Teini uhkaa että mikäli ei saa haluamaansa älypuhelinta lahjaksi niin aikoo sulkeutua koko aatoksi huoneeseensa
Sukulaisia tulee kylään pitkänkin matkan päästä ja sellaisia joita harvemmin näemme joten olisi aika ikävää jos tyttö mököttää huoneessaan. Kyllä meillä periaatteessa rahaa siihen olisi (maksaa n.750€) mutta hänellä on hyvä ja toimiva puhelin. Ja runsaasti muita lahjoja.
Mitä tässä nyt voi tehdä? On todella itsepäinen tapaus ja tiedän että toteuttaa uhkauksensa kun on niin sanonut.
Kommentit (182)
Meillä ei tuon hintaista puhelinta osteta kenellekään ei aikuiselle eikä lapselle. Kyse ei ole rahasta vaan kohtuudesta.
Työpaikan työsuhdekännykät maksavat noin 150-300 €.
Android-malleissa täytyy muistaa sitten isompi tietoturvahaavoittuvuus ja jatkuva ohjelmistopäivityksen tarve sen vuoksi. Muuten perheen joulukuvat voivat löytyä ties mistä. Ja pahempaa damagea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan on loistava ehdotus teiniltä. Meillä kyllä valitettavasti saisi mököttää ihan rauhassa. Mutta jos teillä on puhelimeen varaa, niin sinuna mulle sopisi että teini tekee kunnon joulusiivouksen ja valmistaa jouluruokia, eihän se joulu kuitenkaan itsestään hoidu ja usein jää valmistelut työssäkäyvän äidin harteille. Lisätyötä jos vielä tulee sukulaisiakin joulun viettoon.
Miksi teinille maksettaisiin käteen 800 euroa joulujärjestelyistä eli vaikka 20 tunnin aktiivisesta työstä nettopalkka 40 e tunti eli vertailun vuoksi ihan kunnollista johtajanpalkkaa?
Jos haluaa ei varallisuuden vaan arvojen mukaan liian kalliin härpäkkeen, nähkööt itse mitä sen tienaaminen vaatii. Eli hommatkoon niitä oletettavammin 8 euroa per tunti töitä ja kun on tehnyt sata tuntia, voi miettiä haluaako edelleen sen puhelimen vai riittääkö sittenkin edelleen se nykyinen halvempi puhelin ja löytyykö rahalle jotain tähdellisempää käyttöä.
Kyllä mä olisin reilu ja maksaisin 10€/h. Onhan tässä vielä kouluiltoja viikon verran ja viikonloppukin sekä pari vapaapäivää ennen aattoa eli lähemmäs 30h ehtisi hyvin tehdä. Samalla voisi miettiä, mikä osuus sillä työllä saatiin puhelimesta maksettua, tuskin puoliakaan. Mä oonkin tiukkismutsi, eikä tollaiset turhuudet ilmaiseksi tule jos ne on pakko saada. Lisäksi voisi myydä vanhan puhelimen.
Niin siis mehän emme tiedä, olisiko teini edes halukas tekemään työtä vai pitäisikö se muodikkaampi luuri saada toimivan tilalle täysin lahjaksi.
Mekin arvailemme osaatko lukea tai ymmärtää lukemaasi.
Olen tavannut muutamia turvapaikanhakijoita. Niillä on ollut noita kalliita versioita, noista kun tiedän. Ei ihan persaukista porukkaa, edes lähtömaan hinnoilla. Innolla ovat esitelleet ominaisuuksia.
Oli tilanne mikä hyvänsä ja nuori valmis rahoittamaan puhelinta, niin kukaan teini ei tarvitse 750 € puhelinta. Tällä lailla syntyy niitä luottotiedottomia, velkakierteessä eläviä nuoria joilla ei ole mitään käsitystä rahan arvosta.
Erittäin hyvän kannettavan tietokoneen saa tuohon hintaan. Kännykässä ei teinille mitään järkeä. Vaatisi jo kovan luokan ammattikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teinit nykyään oikeasti noin lellittyjä ja paskoja käytöksessään?
M20
Sun nuoruudessa ei ollut kuin käpylehmiä, niin oli vaikeampaa olla lellitty.
Pukin käynnin jälkeen alkaa jo ollakin teinin nukkumaanmenoaika, eli ei haittaa vaikka sulkeutuu huoneeseensa.
Sulkeutukoon sinne. Itse laittaisin oven vielä varmuuden vuoksi ulkopuolelta säppiin.
Mä todennäköisesti sanoisin että siinäs menee, tosin menettäisi sen olemassa olevan kännykkänsä jos kiukuttelisi ja pilaisi muiden joulun. Saisi sitten takaisin kun itse maksaisi puhelimensa ja laskunsa.
Tämä riippuu muuten teinistä. Naapurin likalle voisikin jo ostaa tuon hintaluokan pelin, koska tulee opiskelemaan alaa ammattikseen ja pitkälle. Tietää nyt jo enemmän kuin minä ikinä noista ja osaa ottaa ilon siitä irti käytännössä. Mutta perusmesettelyyn ja whatsappailuun täysin turha.
