~~]---EX-HAAHUT---VIIKKO---11---[~~
Kommentit (71)
että tänään ei siis turvota, joten näitä tuntemuksia voisi kyllä luulla liikkeiksikin.
Eipä ole mullakaan kirjoteltua tänne aikoihin,joka päivä olen kyllä viestit lukenu.
Eilen iltamassa menin tavalliselle WC-käynnille ja samalla laitoin Klexanen kun pyyhin tuli verta ja paljon,siteeseen jonkin verran,itkin miehelle että taas meni kesken,soitin synnärille ja pääsin saman tien ultraan,sieltä löyty pieni vauveli,liikku ja sydän löi :) Mutta eilen vähä niinkuin supisteli ja samoin nyt aamulla,nyt tulee rusehtavaa vuotoa,eli kait vanhaa verta,nythän on menkka aika kun on 9+jotain? eli tuudittaudun sen varaan että on niitä menkka juttuja????
Ens kuun alkuun kun jaksas olla niin pääsis gynelle ja niskapoimuun.
Tsemmppiä kaikille ex-haahuille että jaksellaan jokainen omien vaivojen ka :)
PS: kätilö ultrasi eikä uskaltanut kattoa kohdun suulle...
Toivottavasti kyse on juuri siitä menkkavuodosta! Ainakin ultran mukaan vauvalla kaikki olisi siis hyvin!
Neronja: Pitää täällä kotonakin ihan jännittää niitä sinun neuvolakuulumisiasi... Tulethan heti infoamaan, kun olet taas koneen vieressä!
(.) Tulin tässä ajatelleeksi, että rv:sta 29 asti minulle on toitotettu sekä neuvolan että äippäpolin taholta sitä, että mun paikat ovat sellaisella mallilla, että vauva todennäköisesti syntyy etuajassa. Sairaalakassi on ollut pakattuna jo ikuisuuden ja vauvan tarvikkeetkin kaivettu esiin jo monta viikkoa sitten. Huomenna kuitenkin täyttyy se täysiaikaisuuden raja 38 viikkoa ja olo on ihan sellainen, että synnytyksen käynnistymisestä ei ole tietoakaan. Supistuksia on ollut ennätysvähän! Sanoin juuri eilen miehelleni, kun hän mun vointiani kyseli, että näin vähän mulla ei ole ollut supistuksia koko raskausaikana. Kyllä kai tällä äitiyslomalle jäämisellä on ollut omat vaikutuksensa. Kun saa tehdä hommat omassa tahdissaan, niin olo on kyllä selvästi reippaampi ja parempi.
On tämä ihmiskroppa vaan ihmeellinen tapaus: kaksi viikkoa sitten oltiin jo sairaalassa lähes synnytysvalmiudessa, mutta sitten supistukset vain laantuivat juuri, kun saatiin ultrassa vahvistus siitä, että vauva on tarpeeksi iso syntymään vaikka tässä meidän paikallisessa pikkusairaalassammekin. Vauva sai siis " luvan" syntyä, mutta nyt ei tapahdukaan mitään. Tosi pitkältä tuntuvat nämä viimeiset päivät, kun jo kertaalleen on henkisesti valmistautunut siihen, että vauva kohta tulee maailmaan. Eipä se auta kuin odottaa... varmaan mulle käy niin, että vauva syntyykin sen pari viikkoa LA:n jälkeen :-/ Pöh!
Jep! Tällaisia ajatuksia näin aamutuimaan. Tulen lueskelemaan kuulumisia taas myöhemmin päivän aikana!
Ensin tsempityksen Visakoivulle! Toivottavasti kyse on harmittomasta vuodosta, ainakin ruskeasävyinen vuoto on ns. hyvää vuotoa. En tiedä oletko lukenut, mutta mulla oli vuotoa rv9+6 (jota en siis mieltänyt menkka-ajaksi) ja koviin menkkamaisiin kipuihin yhdistettynä olin täysin varma keskenmenosta (ed. kun alkoi samalla tavalla). No, kaikki hyvin, mutta sain toki käskyn välttää fyysistä rasitusta ja seksiä. Annettiinko sulle mitään tuollaisia ohjeita? Ota kuitenkin iisisti!
Wilkuna: voin uskoa, että olet kärsimätön, jos kerran viitteitä synnytyksestä on ollut jo kauan ja vauvakin olisi hyvän kokoinen. Mutta käännä asia toisinpäin: nyt voit vielä levätä, katsele leffoja, käy kaupungilla, lue, siivoa asunto läpikotaisin, jnejne mitä ei voi sitten ihan heti tehdä, kun vaavi syntyy. Tai jos sulla oli muita lapsia (en muista yhtään...), nauti heidän seurastaan entistä enemmän kun on vielä aikaa! Joka tapauksessa onnea loppumetreille!
Mauku: ihanaa, että teidän vauvalla on sydän sittenkin kunnossa!
