Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vanhempiamme vaivaa? Joka kerta joulusta riita.

Vierailija
12.12.2016 |

Sekä minun että avomieheni vanhemmat ovat eronneet. Ja jokainen heistä vaatii meitä aatoksi luokseen. Jos ja kun kieltäydymme, seuraa valtava loukkaantuminen ja riita. Pitäisi siis olla neljässä paikassa aattona syömässä jouluillallista. Mahdotonta toteuttaa, koska välimatkaa kuitenkin on. Mutta emme jaksaisi kuunnella syyllistämistä ja marttyyriksi heittäytymistä keltään meidän vanhemmista. Miten ratkaista tilanne? Millä saada nuo vanhukset vihdoin hiljenemään ja lopettamaan viikkoja kestävä valitus?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuokin vähän typerää että ap valittaa asiasta, mutta vuorosysteemi ei käy, eikä kotiin jääminen. Mitä muita mahdollisuuksia sitten on? No, sietää nykyinen tilanne.

Vierailija
22/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua, valitettavasti.

Mutta ajattele itse niin, että omilla lapsillasi on joskus tulevaisuudessa omat perheet ja perinteet ja menot. Kuinka paljon mahdat heitä itse kaivata jouluisin, jos eivät ehdi käydä. Ja mikä voisi olla kompromissi, ettei kukaan ahdistu pakkokyläilystä mutta kuitenkin ehdittäisiin nähdä. Siitä sitten ehdotusta suvulle keksimään.

Tämä. Omat vanhempani kieltäytyivät kun olin lapsi mistään kyläilyistä jouluna. Eivätkä kutsuneet meille ketään, ettei tule joulustressiä. Nyt sitten marttyyreina syyllistävät, kun itse teen samaa. Ehkä minäkin aikanaan sitten syyllistän omia lapsiani samasta...

No, tosiasiassa olen kyllä heitä yrittänyt meille kutsua, mutta vain heille meneminen kelpaisi. Valitettavasti sitten jäisi anoppi yksin, joten olemme miehen kanssa päättäneet, että meille saa kaikki halukkaat aattona tulla. Se on nyt paras mahdollinen kompromissi. Toinen vaihtoehto olisi jakaa päiviä tai jokatoinen joulu, mutta eivät ne ole sen parempia näille marttyyreille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulurauha taattu kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt näitä, jotka juoksee kaikki joulunpyhät paikasta toiseen. Aina ollaan joulu vietetty omassa kodissa, jonne on kaikki läheiset olleet tervetulleita. Näin oli myös omassa lapsuudenperheessä, ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Tuohan tarkoittaa siis sitä, että joku muu reissaa. Jos nyt ei  moneen paikkaan, mutta ainakin sinne teille, eikö vaan?

Vierailija
24/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tiedät jo vastauksen mutta et uskalla!

Vietätte oman kotijoulun tai lähdette reissuun vaikka vaan kylpylään tai risteilylle. Kylpylä tai risteily on vain yksi paikka ja kukaan ei voi loukkaantua tai voi mutta onko sillä väliä.

Jos vietätte joulun omassa kodissa ja siellä on tilaa niin kutsutte sukulaiset teille mutta veikkaampa ettei kelpaa kun eivät halua istua joulua autossa/olla toisten nurkissa. Mutta TE kyllä voitte istua autossa ja olla toisten nurkissa kun muilta on helppo vaatia.

Nyt vaan kasvatte oikeasti aikuiseksi ja teette sellaisen joulun kun itse haluatte. Tai sitten lakkaat valittamasta ja jatkat muiden mieliksi elämistä.

Vierailija
25/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos puhuisit asiasta, siitä, kuinka mahdotonta on olla jokaisessaneljässä paikassa, ja kuinka tyhmää on kuunnella sitä valitusta joka pilaa joulumielen. Jos vain puytäisit lopettamaan valituksen?

