Vai on ihannelämpötila 21 astetta. Roskaa! Se on henkilökohtaista, mikä kullekin on ihanne! Linkki
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000005005531.html
Ärayttää tuollaiset "tietäjät", jotka luulevat tietävänsä toistenkin puolesta.
Asun omakotitalossa ja olen rakennusinsinööri koulutukseltani (DI) ja väitän, että ihannelämpötila määräytyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toimeliaisuuden mukaan eikä sitä voi muuttaa.
Olen säästösyistä yrittänyt totutella pienempään lämpötilaan. Olen todennut, että 22 astetta on ehdottomasti alin, missä voin edes olla ja siinäkin palelen. Lämmittelen välillä sähköpeiton alla. Nyt on toinen talvi menossa tätä kokeilua. Aion antaa periksi ja nostaa lämpötilaa.
Minulle ihannelämpötila on noin 25 astetta. Minusta pitäisi olla ihmisoikeus Suomessa saada lämmittää myös osakehuoneistonsa haluamaansa lämpötilaan. Lisäpattereilla se ei käy, sillä tällöin yhtiön termostaatit menevät nollille ja saat maksaa koko lämmityksen itse.
Reiluinta olisi kehittää järjestelmä, joka mittaa kunkin osakkaan käyttämän lämmitysenergian huoneistokohtaisesti ja laskuttaa sitten tämän mukaan. Tällöin kateus ei vaikuttaisi lämpötilaan.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on oleskelutiloissa n.19-20 astetta. Yli 21 kun menee alkaa olla kuuma. En voi edes ajatella että voisin olla 25 asteisessa kodissa. Makkareissa on n.16-17 astetta.
Makunsa kullakin.
meillä on myös näin 20 astetta on riittävä,22 astetta rupeaa olla liian lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on oleskelutiloissa n.19-20 astetta. Yli 21 kun menee alkaa olla kuuma. En voi edes ajatella että voisin olla 25 asteisessa kodissa. Makkareissa on n.16-17 astetta.
Makunsa kullakin.Minä uisin hiessä jos lämpötila kotona olisi yli 21 astetta. En ole ylipainoinen ja pärjään hyvin sisällä lyhythihaisessa T-paidassa. Makkarissa on viileämpää. Nukun huonosti, jos makkarissa on liian lämmin. Olen joskus joutunut lähtemään yökylästä pois ennen nukkumaan menoa ja olen ihan suoraan sanonut, etten voi nukkua tällaisessa pätsissä. Lämpöä oli tuollaiset 24 astetta. Onneksi pienen kävelymatkan päässä oli hotelli ja siellä oli sopiva lämpötila nukkumista varten. Huoneessa oli termostaatti ja käänsin siitä nimittäin lämpöä pienemmälle. Nukuin hyvin.
Olen jostain lukenut, että liian lämmin huonelämpö ei ole hyväksi terveydelle. Minulla ainakin silmät kuivuvat ja tippoja kuluu ja nenä menee tukkoon. Lisäksi on väsähtänyt olo.
Minulle ihannelämpötila on 21-22. Makkarissa 19-20. Jos menee paljon yli 22 asteen, niin tulen tosi väsyneeksi. On todella tukala ja väsähtänyt olo. Kamala kyläillä paikoissa joissa paahtaa lämpötila menemään 25 asteessa. Alkaa haukotuttaa ja tekee mieli lähteä nukkumaan.
Olen hoikka, liikun paljon eli se siittä läskiteoriasta.
Talvella seksikin vähenee, ainakin meidän taloudessa, ihan vain siksi että "kylmä kangistaa (väärällä tavalla) nopeasti" esileikin aikana vaatteiden vähetessä. Peiton alla puuhailu paleltumisen pelossa ei aina sytytä.
Mulla on vissiin jotain 21-22 välillä lämpötila ja musta se on liian vähän mutta kun kerrostalossa asuu niin asialle en voi tehdä mitään, patterit ei muutu miksikään vaikka kääntäisin maksimit.
Olen jo kertaalleen valittanut asiasta ja kävivät vain mittaamassa lämpötilan ja sanoivat että se on ok.
Kallis asunto ja silti palelen :D
Lämmönsäätely on toki henkilökohtainen asia, mutta ei pidä ihmetellä jos se oma ihannelämpötila on yläkanttiin kun päivät pitkät kulkee villapaidassa ja -sukissa ja illalla kääriytyy sähköhuopaan. Elimistö on melko sopeutuvainen kokonaisuus, niin hyvässä kuin pahassakin.
Nyt kun useammassakin tutkimuksessa on saatu viitteitä siitä, että viileämpi asuinlämpötila aktivoi ruskeaa rasvaa ja siten lisää energiankulutusta niin olisi mielenkiintoista tietää, kuinka suuri vaikutus viimeisen vuosisadan aikana nousseella asuintilojen keskilämpötilalla on nykyiseen ylipainoepidemiaan.
Kärpix kirjoitti:
Toi 21 asteen "ihanne" lämpötila on laskettu normaalin pulskan ihmisen mukaan, jolla on noin 20-30 kilon "läskitakki- ja housut" päälle. Eli silavaa on tasaisesti ympäri kroppaa lämmittämässä. Jos olet alhaisen rasvaprosentin omaava aikuinen, niin luonnollisesti viihdyt asteen - pari lämpimämmässä kodissa. Tässäkin on yksilöllisiä vaihteluja luonnollisesti. Yksi syy miksi kyllästyin kerrostalo asumiseen oli se, että talvella lämmöt tippuivat noin + 20 asteeseen ja kotona joutuu olemaan paksut vaatteet päällä. Eli patteri maksimilämmöllä, mutta säästösyistä patterista ei irtoa enempää. Nyt on kiva olla omakotitalossa talvella, kun lämpö on +23. Nämä kolme astetta tekevät huikean eron asumisviihtyvyyteen.
Lämmönsäätely on kyllä pitkälti henkilökohtainen asia, mutta on tuossa jotain perää - sama ihminen kestää paremmin kylmää pyylevänä kuin hoikkana. Itse olin ennen aina aivan jäässä ja kylmissäni, mutta nyt +15 kg ei enää sormet ja varpaat ole kohmeessa, eikä 21 asteen sisälämpötila tunnu pahalta. Siitä huolimatta, että sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka tyypillisesti aiheuttaa palelua (ei ole oma diagnoosi, vaan ihan lääkärin :D). Mutta tietysti tämä on henkilökohtaista - on niitä, jotka hoikkana tarkenevat hyvin viileässä, mutta lihavina hikoilevat tuskissaan yli 20-asteen lämpötilassa, ja niitä, jotka lihavina ovat kylmissään, ja hoikkina suorastaan hytisevät, eivätkä mitkään villasukkamäärät riitä. Mutta kun tarkastellaan samaa ihmistä, niin minä väitän, että kilomäärällä on merkitystä.
Se on inhottavaa, kun tässäkin vuokrakämpässä on 19-20 astetta. Palelen aina.
Nuo "ihannelämpötilatietäjät" ovat puolueellisia.
Jos Suomi sijaitsisi päiväntasaajalla, samat "tietäjät" sanoisivat ihannelämpötilan olevan 25 astetta. Perustelisivat kaikin tavoin, miten se on ihmiselle paras. Päivöntasaajalla kun täytyisi jäähdyttää ympäri vuoden, jotta saataisiin 21 astetta koteihin.
Saisivat edes rehellisesti sanoa, että tuo ihannelämpötila 21 on ihanteellisin sähkön säästön kannalta, ei ihmisen kannalta.
Pitäisi siirtyä takaisin termostaatittomiin pattereihin. Sitten ei olisi kohtuutonta lämmittää itse lisälämppäreillä.
Totta: jos Suomi sijaitsisi päiväntasaajalla, löytyisi kummasti asiantuntijoita kertomaan, miten 25 asteen sisälämpötila on ihmiselle terveellisin.
Kuka hyötyy tuosta kylmän sisäilman tuputtamisesta? Vauokrayhtiöiden omistajat?
Aika hurjia lukemia. Mulla on sähkölämmitteinen talo, jossa pyrin talvella pitämään sellaisen mukavalta tuntuvan lämpötilan, mikä mun tapauksessa on sellaiset 20-21. Makkarissa mulla on n. 19, lapsilla enemmän. Kesällä lämpötila pääsee täällä joskus nousemaan jopa 27 asteeseen ja se on todella tukala, mulla on tuulettimet silloin makkarissa, että pystyy nukkumaan.
Itse tykkään 20-21 lämpötilasta. Makuuhuoneessa ehkä 19. Minulla on yleensä kaikkialla kuuma ja ei en ole läskikerroksella varustettu, kuten joku aikaisemmin sanoi (rasvaprosentti siinä 20 paikkeil) mulla on vaan aina ollut Tälläinen että tulee helposti kuuma.
Mulla on juuri toi 21 astetta kotona ja paleleehan täällä. Muutaman asteen korkeampi olis sopivampi. Mutta se tuntuu energian haaskaukselta. Oleilen sitten kotona aina kunnon vaatekerroksissa. Ärsyttää ottaa vieraita vastaan, ku ei kehtaa olla pehmeissä ja lämpimissä vaatteissa. Ei pitäis valittaa. Aiemmassa kämpässä oli +16 talvella.
Olenko ainut joka tykkää olla kotona vain alusvaatteisillaan?
Siihen ei oikein tuollainen 21 riitä, varsinkin kun istut paikallaan tietokoneella ikkunan edessä, palelee.
Harmi kun ei kerrostalossa pysty itse vaikuttamaan lämpötilaan mitenkään..
Juu, joku syy siihen on, että julkksuuteen pääsee aina noita "asiantuntijoita", joiden mielestä mahdollisimman kylmä sisäilma on se paras.
Olisi välillä mukavaa kuulla vähän toisenlaisiakin mielipiteitä. Esim joku asukasgallup. Oltaisiin kysytty, paljonko asukkaat haluaisivat sisälämpötilan olevan.
Kun nyt kerran ihannelämpötila vaihtelee yksilötasolla reilusti, niin ongelmaan olisi yksinkertainen ratkaisu kerrostaloissa. Pattereihin sen verran lisää potkua, että jokainen voi säätää oman asuntonsa lämpötilan patterista mieleisekseen esim + 18 - 25 asteen välillä. Tämä ei tietenkään käy suurille vuokra-asuntofirmoille kuten VVO ja Sato, koska se tulisi liian kalliiksi. "Yllättäen" ihmiset vääntäisivät patterista lisää lämpöä asuntoon ja viihtyisivätkin keskimäärin 2-3 astetta korkeammassa lämpötilassa kuin mitä heidän tarkoistushakuiset tilastotietonsa esittävät.
Me ei olla edes hirveesti pidetty pattereita päällä silti sisälämpötila huitelee 24 asteessa. Meillä menee tosin patteriputket kerrostalon yläkerroksiin pintavetona ja ne hohkaa varsin kuumina. Mahtaisivatko lämmittää meidänkin kämppää niin tehokkaasti?
Meillä remonttiin ikkunat ja nyt on just sopiva 24-26 riippuen keleistä.
Jos on sisällä alle 23 astetta, niin tuntuu että vetää. Pitää olla kaulahuivi kaulassa.