Neronja: nlakuulumisiasi täälläkin odotellaan. Mullahan oli aamulla myös nla ja kun mainitsin, että tunnen liikkeitä ihan alavatsalla, niin th sanoi, että tässä vaiheessa vauvat tykkäävät ollakin yleensä alhaalla. Ihme se sun toinen terkkari, kun kokeilee jostain navan seudulta!
Kaksosellakin näyttää raskaus etenevän mainiosti oireista päätellen :) Ja ihanaa, jos Swehinakin on plussannut haahupuolella! Tervetuloa vaan tänne!
ON: viikot tänään tasan 17 ja sen kunniaksi siis nla. Eilen illalla ehdin tosin panikoida ihan kunnolla, kun päivällä tuli toisen raskaana olevan kaverin kanssa puheeksi hammastarkastus ja sen yhteydessä tehtävä röntgen. Kaverillani (rv20) ei nimittäin hampaita kuvattu, ja minulla kuvattiin (olin lääkärissä rv5). Illalla sitten aloin miettiä asiaa ja etsin netistä tietoa: joo-o, ei suositella todellakaan raskaana oleville, voi aiheuttaa km:n tai jotain sikiöepämuodostumia. Okei, yhdestä kerrasta ei liene kauheaa haittaa ja olis kai raskaus mennyt kesken, jos tuossa alkuvaiheessa olisi solunjakautuminen häiriintynyt. Th:n mukaan turhia röntgeneitä vältetään, jos tulee joskus eteen pakollinen röntgen (esim. onnettomuuden seurauksena). Ja säteilyä saa käsittääkseni myös muualta, mm. lentokoneessa. Silti harmittaa, että olin niin ajattelematon :(
Muutoin kaikki oli ok. Onni temmelsi hirveää vauhtia masussa, kun sydänääniä kuunneltiin, mutta itse en kyllä tuntenut mitään! Eka sf-mittakin saatiin, se oli peräti 12 senttiä :) Painoa on tullut tosi niukasti, vajaa pari kiloa, mutta niin se meni esikoista odottaessakin. Kohdun korkeus oli nyt sentin navan alapuolella ja ihmettelin, miten se oli viimeksikin kuukausi sitten suurin piirtein samassa. Th:lla oli tähän(kin) heti vastaus valmiina, eli toissynnyttäjillä kohtu venyy aluksi enemmän ja myöhemmin sen kasvu tasoittuu.
Muuta: eilen piti itkeä tirauttaa työpöydän ääressä, kun luin esikoisen mammapalstan kuulumisia. Yksi äiti oli kokenut ihan viime viikoilla kohtukuoleman :( Kyllä se tuntui sitten pahalta ja palstammekin hiljeni täysin. Tuo on niin epäreilua.
Kaikesta huolimatta aurinkoista päivän jatkoa!
KK ja Onni rv17+0
Onnea uusien pikkuprinsessojen vanhemmille!
Neronja: sydänäänet kuului mullakin tosiaan tuolla häpylyyn seutuvilla ekoilla kerroilla. Mulla nyt kohdun pohja navan korkeudella, mutta vauva ui edelleen lantion pohjassa.
Mauku:hienoa! Ihanaa, etä kaikki hyvin
Femmis: hienoa, + 1 rv ;-) harmi, että np ultra meni niin pikaisesti. Toiv. saat mukavamman palvelun rakenneultraan.
Visakoivu:tsemppiä, onneksi pääsit ultraan.
Wilkuna: jännät paikat on :) meloni jalkojen välissä on hyvä juttu, toiv. tulee pian supistuksia!
ON: eipä ihmeellistä, vatsataudeista selvitty. Nyt on pvkodissa täiepidemia, toiv. se ei tartu!
Painoa tullut 1,5 kg. Kunhan ei kohisten nouse :) Vatsa on Eräässä kirjassa sanottiin, että pikku hiljaa rv 20+ alkaa masu näkyä, niin että muutkin huomaavat. Tämä pätee siis tod.näk. vain ensisynnyttäjiin...
Lauris ja eloihme rv17+2
...saatiin yksi uusi plussannut! Swehina on plussannut 10.3 eli marrasvauva!
Visakoivu:peukut pystyssä,että on vaaratonta vuotelua!!
Wilkuna:heh,mulle on JOKA raskaudessa sanottu viikoilla 32-34,ettei raskaus luultavasti kestä loppuun saakka.Ekalla kerralla itkin ja panikoin hulluna enkä uskaltanut tehdä muuta kun makoilla kotona.Synnytys sit käynnistettiin hepatoosin takia rv 39+3.Tokallakin kerralla vielä otin tosissani,kun alkoivat neuvolassa pelotella joskus 32 viikolla,että " tää on melkein niinku tulossa täällä..." Joopa joo,5 päivää meni yli la:n ja käynnistettiin,ilman sitä olis varmaan vieläkin mahassa ;) Noista kolmesta nuorimmasta en sit oo viittiny korvaani lotkauttaa moisille puheille.Jostain syystä vaan meillä vauvat valmistautuu ajoissa =D Kaikki ovat kuitenki olleet täysiaikaisia syntyessään ja yks ainoa on syntynyt ilman käynnistelyapua.
Oma napa alkaa laajentua ;) Jotenkin maha alkaa olla jo aika näkyvä,haittaa kenkien pukemista kun ei taivu kunnolla.Toiset toppikset menee vielä jalkaan,kun niissä on kummarivyötärö.Ei kylläkään kauaa enää...Onneks pakkasetki luultavammin hellittää pian.Liikeitä tuntuu silloin tällöin.Ja sit huonot uutiset:mulla on nyt jo hirveet liitoskivut!!!Eilinen kaupunki reissu oli viimenen niitti,ilta meni aika tuskaisissa merkeissä.Nelosesta oli sama vaiva viikolta 18 ja pahimmillaan olin lähes liikuntakyvytön.Ja samaa kyllä enteilee vissiin nytkin :( No,onneks ne(kin) vaivat helpottaa synnytyksen jälkeen (ainakin yleensä...)
Sari ja pikkuinen 15+5
Sartsu: Sepä tässä juuri ärsyttääkin, kun voi vain odottaa ja ihmetellä, millä aikataululla vauva päättää ulos tulla. Meillä esikoinen syntyi viikolla 38+4 (tässä raskaudessa se päivä osuu muuten tämän viikon sunnuntaihin), joten siksi kai mulle niin monet ovat sanoneet, että usein siihen ennen laskettua aikaa synnyttämiseen on taipumista. Vauva on jo tosi pitkään ollut pää alaspäin ja laskeutuneenakin jo varmaan kaksi viikkoa. Ekaa odottaessani neuvolan täti vielä kysyi tässä vaiheessa, että oletko varma, että sulla ei ole vielä tullut lapsivettä, kun vauva on jo niin tuloillaan. Siinä vaiheessa vähän mietitytti kokematonta, että voisiko lapsivettä tulla niin, että sitä ei huomaa?! Kyllä mä sen sitten huomasin, kun sen aika tuli!
Kävin juuri kaupassa ruokaostoksilla, ja hyvin sen huomaa, että tuollainen reippaampi kävely, tavaroiden kanniskelu ym. kyllä tekevät jo kipeää. Alavatsaa rupeaa helposti jomottamaan, mutta tilanne rauhoittuu heti, kun käy istumaan. Oman mukavuuden takia ei viitsisi kauheasti huhkia, mutta kuoliaaksihan tässä tylsistyy, jos ei mitään pysty tekemäänkään. Jospa tuollaisella pienellä puuhastelulla saisi myös supistuksia aikaiseksi tässä viikon-parin sisällä, niin hyvä olisi. Pitää kai ryhtyä noudattamaan pian sitä kolmen s:n ohjelmaa ;-)
T: Wilkuna (kärsimättömänä)
Kerrotaan nyt heti tähän alkuun, että sydänäänet löytyi heti, kun dopplerin tuonne alamahalle laittoi. Tosi rytmikäs jumpsutus sieltä kuului :-). Onhan tässä taas huojentunut mieli. Keljuttaa kyllä se Kajaanin nlan th, että minkä huolen saikin mulle aiheutettua, mutta täytyy nyt pyyhkiä se asia mielestä ja olla taas iloinen.
Hb oli hieman noussut 109:stä 116:een, mutta rautatabuja edelleen jatkan ja verilettupakettikin tuolla pöydällä taas odottaa. Painoa oli tullut vain vähän ja th kysyikin, että maistuuhan sulle kuitenkin ruoka. Itse olen arvellut, että mulla varmaan ne circuit trainingissa hankitut lihakset nyt surkastuu, joten paino ei sen takia pahemmin ole vielä noussut.
Kahden viikon päästä on seuraava neuvola. Th meinasi, että olisi laittanut seuraavan käynnin vasta jonnekin rakenneultran jälkeen, mutta itse toivoin, että sydänäänten kuuntelun takia voisi ottaa käynnin tässä välissä. Sokerirasitukseen pitäisi myös varata aika. Tuleepahan sekin koettua ekaa kertaa.
Siinäpä kai tärkeimmät tähän hätään. Täytyy syödä ja tytöt ruokkia ja sitten ruveta tekemään sitä tilinpäätöstä. Meinasi kyllä eilen iskeä paniikki, kun tämän huollosta saadun koneen aukaisin. En meinannut ensin löytää koko kirjanpitoa ja sitten kun löysin, niin se ohjelman näkymä (tai näyttö) ei ollut aivan entisen näköinen. Onneksi kaikki tiedot näyttäis kuitenkin olevan tallessa. Olisin toivonut, että olisivat laittaneet pikakuvakkeen työpöydälle ja siitä klikkaamalla olis päässyt ohjelmaan, mutta nyt jouduin itku silmässä hakemaan. Töitä on siis vielä edessä tämän koneen kanssa. Useampia ohjelmia joudun asentamaan uudestaan ja siirtämään entiset tiedot oikeaan paikkaan eli joudun siis soittelemaan ohjelmien tekijöille, että tulee kuntoon. Mulle aina sellainen stressin paikka, kun en mikään nörtti kuitenkaan ole.
