Hyvä juttu tämä uusi asumistukimuutos. Saadaan revittyä opiskelijoiden avo/avioliitot ja hyvässä lykyssä myös perheet, hajalle
Valtaosa opiskelijoista on parikymppisiä, joten oppivatpahan että tuossa iässä ei kertakaikkiaan asuta yhdessä seurustelukumppanin kanssa tai perusteta perhettä. Yhdessä ehtii asua myöhemminkin puhumattakaan lasten teosta. Se ei kuulu parikymppisten elämään. Parikymppinen on siihen liian nuori.
"Yleiseen asumistukeen vaikuttavat koko perheen tulot, joten ilman asumistukea voi muutoksen myötä jäädä esimerkiksi sellaiset opiskelijat, joiden avo- tai aviopuoliso käy töissä."
http://www.vauva.fi/keskustelu/2736349/opiskelijat-siirtyvat-yleisen-as…
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Pah. Ensimmäinen fiksu muutos opiskelijoiden tukiin pitkään aikaan. Nyt ne, jotka oikeasti tarvivat sitä asumistukea asumiseen, tulevat saamaan isompaa ja järkevämpää tukea. Ja ne, joilla ei oikeasti tarvetta ole, eivät turhaan saa sitä tukea.
Ilman muuta pariskuntien tilanteessa pitää pariskuntaa katsoa yhtenä taloutena asumisen kulujen ja tulojen suhteen. Jos toinen tienaa vaikka 2000e/kk toinen ja toinen saa opintotuen, niin kyllähän siitä joku perus 600-800e vuokra yhteisestä tuloista pitäisi pystyä maksamaan ilman asumistukiakin.
Mitkä he*vetin yhteiset tulot? Ei todellakan ole yksi yhteinen talous. Me molemmat maksamme oman osuutemme menoista. Ainoastaan yhteiseen ruokaan käytettävä raha on yhteistä. Minun tuloni ovat minun, ei hänen. Ei ole minun tehtäväni maksaa hänen elämistään avoliitossa vasta valmistuneena, pienillä tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä nykyisellä 474e/kk todellakin varaa siihen matkusteluun, osakkeisiin ja festaripasseihin. Jäähän siitä (solu)vuokran jälkeen jopa melkein satanen käytettäväksi näihin luksuksiin, ainakin jos ei halua ostaa ruokaa tai maksaa sähkö- tai puhelinlaskuja..
Siis tällainen soluasunnossa pelkällä opintotuella elävä opiskelijahan tulee muutoksen jälkeen saamaan ENEMMÄN rahaa vuokransa maksuun. Hän on siis muutoksen voittaja ja voittoa tulee jopa huomattavasti vanhaan tukeen verrattuna.
Niin tuleekin!
Anteeksi, viestini oli oikeastaan ohi aiheen. Kunhan tartuin vain keskustelun tokaan kommenttiin, jossa mietittiin sitä miksi yhteiskunnan tulisi elättää opiskelijoita, jolla on kirjoittajan mukaan varaa tuollaisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä olisin elatusvelvollinen avopuolisoani kohtaan? Kyllä minusta poikaystäväni kuuluisi maksaa oma osuutensa vuokrasta.
Tämä on sinun mielipiteesi ja voit valita puolisosi sen mukaan. Miksi minun veronmaksajana pitäisi maksaa puolet teidän perheen vuokrasta vaikka teillä on siihen itsekin varaa?
Miksi minun pitäisi olla se hyväntekeväisyysjärjestö poikaystävälleni antaen hänelle ilmaista rahaa? Asumme hyvinvointivaltiossa, jossa erilaiset tuet kuuluvat koko kansalle. Jokainen luultavasti hyödyntää näitä tukia joskus. Siksi mielestäni valtion kuuluu maksaa hänelle tuet, ei minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä olisin elatusvelvollinen avopuolisoani kohtaan? Kyllä minusta poikaystäväni kuuluisi maksaa oma osuutensa vuokrasta.
Tämä on sinun mielipiteesi ja voit valita puolisosi sen mukaan. Miksi minun veronmaksajana pitäisi maksaa puolet teidän perheen vuokrasta vaikka teillä on siihen itsekin varaa?
Tämä kyllä lukee ihan jo laissakin :) AVOPUOLISOILLA EI OLE ELASTUSVELVOLLISUUTTA TOISIINSA NÄHDEN. Ja näin on ihan hyvä.
Te av mammat ette kyllä yhtään pysty ymmärtämään tilannetta opiskelijoiden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pah. Ensimmäinen fiksu muutos opiskelijoiden tukiin pitkään aikaan. Nyt ne, jotka oikeasti tarvivat sitä asumistukea asumiseen, tulevat saamaan isompaa ja järkevämpää tukea. Ja ne, joilla ei oikeasti tarvetta ole, eivät turhaan saa sitä tukea.
Ilman muuta pariskuntien tilanteessa pitää pariskuntaa katsoa yhtenä taloutena asumisen kulujen ja tulojen suhteen. Jos toinen tienaa vaikka 2000e/kk toinen ja toinen saa opintotuen, niin kyllähän siitä joku perus 600-800e vuokra yhteisestä tuloista pitäisi pystyä maksamaan ilman asumistukiakin.
Mitkä he*vetin yhteiset tulot? Ei todellakan ole yksi yhteinen talous. Me molemmat maksamme oman osuutemme menoista. Ainoastaan yhteiseen ruokaan käytettävä raha on yhteistä. Minun tuloni ovat minun, ei hänen. Ei ole minun tehtäväni maksaa hänen elämistään avoliitossa vasta valmistuneena, pienillä tuloilla.
Mutta, kun ette käytä. Teillä on yhteinen koti eli myös yhteiset kulut siitä. esim. kotivakuutus, netti, sähkö jne. on teillä yhteinen. Ja ne kulut on tosiaan yhteisiä eli ei mitään "tuolle kuuluu tämän ja tämän verran ja mulle tämän ja tämän verran". Eli jos edes jommalla kummalla on varaa maksaa nämä kulut pois ilman yhteiskunnan apua, niin ei teidän kuulu saada niiden maksamiseen tukea yhteiskunnalta. Se yhteiskunnan tuki on tarkoitettu niille, joilla ei olisi vara maksaa näitä asioita ilman sitä sitä.
Jos et halua yhteisessä taloudessa ja kodissa elää sen puolison kanssa, niin älä muuta sen kanssa yhteen. Tosin yhdessä asuminen tulee kuitenkin niin paljon halvemmaksi, että jäätte luultavasti joka tapauksessa voitolle yhteistaloudesta, vaikka sen vuoksi muutaman satasen tuen toinen asujista menettäisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi olla se hyväntekeväisyysjärjestö poikaystävälleni antaen hänelle ilmaista rahaa? Asumme hyvinvointivaltiossa, jossa erilaiset tuet kuuluvat koko kansalle. Jokainen luultavasti hyödyntää näitä tukia joskus. Siksi mielestäni valtion kuuluu maksaa hänelle tuet, ei minun.
Ei valtio maksa asumistukia sen kummemmin avopuolisoille, joista toinen on työtön ja toinen töissä. Miksi opiskelija avopariskunnan kuuluisi olla erikosiasemassa muihin pariskuntiin verrattuna tukien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Tällä sitä helpotetaan opiskelijoiden asuntopulaa, kun pidetään asuntoja varattuna vaikka käytännössä asutaan seurustelukumppanin kanssa yhdessä.
Miksi pidetään varattuina? Jos toinen käy töissä ei hänen puolisoaan tarvitse tuntemattomien silloin elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valtio maksa asumistukia sen kummemmin avopuolisoille, joista toinen on työtön ja toinen töissä. Miksi opiskelija avopariskunnan kuuluisi olla erikosiasemassa muihin pariskuntiin verrattuna tukien kanssa?
Yhtä surullista se on myös niille, ketkä eivät ole saaneet sitä tukea puolison tulojen takia. Avioliitto on tietty eri asia elatusvelvollisuuden vuoksi.
Onhan se vaan oikein, että jos toinen tienaa riittävästi, niin se tienaava maksaa asumisen parisuhteessa.
Tiesittekö, että avioliittolaissa in pykälä, jonka mukaan kukin osallistuu elatukseen kykyjensä mukaan. Eli paremmin tienaavan kuuluukin elättää se huonommon tienaava.
Miksi kaikki perheet saavat äitiyspakkauksen, vaikka heillä olisi varaa maksaa itse vaatteet ym.?
Jos kaksi opiskelijaa asuu nyt yhdessä asunnossa jonka vuokra on vaikka 600€ niin siihen saadaan asumistukea 400€. Uudella systeemillä saisivat suurin piirtein saman verran ja kalliimpaan asuntoon enemmän riippuen tietysti kunnasta?
Lähinnä uusi systeemi kannustaa opiskelijoita ottamaan isompia ja kalliimpia asuntoja koska saatavan tuen määrä kasvaa sitä mukaan kun asumismenot tiettyyn rajaan asti, ennen ei näin tapahtunut.
Ongelma on työssäkäyvä puoliso jonka täytyy pitää joko omaa asuntoa että opiskelija saa asumistuet tai kustantaa opiskelijan kanssa yhteinen asunto käytännössä kokonaan itse. Opiskelijoiden kannattaa siis pitää huolta että puoliso opiskelee myös ja on mahdollisimman lähelle samaan aikaan valmistumassa.
Tietysti ikävää sinällään jos löytää jonkun ihanan mutta ei voi oikein muuttaa samaan asuntoon koska toinen käy töissä ja tilanne olisi epäreilu hänen kannaltaan. Täytyy pitää erilliset asunnot ja olla sitten vain toisessa ja ehkä vaihtaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vaan oikein, että jos toinen tienaa riittävästi, niin se tienaava maksaa asumisen parisuhteessa.
Tiesittekö, että avioliittolaissa in pykälä, jonka mukaan kukin osallistuu elatukseen kykyjensä mukaan. Eli paremmin tienaavan kuuluukin elättää se huonommon tienaava.
Niin, avioliitossa. EI avoliitossa.
Ihan hyvä uudistus. Miksi veronmaksajien pitää maksaa avoliitossa olevan parin opiskelevalle osapuolelle taskurahaa jos toinen osapuoli käy töissä ja tienaa rahaa varsinkin jos palkka on hyvä? Kannattaa miettiä onko järkeä perustaa mitään yhteistä kotia jos ei halua osallistua toisen elatukseen jos toisella ei oo opiskelun tms hyvän syyn takia kunnollisia tuloja. Kaikkea ei tarvii kupata yhteiskunnalta, voi elää ihan omillaankin.
Saako silloin molemmat jos toisen merkkaa alivuokralaiseksi siihen yhteiseen asuntoon? Mietin vaan kun asun toistasukupuolta olevan kanssa samassa asunossa ja ei seurustella, niin kumminkin varmaan saan sen lisän vaikka kämppis käy töissä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa asumaan ihan itsekseen niin ei tarvi osallistua kenenkään kuluihin
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä uudistus. Miksi veronmaksajien pitää maksaa avoliitossa olevan parin opiskelevalle osapuolelle taskurahaa jos toinen osapuoli käy töissä ja tienaa rahaa varsinkin jos palkka on hyvä? Kannattaa miettiä onko järkeä perustaa mitään yhteistä kotia jos ei halua osallistua toisen elatukseen jos toisella ei oo opiskelun tms hyvän syyn takia kunnollisia tuloja. Kaikkea ei tarvii kupata yhteiskunnalta, voi elää ihan omillaankin.
1. Se ei ole taskurahaa, vaan elämisen maksamista. Vuokra, sähkö ym.
2. Meillä molemmat on ollut opiskelijoita. Minä valmistuin, mies ei ole vielä. Saan juuri ja juuri sen rajan ylittävää palkkaa, että hän ei tule saamaan asumistukea.
3. Palkkani ei ole hyvä.
4. Säästöjä ei ole todellakaan kertynyt opiskellessa.
5. "Kannattaa miettiä onko järkeä perustaa mitään yhteistä kotia" Asuimme yhdessä ennen tätä muutosta, pitäisikö muuttaa erilleen siis?
6. Valtio maksaa tukia, en minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa asumaan ihan itsekseen niin ei tarvi osallistua kenenkään kuluihin
Olen vasta valmistunut, pienituloinen, 22-vuotias, vasta alle 3v. seurustellut avokkini kanssa. Mielestäni tähän elämäntilanteeseen ei kuulu toisen elättäminen.
Te av kurpat ette sitä ymmärrä, koska olette niin vanhoja jo että teillä on lapsia joita olette yhdessä elättäneet. Olette tottuneet ilmeisesti siihen, ettei teillä ole omaa rahaa. Prkl.
Oikea päätös, vaikka omalla kohdalla toki vähän harmittaa, koska me saadaan tämän uudistuksen myötä vähemmän tukea. Kuitenkin, kun toinen tienaa tietyn verran, niin silloin pärjää ilmankin tukea. Tuki on kuitenkin tuki, ei mikään ansaittu palkka. Niin se menee myös pariskunnilla, joista toinen on töissä ja toinen työtön, miksi sen pitäisi opiskelijoilla mennä toisin?
Aika järjetöntähän tuo on ollut että opiskelijan asumistuki on ollut jo vuosia sen max 200 euroa, vaikka myös opiskelija-asuntosäätiöiden asuntojen (ainakin sen missä me asutaan) hinnat nousevat joka vuosi. Muutenkin on vaan turhaa byrokratiaa, että on useampia eri asumistukia. Paljon simppelimpi ja toimivampi järjestelmä, kun on vaan yksi.