Lopettakaa lastenne kusettaminen ja älkää enää valehdelko joulupukista.
Tuolla valehtelulla ei ole mitään kestävää perustetta. Hienoa, että näitä asioita on vihdoin alettu tarkastella kriittisesti.
Kommentit (76)
Kyllä joulupukki on olemassa. Sehän asuu muorinsa kanssa Korvatunturilla.
Radiossa oli lasten kasvatustieteen professori, valitettavasti en kuullut nimeä, jonka mukaan joulupukki on lapsille kerrottu tarina, joka kehittää aivojen mielikuvitustaitoja. Samoin kuin muut sadut ja tarinat. Eikä siitä ole mitään haittaa lapselle, päinvastoin.
Tämähän on kuin 70-luvulla jollain lapsille piti kertoa vaan totta. Serkkuni suuttui minulle, kun lauloin hänen lapsilleen nukkumatti-laulua. Olisi pitänyt laulaa setä Ho shii ministä tai Leninistä.
Miksi lapsen usko joulupukkiin on pahempi asia kuin aikuisen usko jumalaan? Lapsi entään *näkee* sen joulupukin, jumalia ei näe kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla valehtelulla ei ole mitään kestävää perustetta. Hienoa, että näitä asioita on vihdoin alettu tarkastella kriittisesti.
Ihan samaa voi sanoa jeesuksista ja muista raamattutouhuista.
Se "valehtelu" pukista luo lapsille usein niin kivoja muistoja ettei se totuuden tajuaminen enää paljon haittaa, korkeintaan hetken kirpaisee, sen lisäksi kun lapsi tietää ettei ole ainut jota on huijattu, vaan lähes kaikkia muitakin lapsia on, auttaa hyväksymään asian. Jos oikeasti haluatte tehdä lapsille palveluksen ja ajattelette heidän parastaan, niin jatkakaa vuosisataista perinnettä joulupukista. Itse olisin suuttunut, jos omat vanhempani olisivat omassa erinomaisuuden tunnossaan estäneet minulta joulun taian kokemuksen.
"Hahhaa hölmöt lapset uskovat kun äiti vaan sanoo, ovatpa ne söpöjä, hehhee"
Kerron vaimolleni, että voitimme lotossa, se olisi hänen mielestään niin jännää ja ihanaa! Kerron sitten seuraavalla viikolla, että se hetki oli pelkkää rakkauden taikaa. On niin ihanaa nähdä se ilo hänen kasvoillaan, kun luulee sen taianomaisen hetken ajan, että olemme rikkaita. :)
Entäs taikurit? Kerrotko lapsillesi että noi vaa huijaa, vai ettekö vaan tue semmosta taide-toimintaa. Entäs nukketeatterit? Elokuvat? Valkoiset valheet vai rehellisyys? Onko jännitystä olemassa missä muodossa elämässänne, ilma suoristuspaineita (kuten esiintyminen). Onko tullut puheeksi maailman eri uskonnot? Puhutko paljon miten esim. mainos on kohdistettu tiettyyn ryhmiin vain ja ainoastaan myydäkseen tuotteita joita uskotaan että tarvitaan. Ja opetteletko niille kriittistä ajattelua, mistä voi hakea faktapohjaista tietoa? Oletko kertonut että presidentit ja kuninkaat ei tee muuta kuin edustustehtäviä?
En kritisoi, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn.
Olen samaa mieltä. Muistan yhä erittäin hyvin kun vanhemmat tunnustivat minulle, että Joulupukki ei ole totta kun kysyin heiltä asiasta joskus 8-9 vuotiaana ja kuinka pettynyt olin. Silloin minulle lopullisesti valkeni, että miten väärin on, että lapsi saa rangaistuksen heti jos vanhempien mielestä vähänkin valehtelee mutta että vanhemmat saavat valehdella lapsille aivan poskettomasti ties mitä kaikkea Joulupukista, Näkeistä, Hammaskeijuista ja että aikuisten puhuma epätosi juttu oli aina vain satua kun taas lapsen epätosi juttu oli rangaistavaa valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Radiossa oli lasten kasvatustieteen professori, valitettavasti en kuullut nimeä, jonka mukaan joulupukki on lapsille kerrottu tarina, joka kehittää aivojen mielikuvitustaitoja. Samoin kuin muut sadut ja tarinat. Eikä siitä ole mitään haittaa lapselle, päinvastoin.
Tämähän on kuin 70-luvulla jollain lapsille piti kertoa vaan totta. Serkkuni suuttui minulle, kun lauloin hänen lapsilleen nukkumatti-laulua. Olisi pitänyt laulaa setä Ho shii ministä tai Leninistä.
Satu ja tarinat kuuluvatkin lapsuuteen. Niitä ei ole kukaan ollut, ehkä serkkuasi lukuunottamatta, viemässä. Mutta pitäisikö lapsille todella uskotella, että sadut ovat totta? Meillä luetaan paljon ja minä olen ainakin aina korostanut, että sadut ovat satuja eikä totta.
Joulupukkikin on satua, mutta kivaa ja yhteistä satuleikkiä, jota leikitään jouluisin yhdessä kaikkien kanssa (ja sitten pitää vielä kieltää kertomasta kun joku valehtelee lapselleen eikä tahdo että minun lapseni kertoisi totuuden. Tervettä?). Minulle jäi jouluista aivan ihania sadunomaisia muistoja, eikä niihin liittyneet valheet tippaakaan.
Olisiko tässäkin tapauksessa pitänyt sanoa pojalle vain kylmä totuus?
Merkityksetön asia, joka ei johda yhtään mihinkään. Kertoo, että asiat ovat hyvin jos tälläisestä asiasta jaksetaan riehua.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tässäkin tapauksessa pitänyt sanoa pojalle vain kylmä totuus?
Tuollaisessa tapauksessa olisin varmaan valehdellut jumalasta ja enkeleistäkin. Siitä, että tapaamme vielä taivaassa... Pukkivalhe on aika pientä tuossa vaiheessa elämää, kun on kuolemassa noin pienenä.
Me ei valehdella joulupukista, mutta lapsi otti tänä jouluna joulupukkisadun ihan omakseen. On kolmevuotias ja uskoo muumimaailman muumienkin olevan oikeita. En aio ruokkia tätä uskomusta mitenkään, mutta en viitsi myöskään pilata toiselta joulun taikaa toitottamalla, että joulupukki ei ole totta. Meillä ei käy pukki kotona, vaan lahjat ilmestyy yöllä kuusen alle. Lisäksi ostetaan lapsen kanssa yhdessä kummeille ja kavereille lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Me ei valehdella joulupukista, mutta lapsi otti tänä jouluna joulupukkisadun ihan omakseen. On kolmevuotias ja uskoo muumimaailman muumienkin olevan oikeita. En aio ruokkia tätä uskomusta mitenkään, mutta en viitsi myöskään pilata toiselta joulun taikaa toitottamalla, että joulupukki ei ole totta. Meillä ei käy pukki kotona, vaan lahjat ilmestyy yöllä kuusen alle. Lisäksi ostetaan lapsen kanssa yhdessä kummeille ja kavereille lahjoja.
No johan on kiva pienen lapsen uskoa johonkin Mörköön ja kaiken tieltään syövään tulvaan/pyrstötähteen :O Meillä on alusta asti ollut selvää, että sadut on satuja, ei oikeita. Lapset on nyt 3- ja 4-vuotiaat ja kumpikaan ei tietääkseni usko mihinkään satuun.
Eikä meillä toitoteta ettei pukki ole totta, se on vain esitelty samalla tavalla kuin muutkin sadut. Tätä vain leikitään koko porukalla yhdessä. Ei se mitään toitottamista vaadi.
Yrität nyt korjata jotain mikä ei ole rikki, naurettavaa itsensä korostamista ja tarvetta "parantaa" maailmaa. Vähän niinkuin vapaa kasvatus, kuinkas siinä lopulta kävi? Lasten maailmaan kuuluu mielikuvitus ja taika, älkää viekö sitä niiltä. Te yritätte tulkita lasten maailmaa niinkuin ne olisivat aikuisia.