Visakoivulle kovasti tsemppiä!!!!! Voi että pitää sinuakin säikytellä :-(. Toivottavasti kaikki sujuu loppuun asti hyvin!!!!!
neronja rv15+2
Pitipä tulla hettiinsä kertomaan, että tännekin kuuluu hyvää! Eilen sitten rohkaistuin ja soittelin neuvolaa, että mitäpä tehdä ja miten edetään. Käskivät mennä aivan ensimmäiseksi Polille ultrattavaksi, että näkyy mikä tilenteeni on. Nytpä tänään sitten sain raahattua itseni sinne. Aikaa (tehokasti työaikaa) menikin liki 2,5 tuntia matkoineen, kun päivystävä lääkäri saatiin vasta pitkän odottelun jälkeen paikalle... Mutta ultrassa näkyi siis seitsenviikkoisen raskauden ja 10 millisen möykyn syke! Ja aivan selvästi vieressä oli toinenkin tyhjä raskauspussi, joka viime viikolla aiheutti vuodon. On kuulemma kovin yleistä, että raskaus alkaa kaksosraskautena, mutta toinen lopettaa kasvunsa heti alkuunsa. Nyt sitten pitää vuotoon varautua eli ultrassa näkyi hematoomaa, mutta voi olla niinkin, että kudokset imeytyvät elimistöön eikä vuotoa tule. Mutta vaikuttaa siltä, että pahempaa vaaraa ei ole, mitä nyt edelleen alkuraskaudessa mennään ja mitä tahansa voi tapahtua. Jos kaksitoista viikolle pääsen, uskallan varmaan alkaa pikkuhiljaa tajuta ja pohtia olotilaani, mutta en todellakaan vielä. Näin ollen meidän perheessä raskaus on kielletty puheenaihe. Polillakin ärsytti, kun lehtitiski oli tumpattu täyteen vauva-lehtiä, joita ei todellakaan huvita vielä lukea. Mutta odotellaan vielä muutamat viikot, josko tämä alkaisi tuntua todelliselta. Ainakin aamuun ja iltaa painottuva yökkäily ja paha olo pitää tietoisuutta yllä...
Enempää en viitsi täältä työpaikalta kommetoida muutakuin, että hyvää päivänjatkoa itse kullekin!
Hende
Ps. katsoiko kukaan eilen illalla, oliko se 4d-dokumentti (?) jenkki-lapsettomuuslääkäristä, joka oli huijannut ties kuinka monta kymmentä naista uskomaan, että olisivat raskaana (vaikka eivät olleetkaan) yhä uudelleen ja uudelleen. Samaten setä oli inseminaatiossa käyttänyt omaa spermaansa, joka tietenkin oli otettu purkkiin juuri ennen h-hetkeä... yäk!
että sydänäänet kuului!!!voisit oikeastaan vähän lähettää palautetta sinne kajaaniin,ei km:en kiusaamaa äitiä saisi enää huolestuttaa!!!
Sullakin veret noin matalalla,onko sulta otettu pvk?ajattelin vaan että oonko mä nyt ihan kuoliaaksi surkastuva klöntti kun mun elimistön rautavarastot on noin vähän?En mä sitä kyllä olossa ainakaan paljoo huomaa.
Ja rasitukseen menet,millä perusteella?
Mulla on vuoto oikeastaan loppunu,vaaleen ruskeeta liman mukana enää,eli hyvä.Polilta tuli tänää epikriisi jossa luki että yhdyntäkielto,uimiskielto ja lepoa :) Tää täytyy tosiaankin näyttää miehelle.Jostain kumman syystä mä oon ollutkin tän raskauden aikana " haluton" jotenkin ollu sellanen aavistus mikä ei ois hyväksi,ja sama oli sen salilla käymättömyys-päätöksen takana-aavistus...ja nythän sekin olis ollu kiellettyy.Joten,jänniä nää intuitiot :)
Mullakin olis verilettuja kaapissa ja tääl Tampeellahan olis se mustamakkara sellanen juttu,mutta kun en oo alkuperäiskansalainen,niin vierastan sitä,en ole uskaltanu ees maistaa :S
Olen muuten huomannut että yksi jalkaisen pyöreän keittiönpöydän metsästys on tuhoon tuomittu yritys,se vaan ei oo enää muodikas malli,mutta mä nyt vaan tarviin sellasen.menin katsos myymään nykyisen ruokaryhmämme eikä meillä ole uutta tilalle vielä :) heh.Ikeassa olis mutta sieltäkin toimitus kestäääääää.katsotaan nyt,alamme ilmeisesti syödä japanilaisittain lattialta :)
Femmis ja pikkarainen 14+0-siis uskomattomat viikot jo!!!
tulin nopsaan kertoilemaan kuulumisia, työt kun alkoi, niin alkoi myös kiireetkin. Joo, mulla olisi huomenna se rakenneultra ja jänskättäähän se vähän. Mies taitaa onneksi päästä myös mukaan tähän ultraan. Sitten mua mietityttää, että mitä kaikkea siihen tutkimukseen kuuluu. Pitääköhän mun mennä sinne pissarakko täynnä eli pitääkö siellä antaa näyte tmv. En tajunnut viimeksi neuvolassa kysellä ja nyt en ole tietenkään saanut ketään neuvolasta kiinni. Joo. Kaitpa selviää.
Tänään töissä ensimäiset (jotka eivät vielä tiedä raskaudestani) kyselivät vauvamasuani eli olenpas minä pyöristynyt tuosta vatsan seudulta. No, olenhan minä vähän " kasvanut" myös takalistosta :) niin ne kilot vaan karttuu meikäläiseen. Yleensä olen saanut syödä oikeastaan mitä tahansa ja pysynyt silti ihan normaaleissa kiloissa, niin annas nyt.. en tarvitse kuin ajatella ruokaa.. :)
Neronjallakos oli myös rautatabut. Mulla taas ne on hieman aiheuttaneet ummetusta. Alkuraskaudessahan mulla oli löysä vatsa, kunnes aloitin noi tabut. Olen ottanut ne joko appelsiinin tai appelisiinimehun saattelemana ja välttänyt maitotaloustuotteita sekä kahvia/teetä nauttimasta n. kahteen tuntiin ennen ja jälkeen. Mulla hb oli 109 ja nousi 126:n. Mulla tuo c-vitamiini lisäksi auttaa nousemaan nopeasti.
Kiva neronja, että sydän sykkii. En edes epäillyt sitä!
Nyt syömään, kun ruoka taas tuli puheeksi.. :)
T. wbm 19+6
Femmis, multa otettiin pvk helmikuun viimeinen päivä ja siitä ei tullut lääkäriltä muuta palautetta kuin se, että hb tosiaan alhaalla. Muuten sanoi, että veriarvot on hyvät. Kun mullahan siis seurataan tuon lääkityksen takia noita veriarvoja. Seuraava pvk just ennen rakenneultraa eli huhtikuussa.
Mulla on kyllä välillä jotenkin kamalan voipunut olo. Tuntuu siis välillä, että olen aivan totaalisen poikki. Tänäänkin iltapäivällä iski aivan mieletön väsymys ja piti vähän aikaa nukkua. Sitten touhusin sellaisen vähän isompitöisen ruuan ja kylläpä oli voipunut olo (Juu, tilinpäätöstäkin ehdin jo tehdä ennen kuin tuo väsymys iski ;-).
Sokerirasitukseen menen sillä perusteella, että BMI on 26. Olen käsittänyt, että nykyään kaikki, joilla BMI yli 25, joutuu sokerirasitukseen. Hirvittää kyllä ajatus siitä, että täytyy olla 12h syömättä ja juomatta. Mahtaa olla silloin aamulla pahaolo. Sainkin ajan ensi viikon tiistaille klo 7.45, joten onneks ei tarvii aamulla odottaa pitkään, kun pääsee sitä litkua juomaan ;-).
Wbm, onnea huomiseen rakenneultraan!!! Sullakin raskaus huomenna puolessa välissä, wau.
Hendelle onnittelut ultrakuulumisista! Mahtavaa, että pikkuinen asukki sieltä löytyi. Toivottavasti kaikki menee jatkossakin hyvin!!!
Sorry, ei tullut nyt kaikille kommentoitua, mutta keittiö odottaa raivaamista. Kun jaksaisin vaan. Tekis mieli ruveta vielä pitkälleen. Masukin täynnä ruokaa, huh.
neronja rv15+2
P.S. Ai niin, ei tuolla lähineuvolassa ollutkaan enää se vanha rämä doppler. Se oli kuulemma mennyt jossain vaiheessa rikki ja tilalle oli tuotu tk:n neuvolan doppler ja sinne tk:n neuvolaan oli tilattu vielä uudempi kapistus. Eli aivan turhaan eilen soitin ja pyysin tuomaan paremman dopplerin ;-).
neronjalle onnea hyvistä yhteyksistä masuun, vetipä meikäläisen naaman hymyyn, great!!
WBM; voi mahoton noita sun viikkojas, ihan kohta siis puoliväli, mainiota!!
femmis aiheutti ekaksi uutisillaan hetken hiljaisuuden kunnes kelasin pinkkaa eteenpäin niin selvisin säikähdyksellä, kiva että kaikki nyt hyvin.
wilkunalle tsemppiä kolmeen ässään, ne kannattaa ottaa hihasta ajoissa..mulla ne ei aikoinaan auttaneet, mutta lakupussin kun syö, niin avot kyllä lähtee..kakka ja synnytyskin käyntiin..
ja onnea tuhannesti uusille plussanneille ja tietysti äityliineille, joilla pienet suppusuut on sykässä.
Sitten omaa napaa...Plaah, mulla stressi..haluaisin että pakastin tursuaa valmista ruokaa ja kahvileipää, haluan että vaatekaapit on kuulkaas kuin armeijassa, liinavaatteet sileitä että ei tosikaan, laskut kaikki maksettuna moneksi viikoksi eteenpäin, auton tankki täysi bensaa,tilillä rahaa niin että ei koskisi köyhää ja synnytysajan kohta selvillä, eli toisin sanoen mulla on nyt se surullisen kuuluisa paniikki..Mä itken asian vuoksi ja vollotan kuinka vessan kaakeleista ei naama paista..Mä jotenkin aina elän lopun ajan niin ettei elämää olisi vauvan syntymän jälkeen mahdollista olla, tai että kaupat ei muka auki josta sitä ruokaa ihan saa ilman pakastamattakin, enkö sen vauvankin synnytyksenkin jälkeen kerkiä kiillottamaan kaakeleiden saumoja, mutta mä oon aina tällainen.. :/
jotenkin mulla on aina tollasta, nyt mies vaan sanoi että alkoipa se ajoissa, alkaakohan synnytyskin sitten ajoissa?? Mua on supistellut aika tavalla niin että säteilee pyllynreiän tuntumaan ja reisiin ja painaa kohdunsuulle..Eli ei niin kivuttomiakaan enää.Mutta menee ohi kun taas rauhoittuu.Mutta liitokset on aika kipeet myös ajoitellen.Neuvolassa poikkesin perjantaina;
pisu puhdas
rr 120/75
sf 30
paino -412g eli kokonaispainonnousu onkin sitten vaan 3,7kg...
syke poikamainen;)
kaikki siis muutoin hyvin.
mutta tässäpä tällä kertaa, voikaa hyvin, mites joanna???
nyt vähän huilaamaan,sitten tyttökaverin kanssa treffeille kaupungille, syömään ja juoruamaan , ihanaa tyttöjen iltaa viettämään..
petju, 31+1
En ole ehtinyt käydä lukemassa muutamaan päivään ja kovasti on taas tapahtunut meidän pinossa! Ja hyviä asioita melkein pelkästään, mahtavaa!
Femmiksen viestit kyllä säikäyttivät pahanpäiväisesti, mutta ONNEKSI päättyikin sitten hyvin! :)
Mauku, ihanaa :) Pikkuisen sydän on kunnossa! Komeat mitat, vau.
Hendelläkin oli hienoja ultrakuulumisia! Onneksi oli harmitonta sun tuhru! Toivotaan että visakoivunkin tuhruilu on samaa laatua!
Ja neronja, jess! Olihan se aikakin sun saada kuulla se ihana jumpsutus. Tylsää että sua turhaan säikyteltiin! Mulla oli vähän sama tunne kun tuli se mittavirhe sf:ssä, ensin valtava helpotus ja sitten kiukku lääkäriä kohtaan, joka aiheutti ihan turhaa murhetta!
Minuakin jaksaa hymyilyttää nuo wbm:n hurjaa vauhtia kasvavat viikot! Tsemppiä rakenneultraan, se on kyllä upea kokemus sitten kun pahimmasta jännityksestä pääsee ;)
Petjullahan on vauhti päällä :) Mulla ei ole vielä tullut tuollaista siivous- tai muutakaan vimmaa, ehkä sitten kun äippäloma alkaa. Siihenhän ei ole enää pitkä aika... 7 työpäivää enää, apua, mitenköhän ehdin saada hommat tehtyä, tuntuu että mulle tuodaan niitä vain lisää koko ajan, " hoidatko vielä tämän" jne...
ON: Huomenna ois taas neuvola. Vähän huolestuttaa että painoa on tullut " liikaa" , kun neuvolan th viimeksi jo hämmästeli mun 800 g/viikko tahtia... Luulen että tahti on jatkunut samana tai jopa kiihtynyt! Ainakin olo on kuin norsulla, ja se tunne on tullut tässä ihan viime viikon aikana. Töissäkin sanottiin tänään että " No NYT sulla alkaa olla jo MAHAA!" .
Wilkunalle vielä tähän loppuun tsemppiä, ja paljon suppareita!
joanna, rv 32+6
Täällä käyn aina teidän kuulumisia kurkkimassa, ja piti tulla nyt [B]Neronjaa[/B] onnittelemaan sydänäänistä! Kaikki ultrat olen taustalla mukana elänyt ja jännäillyt, eiköhän nyt ole aika huokaista helpotuksesta :)
[B]Petjulle, WBM:lle ja Joannalle [/B] halauksia, hienoille viikoille olette päässeet, ei ole enää kuin pieni hetki ja teilläkin on kauan kaivatut nyytit sylissänne! [B]Mellun[/B] puolesta täällä myös jännitetään, pian saadaan vauva uutisia ;)
Muillekin (vanhoille) haahuille hyvää vointia, kohta pääsette ihanaa vauvan tuoksuista arkea elämään :)
-Kiana ja pikku-ukko Luukas 5,5kk
Neronja: Hieno juttu, että sydänäänet kuuluivat hyvin, joten voit vähän huokaista helpotuksesta. Olisi mukavaa, jos saisit nauttia raskaudesta täysin rinnoin... vaikka eihän se tällä haahu-taustalla tietysti koskaan mikään helppo juttu ole!
