~~]---EX-HAAHUT---VIIKKO---11---[~~
Kommentit (71)
oikeen eläydyin siihen :) paitsi että harmi että teidänkään lääkäri ei ollu oikeen orientoitunu tilanteeseen :S
Niin,kyllähän täällä alkaa taas kohta vauvauutisia sadella,saas nähdä mitä lajia tulee.
Kivaa että muillakin on ollut hyviä kuulumisia :)
Oma vuoto on nyt kokonaan loppunut.Eilen mietittiin saunassa miehen kanssa että kauankohan tää yhdyntäkielto on tarkoitus kestää ;) et pitääkö oottaa rakenneultraan(6viikkoa..) että tietää onko istukka noussut ja hematooma kutistunut.hih.
Mulle on tullut poikaolo :) vaikka mä kauheesti yritin kehittää itselleni tyttöoloa kun olis NIIN kiva saada pikkusisko taloon,mut ei....vaan ihan sama kuka tulee,kunhanTULEE!
femmis,jolla ei ollu oikeen mitään järkevää sanottavaa,uusi sokerimittari joka heti näytti surullisa lukemia ruuan päälle+Pikkarainen 14+1
Lähettäkää mullekin tota ylimääräistä siivous/järjestelyintoa!!!Mä en saa tehtyä mitään,mitä ei oo PAKKO.En tiiä mikä taas tökkii.Äsken innostuin kyllä ompelemaan Niitä Verhoja,kun kerran kone oli pakko kaivaa pölykerroksen alta,että saan hautajaisiin pökät jalkaani.Ihan innolla ompelinkin,mutta mua sit ottaa päähän,etten saa ommella rauhassa.Meillä on tää tilapolitiikka tällä hetkellä sellanen,että jos ompelen,se pitää tehdä keittiön pöydällä.No,nytkin aloitin kun kaikki oli muka syönyt jne jne.Enpä kauaa kerennyt huristella,kun eka isäntä änkes leipineen pöytään ja sen vanavedessä toi 3-vee suttuseppo.Kivaa ommella,kun sit on verhoissa voit jo ompeluvaiheessa :-/ Nyt jäi hirvee ompeluvimma päälle kun oli pakko lopettaa kun kuopuskin heräs päikyiltä.No,ehkä mä saan uudet verhot lasten huoneeseen ennen kun vauva tulee :-S
Sari
KK, kivasti on viikkoja jo sinullakin kasassa :-). Tuosta sulle tehdystä röntgenistä ei varmaan kannata hätäillä. Mullakin ainakin yhdessä raskaudessa otettiin hammaslääkärissä röntgenkuvat. H-lääkäri selitti mulle, että sikiön kannalta on paljon suurempi riski se, että hampaat jäisi hoitamatta sen takia, ettei kaikkia reikiä löydetä. Tuo oli siis kunnallinen lääkäri. Nyt tämän raskauden alussa kävin yksityisellä ja hän taas sanoi, että parempi olla nyt ottamatta kuvia. Mutta silti, en usko, että mitään haittaa on kerennyt tapahtua.
Sartsu, tsemppiä liitoskipuihin. Mulla ei ole niitä ollut kuin kuopuksen loppuraskaudessa hetkellisesti, mutta kamalaa se oli. Kainalosauvat olis ollut paras apu, liikkuminen teki kyllä niin kipeää. Mutta ilmeisesti vauva sitten vaihtoi asentoa ja kivut loppui. Hyvin voin kuvitella tuon sinun verhojen ompelun ;-). Aivan samankuuloista touhua kuin meillä... ;-).
Petju, huh, kylläpä kuullostat touhukkaalta :-). Muistan kyllä jostain raskaudesta, kun itsekin kontallaan luuttusin lattioita isoine mahoineni, kun kaikki muut oli jo nukkumassa. Jotenkin vaan oli niin paljon intoa ja halua tehdä. Valitettavasti en ole muuten mikään järjestyksen pitäjä, voi kun olisinkin! Onneksi tänään meidän 6-vuotias tyttö antoi merkkejä siitä, että siitä voisi kehittyä hyvä siivouskaveri. Järjesteli veljensä huoneen ja aika hyvin siivoili myös tyttöjen huonetta. Todella vähän sulla on kyllä paino noussut, sullahan jää kaikki ylimääräinen paino synnärille :-).
Joanna, mitäs neuvolassa sanottiin? Paljonko sinulla on kaiken kaikkiaan tullut painoa nyt raskausaikana? Kerroit tuosta norsuolosta, itsekin jo haikailen, että kun pääsisi tuohon " norsuvaiheeseen" , kunhan ei vaan mitään liitoskipuja tms. tulisi :-).
Kiana, kiitos onnitteluista ja mukanaelämisestä :-)! Jospa tässä pikku hiljaa alkaisi pystyä ottamaan rennommin ja nauttimaan. " Iso" mies on jo sinulla siellä kotona :-).
Melike, vai on sullakin siivousvimma... Aivan kateellisena luen kertomustasi. Mahtaa teillä olla hohtavan puhdas koti :-). Älkäähän nyt Wilkunan kanssa olko vielä ihan niin hätäisiä sen vauvan tulon kanssa (tosin Wilkunahan olikin jo kerran käynyt kontrollissa runsaitten suppareitten takia). Eikös kuitenkin toisaalta ole ihan hyväkin, jos menisi tuonne rv40 asti, niin vauva olisi vieläkin valmiimpi syntymään? Ajatelkaapa, kuten olen kertonut, niin esim. meidän kakkosta odottaessa mulla oli just noilla viikoilla (38) kipeitä supistuksia ja ajattelin, että kyllä nyt vauva kohta syntyy. Silloin oli se millenium (siksi on jäänyt niin hyvin mieleen) ja uuden vuoden aattona ihan tosissaan ajattelin, että tänä yönä taitaa tulla lähtö synnärille. No, vauva syntyi sitten 24.1. eli TODELLA pitkään sain vielä odottaa ;-). Ja mulla on siis KOLME raskautta mennyt kaksi viikkoa yli la:n ja kaksi niistä on jouduttu käynnistämään. Joten malttakaahan vielä (juu, tiedän, helppohan minun on sanoa ;-).
Mellulle pikaista paranemista flunssasta ja HYVÄÄ SYNTYMÄPÄIVÄÄ:-)!
Wbm, ihanaa että ultrassa kaikki oli hyvin! Harmittaa vain puolestasi, että lääkäri oli vähän omituinen. Itse asiassa on mullakin kerran käynyt niin, että lääkäri vaan ite katteli monitorista (luulin, että kääntää sitten minuun päin ja esittelee ihan kunnolla), mutta hätäisesti taisi vaan mulle vilauttaa ja sanoi, että kaikki on kunnossa. Silloin kyllä keljutti, että miksen heti sanonut, että voisitko kääntää sitä monitoria minuunkin päin. Mutta onneksi te kuitenkin näitte kaiken, vaikkette välttämättä _kuulleet_ ;-). Mutta todellakin ihanaa, että sinulla ja vaavilla on kaikki hyvin :-).
Femmis, hienoa ettei ole ollut enää vuotoa. Toivottavasti pysyykin poissa! Meilläkään ei ole seksiä juuri harrastettu, mutta onneksi mies on ollut todella kärsivällinen ja ymmärtäväinen. Aina vaan sanoo, että nooo, sitten joskus syksyllä ;-).
ON: Tunnin unet nukuin tuossa äskettäin. Toipuminen unista kestääkin sitten jonkun aikaa. Raskausasioita en ole nyt niin paljoa ehtinyt ajattelemaan, kun tuo tilinpäätös ollut päällimmäisenä mielessä (ja toisaalta kun ne sydänäänet saatiin eilen kuulumaan, niin ei nyt siinä mielessä huolestutakaan). Huomenaamulla menen viemään kaikki tulosteet tilitoimistoon tilikirjojen " paistamista" varten, joten sitten voin niiden osalta huokaista. Näissä yrityksemme virallisissa hässäköissä meneekin tämä maaliskuun loppu varsin mukavasti. Oikein odotan huhtikuuta, kun pääsee taas enemmän keskittymään tähän raskauteen ja tulevaan rakenneultraan (JOS kaikki menee jatkossakin hyvin).
Pakko taas lopetella ja alkaa touhuilla. Keittiökin taisi jäädä taas aika sekaiseen kuntoon, joten sitä siivoamaan (olispa meillä kodinhoitaja...).
neronja rv15+3
Onnea teille kaikille tutuille ja tuntemattomille ex-haahuille odotukseenne.
Olen iloissani huomannut, että kaikilla " vanhoilla ex-haahuilla" on viimeinkin onni myötä, ihanaa saada teidät pikkuhiljaa tuonne vauvapuolelle. Oli kiva lukea tästä pinosta taas hyviä ultra- ja sydänäänikuulumisia.
Mellulle on vielä pakko kommentoida, että älä nyt vielä ala odottamaan, muista että mullakin meni " vain" 16 päivää yli, ja silloinkin oli jo kolme päivää käynistelty, eli voi ne vauvat oikeasti olla aika itsepäisiä sen masussa pysymisen suhteen:)
Aika itsepäinen on meitin herra myös täällä masun ulkopuolella, mutta ihana hymysuu kuitenkin, jo puolivuotias. Kovasti treenailee liikkumista, nyt osaa jo pakittaa ja kohta mennään eteenpäin.
kuulumisiin ja odotellaan vauvauutisia...........
Mellulle synttärionnittelut :) Toivottavasti paranet hääpäivään mennessä että pääsette sitten sitä juhlistamaan.
Ihana oli lukea wbm:n rakenneultrakokemusta :) Vaikka lääkäri oli mitä oli, niin pääasiahan on että kaikki on pienellä kunnossa! Tosi pientä tuo heitto mitoissa oli, jos tosiaan muutamasta päivästä oli kyse. Meidän vaavilla oli masu muistaakseni yli viikon isompi kuin muut osat, ja sekin oli normaalia kuulema. Harvemmin kaikki mitat kasvaa just normikäyrällä, keskiarvojahan nuo on.
Neronja, uskallankohan edes kertoa mun kiloja! Aivan järkyttävän paljon on ainakin omasta mielestä tullut. Lähtöpaino oli 57 kg ja nyt.... 70!! Uusille kymmenluvuille on päästy jo kahdesti, ikinä en ole painanut yli 60 kiloa, saatikka yli 70! Neuvolassa täti kyllä sanoi tänään että turvotusta on osaksi (olen kyllä itsekin huomannut että jalkoja turvotuttaa ja sormukset kiristää). Ja se taas kuulema saattaa johtua siitä että raskaus alkaa rasittaa, voi helpottaa sitten kun jään äitiyslomalle. Mutta siis norsu olen ;) Eipä hirveesti kyllä haittaa, edelleen olen ennemmin ylpeä olemuksestani kuin häpeissäni. Vaikka toisaalta joskus vaatevalinnat osuu aamukiireessä sen verran pahasti pieleen että tekis mieli lähteä kesken päivän töistä kotiin vaihtamaan hiukan väljemmät vaatteet makkarankuorien tilalle :)
Muuten neuvolassa todettiin kaiken olevan ihan ok. Verenpaine on hiukan noussut, mutta se on tähän asti ollut niin loistava että on noususta huolimatta hyvä edelleen. Sf kasvaa tosi hienosti omalla käyrällään (hiukan yli keskiarvon), on nyt 31. Vauva on raivotarjonnassa. Jalkojaan välillä ojentelee, tuntuu melkein kuin olisi varpaat mun kainalossa asti! Oih... On tää vaan niin ihanaa. Vaikka kyllä minä silti haikailen jo sitä aikaa kun on vauva sylissä! Kyllä minä tämän ihanan masuni vaihtaisin vauvaan milloin vain, tai siis mieluummin tietysti vasta muutaman viikon kuluttua kuitenkin...
joanna rv33 tasan!
Neronjalle onnea sykkeen löytymisestä, helpotus ja huokaus oli varmasti melkoinen :)
WBM:lle onnea hyvin menneestä ultrasta (hymisevästä lääkäristä huolimatta).
Wilkunalle ja Mellulle tsemppiä loppumetreille, tiedän tarkalleen tunteen kun sitä vaan odottaa et millon se alkaa. Odotus voi kyllä joskus muodostua pitkäksikin :) Minä siivoilin keittiön kaappeja mahani kanssa, tiskipöydällä keikkuen (esikoista odottaessa). Mahtanut olla aika huvittava/pelottava näky..
Sartsu: täälläkin kaivattaisiin siivousintoa ja siltä tämä mökki välillä näyttääkin että sais tulla joku keiju ja vähän huiskauttaa taikasauvaansa ;)
Oma masu kasvaa ja kipuilee. Pidin eilen töissää yhden tanssitunnin, enkä edes paljoa tanssinut, mutta kun tulin kotiin, alkoi liikkuessa vihlomaan ja repimään alavatsaa sivuilta. Koko tämän päivän on jatkunut, että jos kävelee pidemmin kuin muutaman askeleen, vihloo heti ja niinkuin kramppaa (mutta ei supistuksen omaisesti). Alaselkä ollut myös tosi kipeä, mutta levossa/istuessa molemmat kivut rauhoittuu. Niinpä töissä olo tänään oli aikamoista hissutelua- onneksi huomenna ylimääräinen vapaapäivä.. Yritin soitella tänään neuvolaan, mutta en saanu ketään kiinni koko päivänä. Täytyy yrittää huomenna uudelleen. Onko kellään ollu tällasta kokemusta näin aikaisin??
pohtii
peebee 12+5
Eipä olekaan tullut pitkään aikaan kirjoiteltua, kun aika on mennyt siivotessa. Nyt on kaikki huoneet, laatikot ja kaapit käyty läpi, ja kuusi (!) roskasäkkiä odottaa tuolla roska-auton tuloa... " Pientä" siivousvimmaa siis havaittavissa... Kuulumisianne olen kuitenkin käynyt lukemassa monesti viikossa ja kyllä tuntuu hyvältä, että ex-haahuilla menee nyt näin hyvin!
Oma napa voi paksusti. Se olisi sitten neuvolan laskujen mukaan jo rv 35+0, vaikka pahimmassa tapauksessa tätä on siis vielä seitsemän viikkoa edessä... Toivottavasti ei kuitenkaan. Illat ovat tällä viikolla olleet jo aika epämukavia, kun vihloo ja jomottaa niin mahasta, selästä, rinnoista kuin nivusistakin. Kyljen kääntäminen sängyssä sattuu ja koko ajan pissattaa. Olo on jotenkin muutenkin omituinen, tekisi mieli olla ihan yksin. Kaikki vähäinenkin meteli ärsyttää ja muutenkin tunnun olevan nyt erityisen herkkä kaikille ärsykkeille. Ruokakaan ei oikein maistu ja hiuksiakin lähtee ihan mielettömästi. Esikoisen odotuksesta en vastaavaa muista. Ensimmäiset kipeät supparitkin tulivat vasta sairaalassa, rv 41+3. Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta olotilasta? Mitä merkkaa ja merkitseekö mitään?
Nyt laittamaan pyykkejä...
Riax rv 35+0 ja Reiska
Pikaisesti kirjoittelen kuulumiset tämän aamun neuvolakäynniltä...
Eli näyttää siltä, että esikoisen odotuksesta tutut asiat alkavat taas käydä toteen: viikkoja on nyt siis se 38+1 ja verenpaine oli yhtäkkiä pompannut aika korkeelle (135/90) Lähtömittauksessa alapaine oli vain 70, välillä se kävi vähän yli 80:ssä, mutta palasi taas siihen 75-78:aan. Nyt sitten yhtäkkiä ollaankin taas korkeissa lukemissa. Mulla oli myös paino pudonnut yli kilon viimeviikkoisesta. Samat oireet ilmaantuivat, kun odotin esikoista viikolla 37. Siitä lähtien sitten mittailtiin sitä verenpainetta vähintään joka toinen päivä ja valkuaisia seurattiin silmä kovana pissasta. Homma päättyi sitten kuitenkin jo aika nopeasti, sillä poika syntyi rv 38+4. Muita raskausmyrkytyksen oireita ei koskaan ilmaantunut verenpainetta lukuunottamatta. Se, että paino lähtee alaspäin on mun mielestäni ihmeellistä, mutta en tiedä, onko se jotenkin tyypillistä vai ei...
Nyt on sitten edessä taas se, että juoksen neuvolassa verenpaineen mittauksessa aika tiheään... heti huomenna pitäisi taas mennä kontrolliin. Se, että asia vaivaa mieltä, ei varmankaan yhtään paranna niitä mittaustuloksia. No, pitää vain ajatella sitä, että verenpaineen nousu voi minulla olla yksi todellinen merkki lähestyvästä synnytyksestä! Jes!
Mellu: Saapa todella nähdä, kumpi ehtii synnyttämään ensin. Aika kamalalta tuntuu ajatella sitä, että jos meneekin yliaikaiseksi, niin odotettavaa voi olla vielä vaikka kuukausi, huoh! Kuinkahan moneen kertaan ehtii kodin kaapit ja nurkat käydä läpi siinä ajassa. Ai niin, ja onnea synttäreiden johdosta!
Oliko se Riax, joka oli siivonnut jo lähes koko kämpän? Mä olen nyt pari päivää potenut tuota pesänkunnostusviettiä. Vaatehuone tuli järjestettyä perin pohjin eilen, samoin kaikki laukussa ja työpöydällä lojuneet työpaperit. Tänään oli keittiön parin sekasorron vallassa olleen laatikon ja kaapin vuoro. Ikkunat haluaisin vielä ehtiä pestä ja sängyn helmalakana odottaa silittämistä. Muuten täälläkin alkaa olla asiat ihan mallillaan. Nyt pitää vain keksiä, miten pääsee varhaisvirkeistä muurahaisista eroon, sillä sellaisia epeleitä alkoi pari päivää sitten ilmestyä kylppäriin, JAK!
Sellaista tällä kerralla! Mukavaa päivää kaikille!
Neronja, ei käy katteeks sun hommias. Minusta tuntuu, että mulla on ihan riittämiin tässä meidän raksa-asioiden ja huusollin tilinpidossa ollunna. Mutta kyllähän se sulta ammattilaiselta luonnistuu varmasti tuhat kertaa jouhevammin kuin tavan pulliaiselta! Ja jos sinulla on oikeat ohjelmat ja kaikki Ja kiva, jos alkaa loppu häämöttää sillä rintamalla, niin pääset sen jälkeen oikein toden teolla odotuksen makuun. Multa meinasi mennä hermot jo pelkästään kun piti kaikki tessit ja vessit maksella raksamiehille, saati verot ja muut maksut. Muutama hikipisara irtosi, kun luulin alunperin, että eihän se ole kuin vain maksaa se summa ja sillä hyvä. No, oppipahan jotain uutta siltäkin saralta :)
Mollis, ei voi olla totta, että sun pieni tuhiseva käärösi on jo puoli vuotias!
Minne tämä aika oikein juoksee?? Oli kiva kuulla sinustakin :)
Mellulle multakin synttärionnea!
Joanna, älä kuule nyt mieti kilojasi. Kyllä ne sieltä lähtee! Mulla on siinä mielessä ihana th, että se aina sanoo, että eiköhän tässä mun raskaudessa ole nyt nauttia pienestä ihmeestä.. ja näinhän se on. Vaikka onhan se tietysti järkevää katsoa mitä syö, mutta ei nyt liiaksi tuijota niitä grammoja. Ja varmasti sinullakin turvotus näyttää painona, joten nyt vain nautit loppuraskaudesta. Ihana juttu, että nautit omasta uudesta olemuksestasi! Niin pitääkin! Minä viimeksi juuri kirjoittelin, että minuun nuo kilot taitavat tarttua pelkästään ruokiin katsomalla ;) ennen tosiaan sai syödä lähes mitä vain..
Peebeellä on siis kasvukipuja. Mullakin oli muistaakseni juuri noilla viikoilla vihlovaakin kipua (enemmän oikealla puolella) kätilö sanoi niiden olevan kohdun kannattimien venymisestä johtuvaa, välillä säteili selkäänkin. Toivottavasti lepo auttaa sinulla, joten nyt vain otat rauhallisesti. Kiva jos sulla on huomenna vapaata..
Riax, voisit tartuttaa minuunkin tuota siivousintoa. Ei nimittäin olisi pahitteeksi saada pieni tartunta :) Sinullakin on pian tositoimet edessäsi! Viime kuu taisi olla aika hiljainen haahuvauvojen suhteen, kohta toivottavasti saamme monta iloista uutista..
Wiikunalle pidän peukkuja, että verenpaineet tasaantuu taikka sitten synnytys on lähellä, niin kuin itse arvelit :)
Oma napa: Tänään pieni on pitänyt liikettä yllä, nyt taitaa lepäillä. Ihan jännää kun päivä päivältä alkaa liikkeet tuntua selkeämmin ja useammin. Vointi on ihan ok, eilinen ultra oli tavallaan sellainen välietappi. Oli ihmeellistä saavuttaa se! Harmiksi mieheni on jälleen iltavuorossa, emmekä saaneet kunnolla kerrattua yhdessä sitä läpi. Täytyy viikonloppuna muistella sitten lisää.. Huhtikuun alussa onkin seuraava neuvola ja sinne asti sitten kasvatellaan masua ihan kotosalla. No, töissä välillä :) Testasintänään muuten farkkuja, jotka sopivat vielä n. kuukausi sitten, eipä enää toivettakaan, että mahtuisivat masun kohdilta. Kohta täytyy ottaa käyttöön nuo lainamammahousut..
Mutta eipäs muuta tällä erää.
Lämpimin halauksin wbm 20+1
Eipä sitä tiedä koska lähtö tulee... Torstaihan on toivoa täynnä!! :D Itse menin tänään tuonne kntrolliin sillä mielellä, että mitään muutosta ei varmaankaan ole kohdunkaulan tilanteessa tapahtunut kahdessa viikossa (kun ei ole ollut mitään tuntemuksia) ja yllätys oli melkoinen, kun lääkäri sitten tutki ja totesi, että kohdunkaula ja kanava on kokonaan hävinnyt ja ½-1cm auki ja reunat pehmoiset!! KÄÄKS!! Enkä oo tuntenut supparin supparia!! Sitten lääkäri tahallisesti kovensi otteitaan ihan niin että sai verta tulemaan ja sanoi, että nyt on paikat niin kypsät, että pitäs piakkoin syntyä!! Kokoarvioksi saatiin 3765g ja uusintakäynnin polille LA:na, jos ei sitä ennen synny, niin sitten käynnistetään!! Lääkäri tosin totesi jo, että hyvää synnytystä sinulle, tuskin tuolloin enää tavataan!! Nyt olo on kummallinen... Kävin lenkillä lääkärin jälkeen ja alapäätä vihloo ikävästi ja selkää särkee, myöhemmin ajattelin vielä mennä löylyihin ja katsoa mitä tuleman pitää!! Pitäkäähän peukkuja siskot!!
JOANNALLE piti kommentoida, että sulla tuo raskaus tuntuu menevän samaan tahtiin kun mullakin... Painoa on tullut täsmälleen saman verran kun mulla tuolloin ja turvotuskin alkoi juuri noilla viikoilla!! Mulla tosin sf oli " hieman" suurempi kun sulla tuossa vaiheessa, oisko ollu 34cm? Joten todella norsumainen on olo ollut jo pitkään... Nyt painoa on tullut 17kg kaikkiaan ja turvotus on megamassiivista!! Koitahan jaksaa!! Yllättävän nopeasti ja kivasti se aika menee mammalomalla, eikä se norsuolokaan silloin niin haittaa!! Näin loppusuoralla meinaa jo paniikki iskeä, vaikka kuinka haluaisi jo saada vauvan ulos masusta, niin silti se raskauden päättyminen on haikeeta!! Mä NIIN rakastan kuitenkin olla raskaana!! ;)
Kiitos synttärionnitteluista!! :)
Mukavaa tosrtai-iltaa kaikille!!
Mellu ja mussukka rv38+3
Täytyy yrittää taas kommentoida. Muuten tulee niin masentavan monta viestiä kommentoitavaksi, että tuntuu sitten, että viestin kirjoittamiseen menee ikuisuus. Nytkin tuntuu, että olis vähän kiire, mutta...
Joanna, kyllähän tuo sinunkin painonnoususi on vielä ihan normaalin rajoissa, siis ihan näin mutu-tuntumalla. Ja sinä voit hyvinkin olla sitä tyyppiä, joka pääsee raskauskiloistaan tosi nopeasti eroon. Itse en ole valitettavasti niihin kuulunut. Mut jotkuthan tosiaan laihtuu imetysaikana vielä hoikemmiksi kuin ovat olleet ennen raskautta. Hauska ilmaus tuo makkarankuorivaatteet ;-D.
Peebeelle tsemppiä kipuiluun. Toisaaltahan tuo kipu on varmasti ihan positiivista eli kertoo siitä, että kohtu kasvaa. Tosin ei ole kiva, jos menee ihan kramppailuksi. Silloinhan se saattaa kertoa siitä, että pitäisi huilia enemmän. Saitko neuvolasta ketään kiinni?
Voi, riaxkin kuuluu näitten meidän innokkaitten ex-haahu-siivoojien joukkoon! Tsemppiä viimeisiin viikkohin!!!
Wilkuna, toivottavasti sulla tuo verenpaineen nousu on merkki pian koittavasta synnytyksestä! Tosi tylsää, jos joutuu pitkään ravaamaan jatkuvasti neuvolassa kontrollissa. Voi hyvinkin olla, että sulla on kohta vauva sylissä. Me vaan yhtäkkiä huomataan, että Wilkunastapa ei ole kuulunut vähään aikaan mitään... ;-)
Wbm, en ole tosiaankaan kirjanpidon ammattilainen. Useammalta vuodelta on nyt kuitenkin kokemusta ja yhdessä tilitoimistossa mulla on ollut sellainen neuvonantaja (joka tosin tämän kuun lopussa jää eläkkeelle...). Tilinpäätös on tullut nyt tietysti helpommaksi, kun katson vaan edellisvuoden tilikirjoista mallia, että mitkäs kaikki kirjaukset ne vuoden lopussa pitikään tehdä. Mutta aina tulee tietysti uutta, kuten viime kesänä rakennettiin halli, joten nyt on uutena nuo kiinteistöpuolen jutut. Ja huolellisesti pitää miettiä, että varmasti muistaisi tsekata kaikki asiat ennen lopullisten tulosteiden ottamista. Mutta mulle on kyllä aina paniikinpaikka, jos tietokoneeseen tulee häikkää. Suvussa ja tuttavapiirissä on montakin atk-alan ammattilaista, mutta kaikki asuvat monien satojen kilometrien päässä, joten heitäkään ei voi hyödyntää:-/.
Kiva, että pikkuisesi liikkuu jo vilkkaasti :-).
Melikelläpäs on myös todella jännät paikat! Alkaa oikein itteäkin jännittää puolestasi. Toivottavasti pääsette pian lähtemään synnärille. Onnea matkaan, toivotan jo nyt, jos lähtö sattuu tulemaan tosi nopeasti!
ON: Omassa navassa ei mitään ihmeempää. Liikkeitä en ole tainnut tuntea, mutta en ole niitä enää juuri yrittänytkään bongailla, kun ne sydänäänet kuitenkin tiistaina kuului. Mieli on siis ollut nyt rauhallisempi.
Osa porukasta on jo saunassa, joten täytyypä lähteä itsekin. Ehtii kaks' nelosta katsomaan.
neronja rv15+4
Taas on muutama päivä vierähtänyt, että en ole käynyt koneella. Olen ollut todella väsynyt ja eikä ole pahemmin ollut aikaa. Vasta töiden jälkeen olisi ollut ja sitten taas jo tuo uni on voittanut.
Toissapäivänä saimme ikäviä uutisia meidän erittäin hyvältä perhetutulta, hänen isänsä oli kuollut..
Wannabemami: Ihana oli kyllä lukea tuota sinun ultrakuulumisia. =) Sinullakin on niin mukavasti jo kertynyt nuo viikot.
Tiedän tuon ¿tunteen¿, kun mies gyne mutisee ja eikä siitä saa selvää. Meillä on täällä kotipaikkakunnallani yks miespuolinen gyne ja kun hän tarkasti minut viime km:n jälkeen, en meinannut saada mitään selvää sen puheesta. Mieheltä sitten kyselin, että kuuliko se mitään, kun hän istu verhon takana.. Eipä hänkään ollut kauheasti kuullut mitään.
Melike: Sinullapa jännät paikat ovat.. Taitaa olla niin että viikonloppuun mennessä teillä on oma pikku nyytti sylissä. =) Voi kun ihanaa! Onnea jo etukäteen!! =)
Wilkuna: Ikävää tuo verenpaineen nousu.. Mutta, toivotaan että se on merkki siitä et kohta teillekin syntyy se pikkuinen. =) Onnittelut sinullekin jo etukäteen!! =)
Oma napa: Niin kuin tuossa alussa kirjoittelin niin väsymystä on ollut. Nukkuisin koko ajan vaan. Toisina päivinä on ollut myös huono-olo ja taas toisina päivinä ei. Jotkut hajut saa kyllä yökkäilemään kovastikin, tänä aamunakin ihan pelkkä kahvin haju sai mut yökkäilemään. Masussa on nippaillut kyllä, joten kaippa siellä tuo meidän Asukkimme kasvaa. =) Pikkusen kuitenkin huoli painaa tällä hetkellä, kun on juuri se viikko menossa, jolloin viime vuonna meni kesken... Tosin koitan kuitenkin muistella sen alkuraskauden ultran kuulumisia, gynehän sanoi että kyllä nyt näyttäisi hyvältä. Rinnat on toisina päivinä arat ja taas toisina ei. Ja, edelleenkin tuntuu kun valuis koko ajan jotain housuihin. Mutta, valkovuotoa se on vain ollut. Kovasti haluisin nähdä, että Asukillamme on kaikki hyvin.
Oletteko muuten plussaamisen jälkeen mittaillut lämpöjä...?? Itse olen, ovat olleet 36,80-37,01.. Tänä aamuna olivat 36,77 mikä sai pikkusen huolestumaan.. =( Toivottavasti kaikki olisi hyvin. Nukuin kyllä ehkä pikkusen huonosti yöni, joten voiskohan tuo lämpö-juttu siihen vaikuttaa..
Huomenna pitäs lähteä sitten sinne reissuun..! =) Ihanaa. Kyllä tätä lomaa on odotettukin. Pakkaaminen olisi vielä edessä, ei oikein tiedä että mitä ottaa mukaansa. Kunpa ei tulisi pakattua mitään turhaa mukaan.. =)
Toivotan teille kaikille oikein ihanaa päivän jatkoa!
Kaksonen76 ja Asukki 8+2
Ajattelin tulla ilmottautumaan, että täällä sitä vielä " pyöritään" yhtenä kappaleena... Eilen illalla kyllä lupaavasti nippaili tuolla alapäässä ja selkää särki kummasti tuolta häntäluun paikkeilta ja menkkajomotukset olivat kovat, mutta yön aikana kaikki kuitenkin hävisi ja nukuinkin suhteellisen hyvin... Veristä limatulppaakin bongasin illalla!! Eli hyvään suntaan ollaan menossa, mutta vielähän tässä voi aikaa vierähtää ja mikäpä kiire tässä on!!
WILKUNA: Mikäs on siellä tilanne? Mitäs verenpaine näytti tänään? Mulla on kaverilta lainassa oleva kotimittari ja eilen sillä sitten mittailin taas (on näyttänyt ihan oikeita tuloksia kyllä) ja verenpaine oli pompannut edellisen mittauksen (127/83) jälkeen 144/92, eli kyllä sekin kielisi lähenevästä synnytyksestä... Ja mittasin sen tosiaan ihan niin, että olin hetken istunut paikoillani!!
KAKSONENko se kirjoitteli siitä lämmöstä? Kyllä on hatara pää kun ei sen vertaa muista... *huokaa* Antakaa anteeksi jos väärin meni!! Mutta siis mä mittailin kanssa niitä lämpöjä ihan paniikissa sillon alkuraskaudessa ja (en nyt muista tarkkoja viikkoja) jossakin vaiheessa lämmöt olivat sitten pudonneet sinne alle 37 ja mietin kanssa sillon, että mitähän tarkoittaa (tais olla viikoilla 6-8), mutta eipä tainneet tarkoittaa mitään... Mulla tais korkein lämpö muutenkin olla vaan 37.1 (normaalisti 36.6) ja sit kun tippu, ni tippu tonne 36.8!! Eli älä huoli, ei se lämpö mitään kerro, on musta alusta asti (ainakin mulla) ollut todella epäluotettava!!
Terkkuja kaikille ja aurinkoista ulkoilupäivää kaikille!! Itse lähden tästä kuivattamaan nyt tukan ja sitten katson, että mitä sitä tänään tekisi... Yksi kaveri pyyteli lenkille ja toinen shoppailemaan... Hmm, lenkki vai shoppailu? Ei taida olla vaikea päätös... ;)
Mellu ja poitsu rv38+4
Mellu: Mahtava juttu, että kroppasi alkaa olla valmis synnytykseen! Toivottavasti supistukset käynnistyvät pian. Hyvältä näyttää joka tapauksessa! Itseäni vähän harmittaa, että viimeisessä lääkärissä sitä kohdunkaulan tilannetta ei pystytty tutkimaan, kun lääkäri ei tosiaankaan " löytänyt" sitä... Eli koska kovin paljon supistuksia ei ole viime päivinä ollut, olen minäkin siinä uskossa, että mitään edistystä ei ole tapahtunut. Onneksi tuo sinun viestisi antoi taas toiveita siitä, että jotakin kyllä silti voi tapahtua!
Eilen oli sellaista menkkamaista särkyä ihan alhaalla vatsassa, kun olin päivän touhunnut siivoushommissa ja iltapäivällä vähän ulkoilupuuhissa esikoisen kanssa. Pari supistusta huomasin illan kuluessa, mutta taaskin sitä mentiin yksi yö ihan sikeästi nukkuen.
Pikkuinen mönkii aivan järjettömän paljon vatsassa, eli siinä mielessä saa olla rauhassa, ettei tarvitse miettiä, ollaanko siellä voimissaan vai ei.
Mulla on puolen tunnin kuluttua se verenpaineen kontrolli. Pitää lähteä kohti autoa ja neuvolaa, että ehdin vähän huokaista ennen sitä mittausta.
Kirjoittelen sitten palattuani, mitä verenpaineessa on vuorokauden aikana tapahtunut. Olisiko eilinen ollut vain jokin tilapäinen piikki, vai pitääkö asiasta ihan tosissaan taas huolestua.
Hauskaa perjantaita kaikille!
Wilkunalle ja mellulle tsemppejä! Jee, pian saadaan vauvoja :)
Huippuhyvä asia neronja, että ne sydänäänet saatiin sitten kuuluviin :) Muillekin hyvistä neuvola- ja ultrakäynneistä onnitteluja, ainaskin wbm ja femmis... Joannalle voimia viimeisiin työpäiviin! Upea vatsa taitaa olla jo sullakin kannettavana :)
Omassa navassa ei kummallisempia. Selkäsäryt ovat hellittäneet jäädessäni lomalle ja muutenkin olo hyvä. Tuota hb:tä mun pitäis yrittää jotenkin nostattaa, kun se viime neuvolakäynnillä oli niin matalalla. Retaferilla olen jatkanu ja lisäksi ottanut kräuterblutsaftia. Veriletut ei oikein tahdo tehdä enää kauppaansa mulle... Vauva liikuskelee normaalisti ja liikkeet tuntuu alhaalla, eli taitaa olla edelleen pylly alaspäin. Älyäis nyt sitten kääntyä ajoissa toisinpäin...
Niin ja sellanen juhlapäivä tänään on, että liittyisin kolmenkympin kerhoon! Vieläkö mahtuu :)?
Hyvää viikonloppua kaikille. Ottakaa rennosti ja nauttikaa mahoistanne!
Mauku 30+0
Tosi jännää seurata Mellun ja Wilkunan kuulumisia :-).
Itse olen ihastellut tänä aamuna masuani. Kyllä se on jo ihan oikea vauvamasu (piti vielä käydä peilistä tarkistamassa) :-). Tuntuu, että se on nyt ihan vähälle aikaa pullahtanut kunnolla esiin. On tämä uskomatonta! No, ei uskalla vielä kauheasti ruveta hehkuttamaan, mutta ihanaa mikä ihanaa. Kun vaan kaikki menis jatkossakin hyvin.
Hauskaa pian alkavaa viikonloppua kaikille ja kaksoselle ihanaa reissua!!!
neronja rv15+5
Verenpaineet olivat ihan vähän laskeneet eilisestä, mutta olivat edelleen hiukan koholla (130/88), kun eilen alapaine oli sen 90. Eli ekaan mittaukseen 120/70 nähden tietysti lukemat ovat vähän korkeat, mutta onneksi ei ainakaan nousemaan päin eilisestä. Ohjeeksi sain vain levätä ja juoda paljon! Seuraava neuvola onkin taas jo tiistaina, joten montaa päivää ei tarvitse jännittää, mihin suuntaa paineet alkavat kehittyä.
Tällä kerralla ei tämän kummempaa. Alkasikohan sitä jo pikkuhiljaa siirtyä ajatuksissa viikonlopputunnelmiin. Pian varmaan tuo perheen miesväkikin tulee kotiin!
Hyvää viikonvaihdetta kaikille!
Ja täällähän vielä oli yhes koos´:) Mutta tiedä miten pitkään, onpas jännää.. pitää illalla käydä katsastamassa tilanne uudelleen..
nyt kauppaan.. t. wbm 20+2
p.s. kaksoselle jaksuja alun väsymykseen ja ihanaa lomareissua!!
Kiitos kaikille minua muistaneille, ihana oli lukea kianankin kuulumisia pitkästä aikaa :)
No, nyt on rakenneultrassa käyty. Ja olihan kokemus.. Ajat oli puoli tuntia myöhässä, kun lääkäri olikin kesken kaiken päättänyt osallistua johonkin palaveriin. No, sitten se lääkäri viimein tuli muina miehinä (mieslääkäri) ja mumisi niin hiljaa, ettei oikein selvää saanut ja toiseksi sillä soi kännykkä, johon se vastasi kesken kaiken. Eli hieman oli pettymys, mutta onneksi on tuo masussa oleva ihme, joka sai kaiken kuitenkin kääntymään iloksi.
Itse tutkimukseen:
Vatsan päältä ultrattuna näimme pienen veijarin. Haroi päätänsä ja potkiskeli. Mies oli mukana ja näki nyt ensimmäisen kerran pienen elohiirulaisen. Kertoi kyllä, ettei hänkään oikein kuullut mitä lääkäri selitti..
kaikki näyttäisi lääkärin mukaan olevan ok. Mitat nyt heittivät jonkin verran (kuulemma normaalia) ja sikiö olisi tuon tutkimuksen mukaan 20+6 viikon ikäinen (esim. b mitta vastasi 21+1), mutta laskettu aika pysyy samana. Muistaakseni heittoa oli jonkin verran myös np-ultran mukaan, mutta pidämme tuon 2.8. laskettuna aikana. Ja niinhän se on, että pääasia on että vauva joskus syntyy :) Sitten lääkäri tutki alakautta vielä, koska mulla on istukka tuossa alhaalla edessä. Sieltä se kuulemma nousee ylemmäksi kohdun kasvaessa. Sukupuolta emme kysyneet, enkä usko olisimmeko sitä edes kuulleetkaan, vaikka olisimme kysyneet ; ) mutta jalkojen välissä oli jotakin ylimääräistä (tiirasin itse), mutta se nyt ei kerro vielä mitään, kun tytöilläkin voi sukupuolielimet olla turvoksissa..
Eilen läksin varmaan liian rivakalle lenkille, kun alkoi tulla paineen tunnetta alamasulle. Piti hiljentää vauhtia ja meni sitten kotona hetken levolla ohi. Eipäs enää tehdäkään hirveitä spurtteja :)
Olen niin älyttömän onnellinen.. en löydä näille tunteille sanojakaan, mutta haluan virtuaalisesti halata ja kiittää teitä kaikkia. Olette olleet niin ihania ja toivottavasti samanlainen henki säilyy täällä ex-haahuissa aina.
Sitten olen niin iloinen teidän kaikkien muidenkin puolesta, jokainen teistä on oman pienen nyytin ansainnut!!! Ja kuinka minä säikähdinkään femmiksen vuotoa, mutta onneksi kaikki on nyt hyvin!
Ja minä odotan jo kovasti vauva-uutisia, Joannalta, Melikeltä ja ketäs siellä nyt onkaan seuraavana synnärille menossa :)
Voikaa hyvin ja kasvatelkaahan masujanne :)
T. wbm 20+0