Kiristämiseen ei missään nimessä kannata suostua. Muuten teini oppii että kiristämällä saa mitä haluaa ja vanhempia voi kohdella noin rumasti.
Anna mököttää huoneessaan, ihan normaalisti käyttäydyt itse. Kutsut teiniä toisten seuraan, ja jos hän kieltäytyy tulemasta, niin kerrot että teini mököttää koska ei saanut haluamaansa älyluuria. Omapa on häpeänsä. Elämä opettaa.
Mun tyttö 15v halusi 800 eur iPhonen synttärilahjaksi. Ei kuulemma käynyt mikään muu kuin tämä puhelin. Tuntui olevan tosi tärkeä juttu tytölle. Ostin sen kun oli rahaa. Tyttö super tyytyväinen. Nyt kysyin mitä haluaa joululahjaksi, niin ei kuulemma tarvitse mitään.
Ei meilläkään kaikkea osteta mitä kinuaa, mutta jos on rahaa ja joku hankinta tuntuu olevan tärkeä hänelle, silloin joustetaan. Mun tyttö ei kyllä järjestäisi mitään "mökötys kohtausta" jos jotain ei saa. Mutta kyllä sen "harmituksen" hänestä vaistoaa.
Ja joku vielä oikeasti miettii teinille tuon hintaisen kännyn hankkimista. Hei haloo...
Jos sellaisen haluaa, menköön kesätöihin ja hankkikoon kesätienesteillään (jos saa edes niin paljon kasaan...)Sittenpähän oppi arvostamaan...
Jos nyt antaa periksi, saa kaikki rahahanansa jatkossakin kääntää känkkäränkkäprinsessalle.
Ps. Kerro, että tuot potan valmiiksi tytön huoneeseen, jos tosiaan aikoo siellä mököttää koko aaton, niin homma toimii ihan omien suunnitelmiensa mukaisesti, ettei tosiaan tarvi poistua huoneesta:)
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö 15v halusi 800 eur iPhonen synttärilahjaksi. Ei kuulemma käynyt mikään muu kuin tämä puhelin. Tuntui olevan tosi tärkeä juttu tytölle. Ostin sen kun oli rahaa. Tyttö super tyytyväinen. Nyt kysyin mitä haluaa joululahjaksi, niin ei kuulemma tarvitse mitään.
Ei meilläkään kaikkea osteta mitä kinuaa, mutta jos on rahaa ja joku hankinta tuntuu olevan tärkeä hänelle, silloin joustetaan. Mun tyttö ei kyllä järjestäisi mitään "mökötys kohtausta" jos jotain ei saa. Mutta kyllä sen "harmituksen" hänestä vaistoaa.
Niin. Teidän perheen elintasoon ja rahankäyttöön tuo sopii. Minusta vaan on täysin käsittämätön ajatus laittaa kenenkään kännykkään 800 euroa eli meidän perheessä teini saisi odottaa aikuisuutta toteuttaakseen itseään superkalliilla kännykällä.
Osattiin sitä ennenkin. Muistan et mun kaveri oli 3 kk puhumatta perheelle! Kun ei saanut kirjoituskonetta, mitä yli kaiken toivoi. Eikä ollut mikään lellikkilapsi. Perheessä oli 4 sisarusta. Mutta muistan vieläkin sen kaverin harmituksen ja tästä on aikaa yli 30-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä typerintä mahdollista rahankäyttöö, vaikka olisi varaa ostaa se puhelin. Tyttösi ei varmasti ymmärrä mitään puhelimen arvosta, ja sitten joskus kun lähtee esim. opiskelemaan niin tulee itku kun ei ole oppinut rahan arvoa. Sun kaltaiset vanhemmat on syypäänä siihen että todella iso osa nuorista on kauheissa rahavaikeuksissa.
Anna mököttää vaan. Kerrot sukulaisille, että ei saanut teiltä kiristettyä ylikallista lahjaa. Se on kasvatusta. Iso osa aikusistakaan ei tarvitse tuollaista puhelinta. Sano, että hommaa töitä ja ostaa itse. Voit toki avustaa sillä summalla, millaisen puhelimen olisit valmis ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Anna mököttää vaan. Kerrot sukulaisille, että ei saanut teiltä kiristettyä ylikallista lahjaa. Se on kasvatusta. Iso osa aikusistakaan ei tarvitse tuollaista puhelinta. Sano, että hommaa töitä ja ostaa itse. Voit toki avustaa sillä summalla, millaisen puhelimen olisit valmis ostamaan.
Ja se avustuskin vasta sitten, kun nykyinen puhelin on saavuttanut vaihtovälinsä. Oppiihan siinä sitten senkin, että siinä vaiheessa on tullut jo seuraava ihq-must have malli.
Opettakaa samalla niille junnuille, että kaikkea ei kuvata, eikä varsinkaan laiteta missään muodossa kavereille tai nettiin jakoon mitään, mikä voi loukata muiden oikeusturvaa. Mediakasvatus manuaaliin.