Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö pizzaan oman tomaattikastikkeessa vai käytätkö jotain valmista?

Vierailija
10.12.2016 |

Haluaisin oppia tekemään oman.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. Tomaattia kuutioiksi. Oliviöljyä. Valkosipulia. Tomaattipyrettä. Tuoretta basilikaa. Suolaa ja pippuria. Hetki hellalla. Suhteilla ei niin väliä

Vierailija
2/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettamalla löytyy monta erilaisista tomaattimurskista tehtävää kastiketta. Määrä on vaan niin suuri. Joskus olen ottanut pienen määrän pastakastikkeesta, tomaattimurskaan tehdystä.

Ei sitä kastiketta paljoa tarvitse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza on passe

Vierailija
4/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä levitän vain tomaattipyrettä pohjaan. Mutta sitten maustan sen täytteen.

Vierailija
5/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että kastiketta ei pidä keitellä pitkään. Olisi helposti voinut kuvitella, että tulisi parempaa jos hauduttaisi.

Vierailija
6/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa. Tomaattia kuutioiksi. Oliviöljyä. Valkosipulia. Tomaattipyrettä. Tuoretta basilikaa. Suolaa ja pippuria. Hetki hellalla. Suhteilla ei niin väliä

Muuten sama, mutta laitan kastikkeeseen kuivattua basilikaa (tai oreganoa) ja valmiin pizzan päälle tuoretta. Pieni rippunen sokeria pyöristää tomaatin makua. Purkkitomaatteja tai tomaattimurskaa voi myös käyttää. Tomaattikastikkeen kanssa ei oikeastan voi epäonnistua. Jos tuntuu liian löysältä, se keitetään kasaan, jos paksulta, lisätään vettä. Kastikkeen teko kestää n. 10 min. 

Samaa kastiketta voi syödä myös pastan kanssa. 

Vierailija
7/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein käytän valmista paseerattua tomaattia, jonka maustan mieleni mukaan (mustapippuria, valkosipulia, oreganoa, ripaus suolaa ja sokeria). Joskus haudutan hellalla puolisen tuntia, aina en jaksa/ehdi. Sesonkiaikaan tulee tehtyä enemmän itse tomaattikastiketta, mutta esim. nyt kotimaiset tomaatit ovat niin mauttomia, ettei niistä tule oikein hyvä kastikekaan.

Vierailija
8/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattilan pohjalle vähän öljyä, kuivattua basilikaa/oreganoa/pizzamaustetta, mustapippuria, ripaus suolaa ja sokeria. Sekoitellaan hetki ja lisätään paseerattua tomaattia. Annetaan kiehua miedolla lämmöllä puolisen tuntia. Jäähtyneen kastikkeen voi pakastaa kerta-annoksina, ettei kastiketta tarvitse keittää joka kerta.

Vierailija
9/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että kastiketta ei pidä keitellä pitkään. Olisi helposti voinut kuvitella, että tulisi parempaa jos hauduttaisi.

Hauduttamalla tulee parempaa, mutta mikä sitten on tarpeellinen haudutusaika. Moneen kertaan on tullut testailtua, enkä voi sanoa huomanneeni maussa juurikaan eroa, hauduttaapa sitten puoli tuntia, tunnin tai puolitoista.

Vierailija
10/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pizza on passe

Mistä saisin kinkku-herkkusieni-aurajuustopassen?

Vierailija
11/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vaan niin, että sekoitan kupissa tomaattipyrettä ja vähän ketsuppia. Sekaan oreganoa, basilikaa, valkosipulia, pippuria ja vähän suolaa. Hyvää on

Vierailija
12/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä teen näin: kattilan pohjalle öljyä, sipulia ja valkosipulia. Nopea kuullotus. Sitten paseerattua tomaattia (suolatonta!), tomaattipyreetä, ripaus merisuolaa, mustapippuria, paprikajauhetta ja joskus chilijauhetta. Sitten annan hiljalleen hautua ainakin tunnin. 

Sitten pizzan päälle laitan tarpeeksi kastiketta, pekonia, mozzarellaa ja tuoretta basilikaa. Pohjan teen myös itse, sen annan myös kohota pitkään. Ja aina paistan pizzakivellä. 

Vierailija
13/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse. Ohje menee vähän miten milloinkin, mutta siinäon tolkillinen tomaattimurskaa, yleensä hienoksi hakattua ja kuullotettua sipulia, mustapippuria, teelusikallinen hunajaa tai sokeria bsilikaa, oreganoa, persiljaa, timjamia ja/tai rosmariinia. Suola riippuu siitä, onko pitsassa muuten suolattuja täytteitä vai suolaamattomia. Lisäksi siinä voi olla tai olla olematta bolognesekastikkeen aineksia (porkkana tai juuriselleri raastettuna, jauhelihaa, jauhemaksaa, tms) jos olen aikeisa tehdä sellaista pitsaa, missä näitä aineksia muuten on.

Haudutusaika parantaa tomaattikastiketta, mutta pitsssa sillä ei ole niin paljon väliä kuin pastan kanssa, koska kastike hautuu jonkin verran myös uunissa ja juustot tasaavat sitä aina.

Vierailija
14/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin just Yrttimaustetun paseeratun tomaattipurkin (n.300-350g)

Lämmitin sen ja tuunasin vähän valkosipulilla sekä lisä yrteillä. Levitin pitsapohjalle ja hei tuli parempaa kuin se pelkkä ketsuppi mitä aiemmin olen laittanut. Ja ei edes sen vaikeempi juttu kun sen ketsupin puristelu pullosta.

Kokeilla kannattaa.

Vierailija
15/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka laittaa ketsuppia pizzaa tomaattikastikeeksi?

Pilaa pizzan.

Vierailija
16/16 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän santta marian valmis pizza täytettä. Tosi hyvä ainaki meidän makuun.

Ois kyl hienoa osata tehä tomaattikastike itse ja vakavasti oon miettiny et kokeilisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä