelillä (alle 25) pidän ulkona pitkähihaista ja otan takin mukaan jos sattuu viilenemään. Vasta 30+ asteissa voin harkita toppia tai sortseja.
Minusta 23-25 astetta on sopiva sisälämpötila. Haluan tareta sisällä t-paita päällä. Jo ajatuksena tuntuisi älyttömältä, että kotonaan pitäisi täristä ja värjötellä vaikka olisi mahdollisuus lämmittää enemmän. Useinhan sitä kotonaan lukee, tekee käsitöitä, katsoo tv:tä yms. paikallaan oloa joka tapauksessa. Niin ei voi mitään alhaista lämpötilaa pitääkään, jotta oleskelu pysyy siedettävänä.