Tee tämä ASPERGER-testi ja kerro, paljonko sait pisteitä
Itse en ole ollut testeissä, mutta minulta on usein netissä kysyttykin, onko minulla asperger, joten päätin sitten tehdä testin. Sain 140 pistettä, eli hyvin paljon, mikä viittaa siihen, että minulla voi hyvinkin olla aspergerin syndrooma.
Tässä testi:
Kommentit (566)
"Käytit testin tekemiseen 4 minuuttia 17 sekuntia ja testipistemääräsi on 64 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.
Asperger testin tulos vaihtelee asteikolla 53 - 159 . Tämä testi ei riitä lääketieteellisen diagnoosin tekemiseen!"
Melkein joka kohtaan laitoin "Ei". Tiesin kyllä, että saan testistä matalat pisteet. Vaikka minulla ei tällä hetkellä ole juurikaan kavereita, niin se johtuu ennemminkin olosuhteista. Saan kavereita aika helposti jos on vain joku yhdistävä tekijä, jossa tutustua. Olen kuitenkin aika ujo tapaamaan uusia ihmisiä ihan tuosta vain ja pelkästään tutustumisen takia. Etenkin urheilullisten harrastusten kautta tutustun helposti ihmisiin, koska olen niissä kuin kotonani, enkä jännitä oikeastaan lainkaan. Sen sijaan joku kahvilassa tapaaminen on minulle todella jännittävä paikka.
Olen aika hyvä lukemaan ihmisten reaktioita ja ymmärtämään mitä he yrittävät sanoa rivien välistä. Uppoudun kyllä joskus omiin juttuihini, eikä minua usein kiinnosta kovin paljon muiden jutut, mutta se lienee aika luonnollista.
Käytin testin tekemiseen 4 minuuttia ja sain 66 pistettä. Valitettavasti minulla ei näyttäisi olevan aspergeriä.
86 ja olen hyvin epäsosiaalinen, joidenkin mielestä yksinäinenkin.
4 minuuttia 6 sekuntia. 94 pistettä. ADD kaiketi on, ei aspergeria.
5 min 26 sek, tulos 84 pustettä. Tuloksen arvasinkin.
123, ja hyvin todennäköisesti tulen parin vuoden sisällä saamaan diagnoosin. Äiti työskentelee tosi vaikeavammaisten kanssa ja kun olen joskus keskustellut aiheesta, niin vaikuttaa ajattelevan, että autismin kirjossa pitää olla lähes toimintakyvytön.
143
Ja 3min. On todennäköisesti asb.
Juu. Olen tietoinen.
Vierailija kirjoitti:
143
Ja 3min. On todennäköisesti asb.
Juu. Olen tietoinen.
"Asb"? Assburger?
AsPerger.
Käytit testin tekemiseen 2 minuuttia 51 sekuntia ja testipistemääräsi on 89 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.
"Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 41 sekuntia ja testipistemääräsi on 109 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa."
Olen tosin epäillyt että mulla olisi lievä asperger
128. Minulla ei ole diagnoosia mutta kun ensimmäistä kertaa kuulin aspergerista tajusin miksi tunsin lapsena ja nuorena itseni "erilaiseks" kuin muut.
Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 19 sekuntia ja testipistemääräsi on 103 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa. Toisaalta ehkä vähän kaunistelin vastauksia. Tykkään tehdä asioita yksin. Pidän rutiineista. Vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa ja olen yksinäinen. Kiinnostuksen kohteet myös erilaiset kuin muilla. Toisaalta olen hyvä tulkitsemaan sanatonta viestintää ja toisten mielialoja.
131. Ilmankos en pärjää hyvin ihmisryhmissä.
Sain 111 pistettä eli on asperger-piirteitä. Ihmiskontaktit ovat minulle vaikeita ja ahdistavia, enkä osaa olla ihmisten kanssa sellainen kuin pitäisi - siis jollakin sellaisella tavalla mitä minä en vain tajua, mutta muut kyllä aistivat sen minussa. Osaan olla kohtelias ja ystävällinen, osoittaa empatiaa ja kiinnostusta ja osaan toimia monissa tilanteissa ainakin näennäisesti kuten kuuluu, mutta esim. ystäviä en ole osannut hankkia sitten lapsuuden. Lukioiässä oli vielä kavereita koulussa, mutta heitä en juuri tavannut koulun ulkopuolella. Yliopistossa jäin täysin yksin. Eipä sillä viihdyn kyllä oikein hyvin yksin (mutta esim. opinnoissa olisi kiva kun olisi edes jokin löyhä kaveripiiri, johon turvautua vaikka haastavilla kursseilla) ja vain harvojen ja valittujen seurassa olo tuntuu luontevalta. Heidänkin seuraansa jaksan kuitenkin vain rajallisen ajan. Tarvitsen siis myös runsaasti yksinoloa ja hiljaisuutta. Ja mitä pidempään olen elellyt enemmänkin erakkona, sitä vähemmän kaipaan lähelleni enää yhtään ketään. Yksinäisyys tuntuu turvalliselta, ihmiset ahdistavilta. Mitään varsinaista sosiaalisten tilanteiden pelkoa mulla ei kuitenkaan ole, ja kaverittomuudesta huolimatta parisuhteiden muodostus ei ole ollut ikinä ongelma.
Kaikennäköistä muutakin problematiikkaa löytyy. En usko olevani asperger, joku muu diagnoosi sopii varmaan kyllä, muttei mikään kehityksellinen. Lapsena olin kaikin tavoin ihan normaali. Traumatisoituminen alkoi kouluiässä kiusaamisen myötä, sen jälkeen en ole koskaan enää ollut "normaali". Jos joku keksii, mikä mulla on, saa kertoa.
142. Ei oo virallista diagnoosia.
Ehkä enemmän minun mahdollisesta aspergeriudesta kertoo se että koin testissä ärsyttäväksi sen yksinkertaisuuden; mitä enemmän vastaa kyllä sitä enemmän on asp.
Mielestäni testit ovat parempia kuin vastauksiin sekoitetaan kyllää ja eitä ettei aina ole selvää kumpi vastaus viittaa siihen mitä testataan.
Ja kaipa tähän voisi vielä lisätä, että lapsena olin todella rauhallinen. Olin ns. helppo lapsi, enkä esimerkiksi itkenyt paljon koskaan ( tosin eipä meillä saanutkaan...) tai kapinoinut mitenkään. Ihmiset aina kuvailevat minua rauhalliseksi, mukavaksi ja hiljaiseksi (eivät varmaan keksi muutakaan :D)