~~]---EX-HAAHUT---VIIKKO---11---[~~
Kommentit (71)
Tänään tuli TAYSsista kirje..joka nyt sitten kertoi missä mättää kun vauva ei pääse tulemaan meidän perheeseen.
" SPR:n hyytymistekijätutkimuksessa löytyi Faktori V:n mutaatio. Tulppia ei anamneesissa. Neuvotellaan Helena Tinkasen kanssa ja päädytään ehdottamaan Fragminin aloitusta annoksella 2599 ky x 1. Loppuraskaudessa lisätään määrää." ..
noh, silloin kun kävin naistentautien pk.lla ni jukka Uotilaa kun konsultoitiin, ni oli sanonut, et heti äippäpuolelle ja aloitetaan Fragmin. No menin rv. 8+5 ja silloin Jukka U. oli lomalla ja konsultoitiin Helena t.tä joka sanoi, että ei missään nimessä. Ensin isot tutkimukset. jukka Uotila puhui pre-eklampsian vaikutuksesta tukostaipumuksiin ja sehän minulla oli esikoisesta. Nyt mennään rv 11+1 ja kamala paniikki, et onko voinut jo sattua vauvalle jotain kamalaa...maanantaina on ultra ja lääkäri..psyyke on maksimaalisella koneistolla..:((
Miten on teillä muilla, koska on aloitettu ja miten se sitten menee käytännössä ja onko se aivan hurjan kallista lääkettä? Osaako kukaan sanoa tuosta määrästä onko se kuinka monta " piikillistä" olen kovasti piikkikammoinen ja taju meinaa mennä jo ajatuksestakin..AUTTAKAA jos maltatte ja osaatte...
UN
Mulla oli tämä raskaus juuri alkanut eli oli rv4+ menossa, kun mulla oli aika polille kuulemaan km-tutkimusten tuloksia. Sain kuulla, että mulla on mahdollisesti tukostaipumus, mutta minun kohdallani kyseessä oli kardiolipiinivasta-aineet. Lääkäri kuitenkin sanoi, että ensin täytyy tehdä uusintakoe, että onko nuo kardiolipiinivasta-aineet todellakin koholla vai oliko tulos vain satunnainen eli se spr:n hyytymispaketti tehtiin uudestaan. Olin aloittanut minidisperiinin ottamisen jo muutama päivä ennen kuin testasin plussan ja lääkäri käski jatkaa. Sovimme alkuraskauden ultra-ajan rv6+6, mutta silloin oli eri lääkäri kuin tämä, joka on tätä asiaani hoitanut. Ultrassa kaikki oli kunnossa ja sain vielä oman mielenrauhani vuoksi uuden ultra-ajan kahden viikon päähän. Silloin olikin tämä oma lääkärini ja sain kuulla, että tukostaipumus on vahvistunut tässä toisessa testissä ja lääkäri sanoi, että paras aloittaa Klexane-piikitykset heti, koska mulla ne sikiölliset raskaudet (kaksi kpl) menivät kesken jo varhain eli rv7+ ja rv8+.
Toisaalta olin iloinen, että nyt saan todellakin ihan kunnon lääkityksen, mutta tietysti toisaalta kauhistutti se pistäminen. Itsekin olen aika piikkikammoinen. Sain hieman neuvontaa siitä, että miten pistetään, mutta ei ole tietenkään sama asia pistää johonkin " leikkimahaan" kuin omaan mahaan. Aluksi ajattelin, että annan mieheni hoitaa pistämisen, mutta sitten vaan kotona keräsin rohkeuteni ja pistin itse. Piikki upposi tosi helposti mahaläskiin, mutta itse se hepariini kirveli aika tavalla. Mutta se on todella niin pieni hetki, minkä se toimitus kestää, joten kyllä sen kestää ja mitäpä sitä ei vauvansa eteen tekisi. Eli pistäminen sujuu jo rutiinilla.
