Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisko joku oikeasti kertoa faktaa, että näkeekö lääkäri potilaan tiedoista tarkat päivämäärät MILLOIN ON HAETTU LÄÄKKEET APTEEKISTA?!

Vierailija
09.12.2016 |

Jos haen apteekista lääkkeet vaikka 25.5.2017 ja määrä vaikka 100 tabua niin näkeekö lääkäri koneelta ne tiedot?

Vai näkeekö ainoastaan mitä lääkettä on kirjoitettu, minkälaisella määrällä ja annostus paljonko pitää ottaa, mutta ei näe tietoja, onko lääkkeet ylipäätänsä haettu ja jos on haettu niin milloin?

Kanta sivuilta ainakin itse näen mikä päivämäärä on lääkkeet haettu niin mietin että näkeekö lääkäri samat. Laitoin reseptietoihin sen luovutuskielto homman, mutta tiedän, että lääkäri ne siltikin näkee, mutta EN TIEDÄ MITÄ KAIKKEA TIETOJA SE NIISTÄ NÄKEE !!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä ei kannata syödä. Se sitäpaitsi loukkaa yksityisyyttä. Eli tulee muitten tietoon. Olet siis enempi merkitty kuin aikaisemmin

Vierailija
22/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lääkkeet mitkään avain onneen ole kaikilla. Mää söin vuosia mieliala- ja psykoosinestolääkkeitä, lääkäri ne oli määrännyt kuuntelematta minua ollenkaan. Voin huonosti, enkä todellakaan ollut työkykyinen.

Sitten rupesin ottamaan asioista selvää, aloin syödä oikeanlaista ravintoa ja liikkumaan, lopetin omatoimisesti kaikki lääkityksen ja mietiskelin paljon ongelmieni alkusyitä ja kas vain - tällä hetkellä opiskelen ja käyn osa-aikatöissä, lääkkeiden lopetuksesta on kolmisen vuotta.

Olihan se lääkäri kovasti sitä mieltä, että loppuelämän lääkityksistä on kyse, muuten en tulisi pärjäämään. No jaa, onneksi kuuntelin itseäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne näkee. Mutta yleensä sitä käytetään lähinnä esim kipulääkkeiden, unilääkkeiden yms kanssa. Lääkäri laskee tiettyjen lääkkeiden kanssa kauan pitäisi niitä riittää ja ei määrää uusia ennen kun edelliset loppuu arvion mukaan.

T.hoitsu

Vierailija
24/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt ihmeellistä hommaa, että täällä näin kovasti mollataan. Mun pitäisi syödä lääkkeitä, jotka ei mulle sovi? Ja minunko vika se on, ettei lääkäri kuuntele mua? 

Jos en suostu syömään minulle sopimattomia lääkkeitä, niin se on sen merkki, etten halua hoitaa itseäni?

Joo, selvä.

AP

Vierailija
25/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkkeet ei poista itse ongelmaa. ne vaan peittää sen. eli kun syö lääkkeitä ja jos se tehoaa, ei se tarkoita, että itse ongelma ois ratkennu yhtikäs mihinkään. sen takia noita lääkkeitä määrätäänkin, että ihmiset niitä söis ja se "auttais" eli tekee vaan ns. lumevaikutuksen. siks ne lääkkeet on yleensä elinikäsiä, koska kun lopetat, sairaus puhkea taas, koska eihän se sairaus koskaan ollukkaan hävinny, se oli vaan sen lääkkeen ansiosta kurissa.

masennuslääkkeet on yhtä turhan kanssa. se tekee niin paljon hallaa aivojen toiminnalle. ei ihmisen aivoja oo kehitetty siihen, että sitä mennään jollain napeilla sotkemaan.  voi jäädä jopa elinikäisiä vaurioita. riippuen lääkkeestä.

Vierailija
26/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, sitten vaan punnitaan onko ne suurempia kuin hyöty lääkkeestä.

Minä joudun välillä syömään kipulääkettä joka kerää kehooni nestettä niin että aamuisin silmäpussit roikkuvat yhtä pahasti kuin rintani.