Vierailija
26/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja välimatkaa on siis sen verran, että kahteenkaan paikkaan ei ole mahdollista ehtiä aattona. Ellemme välttämättä halua aattona viettää kolmea tuntia autossa ja sitten taas x tuntia autossa kotiin takaisin jne. Mieluiten olisin kotona vain joulun, mutta kun näille ei kenellekään kelpaa sekään idea että tulisi meille aattona kylään. Ja ollaan siis yli kolmikymppisiä, lapsettomia. Ap.

Jos vain haluatte, niin pysytte kotona. Vanhempanne kyllä tajuavat asian viimeistään muutaman vuoden kuluttua. Älä helly syyllistykseen, että "kohta me kuitenkin kuollaan, mahtaa olla viimeinen joulu".

Olen itse 54-vuotias ja mielelläni olisin jo joulun kotona. Nyt ei 80+ ikäisille enää viitsi sanoa, että ei tulla, kun alkavat sairastella. Olisi pitänyt olla fiksumpi kolmekymppisenä.

Vierailija
27/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja välimatkaa on siis sen verran, että kahteenkaan paikkaan ei ole mahdollista ehtiä aattona. Ellemme välttämättä halua aattona viettää kolmea tuntia autossa ja sitten taas x tuntia autossa kotiin takaisin jne. Mieluiten olisin kotona vain joulun, mutta kun näille ei kenellekään kelpaa sekään idea että tulisi meille aattona kylään. Ja ollaan siis yli kolmikymppisiä, lapsettomia. Ap.

Kertokaa vanhemmillenne, että heidän ei tietenkään ole pakko tulla teille jouluna, mutta teidänkään ei ole pakko käydä kenenkään luona. Jos kuitenkin saisitte edes osan porukasta tulemaan, tavasta voi muutamassa vuodessa tulla uusi kiva perinne. Teidän pitää nyt vain olla tiukkoina ja lakata pilaamasta omia joulujanne.

Vierailija
28/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette aiempina vuosina joulun hoitaneet? Jos siis ongelma toistuu joka joulu.

Jonkun joulun olimme yhden noista vanhemmista luona, yhden joulun toisen. Yksi joulu oltiin kahdestaan matkoilla. En pidä mistään vuorosysteemistäkään, että vuorotellen joka vuosi pitäisi mennä tietyn heistä luokse, sen joka on sinä vuonna vuorossa.

Ehkä voisit miettiä siltäkin kannalta, kummasta pidät vähemmän: vuorosysteemistä vai siitä, että kaikki kinuavat teitä luokseen?

Vuorosysteemistä en pidä siksi, että ollaan jo itse yli kolmikymppisiä ja halutaan oman näköiset joulut, ei vain toisten vaatimusten perässä juoksemista. Valituksen ja kinuamisen siedän paremmin kuin vuorosysteemin. Mutta ihmettelen sitä että miten näille noin 65-vuotiaille vanhemmillemme voi olla niin vaikeaa olla ilman minua tai miestä joulu, kun itse kuitenkin kykenemme olemaan vaikka Tallinnassa kaksistaan matkoilla ilman että loukkaannumme vanhemmillemme. Ap.

No jos lapsettomia olette, niin onhan tuo vähän takertumista. Vaikka kai niitä omia lapsia aina kaipaa, olivat kuinka isoja tahansa.

Vierailija
29/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette aiempina vuosina joulun hoitaneet? Jos siis ongelma toistuu joka joulu.

Jonkun joulun olimme yhden noista vanhemmista luona, yhden joulun toisen. Yksi joulu oltiin kahdestaan matkoilla. En pidä mistään vuorosysteemistäkään, että vuorotellen joka vuosi pitäisi mennä tietyn heistä luokse, sen joka on sinä vuonna vuorossa.

Ehkä voisit miettiä siltäkin kannalta, kummasta pidät vähemmän: vuorosysteemistä vai siitä, että kaikki kinuavat teitä luokseen?

Vuorosysteemistä en pidä siksi, että ollaan jo itse yli kolmikymppisiä ja halutaan oman näköiset joulut, ei vain toisten vaatimusten perässä juoksemista. Valituksen ja kinuamisen siedän paremmin kuin vuorosysteemin. Mutta ihmettelen sitä että miten näille noin 65-vuotiaille vanhemmillemme voi olla niin vaikeaa olla ilman minua tai miestä joulu, kun itse kuitenkin kykenemme olemaan vaikka Tallinnassa kaksistaan matkoilla ilman että loukkaannumme vanhemmillemme. Ap.

Millä tavalla vuorosysteemi eroaa nykyisestä tilanteestanne? Sillä tavoin että kinuaminen jää pois. Kaikille on selvää miten toimitaan.Eihän se vuorottelu sitä vaadi, että koko joulu on pakko olla tien päällä. Olette esim. juuri sen aaton ja joulupäivän kotona ja vaikka tapanina menette käymään yhdessä paikassa vuorovuosin. Ja jos haluatte olla kotona koko joulun, niin olkaa. Hieman typerää natinaa on kyllä sullakin.  

Vierailija
30/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rauhoittaisin aaton ihan oman perheen rauhaan. Kun se aatto on yleensä näillä joulumartyyreillä se kaikkein "arvokkain" joulun päivistä. Ja sitten ottaisin jonkinlaisen vuorotteluohjelman käyttöön ja tekisin tiettäväksi kaikille että tällainen on nyt teillä käytössä. Ja jos urputusta kuuluu, niin se on voi voi. Toisesta korvasta ulos.

Tosiaan järkevää. Jokaisen pitää luoda oma joulunsa ilman että tarvitsee tuntea huonommuutta. Päinvastoin. Voi kyläillä tapaninpäivänä isovanhemmilla, kuten ennen vanhaan on ollut tapana.

Vierailija
31/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuokin vähän typerää että ap valittaa asiasta, mutta vuorosysteemi ei käy, eikä kotiin jääminen. Mitä muita mahdollisuuksia sitten on? No, sietää nykyinen tilanne.

Siis itselleni käy hyvin kotiin jääminen, mutta vanhemmillemme ei. Olemme jo ilmoittaneet että tänä jouluna olemme kotona ja meille saa tulla mutta sama riita repesi siitä. Kuulemma oikea joulu ei ole meillä ja meille ei kelpaa tulla kylään vaan meidän pitää mennä heille. Kyllä kai siedän tämä syyllistämisen ja haukkumisen ja valittamisen koska en voi sitä estääkään, mutta kyllä se silti kurjalta tuntuu. Ja rasittavalta. Haluaisin ymmärtää mikä mättää kun meiltä vaaditaan ja vaaditaan mutta ei olla valmiita tulemaan itse yhtään vastaan eikä joustamaan esim tulemaan meille aattona. Ja katsotaan oikeudeksi loukkaantua jos emme ole monessa paikassa yhtäaikaa. Ap.

Vierailija
32/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napanuoran saa ja voi katkaista. Juuri jouluna ei ole mikään pakko ryykätä sukulaisiin kun vuodessa on monta muutakin viikonloppua, juhlapäivää ja lomaa.

Jos joku kehtaa suuttua aikuisille lapsilleen siitä että haluavat viettää joulun omassa kodissaan niin sitten suuttuvat ja urputtavat. Mutta onko se nyt niin vaarallista? 

Vierailija
33/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty ymmärtämään tuota, että kaikista vuoden päivistä juuri jouluaattona pitäisi se oma jälkikasvu väkisellä nähdä. Ap:llä on oma perhe, jonka kanssa hän haluaa viettää rauhallista joulua ja se hänelle sallittakoon. Nämä eronneet vanhemmat ovat omat perheensä hajottaneet, joten kärsikööt nyt seurauksista.

Vierailija
34/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei heitä edelleenkään vaivaa mikään. He ajattelevat asiaa vain omalta kantiltaan, heidän mielestään niin pitääkin ajatella.

