Mikä vanhempiamme vaivaa? Joka kerta joulusta riita.
Sekä minun että avomieheni vanhemmat ovat eronneet. Ja jokainen heistä vaatii meitä aatoksi luokseen. Jos ja kun kieltäydymme, seuraa valtava loukkaantuminen ja riita. Pitäisi siis olla neljässä paikassa aattona syömässä jouluillallista. Mahdotonta toteuttaa, koska välimatkaa kuitenkin on. Mutta emme jaksaisi kuunnella syyllistämistä ja marttyyriksi heittäytymistä keltään meidän vanhemmista. Miten ratkaista tilanne? Millä saada nuo vanhukset vihdoin hiljenemään ja lopettamaan viikkoja kestävä valitus?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä minun että avomieheni vanhemmat ovat eronneet. Ja jokainen heistä vaatii meitä aatoksi luokseen. Jos ja kun kieltäydymme, seuraa valtava loukkaantuminen ja riita. Pitäisi siis olla neljässä paikassa aattona syömässä jouluillallista. Mahdotonta toteuttaa, koska välimatkaa kuitenkin on. Mutta emme jaksaisi kuunnella syyllistämistä ja marttyyriksi heittäytymistä keltään meidän vanhemmista. Miten ratkaista tilanne? Millä saada nuo vanhukset vihdoin hiljenemään ja lopettamaan viikkoja kestävä valitus?
Mikäli ette asu Porvoossa, on asia helposti ratkaistavissa.
Lähetätte kaikille neljälle vanhemmalle kutsun viettämään joulua kanssanne teidän kotonanne. Kutsussa mainitsette nimeltä myös ketä kaikkia muita on kutsuttu. Eikä mitään ivallista tyyliä vaan aivan viattoman iloinen kutsu kaikille heille. Jos joku tiedustelee onko joku toinen tulossa luoksenne, sanokaa ettette tiedä. Pyytäkää myös kutsussa ilmoittamaan pääseekö vieras paikalle.
Asumme pk-seudulla. Ja itseni takia tottakai toivoisin että tämä olisi provo. Mutta olemme siis kutsuneet kotiimme, kuten aiemmissa viesteissäni olen kertonut, mutta kutsu ei kelpaa. Ap.
mies
itse olen aikuinen opiskelija ilman miestä ja lapsia joten itsestäänselvästi menen vanhemmilleni jouluksi. kautta aikojen joulut ovat menneet niin että jouluaatto ollaan kotona perheen kanssa, joulupäivänä äidin vanhemmilla (jolloin paikalla myös kaikki serkut yms) ja tapaninpäivänä isän vanhemmilla. Tämä systeemi on toiminut, ja aion jatkaa tätä myös oman perheen kanssa jos sellaisen joskus perustan. toivon vain että säästytään avioeroilta, saattaa siinä kohdalla mennä hankalaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Joulurauha taattu kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt näitä, jotka juoksee kaikki joulunpyhät paikasta toiseen. Aina ollaan joulu vietetty omassa kodissa, jonne on kaikki läheiset olleet tervetulleita. Näin oli myös omassa lapsuudenperheessä, ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Tuohan tarkoittaa siis sitä, että joku muu reissaa. Jos nyt ei moneen paikkaan, mutta ainakin sinne teille, eikö vaan?
Ei. Jokainen saa halutessaan olla reissaamatta ja viettää joulun ihan omassa kodissaan juuri kuten haluaa. :) Ja jos esim. Isovanhemmat haluavat viettää joulun lastensa ja lastenlastensa kanssa, eikö heidän ole paljon helpompi matkustaa kuin lapsiperheiden pienten lasten ja kaikkien tavaroiden kanssa ympäri maata?
Kuulostaahan tutulta! Tosin, meillä on 4 paikkaa joissa oletetaan joulun aikaan käyvän. Minun puolella 1 ja miehellä 3. Minusta ei kanssa ihan tasan mene nallekarkit. Yhtä hlvt juoksemista koko joulu. Minun vanhemmilleni olisi se ja sama milloin heillä käydään. Mutta minä olen sitten ilmeisesti sellainen joulumarttyyri koska se aatto on tärkein. Ja haluan silloin nähdä koko perheeni. Vuoroviikot ei käy koska sitten en näkisi koskaan lapsuuden perhettäni kerralla. Miehen toinen vanhempi odottaa automaattisesti meidän olevan hänen luonaan aattona. Toisella käydään aina tapanina. Isällään on omat traditionsa ja äidillään aina puoli sukua. Ei kiitos! Olen miehellekin ehdottanut, että oltaisiin kotona. Ei tykkää ja pelkää äitinsä loukkaantuvan. Olen myös ehdottanut, että menisin lapsuuden perheen luo aattona ja hän sinne äitinsä. Mutta ei mies tykkää siitäkään. Ei myöskään halua juosta paikasta toiseen. Vaihtoehdot siis. .
Vierailija kirjoitti:
itse olen aikuinen opiskelija ilman miestä ja lapsia joten itsestäänselvästi menen vanhemmilleni jouluksi. kautta aikojen joulut ovat menneet niin että jouluaatto ollaan kotona perheen kanssa, joulupäivänä äidin vanhemmilla (jolloin paikalla myös kaikki serkut yms) ja tapaninpäivänä isän vanhemmilla. Tämä systeemi on toiminut, ja aion jatkaa tätä myös oman perheen kanssa jos sellaisen joskus perustan. toivon vain että säästytään avioeroilta, saattaa siinä kohdalla mennä hankalaksi :D
Mutta jos kymmenen vuoden päästä haluatkin olla kotona oman perheesi kanssa koko joulun, se varmasti onnistuu? Juujuu, kyllähän sitä nuorena ja rahattomana menee äidin joulupatojen ääreen, mutta itse lähemmäs nelikymppisenä haluan joululta vain rauhaa ja rentoutumista, kotona. Ollaankin tehty niin, että mennään jouluna jonnekin jos huvittaa, joskus ollaan matkoilla, joskus perheiden kanssa, joskus kutsutaan meille. En suostu mihinkään jokavuotiseen pakkopullaan enää. Muutama vuosi sitten asuttiin ulkomailla, ja päätettiin viettää joulu kahden kesken kotona (siellä ulkomailla). Siitäkös syttyi soppa, kaikki miehen sukulaiset olivat ihmeissään monta kuukautta että mitenkäs me nyt noin tehdään, eihän noin voi tehdä... Nyt uskovat, että tehdään just niin kuin halutaan ja välit ovat hyvät ympäri vuoden, ei vain jouluna.
Mutta eikö toisaalta ole hienoa että teidät halutaan? Itse tykkäisin mieluusti mennä kutsuttuna valmiiseen pöytään, vaan eipä sellaista kukaan tarjoa. Toisaalta taas sukua tulee kyllä meille, kunhan vaan kutsun ja tarjoan. Vähän ikävää tämäkin vuodesta toiseen
Vierailija kirjoitti:
Tuleva miehesi voi haluta ihan muuta.
Aamulehdessä oli tänään artikkeli näistä joulun viettämisistä, löytyisiköhän se netistä?
Pysykää aatto kotona ja ajelkaa sitten joulupäivänä ja Tapaninpäivänä sukuloimassa, jos siltä tuntuu. Jos ei tunnu, nauttikaa olostanne kotona. Antakaa vanhempienne mussuttaa, eivät ne kauan jaksa. Alkavat vähitellen tajuta, että olette aikuisia ja teette itsenäisesti päätöksenne. Oletteko muuten molemmat vanhempienne ainoita lapsia tai nuorimmaisia?
Vierailija kirjoitti:
Pysykää aatto kotona ja ajelkaa sitten joulupäivänä ja Tapaninpäivänä sukuloimassa, jos siltä tuntuu. Jos ei tunnu, nauttikaa olostanne kotona. Antakaa vanhempienne mussuttaa, eivät ne kauan jaksa. Alkavat vähitellen tajuta, että olette aikuisia ja teette itsenäisesti päätöksenne. Oletteko muuten molemmat vanhempienne ainoita lapsia tai nuorimmaisia?
Ei olla ainoita lapsia, molemmat ollaan esikoisia. Ap.
A) Vuorovuodet ja tiedoksi heti, että järjestys arvottu
B) Olette aaton kotona
Toivotatte käpysäkeille pitkät ja vietätte joulun kotona. Ei se ole sen vaikeampaa.
Mikäli ette asu Porvoossa, on asia helposti ratkaistavissa.
Lähetätte kaikille neljälle vanhemmalle kutsun viettämään joulua kanssanne teidän kotonanne. Kutsussa mainitsette nimeltä myös ketä kaikkia muita on kutsuttu. Eikä mitään ivallista tyyliä vaan aivan viattoman iloinen kutsu kaikille heille. Jos joku tiedustelee onko joku toinen tulossa luoksenne, sanokaa ettette tiedä. Pyytäkää myös kutsussa ilmoittamaan pääseekö vieras paikalle.
mies