Valitin tästä lääkärilleni, tämä kysyi mitä sitten haluan syödä, sanoin että näitä mutta välillä pidän taukoa ja kärsin.

Minä vaan menen töihin niinäkin päivinä kun sattuu niin että haluaisin itkeä, sinä ilmeisesti haluat saikuttaa ja olla syömättä lääkkeitä. Vai miksi menet lääkäriin?

Vierailija
27/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt ihmeellistä hommaa, että täällä näin kovasti mollataan. Mun pitäisi syödä lääkkeitä, jotka ei mulle sovi? Ja minunko vika se on, ettei lääkäri kuuntele mua? 

Jos en suostu syömään minulle sopimattomia lääkkeitä, niin se on sen merkki, etten halua hoitaa itseäni?

Joo, selvä.

AP

Älä välitä, ap. Nykyisin ihmiset haluavat aina vaivoihinsa jotain lääkettä sivuvaikutuksista huolimatta ja vaikka vaiva hoituisi ilmankin. Siksi mollataan sellaista, joka osaa kuunnella omaa kehoaan ja olla syömättä sopimatonta lääkettä.

Vierailija
28/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttänyt 5 eri lääkettä ja kaikki on lihottanut. Ruokahalu kasvaa tai lääke muuten vaan lihottaa. En tiedä, mihin helvettiin tämä perustuu ja miksi niin moni lääke aiheuttaa lihoamista? 

Mä elän elämäni ennemmin masentuneena, kuin että lihoisin oikeasti tippaakaan enään! Mitä hyötyä siitä lääkkeestä on, jos sä perkele lihot sen takia ja se sitten masentaa vielä entistä enemmän?

Hoidan itseäni käymällä psykoterapialla, harjoittelemalla mindfullnessia, lenkkeilen metsässä ja muutenkin tykkään oleskella paljon luonnossa. Teen kivoja juttuja, joista pidän. Näillä eväillä olen päässyt jo pitkälle, toisin kuin ainoallakaan lääkkeellä.

Vierailija
29/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole suostunut koskaan syömään masennukseen lääkkeitä ja sairastan vaikeaa masennusta. ei ole kela sairauspäivärahaa eikä kuntoutustukea koskaan hylännyt sen takia.

psykiatri jauhaa joka käynti kerralla noista lääke asioista, koko 45min menee aina tuohon samaan paasaamiseen :D on ne tyhmiä.

Vierailija
30/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on masennuslääkkeestä. Olen sanonut kymmeniä kertoja tälle lääkärilleni, etten halua syödä tätä lääkettä. Ei ota kuuleviin korviinsa. On jopa "uhkaillut" etten saa pian Kelalta sairauspäivärahaa jos en syö lääkkeitä.

Siksi olen koittanut niitä edes apteekista hakea, vaikken söisikään, juuri tämän takia, että jos se koneelta näkee olenko hakenut vai en. Ja jos en ole, alkaa taas saarnaus asiasta.

Mutta nyt en ole pitkään aikaan lääkkeitä apteekista hakenut ja torstaina aika tälle lääkärille niin mitähän lie sanoo. Jos siis edes asiaa huomaa.

AP

Ookkei, siis sulla on masennus, jonka takia olet sairauspäivärahalla, ja johon hoitona lääkärisi on määrännyt lääkettä.

Sinä et suostu lääkettä ottamaan, eli hoitamaan sairauttasi, vaan pyrit huijaamaan lääkäriäsi tässä asiassa.

Ongelma johtuu siis täysin sinusta. Sun käytöksesi on epärehellistä ja motiivisi lääkkeestä kieltäytymisestä epäselvä, sinähän näytät vaarantavan oman mielenterveytesi.

Jos lääke ei sinulle sovi, miten et pysty keskustelemaan asiasta hoitavan lääkärisi kanssa? Sovitte että vaihdat lääkettä tai lääkärisi (jos terveysasemalla) voi antaa lähetteen psykiatrille, jotka osaavat arvioida lääkkeiden sopivuutta.

taidat olla itse lääkäri ammatiltasi kun noin puolustavasti puhut masennuslääkkeistä. kaikille ei masennuslääkket sovi eikä todellakaan kaikki lääkärit kuuntele mitä potilas sanoo. tuputetaan vaan niitä paska lääkkeitä vaikka se ei potilaalle sopisikaan. esim tulee sivuoireita. tai vaikka vaan sanoo syyksi etten vaan halua syödä, sitten tulee leima paperiin että potilas ei halua hoitaa itseään. hoitaa kun voi muutenkin kun myrkkyjä syömällä.

Enpäs olekaan, sun oletus että kaikilla on "oma lehmä ojassa" ei olekaan universaali totuus.

Itse vaan toimin yleensä täysin rehellisesti ja keskustelen omista asioistani lääkärien kanssa kuten normaaliälyinen aikuinen. Ehkä siksi en ymmärrä ap:n toimintatapaa.

Puhut lääkkeistä yleistäen "myrkkyinä" mikä kuulostaa aika hölmöltä. Vihjaat että mt-ongelmia voi hoitaa muuten, mutta jostain syystä ne keinot eivät ole sitten sellaisia, että olisit kyennyt lääkärisi vakuuttamaan, niinkö?

Vierailija
31/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on masennuslääkkeestä. Olen sanonut kymmeniä kertoja tälle lääkärilleni, etten halua syödä tätä lääkettä. Ei ota kuuleviin korviinsa. On jopa "uhkaillut" etten saa pian Kelalta sairauspäivärahaa jos en syö lääkkeitä.

Siksi olen koittanut niitä edes apteekista hakea, vaikken söisikään, juuri tämän takia, että jos se koneelta näkee olenko hakenut vai en. Ja jos en ole, alkaa taas saarnaus asiasta.

Mutta nyt en ole pitkään aikaan lääkkeitä apteekista hakenut ja torstaina aika tälle lääkärille niin mitähän lie sanoo. Jos siis edes asiaa huomaa.

AP

Ookkei, siis sulla on masennus, jonka takia olet sairauspäivärahalla, ja johon hoitona lääkärisi on määrännyt lääkettä.

Sinä et suostu lääkettä ottamaan, eli hoitamaan sairauttasi, vaan pyrit huijaamaan lääkäriäsi tässä asiassa.

Ongelma johtuu siis täysin sinusta. Sun käytöksesi on epärehellistä ja motiivisi lääkkeestä kieltäytymisestä epäselvä, sinähän näytät vaarantavan oman mielenterveytesi.

Jos lääke ei sinulle sovi, miten et pysty keskustelemaan asiasta hoitavan lääkärisi kanssa? Sovitte että vaihdat lääkettä tai lääkärisi (jos terveysasemalla) voi antaa lähetteen psykiatrille, jotka osaavat arvioida lääkkeiden sopivuutta.

taidat olla itse lääkäri ammatiltasi kun noin puolustavasti puhut masennuslääkkeistä. kaikille ei masennuslääkket sovi eikä todellakaan kaikki lääkärit kuuntele mitä potilas sanoo. tuputetaan vaan niitä paska lääkkeitä vaikka se ei potilaalle sopisikaan. esim tulee sivuoireita. tai vaikka vaan sanoo syyksi etten vaan halua syödä, sitten tulee leima paperiin että potilas ei halua hoitaa itseään. hoitaa kun voi muutenkin kun myrkkyjä syömällä.

Enpäs olekaan, sun oletus että kaikilla on "oma lehmä ojassa" ei olekaan universaali totuus.

Itse vaan toimin yleensä täysin rehellisesti ja keskustelen omista asioistani lääkärien kanssa kuten normaaliälyinen aikuinen. Ehkä siksi en ymmärrä ap:n toimintatapaa.

Puhut lääkkeistä yleistäen "myrkkyinä" mikä kuulostaa aika hölmöltä. Vihjaat että mt-ongelmia voi hoitaa muuten, mutta jostain syystä ne keinot eivät ole sitten sellaisia, että olisit kyennyt lääkärisi vakuuttamaan, niinkö?

etkö osaa lukea? ap sanoi että on koittanut asiasta sanoa lääkärillensä, mutta tämä ei kuuntele. 

minä olen pärjännyt oman masennukseni ja voimakkaan ahdistuksen ja paniikkioireilujen kanssa tasan ilman lääkkeitäkin. olen niistä asioista omalle lääkärilleni sanonut ja lääkäri sanoi että hyvä kun pärjäät paremmin, eikä enään tuputa niin voimakkaasti lääkkeitä mitä ennen. 

että kai olen saanut vakuutettua lääkärini ihan hyvin.

minä olen paljon jo aiempien opiskelujeni kautta lukenut mielialalääkkeistä ja niiden toimintatavoista ja kaikesta muusta niihin liittyvästä ja itse olen vakuuttunut, että ne ovat aina pidemmällä tähtäimellä enemmän hyödyksi kuin haitaksi. 

tästä tekstistä tulisi pitempi kuin nälkävuosi, jos alkaisin tämän enempää lääke asioista selittämään.

jokainen olkoot mitä mieltä on ja toki hyvä, jos jotkut saavat lääkkeistä apua. mutta kuten sanoin, koskaan ne eivät ole täysin turvallisia ja vahingoimattomia, vaikka auttaisivatkin.

Vierailija
32/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen paljon jo aiempien opiskelujeni kautta lukenut mielialalääkkeistä ja niiden toimintatavoista ja kaikesta muusta niihin liittyvästä ja itse olen vakuuttunut, että ne ovat aina pidemmällä tähtäimellä enemmän hyödyksi kuin haitaksi. 

tarkoitin siis että enemmän haitaksi kuin hyödyksi :D vois mennä nukkuun..

Vierailija
33/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli yhdestä masennuslääkkeestä mania, ja nyt pelottaa kun pitäisi aloittaa syömään uutta. Korjailen manian jälkiä edelleen:(

Vierailija
34/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on lääkäri kysynyt lupaa saako tarkistaa lääkkeeni. En siis vastaanotolla muistanut lääkekuurien nimiä mitä olin edellisenä talvena syönyt. Lääkkeet oli määrännyt terveyskeskuksen lääkäri ja lupaa kysyi Meilahden sairaalan lääkäri. Jostain eri järjestelmästä hän ne katsoi.

Varmaan e-reseptikeskuksesta, jossa ne sähköiset reseptit "ovat". Lääkäri saa ilman potilaan lupaa katsoa e-reseptikeskuksesta vain itse kirjoittamiaan reseptejä. Niistä näkee milloin lääkettä on haettu ja kuinka paljon. Ainakin olettaisin että lääkärillekin näkyy.

Luvan potilaalta lääkäri siis tarvitsee, jos katsoo e-reseptikeskuksesta muiden lääkäreiden kirjoittamia reseptejä. Hoitolaitosten omista tietokannoista en osaa sanoa, mutta näin siis e-reseptien katselun kanssa.

t.farmaseutti

Vierailija
35/35 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on lääkäri kysynyt lupaa saako tarkistaa lääkkeeni. En siis vastaanotolla muistanut lääkekuurien nimiä mitä olin edellisenä talvena syönyt. Lääkkeet oli määrännyt terveyskeskuksen lääkäri ja lupaa kysyi Meilahden sairaalan lääkäri. Jostain eri järjestelmästä hän ne katsoi.

Varmaan e-reseptikeskuksesta, jossa ne sähköiset reseptit "ovat". Lääkäri saa ilman potilaan lupaa katsoa e-reseptikeskuksesta vain itse kirjoittamiaan reseptejä. Niistä näkee milloin lääkettä on haettu ja kuinka paljon. Ainakin olettaisin että lääkärillekin näkyy.

Luvan potilaalta lääkäri siis tarvitsee, jos katsoo e-reseptikeskuksesta muiden lääkäreiden kirjoittamia reseptejä. Hoitolaitosten omista tietokannoista en osaa sanoa, mutta näin siis e-reseptien katselun kanssa.

t.farmaseutti

Lääkäri voi ilman lupaa katsoa reseptikeskuksesta itse kirjoittamansa lääkkeet, sekä onko niitä haettu. Lisäksi ilman lupaa voi katsoa muidenkin lääkäreiden määräämät ns. PKV-lääkkeet (pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat), kuten vahvat kipulääkkeet, rauhoittavat ja unilääkkeet, ja miten niitä on haettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän