Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

V*tuttaa kun vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään ja olettaa, että vanha äitimme tekee hänelle erikseen kaikki ruuat.

Vierailija
14.12.2016 |

Siskoni on jo aikuinen ihminen, joka osaa itsekkin kokata, on asunut jo vuosia omillaan.
Nyt kuitenkin olettaa, että vanhan äitimme täytyy tehdä hänelle erikseen kaikki jouluruuat, linkittelee äidillemme ohjeita joiden mukaan ruuat täytyy valmistaa.

Olen auttanut äitiä tässä urakassa ja tehnyt hänen apunaan, sanoin siskollekkin, että voisit tulla auttamaan kun on kuitenkin paljon tehtävää. Ei kuulemma tule, kun "kyllähän se tekee muillekkin ruuat"
Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym.

V*tuttaa niin paljon, että tekisi mieli jättää tekemättä, mutta äiti on niin hyvä sydäminen, että tekee vaikka millaisia ruokia kun tuo törkimys vaan kehtaa pyytää. Lampsii sitten jouluaattona valmiiseen pöytään ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin vielä valittaakiin ruuastaan, että se maistuu oudolle, pahalle tai on tehty väärin.

Siskolla olisi vaikka kuinka paljon aikaa tulla auttamaan, mutta ei kiinnosta. Mikä tollaisia vaivaa?

Kommentit (234)

Vierailija
41/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sisko omalla tavallaan kapinoi teidän selvästi aika jäykkiä ja seksistisiä joulutapoja vastaan. Miksi osaa ruuista ei ole voinut muuntaa vegaanisiksi kaikille, miksi on "normaali" ruoka ja vegaaniruoka? Miksi isäsi ja veljesi eivät huhki mukana talkoissa? Melko ihmeellistä että kehdataan ottaa MINIÄ valmistelemaan joulua, jos ei perheen poika osallistu.

Mainitsiko ap muka missään vaiheessa että hänellä olisi veljiä tai isää maisemissa?

Melko suurella todennäköisyydellä toinen "vanhemmista" on isä ja "miniän" puoliso on veli. 

Vierailija
42/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa. Jeesus on Rauhan Ruhtinas.

Joulussa ei ole rauhasta tietoakaan: ihmiset mässäävät, ryyppäävät, tappelevat, palvovat materiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sisko omalla tavallaan kapinoi teidän selvästi aika jäykkiä ja seksistisiä joulutapoja vastaan. Miksi osaa ruuista ei ole voinut muuntaa vegaanisiksi kaikille, miksi on "normaali" ruoka ja vegaaniruoka? Miksi isäsi ja veljesi eivät huhki mukana talkoissa? Melko ihmeellistä että kehdataan ottaa MINIÄ valmistelemaan joulua, jos ei perheen poika osallistu.

Mainitsiko ap muka missään vaiheessa että hänellä olisi veljiä tai isää maisemissa?

Melko suurella todennäköisyydellä toinen "vanhemmista" on isä ja "miniän" puoliso on veli. 

Pahoittelen, mutta en huomaa tuota miniää tekstissä laisinkaan, sen enempää kuin veljiäkään.

Vierailija
44/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täältä poistunut joku viesti, jossa tuollaisia sisältöjä on? Alkuperäisessä viestissä ei puhuttu mitään vanhemmista (vain äidistä) ja siinä on vain kohta "Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym." - siis MINÄ, ei MINIÄ. 

Vierailija
45/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä veljeni tekee itse vegaaniruuat eikä oleta, että muut sukulaiset häntä palvelee jouluna(kaan). Samoin kaikki muutkin tuntemani vegaanit ja kasvissyöjät. Ap on selvä provo, joka omissa tunnontuskissaan (?) yrittää mustamaalata vegaanien mainetta. Hyvää joulua vaan sullekin :)

Oi mitä av-logiikkaa jälleen... kun sinä et tunne ketään tällaista, niin ei näitä sitten voi olla olemassakaan ja aloitus on provo... Huoh.

Noita kusipäitä löytyy kyllä varmaan kaikista ruokavalioryhmistä.

Vierailija
46/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis tilanne on se, että vanha äiti joka tapauksessa väsää eri ruuat vegaanilapselleen, lienee viisainta miettiä miten hänen taakkaansa helpottaa. Yksi keino olisi tehdä laatikot vegaanisina kaikille. Toinen keino on tehdä esim oma pieni lanttulaatikko vegaanille. (Ei vaadi juurikaan ylimääräistä vaivaa koska suurin työ on sen lanttusoseen kanssa.) Lisäksi voi tehdä yhden yhteisen vegaanisen ruuan. Ja kun lisäksi on rosollia, salaattia ja perunoita on vegaanillekin hyvät eväät. Siskolle voi sitten etukäteen kertoa mitä on tarjolla, jotta osaa ottaa itselleen lisukkeita mukaan jos haluaa.

Vierailija
47/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täältä poistunut joku viesti, jossa tuollaisia sisältöjä on? Alkuperäisessä viestissä ei puhuttu mitään vanhemmista (vain äidistä) ja siinä on vain kohta "Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym." - siis MINÄ, ei MINIÄ. 

Ihmettelin myös että mistä ihmeestä täällä joku pieraisi veljet ja miniätkin tähän caseen mukaan, mutta taitaa mennä taas vaan kommentoijan "huikean" lukutaidon piikkiin.

Vierailija
48/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ap puhuu vanhemmista taikka miniästä??

Vierailija
49/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tekee torttuja etukäteen? Tai pipareita vaivaksi asti? Tai käy viikkotolkulla äidillä siivoomassa?

Laatikot on tosi yksinkertasia. Meillä tehdään vasta aatonaattona. Samasta soseesta eri astiaan. Kaurakermaa ja mausteita

Ei kovin monimutkaista eikä vie yhtään enempää aikaa

Vierailija
50/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmista puhutaan ketjun otsikossa.

Vierailija
51/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistetty pummi- ja prinsessasyndrooma. 

Vierailija
52/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.

Kaurakerma on keksitty.

Vegaani voi tehdä omat laatikkonsa ihan vapaasti kaurakermaan.

Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...

Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.

Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.

Siskoni on vegaani, eikä mulle ole ikinä ollut mikään ongelma soveltaa ruokaa myös vegaanille sopivaksi. Eikä siskoni ole kuollut, vaikka muut joulupöydässä ovat kinkkua ja kaloja syöneet. Mädin sijaan vegaanille on helppo tarjota leväkaviaaria, kaupasta löytyy myös kaikenlaista lihankorviketta helposti valmistettavana.

Tortut ja piparit voi tehdä vegaanisista taikinoista (iso osa tavallisista kaupan pakastealtaan pipari- ja torttutaikinoista on vegaanisia).

Vierailija
53/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ap, kerrohan meille, miten isäsi siis osallistuu joulun valmisteluun?

Vierailija
54/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma on vaihtaa laatikkoruuat vegaanisiksi, joita kaikki  voivat syödä?

http://www.vegaaniliitto.fi/www/sites/default/files/esitteet/vegaanilii…

Vegaani pärjäisi ihan hyvin noilla laatikoilla, siihen salaattia vielä kaveriksi ja papuja tms. Ei ole vaikeaa.

Muut jouluruuat, kinkut, kalatarjoilut jne. valmistaa sitten normaaliin tapaan lihansyöjille.

Vierailija
55/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.

Kaurakerma on keksitty.

Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...

Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.

Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.

Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.

Vierailija
56/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurakerma on keksitty.

Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.

Sekasyöjä ei ilmeisesti pysty syömään kasvisruokaa koskaan vai syötkö vain 100 %:sti lihaa? Et edes sipsejä koskaan maista?

Vierailija
57/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää. Jos on totta siis. Saattaa olla jonkun vegaanivihaajan provokin.

Meillä on jo useampana (äitini luona vietettynä) jouluna osa ruuista ollut vegaanisia, sillä ne sopivat kaikille perheenjäsenille. On muutamia ruokarajoitteita.

Tämä jouluna aikuiset sisarukseni ehdottivat että lähes koko joulumenu olisi vegaaninen. Kukaan meistä ei ole vegaani, mutta ruuan eettisyys kiinnostaa, ja etenkin joulun tapaisen mässäilyjuhlan yhteydessä. Äitini paistaa kuitenkin aatoksi kinkun ja valmistaa muutaman muun hänelle hakkaan perinneruuan, ja ne aikuiset lapset teemme kukin osuutemme aaton ja joulupäivän muista tarjoiluista, -vegaanisina.

Tämä on osa jouluperinteiden kehittymistä ja uusiutumista jolla myös varmistetaan juuri se ettei vanha äitimme lopun elämäänsä passaa yksinään laumaa aikuisia ihmisiä.

Jouluruokien kasvispainotteisuus olkoon myös osa uusia jouluperinteitämme. Olen ylpeä sisaruksistani että he ehdottivat sitä, ja että kaikki lähtivät ilolla mukaan kokkaushaasteeseen.

Vierailija
58/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniästä en tiedä, mutta vanhemmat mainitaan otsikossa

"Vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään"

Vierailija
59/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoittakaa salaa edes kostomielessä vähän hyvin hienonnettua kinkkua jonkun taikinan, rosollin tms. joukkoon. Sitten voitte pikku huppelissa paljastaa, sinustakin (siskosta) on tullut jouluaaton kunniaxi lihansyöjä :-)

Joo hei tosi hauska läppä, saa tyhmä vegaanisisko vähän nenilleen kun syö tietämättään lihaa, höhöhöö.

Vierailija
60/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette syö kaikki vegaanista ruokaa? Ei tarvitsisi sitten ilmoittautua kinkunsulatusjumppaan.

Ne vegaaniruuat olisi teillekinnja varsinkin vanhalle äidille paljon terveellisempi vaihtoehto.

Kinkussa ei ole paljon kaloreita,siinähän on lähes pelkkä proteiini.