Mulla tuossa Klexane-paketissa lukee, että 10 000 ky, mutta milligrammoina se annos on 40 mg. Yhden piikin päivässä pistän. Tähän asti olen vielä ostanut noita 10 ruiskun pakkauksia, kun olen ajatellut, että jos menee kesken niin mitä teen kymmenillä käyttämättömillä ruiskuilla. Tuo 10 ruiskun pakkaus maksaa 34,50 e eli yksi ruisku maksaa 3,45 e eli onhan se aika arvokas lääke. Lääkäri sanoi, että noita piikkejä pitää pistää vielä 6 vk synnytyksen jälkeen. Fragmin on käsittääkseni ihan vastaava lääke kuin Klexane. Piikitysten lisäksi otan edelleen 100 mg minidisperiiniä. Onko sinulla ollut käytössä minidisperiini tai vastaava?
Tsemppiä sulle jaksaa viikonlopun yli ja toivottavasti saat ma:na hyviä uutisia ja pääset niin hyvillä mielin kuin mahdollista aloittamaan piikittelyt!!!
neronja rv15+5 edelleen
Veit ison palan tuskaa ja surua minusta viestilläsi:) juu minulle myös sanottiin, et jatkaa ehdottomasti minidisperiiniä siihen saakka kun syy selviää.. on se outoa tällainen odotus. Jotenkin ois kiva muistella ja vertailla esikoisen odotusaikoja, mut ei ne rimmaa nyt sitten pätkääkään.
Mietin, et tarviiko tätä asiaa nyt sitten alkaa tutkia vauvan jälkeen oikeen kunnolla, vai onko tämä vain raskauksissa provosoituva juttu.
Sänky kutsuu, tyttö on alannut taas öisen vaetamisen meidän ja oman sängyn välillä ja kirputtaa aivan selässä kiinni ja hypelöi tukkaani kun nukkuu.. joten aamuisin on aika sarvipäinen olo..nyt olen päättänyt että palauttaminen omaan petiin aktivoituu maximaaliselle!!!
Kauniita unia Enkelten kuvia:) UN
UusiNuppu:hyvä,että olet nyt saanut lääkityksen.Toivottavasti auttaa ja pieni pysyy matkassa tarpeeksi pitkään!
Pakko kertoa,kun näin yöllä unta että meillä oli ihana tumma,pörrötukkainen tyttövauva.Sillä oli ihan samanlainen otsatöyhtö kun kaikilla meidän vauvoilla on ollut :)Se oli jotenkin hirveen toden tuntuinen uni ja herätessäni olin ihan ihmeissäni,että mihinkäs se vauva hävis.
Plääh,nyt olis pakkosiivousta tiedossa.Tänään juhlitaan 3-v synttäreitä =) Kakkupohja on uunissa.Piti se jo illalla tehdä,mutta enpä jaksanut...
Sari 16+2
Mites on Wilkunan laita?
Mä ajattelin tästä lähteä lenkille ja sen jälkeen olis luvassa pientä siivousta kotona!!
Mutta tulin kyselemään limatulpasta... Onko kellään kokemuksia siitä? Miten paljon sitä tulee? Mulla sitä nyt on tullut eilen kahteen kertaan ISO klöntti (ja verinen) ja muilla veskikäynneillä sitten pienempiä määriä... Mietin koskahan olis kaikki tullut? Urts, mikä aihe...
Täällä meni aurinko jo pilveen ja tuuliselta näyttää... Sais se kevät jo kunnolla tulla!! Mukavaa päivää kaikille!!
Mellu
no tuota,kuuloistais kyllä et limatulppa kyl varmaan jo kokonaan lähteny,ja minusta tuntuu et tuollanen limavuotelu kyl vallan ennakoi synnytystä.Mulla taisi olla nelosesta juur tuolleen kunnes kerran ostoskeskuksessa alkoi vedet valuu kinttuja pitkin,hih.Lähtökuopissa,lähtökuopissa...voi kun jännää :D
Vai on sartsu nähny vauvaunia...No mä taas kamalii painajaisia vaihteeksi,sitä paitsi sanoinkohan aiemmin että mulle on vaan tullu poikaolo,vaikka tytöksi sitä kovasti koitan kääntääkkin ;)Tosin mulla on kaikki mun veikkaukset menny pieleen omalla kohdalla,et tarkoittaisko tää jotenkin skitsosti etä tyttö kuitenki tulis.No ihan sama kunhan joku tulee.
Väsyttäny taas kovasti.Eli kyllä ne sittenkin näkyy noi mun huonot veret tässä olossa.Muuten olo on ihan normaali,ei oo pahoinvointii enää ollu aikoihin,mahakaan ei tunnu vaikka ehkä jo näkyy(varsinkin kun ylävatsakin on turvoksis)Ja rinnat...kuinka nää tälläset jo valmiiksi d-dd kupit voi vielä paisua????Tääkin on niin uutta!!!! mulle,että rinnat reagoi näin kovasti,oikeesti eka kerta.
Sit ihan ot-höpinää.Asunto jota käytiin kuitenkin katsomassa,osoittautui aivan onnettomaksi esitykseksi,eikä uutta ruokapöytääkään meinaa löytyä.Plääh.Mummon kuolemasta on tänään 11v,ja olisin halunnut käydä hänen haudalla,vaan kun on 170 kilsan päässä ja tässä kunnossa en jaksa ajaa 2 tuntia.
Pakottaudun ruuan laittoon kun virallinen kokkimme (iskä) ei oo kotona.
Viikonloppuja!!!!!!!!!!!!
Femmis 14+4
Töissä ollaan, huah... pitkä matka aamuun. Flunssakin kiusaa, mutta kun ei kuumetta, niin on pakko vääntäytyä töihin.
Melike: veikkaan, että viikonloppuna tai viim. ma tulee lähtö :)
Wilkuna: huhuu? Olisitkohan jo... jännää!
UusiNuppu: onneksi on syy selvinnyt ja lääkitys aloitetaan. Voimia!
Olikos jollain ultria ensi viikolla? Mites Visakoivu voi? Ja kiva, että Sartsulla taas kaikki parempaan suuntaan.
ON:Torstaina lähdin kuskaamaan naapuria (rv 35+4) synnärille voimakkaiden supistusten takia. Hänen miehensä oli Tanskassa työmatkalla ja kotona lisäksi 2 ja 5 v. pojat. Suppareita tuli 6 min. välein ja voimakkuus oli 70-80 % käyrällä eli ihan kunnon supistuksia. Vaarana oli kohdun repeäminen, kun kaksi aik. lasta sektiolla ahtaan lantion takia. Onneksi seupistukset saatiin laantumaan ja päästiin kotiin. Tuli muistot niin elävästi mieleen, kun päästiin sen huoneen viereen, missä kuopus syntyi. Tuntui, että jännityksessä supisti itseäkin.
Ikäviäkin muistojakin tuli, kun käytiin ensin naistentautienpolin kautta, jossa hoidettiin molemmat km:t ja siellä oli nytkin pari naista sen asian tiimoilta...Vieläkin epäusko kaihertaa mieltä, vaikka liikkeet tuntuvat. Viime päivinä olen vasta pystynyt mieltämään vauvan ikään kuin todellisemmaksi, sellaiseksi, että hänelle voi vaikka puhella.
Lauris ja eloihme rv 17+6 tai kohta 18+0 :)
Kiitos kysymästä Lauris,tällä hetkellä voin hyvin :)
Viimme Ma mulla tuli sitä verta ja sillon kätilö katto ultralla ja kaikki oli OK,tuhruilu vaan jatkui joten menin To synnärille ja gyne sano että hän ei kato kun on vasta katottu?
Painelin kilppari ultraan ja kysyin häneltä että ei hän kehtais kuikata onko elämään ja kuikkashan se,kattelei pitkään ja taputteli ja sanoi että hän ei valitettavasti näe mitään elämää,joutui lähtemään puhelimeen ja sillä aikaa minä häivyin,jäi kysymättä että mitä kilppareissa näky...
