Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

V*tuttaa kun vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään ja olettaa, että vanha äitimme tekee hänelle erikseen kaikki ruuat.

Vierailija
14.12.2016 |

Siskoni on jo aikuinen ihminen, joka osaa itsekkin kokata, on asunut jo vuosia omillaan.
Nyt kuitenkin olettaa, että vanhan äitimme täytyy tehdä hänelle erikseen kaikki jouluruuat, linkittelee äidillemme ohjeita joiden mukaan ruuat täytyy valmistaa.

Olen auttanut äitiä tässä urakassa ja tehnyt hänen apunaan, sanoin siskollekkin, että voisit tulla auttamaan kun on kuitenkin paljon tehtävää. Ei kuulemma tule, kun "kyllähän se tekee muillekkin ruuat"
Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym.

V*tuttaa niin paljon, että tekisi mieli jättää tekemättä, mutta äiti on niin hyvä sydäminen, että tekee vaikka millaisia ruokia kun tuo törkimys vaan kehtaa pyytää. Lampsii sitten jouluaattona valmiiseen pöytään ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin vielä valittaakiin ruuastaan, että se maistuu oudolle, pahalle tai on tehty väärin.

Siskolla olisi vaikka kuinka paljon aikaa tulla auttamaan, mutta ei kiinnosta. Mikä tollaisia vaivaa?

Kommentit (234)

Vierailija
61/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ymmärrä missä ongelma jos äiti ei pane pahaksi. Tosin valittaminen kertoo taantumisesta teiniyteen. Itselle jos tulee vegaaneja summuita allergikoita niin teen kaikille samaa ruokaa. Ihan järkyttävän hyviä ruokia tulee vegaanisina jos etsii kunnon reseptit :)

Vierailija
62/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolle kannattaisi ehkä kertoa, että olette muut olleet auttamassa ruoanlaitossa ja sanoa että jos safkaa haluaa, saa tulla auttamaan aivan kuten muutkin tekevät. Meillä on minun takia koko joulupöytä vegaaninen, koska tänä vuonna ei vieraita ole vanhemmillani kuin minä. Äiti on ollut kasvissyöjä 50 vuotta ja isä yli 10 vuotta, joten vegeruoan tekeminen on heille helppoa, eli en aiheuta lisävaivaa ja laatikot on helppo tehdä vegaanisina. Kaikki meistä tekee jotain, äiti tekee laatikot, isä salaatit ja minä tuon kaikki jälkiruoat ja suklaat. Valmiiseen pöytään tulo tuntuisi tökeröltä pienellä porukalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.

Kaurakerma on keksitty.

Vegaani voi tehdä omat laatikkonsa ihan vapaasti kaurakermaan.

Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...

Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.

Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.

Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.

Sekasyöjä ei ilmeisesti pysty syömään kasvisruokaa koskaan vai syötkö vain 100 %:sti lihaa? Et edes sipsejä koskaan maista?

Kykenen kyllä syömään kaikkea - sitähän tuo sekaruokavalio nimenomaan tarkoittaa. Kyse on huomioimisesta. Vegaani vaatii muita hyppimään oman pillinsä mukaan mutta ei jousta pätkääkään toisten suuntaan. Siitä tässä on kyse.

Vierailija
64/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ymmärrä missä ongelma jos äiti ei pane pahaksi. Tosin valittaminen kertoo taantumisesta teiniyteen. Itselle jos tulee vegaaneja summuita allergikoita niin teen kaikille samaa ruokaa. Ihan järkyttävän hyviä ruokia tulee vegaanisina jos etsii kunnon reseptit :)

Mä en ole löytänyt käyttökelpoisia vegaanireseptejä. Joko tulee liian kalliiksi tehdä isolle porukalle tai mautonta.

Vierailija
65/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneja tai muita allergikoita? Onko vegaaneilla mielenterveydellinen allergia? Eikö terapia olisi oikea paikka...

Vierailija
66/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä voi yhden päivän vuodessa syödä vegetaristisesti eli syö rosollia, laatikoita, joululeipää, pipareita ja torttuja. Kalaakin voi ihan hyvin ottaa, etenkin jos on itsepyydettyä. Sitten siirtyy takaisin vegaaniruokaansa.

Vierailija
67/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoittakaa salaa edes kostomielessä vähän hyvin hienonnettua kinkkua jonkun taikinan, rosollin tms. joukkoon. Sitten voitte pikku huppelissa paljastaa, sinustakin (siskosta) on tullut jouluaaton kunniaxi lihansyöjä :-)

Joo hei tosi hauska läppä, saa tyhmä vegaanisisko vähän nenilleen kun syö tietämättään lihaa, höhöhöö.

Eihän tuosta mitään aitoa haittaa ole. Vegaanipelle pääsee sitten vielä huomiohuoraamana tekohysteriallaan. On todennäköisesti salaa iloinen jos niin tekevät.

Vierailija
68/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette syö kaikki vegaanista ruokaa? Ei tarvitsisi sitten ilmoittautua kinkunsulatusjumppaan.

Ne vegaaniruuat olisi teillekinnja varsinkin vanhalle äidille paljon terveellisempi vaihtoehto.

Kinkussa ei ole paljon kaloreita,siinähän on lähes pelkkä proteiini.

