Jouluapua-ryhmästä bongattua: Eräs perhe toivoo:
7-lapsinen perhe toivoo mm: Lämpimiä toppapukuja lapsille, erilaisia legoja tytöille ja pojille, puhelinta, suklaata kaikille, palapelejä ja ruoka-apua. Just joo....Mä tuun vihaiseksi näistä ilmotuksista.
Kommentit (239)
Mä haluan auttaa jotain, mutta multakaan ei heru sympatiaa näille 12 hengen perheille. Viime vuonna kaverin antamat uudet tavarat oli myynnissä nettikirppiksellä, ja oli tunnistettavasti kaverin antamat lahjat ja kaikki samalla myyjällä. Että liian sinisilmäinen ei pidä olla, vaikka tietysti lahjansaaja saa tehdä niille mitä haluaa....
Vierailija kirjoitti:
hjhhgg kirjoitti:
Mulla olis varaa ja haluakin auttaa mutta näitäj jouluapua-ryhmän toiveita on kuvottavaa lukea.. meillä jää paljon lasten leluja ja vaatteita pieniksi mutta haluaisin lahjoittaa ne jollekin oikeesti apua tarvitsevalle.
Niimpä olen vienyt niitä uffin laatikoihin ja myynyt kirppiksellä vaikkei rahalle ole tarve.
Näille monilapsisille ja ulkolaisille en anna mitään vaikka eihän lasten vika ole että vanhemmilla elämänhallinta hukassa.
Onneksi on joulukukka-keräyksiä vanhuksille, osallustun niihin.
Mistä tällaisen joulukukka-keräyksen olet löytänyt?
Tampereella ainakin on ollut. Prismasta voi ostaa kukan, kotisairaanhoito toimittaa perille. Voi ostaa minkä kukan haluaa ja valita lahjan saajan tyyliin Väinö 85 vuotta tai Vieno 70 vuotta.
Sille, joka kyseli sitä miksi ei tehdä vaan senverran lapsia kuin on vara elättää...eihän sitä etukäteen tiedä kuinka yhtäkkiä voit lapsinesi pudota kelkasta, vaikka työttömyyden, asuntovelan tai vakavan sairauden takia.
Mitä se haittaa, jos pyytävät apuja eihän ketään pakoteta auttamaan.
Sellaisilta sivuilta kannattaa pysyä pois silloin ja tutkia jotain vähemmän stressaavia sivustoja, kuten vaikka tätä vauva foorumia.
Ai niin ja lähes aina ovat kiittäneet, kun olen auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää myös. Lahjoitin yks vuosi 120 euron herkku + lahjapaketin eräällä perheelle. Kiitosta ei tullut enkä tiedä menikö paketti ikinä perille. Lopetin siihen. Ennen paketin lähettämistä kyllä' otti aktiivisesti yhteyttä. Mulle jäi paha maku suuhun, kun en itsekään ole miljonääri. Nyt haluan auttaa jotain, mutta autan sitten sellaista, joka on vaatimattomampi toiveinensa eikä ole niin tarkkaa että lahja on juuri tietynlainen...
Mulle kävi myös näin. Kyseessä oli vielä eräs henkilö, jonka kanssa oltiin oltu yhteydessä ja kirjoiteltu kuulumisia, vähän henkilökohtaisempiakin, puolin ja toisin. Lähetin paketin hänelle ja lapsilleen, vaatteita ja suklaita (valitsin kaikenlaisia herkkuja, että varmasti löytyisi jokaisella jotakin), iso, useamman kilon painoinen paketti. Joulun jälkeen jouduin kyselemään, että mahtoikohan paketti tulla perille kun mitään ei kuulunut. Vastaus oli vaan "tuli perille :)". Mulle tuli siitä fiilis, että lähettämäni lahjat eivät kelvanneet, tai että olisi pitänyt ostaa kalliimpaa, mutta eniten harmitti se, ettei edes kiitosta voinut sanoa, eikä oma-aloitteisesti kertoa, että paketti tuli perille. Ihan hirveästi ei ole sen jälkeen huvittanut kuulumisia kirjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ne ap:n viestin toiveet eivät olleet yhtään liiallisia, aika vaatimattomilta kuulostivat Vai oliko tässä tarkoitus mollata perheen päälukua, vissiinkin.
Enemmän ärsyttää lukea niitä pyyntöjä, että pyydetään PS4-pelejä tai peräti koko konsolia - meillä on toimeentuleva perhe, (ei rikkaita, mutta ei köyhiäkään), menot suhteutettu tuloihin eikä tosiaan olisi varaa hommailla mitään pleikkanelosia. Ihmetyttää siis, miten jollain apua pyytävällä köyhällä perheellä sitten on varaa ollut hommata yli 400 e:n pelikone?
No esim meidän perheessä pelikone on saatu sukulaiselta yllärinä lahjaksi. Oli käytetty kyllä, mutta toimiva silti. Ja kai noihinkin voi antaa käytettyjä pelejä?
Mekin olemme toimeentuleva perhe, emme mitään rikkaita tosiaan, mutta pystyisimme säästämään pelikoneeseen silti, vaikka kerralla ei pystyisi ostamaan. Aika moni muukin toimeentuleva perhe pystyy säästämään pienen osan tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Kävin (opiskelijana) just ruoka-avussa. Sain 2 säkkiä ruokaa ja lahjakortin. Tuli hyvä mieli. Opintotuet ovat loppunut ja en tiedä tuleeko mistään rahaa. Töitäkin pitäs hakea mutta oon pääasiallinen opiskelija. Mä en vaan jaksa ymmärtää noita keillä on lukuisia lapsia ja kaikki pitäs yhteiskunnan / leipäjonojen sun muiden avustusten elättää. Eipä mulla tulis mieleenkään tähän taloustilanteeseen jotain lasta hankkia. Ja ei, ei en hyväksy selitystä että "silloin kun lapset hommattiin asia oli toisin". Kyllä jokainen tietää voiko elättää 1-2 lasta vai sen 5.
Kerropa meille muillekin, mistä sen voi tietää?
Juu en auta kyllä yhtäkään suurperhettä jolla toiveena kalliita Legoja, puhelimia jne. "Liian" halvasta lahjasta valitetaan ja niinkuin osa täälläkin kirjoittanut, lahjat laitetaan myyntiin. Se siitä kiitollisuudesta ja rehellisyydestä. Mieluummin autan köyhiä eläintalouksia, lemmikit ei ainakaan ole kiittämättömiä paskiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kävin (opiskelijana) just ruoka-avussa. Sain 2 säkkiä ruokaa ja lahjakortin. Tuli hyvä mieli. Opintotuet ovat loppunut ja en tiedä tuleeko mistään rahaa. Töitäkin pitäs hakea mutta oon pääasiallinen opiskelija. Mä en vaan jaksa ymmärtää noita keillä on lukuisia lapsia ja kaikki pitäs yhteiskunnan / leipäjonojen sun muiden avustusten elättää. Eipä mulla tulis mieleenkään tähän taloustilanteeseen jotain lasta hankkia. Ja ei, ei en hyväksy selitystä että "silloin kun lapset hommattiin asia oli toisin". Kyllä jokainen tietää voiko elättää 1-2 lasta vai sen 5.
Mielestäni sellaisen, joka itsekin hakee avustuksia, ei ole vara parjata muita. Itse opiskellessani asuin 3:n hengen solussa ja rahat riitti hyvin. Ostin koulukirjat ym noista rahoista. Lainaa en ottanut, sillä pihistin kaikesta muusta mistä voin. Ptäisikö minun sanoa nyt, että mielestäni opiskelijoita ei kuulu avustaa enää enempää kuin opintotuen verran?
Kannattaisi joskus osata hieman sitä empatiaa, vaikka itsellä olisikin asiat huonosti. Sinä sentäs sait sen ruokakassin, kuinka moni vanhus saa kunnon jouluruuat ym pöytäänsä?
Ja ei, en ole itse vielä kertaakaan joutunut apuja hakemaan noista keräyksistä. Aina olemme omillamme pärjänneet miehen kanssa. Töissä ollaan ja taloustilanne hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tiesin jo vastavalmistuneena oman alani ja ammattikuntani keskimääräisen palkkakehityksen. Eli millä tavoin palkka kasvaa vuosien myötä ja miten suuri osa suurinpiirtein palkankorotuksista menee yleisten elinkustannusten nousuun ja minkä verran niistä jää oman elintason nousuun eli voi hankkia lisää lapsia. Tällä perusteella pystyin arvioimaan, miten suuressa asunnossa minulla on tulevaisuudessakaan varaa asua ja millaisia asioita mahdollista tarjota lapsilleni, jos jonain päivänä olenkin kenties yksinhuoltaja tai työtön. Sairaanhoitajan tuloilla minulla oli varaa kahteen lapseen. Kolmas lapsi olisi ollut jo liikaa tai silloin elintason lasku olisi ollut merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänkokemuksesta, johon liittyy järjen käyttö.
Röyhkeäkin kerjääminen on IN tänä päivänä. 6v kummitytöltä tuli tekstiviesti (selvästi äitinsä kirjoittama) jossa toivottiin hänelle Canada Goosen untuvatakkia, Diorin lastenmalliston aurinkolaseja ja Burberryn kashmirkaulahuivia eli yli tuhannella eurolla olisi pitänyt ostaa kasvavalle, sotkivalle ja tavaroita rikkovalle lapselle vaatetta ja asustetta! Hävytöntä.
Noista joulunajan nykyisistä toivelistoista on tullut röyhkeitä kerjuukirjeitä. Hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka antaa. Joku käytetty toppahaalari saa aikaan nenännyrpistystä.
No joo, ei tulis mieleenkään toivoa lapselle lahjaksi tonnin arvoista lahjaa, vaikka esim. veljeni on huomattavan varakas ( minuun verrattuna). Pitää vanhemmalla olla päässä vikaa.
Jos hyvää hyvyyttäsi perusruokakassinkin vie, niin vääränlaista ja liian halpaa. Ei sitten vissiin ollut oikeasti nälkä. Vähän niinkuin nuo turvapaikkaturistit toteavat, että että siellä turvattomassa kotimaassa oli sittenkin kivempaa ja meidän piikkiin paluulennolla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sille, joka kyseli sitä miksi ei tehdä vaan senverran lapsia kuin on vara elättää...eihän sitä etukäteen tiedä kuinka yhtäkkiä voit lapsinesi pudota kelkasta, vaikka työttömyyden, asuntovelan tai vakavan sairauden takia.
Mitä se haittaa, jos pyytävät apuja eihän ketään pakoteta auttamaan.
Sellaisilta sivuilta kannattaa pysyä pois silloin ja tutkia jotain vähemmän stressaavia sivustoja, kuten vaikka tätä vauva foorumia.
Ai niin ja lähes aina ovat kiittäneet, kun olen auttanut.
Kyllä se vähän harmittaa vaikka eipä mun rahoista ole pois. Ja minä mm. kommentoin. Mulle on opetettu että se lapsi elätetään omilla duunimasseilla, eikä niin että saadaan leveempää sosiaalisoppaa. Jos ei rahaa ole elättää itseä, niin ei kyllä sitä kakaraakaan. Kumeja saa ilmaiseksi.
On ihan okei olla köyhä, yksin, varsinkaan jos sille ei mitään mahda. Mutta se että sä sotket siihen viattoman lapsen niin onhan se nyt iha vitun väärin.
Ja tasan tarkkaan voin seurata vauvasivuja. Ei olla lasta hommaamassa ja mies ei ees halua lasta, tietenkin kunnioitan MYÖS hänen päätöstään. en ole näitä ämyleitä, jotka "pakottaa" ukon hommaamaan lapsen, vain kun itseä huvittaisi.
t. opiskelija kenen tuet loppui
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeäkin kerjääminen on IN tänä päivänä. 6v kummitytöltä tuli tekstiviesti (selvästi äitinsä kirjoittama) jossa toivottiin hänelle Canada Goosen untuvatakkia, Diorin lastenmalliston aurinkolaseja ja Burberryn kashmirkaulahuivia eli yli tuhannella eurolla olisi pitänyt ostaa kasvavalle, sotkivalle ja tavaroita rikkovalle lapselle vaatetta ja asustetta! Hävytöntä.
Et tasan tarkkaan osta tommosia, jos se äiti on vielä takana kaikessa. Viet jonkun max. 20 e lahjan jos sitäkään. Jos ovat kiittämättömiä, ensi jouluna et vie sitten mitään. Ihme kerjäämistä. Ei kummius oo mikään lahja-automaatti. Ai että pistää vihaksi tuommoset lapset ja heidän vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti siinä on että ensin pyöräytetään mukuloita puoli tusinaa ja sitten vingutaan vielä apua niiden elättämiseen!! ABORTTI ON KEKSITTY ja maapallolla on jo liikaa ihmisiä, jotain rajaa!!!
7 mukulaa on jo aivan liikaa kenelle tahansa, ei kannata tehdä niitä mukuloita yli oman varallisuutensa ja on äärimmäisen noloa vielä pistää muut ihmiset tarjoamaan apua omien siitostensa tuloksille!!
"siitostensa tuloksille"?
Uskomatonta kielenkäyttöä.
Pysykää hei oikeesti nyt pois noilta vähävaraisten auttamissivustoilta te joilta pää menee noin kipeeksi ,
Meidän rikastuttajathan tekevät jo tätä. Vailla tuloja hankitaan lapsia. Kyllä sossu ja Kela maksavat. Osa on vain ottanut mallia tästä käsi ojossa -systeemistä, kun kerran annetaan.