Kerttukasperi: Yritän noudattaa ohjeitasi ja ottaa rennosti nämä loppuodotuksen päivät. Mun kärsimätön luonne se vaan yrittää tehdä tepposia jatkuvasti.
Joanna: Kiitti, suppareita todella täällä odotellaan ja kaivataan!
Petju: Kauheeta, mä luulin selviäväni ilman tuota paniikkia, mutta eilen kun luin sun viestisi, niin pienimuotoinen ahdistus iski myös minuun. Periaatteessahan meillä on kaikki valmiina vauvaa varten, eli mitään hätää ei ole, MUTTA JOO vaatekaapit on siivoamatta, ikkunat pesemättä, keittiön kaapistot läpi käymättä, silitettävää on aina jne. Noh, tartuinpa tuumasta toimeen: Tänään kävin jo tankkaamassa auton bensatankin ihan piripintaan täyteen, maksoin kaikki tulleet laskut pois jo etukäteen paljon ennen eräpäivää, hankin eilen esikoiselle pienen lahjan sitä päivää varten, kun tullaan kotiin vauvan kanssa, nyt ryhdyn vaatehuoneen siivoamiseen ja laitan viimeiset työpaperit mappiin noin vuodeksi homehtumaan, JES! Ehkä tämä sitten alkaa helpottaa...
(.) Mulla oli illalla ja alkuyöstä ihan kamala olo... tuntui, ettei saa kunnolla hengitettyä, keuhkoja painaa ja närästää, vatsa oli muutenkin kuin ilmapallo! Koko illan vain ähkin ja voihkin eikä unikaan meinannut millään tulla, vaikka yleensä nukahdan heti, kun laitan silmät kiinni. Tajusin, että olin päivällä ostanut hyvin salmiakki-/lakupitoisen irtokarkkipussin ja syönyt sen kokonaan yhdeltä istumalta. Ei kai se ole ihme, että vatsa vähän ärtyi. (Taitaa tuossa Petjun laku-vinkissä olla jotain perää). Maate mennessä tuli taas muutama toiveita herättävä supistuskin! Noh, nousin vielä ylös ja join maitoa mahan rauhoittamiseksi, kävelin ympäri kämppää ja olo siitä sitten vähitellen helpottui. Noin klo 1 sain vihdoin nukutuksi. Onneksi aamulla oli taas ihan hyvä olo, paitsi että vatsa on edelleen vähän " sekaisin" .
Tällaista tänä aamuna... palaillaan asiaan myöhemmin. Nyt rästihommien pariin tarmokkaasti!
Neronja:kiva,että äänet löytyi :)
Wilkunalle edelleen tsemppiä loppurutistukseen!
Mä täällä vaan norkoilen koneella,vaikka hommat odottais tekijäänsä...Ei vaan huvita taas mikään ja noi saamarin kivut tuolla alakerrassa ärtyy heti,jos jotain isompaa teen.Nyt on taas ihan kivuton olo kun eilinen(kin) meni ihan loikoillessa.Mutta pakko tässä olis jotain tehdäkin,huomenna on mummun hautajaiset ja mun ainokaiset jalkaan mahtuvat mustat housut pitäis lyhentää.Samalla tietty vois ommella niitä verhojakin,mitkä on ootellu jo alkuvuodesta...
Sari ja muut+pikkuheppu 15+6
Missä lie se aurinko mitä lupailtiin? Olo on muutenkin kuin jyrän alle jäänyt huonosti nukutun yön jälkeen... Sain unta vasta kolmen jälkeen yöllä ja olin kuitenkin joka puolen tunnin tai maksimissaan tunnin välein hereillä, kun asentoa piti vaihtaa... Lonkkia särkee ja kolottaa, ettei mikään asento tunnu hyvältä nukkua!! Blääh!! Lopulta luovutin ja nousin kasilta jo ylös... Joten aurinkoa tähän päivään kaivattaisiin...
Neronja: Vautsi, onnea sydänäänten kuulumisesta!! Piti sulle jo aiemmin kommentoida, että se aikasempi th todella etsi ääniä ihan vika paikasta. Musta tuntu, että vielä rv20 ne kuuluivat ihan sieltä alhaalta... Nyt on nähty pikkuinen ultrassa ja sydänäänet kuultu ja riskiviikot takana, joten NYT nauttimaan raskaudesta!!
Hende ja Visakoivu: Ikävää tuollainen tuhruilu... Toivottavasti loppuu pian teiltä molemmilta!! Ainahan se säikäyttää, mutta usein on kuitenkin vaaratonta!!
Petju: Mulla OLI ihan samanlainen siivous-hulluus kun sulla... Ihan nauratti kun luin sun juttuasi, olisin meinaan voinut kirjoittaa tuon itse pari viikkoa sitten!! Nyt on vaatehuone siivottu ja vaatteet pinossa kuin armeijassa, sängyn helmalakana pesty ja silitetty, tietokonepöytä putsattu ja laatikot järjestyksessä, ikkunat pesty, eteisen kaapit siivottu jopa siivouskomeroa myöten, kirjahylly ja vitriini siivottu ja kiillotettu, sohvanpäälliset pesty, verhot vaihdettu, keittiönkaapit järjestyksessä, sauna pesty ja kylppärin kaakelit kiillotettu ja tietty joka nurkka ja listan päällinen kuin nuoltu puhtaaksi!! Sopii nyt vauvan tulla... ;) Ja auta armias minkä huudon mies saa, jos menee koskemaan jotain siivottua kohtaa ja siihen jää jälki... Hulluutta on monenlaista!! Huoh!!! Vauvan tavaroista vielä, että nehän on olleet tietenkin jo hyvässä järjestyksessä omilla paikoilla jo rv32-33 lähtien!! ;)
Joanna: Wow miten nopsaan aika menee... Sulla enää 7 työpäivää jäljellä!! Onnea siitä!! Hienoa, että olet pystynyt olemaan loppuun asti töissä, se on jo hieno saavutus!! Mites olet ajatellut äitiysloman alun viettää? Liitytkö mun ja Petjun siivous-kerhoon? ;)
Wilkuna: Säkin ilmeisesti sait tartunnan tuosta Petjun intoilusta... Tässä vaiheessa se onkin ihan hyvä, voipi jopa edesauttaa synnytyksen käynnistymisessä!! *pitelee peukkuja*
Kiana: Kiva kun kävit meitä täällä moikkaamassa ja olet hengessä mukana!! ;) Pistetäänkö veto pystyyn kumpi pääsee synnärille ennen, minä vai Wilkuna? Taitaa tuo Wilkuna voittaa kirkkaasti tosin...
WBM: Onnea rakenneultraan!! Voi hiisi kun säkin olet jo noin pitkällä... Puolessa välissä pian!! Onnea siitä!! Saadaankin kunnon pinot aikaiseksi tonne vauva-puolelle pian... Tulehan kertomaan ultranäkymät pikimmiten!! Meinaatteko sukupuolta kysäistä?
Olikohan nyt muuta mitä piti kommentoida? Enpä juuri muista, pää on täynnä räkää... Kaikille muille joita en nyt meininnut, niin oikein paljon terkkuja ja haleja!!
Omaa ( . ) Niinkun jo tosa mainitsin, niin huonosti on nukuttu viime yönä ja flunssakin tuntuu pukkaavan päälle, kun kurkku on kuin kaktuksen nielleellä ja pää on täynnä räkää... Tänään olisi vielä kaikenlisäksi mun synttäripäivä ja mies olisi halunnut viedä mut ulos syömään, mutta enpä taida jaksaa lähteä... :( Ens viikolla olisi hääpäivä, joten jos silloin juhlittaisiin sekä mun synttäreitä, että 6 vuotis hääpäiväämme!! Muuten olossa ei mitään muutoksia... Kävelyllä olen käynyt kolmena päivänä peräkkäin ja sitä yhtä toistakin ässää ollaan kokeiltu, mutta ne ei saa mitään aikaiseksi... Valivali!! Jotain limatulpan tapaista olen parina kertana pongannut, mutta vähäistä sekin... Ei tää vauva varmaan halua ulos ollenkaan!! Huomenna olisi taas se kontrollikäynti polilla, joten katsotaan mitä ne viisat lääkärit siellä tällä kertaa sanovat... Olisi muutes 7 ultraus tässä raskaudessa sitten huomenna!! ;)
Nyt lähden tonne peiton alle potemaan flunssaa ja lukeman kirjaa, josko se unikin sieltä vaikka tulisi!! Kuullaan taas!!
Mellu ja pikku-ukko rv38+2
Löysin pari linkkiä, joista pääsee katsomaan, miltä 3D- ja 4D-ultrat näyttää. Jostain syystä nuo ultrapätkät näytti aika sekavilta. Välillä vieressä oli kuva tavallisella ultralla otettuna ja minua ne miellytti kyllä enemmän. Voi olla, että nuo videopätkät antoi väärän kuvan, kun kaikki, jotka ovat noissa uudenaikaisissa ultrissa käyneet, ovat kuitenkin niitä hirveästi kehuneet. Ajattelin kuitenkin, että omalta osaltani unohdan tuon, että edes huvikseen mietin sitä, että missä pääsisin moderniin ultraan.
Nyt olen tässä pienen hetken sisään aivan kuin taas muutaman liikkeen tuntenut. Enpä sitten tiedä, onko totta. Huomannahan tuon kuulee, että ollaanko siellä masussa elossa, joten sitten tietää, olisko nää mahdollisesti liikkeitä vai ei. Mulla on nyt monena iltana maha ollut aivan älyttömän turvoksissa ja suolisto on kamalasti kuplinut, joten mahdollisten liikkeitten tunnistaminen illasta on ollut täysi mahdottomuus. Toisaalta jännittää se huominen neuvola, toisaalta odotan sitä innostuneen toiveikkaana. Ihanaa olis tulla sieltä hyvillä mielin kotiin.
Mutta tässäpä taas yhden viestin verran ;-).