Mua oikeasti pelottaa nuo leikkaukset. Tulevaisuus näyttää todella huonolta. :(
Olen toisen vuoden opiskelija ja opintoja olisi vielä 1,5 vuotta jäljellä. Jo ennestään pienet tukeni tulevat pienenemään entisestään. On epävarmaa onko minulle edes töitä tulevaisuudessa vaikka opiskelenkin alalle jossa niitä pitäisi olla ihan hyvin. Kukaan sitä ei silti pysty takaamaan. En ole saanut töitä opintojen ohelle. Lainaa kai pitäisi ottaa, mutta milläs maksat sen pois jos en työllisty? Huonolta näyttää. En oikeasti tiedä mitä tehdä. Häipyisin ulkomaille, mutta en tiedä onko omalla alallani siellä töitä. :(
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Mua taas lähinnä vituttaa, valmistun keväällä mutta avopuolisoni opinnot jatkuvat vielä, jolloin mun saadessa töitä (~2000e/kk) joudun maksamaan myös puolisoni vuokran. Pitäs saada opintolainakin maksettua mutta ei tarvii ku pitää jakaa omat rahat toisen kanssa..
Muuta eri kämppään kirjoille tai jopa oikeasti.
Suomalaisten pitää kohta lähteä pakolaisiksi! Johonkin missä on töitä eikä kuole nälkään.
Kysyn vaan että missä ovat kaikki dokumentintekijät nykyään? Heitä tarvitaan paljastamaan Suomen todelliset kasvot, ne joita yritetään propagandan avulla epätoivoisesti peittää.
Voi huoh, tajuatko mitä tarkoittaa valtion takaama opintolaina? Sitä että jos sinulla ei ole rahaa maksaa, valtio maksaa pankille ja sinä et joudu vankilaan sen takia vaikka aiot valmistua työttömäksi näköjään. Nää opintolainaa pelkäävät (oikeesti, elämäsi edullisin laina minkä koskaan saisit) aikoo näköjään asua myös loppuelämänsä vuokralla. Kaikkea ei voi saada, jonkin verran on otettava vastuuta siitä omasta selviämisestä. T. Kohta valmistuva ja lainan nostanut
Ja Saksassa maksetaan lapsilisää 25 vuotiaaksi, jos opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas lähinnä vituttaa, valmistun keväällä mutta avopuolisoni opinnot jatkuvat vielä, jolloin mun saadessa töitä (~2000e/kk) joudun maksamaan myös puolisoni vuokran. Pitäs saada opintolainakin maksettua mutta ei tarvii ku pitää jakaa omat rahat toisen kanssa..
Sellasta se on parisuhteessa aikuisten maailmassa kun yhdessä asuu. Mikään ei pakota teitä asumaan yhdessä, voitte muuttaa erillenne. Ja myöhemmin sitten muistat, että vaikka vanhempainvapaalla et missään nimessä anna puolisosi maksaa asumisesta/ruoasta/vaatteista senttiäkään enempää. Puhumattakaan työttömyydestäsi puolison tienatessa.
Avopuolisolla ei ole velvoitetta elättää toista. Se että haluaa asua yhdessä ei tarkoita että haluaa elättää toisen. Ei parisuhde tarkoita sitä että omat rahat jaetaan toisen kanssa, mulla on omat rahani ja hänellä omansa. Kaksin asuminen on taloudellisesti kannattavampaa. Ihan yhtä lailla mä en haluaisi elää puolisoni rahoilla.
Parisuhteessa voitte sitten olla ihan tahoillanne, ilman että valtio maksaa sen työssäkäyvänkin asumisen. Vai voitko kieltää etteikö vaikuta myös palkansaajan elintasoon, kun siipan vuokrat maksellaan tosta noin vaan. Voisi käydä jopa mielessä että hei, muutetaampas isompaan ja kalliimpaan, kyllä asumislisää tulee... Parempi maksella vain yhdelle ihmiselle niitä tukiaisia. Kannattaa aina erota kun tulee näitä vastamäkiä elämässä, oli se sitten mikä vaan. Ettei vaan joudu maksumieheksi.
Näin valtion näkökulmasta, kun ruokakunnalla on rahaa niiin sillä maksellaan eikä tukiaisilla. Liian hyvään on täällä totuttu ja tämä leikkaus oli tähän astisen hallituksen paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellasta se on parisuhteessa aikuisten maailmassa kun yhdessä asuu. Mikään ei pakota teitä asumaan yhdessä, voitte muuttaa erillenne. Ja myöhemmin sitten muistat, että vaikka vanhempainvapaalla et missään nimessä anna puolisosi maksaa asumisesta/ruoasta/vaatteista senttiäkään enempää. Puhumattakaan työttömyydestäsi puolison tienatessa.
Avopuolisolla ei ole velvoitetta elättää toista. Se että haluaa asua yhdessä ei tarkoita että haluaa elättää toisen. Ei parisuhde tarkoita sitä että omat rahat jaetaan toisen kanssa, mulla on omat rahani ja hänellä omansa. Kaksin asuminen on taloudellisesti kannattavampaa. Ihan yhtä lailla mä en haluaisi elää puolisoni rahoilla.
Kyllä se puolison kanssa yhteen muuttaminen tarkoittaa yhteiskunnan silmissä, että teillä on yhteinen talous. Jos ei toisen "elätys" kiinnosta tuollaisissa tilanteissa, niin älä asu yhdessä puolison kanssa. Kuten itsekin sanoit, niin yleensä kaksin asuminen on joka tapauksessa taloudellisesti kannattavampaa eli tuollaisesta hetken elätysjaksosta huolimatta jäät luultavasti loppupeleissä taloudellisesti voitolle yhteisestä taloudestanne.
Mitenköhän tässä käy... Nyt jo pakko tehdä liikaa töitä opintojen ohella, opinnot viivästyneet ihan kamalasti :(
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin asuttaa ja elättääkin jotain kivaa opiskelija naista pieniä palveluksia vastaan.
Paitsi että ne ei ole pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Olen toisen vuoden opiskelija ja opintoja olisi vielä 1,5 vuotta jäljellä. Jo ennestään pienet tukeni tulevat pienenemään entisestään. On epävarmaa onko minulle edes töitä tulevaisuudessa vaikka opiskelenkin alalle jossa niitä pitäisi olla ihan hyvin. Kukaan sitä ei silti pysty takaamaan. En ole saanut töitä opintojen ohelle. Lainaa kai pitäisi ottaa, mutta milläs maksat sen pois jos en työllisty? Huonolta näyttää. En oikeasti tiedä mitä tehdä. Häipyisin ulkomaille, mutta en tiedä onko omalla alallani siellä töitä. :(
Yhteiskunnan ei pitäisi maksaa ollenkaan opintotukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se puolison kanssa yhteen muuttaminen tarkoittaa yhteiskunnan silmissä, että teillä on yhteinen talous. Jos ei toisen "elätys" kiinnosta tuollaisissa tilanteissa, niin älä asu yhdessä puolison kanssa. Kuten itsekin sanoit, niin yleensä kaksin asuminen on joka tapauksessa taloudellisesti kannattavampaa eli tuollaisesta hetken elätysjaksosta huolimatta jäät luultavasti loppupeleissä taloudellisesti voitolle yhteisestä taloudestanne.
Ymmärrän pointin. Kiitos asiallisesta kommentista. Vituttaa silti :D toivotaan nyt että tällä muutoksella saadaan jotain aikaisek
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi elää velaksi. Joka vuosi otetaan miljardeja euroja lisää velkaa. Kuka ne on ajatellut maksaa takaisin? Nekin velat on otettu että rahaa voidaan jaella ympäriinsä kaikenmaailman elämäntapaintiaaneille ja punavihreille hum.kandeille. Leikkaukset on pakko toteuttaa, rahaa ei ole. Ei ole.
Valetta. Leikkauksien tekeminen on itse asiassa äärimmäisen tyhmää tässä vaiheessa. Laskee ostovoimaa ja tulee vielä kalliimmaksi. Lainaraha on nyt halpaa ja tulisi halvemmaksi vaan maksaa kiltisti ne tuet.
Mutta, meidän PM luulee olevansa Suomen toimitusjohtaja, eikä ymmärrä mitään valtiontaloudesta.
Velkarahalla elvyttämistä on nyt jatkettu noin 10 vuotta ja valtionvelka on kohonnut sietämättömäksi. Samaa mallia ei voida enää jatkaa, vaikka velkaraha onkin tällä hetkellä halpaa. On pakko leikata saavutettuja etuja vähän kaikkialta.
Muutimme aikanaan miehen kanssa yhteen. Itse olin valmistumassa vuotta myöhemmin ja mies oli ollut valmis jo jonkin aikaa. Menimme kihloihin ja suunnittelimme häitä, jotka toteutuivat muutaman kuukauden kuluttua. Osan tuosta ajasta olin opintotuella, osan en saanut enää mitään, osan olin töissä. Se maksoi joka pystyi. Nyt olemme olleet reilu 10-v naimisissa ja se vaihtelee, kuka on tienannut enemmän. Itse kannatan, että eroatte, jos ette ole sitoutuneet parisuhteeseen. Jos taas olette, niin on hyvinkin todennäköistä, että jossain vaiheessa miehesi tuenaa, kun sin olet lasten kanssa kotona. Sinun etusi on, että mies hoitaa opinnot loppuun ja saa parempaa palkkaa tuona aikana.
Kai mies käy töissä loma-aikoina? Ne rahat ainakin ennen vanhaan oli tapana säästää seuraavien kuukausien elatusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Norjassa on todella paljon varakkaampi kuin Suomi, opintotuki on lainaa vasn ja maksetaan takaisin. Jos opinnoissaan ei menesty, lentää pihalle. Suomalainen opiskelija on todella etuoikeutettu ja täällä jaksetaan valittaa kuinka vähän opiskelusta maksetaan.
Niinpä, kannattaisi kaikkien opiskelijoiden vain siirtyä elämään toimeentulotuella tekemättä mitään. Paljon kannattavampaa, paljon vapaa-aikaa ja enemmän rahaa.