Soitin heti neuvola tätille paniikissa joka lupas tulla heti ultraamaan,kateltiin vähän aikaa ja sieltähän se läyty pieni ja voi kuninka pirteä pieni,niin ihanasti esitteli meille liikkeitä :) joten kaikki hyvin:)
Seuraavana päivänä tuli pieni kovahko veriklöntsä jossa hyytymä,aattelin että on varmaan kohdun suulta????? Niskapoimu ultra on sitte enskuun aivan alussa,aattelin käydä kuunteluttamassa ääniä ens viikon lopussa josko kuulis kun vaihtuu 12 viikko.
Täytyy toivoa joka päivä että siellä voidaan hyvin,pahoinvointikin on palannut kun flunssa helpottaa,nyt ei ole tullut taas vuotoa....
En uskalla kertoa vauva uutuista vieläkään juuri kelekkään...
Täytyy mennä kasvojen pesuun,soittivat eilen töihin,kiva välillä käydä,saa muuta ajateltavaa...
Onneksi kaikilla menee kivasti :)
Täälläkin piikittely jatkuu,kylläkin aivan violettiin mahanahkaan kun olen 2 kertaa pistänyt johonkin verisuoneen.
PS: en maha tätä mahaa kesällä näytellä,on sen verran mustelmien peitossa :(
onneksi yleensä ei tule kuin pieni mustelma vaikka kuinka painaa pisto kohtaa...
meillä on nyt pieni poika, keskiviikkona-aamuna syntynyt. mitat 2870kg ja 48cm.
tänään kotiuduttu sairaalasta, joten enempää en nyt ehdi kirjoittelemaan.
kati
Katsoin Krisse Shown ihan sen takia, kun huomasin, että siinä on Jone Nikula. Kyllä nauratti ihan vedet silmissä, kun Jone, Riitta Uosukainen, Krisse ja sen pianisti tanhusivat ohjelman lopussa. Tanhuaminen on jotenkin niin kaukana Nikulan persoonasta, vaikka siinä Tansii tähtien kanssa -ohjelmassa niin hienosti edukseen tanssiikin ;-D.
Eipä tässä muuten ihmeempiä. Suureksi ilokseni sain tänään toimistopuolella tosi paljon aikaan ja vieläpä vaivattomasti (usein vetkuttelen ja vetkuttelen, mutta nyt kaikki sujui aivan kuin itsestään). Joten niiltä osin paineet on helpottaneet tosi paljon. Hetken aikaa tuntuikin, että milläs minä nyt jatkossa päätäni vaivaan ja miten saan aikani kulumaan. Veroilmoitushan se vielä odottaa, joten täytynee käydä sen kimppuun.
Tuota masuani olen tänään tosiaan ihmetellyt. Aivan kuin se olis pullahtanut yhdessä yössä. Olo on jo ihan oikeasti raskautettu ja masu on jotenkin niin pingottuneen tuntuinen. Ollut ihan aamusta asti eli mistään turvotuksesta ei ole kysymys. Tosi jännä, etten edelleenkään tunne liikkeitä. Joskus on kyllä epäilyttänyt, että tuntuuko potkuja selkään päin, mutta on ne voinut olla mielikuvitusta. No, toivottavasti masu on huomennakin yhtä iso, ettei ainakaan kutistu, mutta ei nyt vielä tarvitsisi lisääkään kasvaa, vaan sais pysyä tällaisena vähän aikaa. En muista enää aiemmista raskauksista, millaista tahtia maha on kasvanut. Esikoisesta mulla oli kyllä pieni maha, vaikka silloin luulin, että se on tooosi iso.
Mitä viikonloppusuunnitelmia teillä muilla on? Me ollaan huomenna menossa Vieremälle Ponssen tehtaalle. Siellä on järjestetty kaikenlaista ohjelmaa ja lapsillekin on kaikkea kivaa, konserttia, rekiajelua ym. Konsertissa esiintyy Pressan katit. Kerran aiemmin ollaan se nähty ja se oli tosi hauska :-).
No joo, tässäpä tätä omanapaista lätinää. Hauskaa viikonloppua kaikille ja toivottavasti saadaan pian iloisia vauvauutisia!!!!
neronja rv15+5