Älä nyt tervettä järkeä tai oikeaa ravitsemustietoa tähän sekoita. Saatana.

Vierailija
69/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukinkun voi kertoa olevan oikeasti lanttua, niin vegaani voi syödä hyvillä mielin.

Vierailija
70/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.

Kaurakerma on keksitty.

Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...

Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.

Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.

Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.

Sekasyöjä ei ilmeisesti pysty syömään kasvisruokaa koskaan vai syötkö vain 100 %:sti lihaa? Et edes sipsejä koskaan maista?

Onko niin, että olet liian tyhmä ymmärtämään hänen sanomaansa vai ymmärrät tahallasi väärin? Eli oletko siis tyhmä vai kiero? Vegaanina todennäköisesti molempia...

Vierailija
71/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää laatikot vegaanisina kaikille.

Ai että muiden pitäisi tyytyä pahoilta maistuviin laatikoihin vain siksi, että paikalle tulee yksi vegaani? Eivät ne kaurakermaan tai muuhun korvikkeeseen tehdyt laatikot maistu samoilta kuin oikeaa kermaa ja voita käyttämällä tehdyt.

Rosollin pitäisi toki sopia kaikille ihan perusreseptillä.

Vierailija
72/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää laatikot vegaanisina kaikille. Myös rosolli, vihersalaatti, keitetyt perunat ja leipä luulisi vegaanille kelpaavan. Tehköön itse muuta jos kaipaa. Näin eri ruokia ei tartte yhtä vegaania varten tehdä, vaan hän voi ottaa pöydän antimista mitä haluaa. Näin itse tekisin, jos joulunviettoon olisi vegaani tulossa.

Hyi vegaanilaatikot, yäk!

Vierailija
73/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sisko omalla tavallaan kapinoi teidän selvästi aika jäykkiä ja seksistisiä joulutapoja vastaan. Miksi osaa ruuista ei ole voinut muuntaa vegaanisiksi kaikille, miksi on "normaali" ruoka ja vegaaniruoka? Miksi isäsi ja veljesi eivät huhki mukana talkoissa? Melko ihmeellistä että kehdataan ottaa MINIÄ valmistelemaan joulua, jos ei perheen poika osallistu.

Mainitsiko ap muka missään vaiheessa että hänellä olisi veljiä tai isää maisemissa?

Melko suurella todennäköisyydellä toinen "vanhemmista" on isä ja "miniän" puoliso on veli. 

Missä ap puhuu vanhemmista taikka miniästä??

Miniästä en tiedä, mutta vanhemmat mainitaan otsikossa

"Vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään"

Tuo saakin kaikki sympatiat niinku todellaki vegaanin puolelle.

Fucking stupid.

Vierailija
74/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurakerma on keksitty.

Ehkä sekasyöjät on kyllästyny tekemään aina kompromisseja. Minä en pidä vegaaniruoan mausta. Todella harva vegaaniruoka on oikeasti hyvänmakuista.

Ohis

Vierailija
75/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei tarvi alkaa tekemään erikseen kokonaista menyytä siskolle, mutta esimerkiksi laatikoita tehdessä voi ottaa vähän soseita sivuun siskolle ennen munien ja kerman lisäystä ja tehdä näin pienen satsin vegelaatikkoa samalla vaivalla. Laatikot, rosolli, perunat, leipä jne luulis riittävän alkuun, sivuun voi ostaa jotain valmisleikkelettä ja siskolle voi laittaa viestiä että tuo itse vaikka seitankinkun mukanaan.

Porkkalaa itse aion tosin kokeilla vaikken olekaan vegaani, kuullostaa hauskalta idealta!

Vierailija
76/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moi Sisko, tuletko auttamaan jouluruokien laitossa vai tuotko omat ruokasi mukanasi?".

Se on just noin helppoa.

Vierailija
77/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Moi Sisko, tuletko auttamaan jouluruokien laitossa vai tuotko omat ruokasi mukanasi?".

Se on just noin helppoa.

Et ole ikinä tainnut olla tekemisissä vegaanin kanssa... Se on sama kuin yrittäisi narsistin kanssa saada aikaan hyvää, molempia kunnioittavaa, yhteistyösuhdetta.

Vierailija
78/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se äidille ok, että hän tekee ruoat ja ainoastaan ap on ärsyyntynyt? Entä onko äiti sitten itse sanonut asiasta mitään ap:n siskolle vai mutiseeko vain muille kuinka on rankkaa? Ap saa tietenkin ottaa asiasta nokkiinsa, mutta jos kutsuja on äiti, hän hoitakoon hommien delegoimisen kutsuttujen kesken. Ja kyllähän se vähän kiinnostaa, että minkä verran se ap:n veli osallistuu ruokien tekoon, jos kaikilta sisaruksilta sitä odotetaan.

Vierailija
79/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin kokeilisin koko porukalle niitä vegaanilaatikoita, kuulostaa mielenkiintoiselta ja kokeilemisen arvoiselta. Sitten muut ruuat vegaaniseksi mahdollisuuksien mukaan. Perunat, salaatit, rosollit. Ja vegaani tuo oman "kinkkunsa", mitä onkaan, mukanaan.

Vierailija
80/234 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekavihannespussi pariksi minuutiksi mikroon, siinä siskollesi jouluruokaa. Hän käy sitten yöllä salaa syömässä kinkkua.