Vierailija
35/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis itselleni käy hyvin kotiin jääminen, mutta vanhemmillemme ei. Olemme jo ilmoittaneet että tänä jouluna olemme kotona ja meille saa tulla mutta sama riita repesi siitä. Kuulemma oikea joulu ei ole meillä ja meille ei kelpaa tulla kylään vaan meidän pitää mennä heille. Kyllä kai siedän tämä syyllistämisen ja haukkumisen ja valittamisen koska en voi sitä estääkään, mutta kyllä se silti kurjalta tuntuu. Ja rasittavalta. Haluaisin ymmärtää mikä mättää kun meiltä vaaditaan ja vaaditaan mutta ei olla valmiita tulemaan itse yhtään vastaan eikä joustamaan esim tulemaan meille aattona. Ja katsotaan oikeudeksi loukkaantua jos emme ole monessa paikassa yhtäaikaa. Ap.

No et voi kieltää vanhempiasi loukkaantumasta. Mutta ei sinun tarvitse kuunnella valitusta ja haukkumista. Jos se alkaa puhelimessa niin sanot vaan napakasti, että sori, en kuuntele tätä, joten lopetan nyt puhelun. Jutellaan uudelleen kun haluat puhua haukkumatta.

Anteeksi nyt, mutta kuulostat hiukan rajattomalta tuon ikäiseksi ihmiseksi. Sulla on oikeus tehdä omat valintasi ja muilla on oikeus tunteisiinsa niitä kohtaan.

Vierailija
36/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitin asiani aloituksessa varmaan vähän epäselvästi. Halusin kuulla kokemuksia onko kukaan muu samassa tilanteessa. Että on neljä kpl vanhempia, jotka on kaikki vimmaisia joulufasisteja, joille ainoa oikea kelpaava joulu on täydellinen aatto juuri heidän luona heidän laittamana, jossa on juuri kaikki heidän lapset paikalla aattona. Ja jos tämä ei tapahdu niin prkl mikä sota ja syyllistäminen siitä syttyy. Pystyn kyllä kieltäytymään vaatimuksista mutta ihmettelen onko tämä tavallista. Ap.

Vierailija
37/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo tämän taisi sanoakin, että jokaisella on oikeus tehdä juhlansa kuten haluaa. Myös niillä omilla lapsilla sitten aikuisena, eikös niin? Ap toki toistaiseksi ainakin lapseton, mutta muille, jotka neuvovat luomaan omat perinteet.

Eli muistakaa oma neuvonne sitten kun kaipaatte aikuisia lapsianne ja heidän lapsiaan jouluisin.

Vierailija
38/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai se aika tavallista. Jotkut eivät sitten taas piittaa joulusta ollenkaan. Ihmisiä on niin monenlaisia. Sulle sattui tällaisia. 

Vierailija
39/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/73 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulurauha taattu kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt näitä, jotka juoksee kaikki joulunpyhät paikasta toiseen. Aina ollaan joulu vietetty omassa kodissa, jonne on kaikki läheiset olleet tervetulleita. Näin oli myös omassa lapsuudenperheessä, ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Logiikka toimii niin kauan kun läheisiksi ei koe ketään muita kuin oman puolison ja alaikäiset lapsensa tai niin kauan kun jokainen ihminen lisääntyy tasan yhden lapsen verran.

Vai miten järjestät läheisten kanssa olemisen kun Martalla on Tommin kanssa naimisissa ja heillä on kaksi lasta. Tommin veli on vielä nuori opiskelija vailla perhettä ja heidän siskollaan on taas jo kaksi lasta. Martta taas on eroperheestä ja läheisiin ihmisiin kuuluu sisaren ja hänen perheensä lisäksi myös äiti, isä, äitipuoli sekä kolme siskopuolta joista yhdellä on yksi lapsi. Jos kaikki haluaa viettää joulun "omassa kotonaan" mutta olla kuitenkin läheisten kanssa, niin kukaan ei kyllä saa kovin monen läheisen kanssa olla ja ainakin Tommin veli jää kiistakapulaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän