Opettajien suuret palkat
Taas heräsi palkkakeskustelu kun alettiin verrata ahtaajia ja opettajia ja vieläpä keksityillä summilla. Mutta se mikä tässä keskustelussa omaan silmääni erityisesti osuu on, että ei ymmärretä palkkojen ja ansioiden perusteitakaan. Sen nyt tajuaa, että harva on perehtynyt tarkemmin siihen miten opettajien palkka muodostuu, mutta ettei tajuta edes ottaa pitkiä "loma-aikoja" huomioon. Se on suorastaan käsittämätöntä.
Ensimmäinen asia, joka jokaisen pitäisi ymmärtää on se, että opettajat tienaavat palkkansa 9 kuukauden aikana. Ennen vanhaan heille maksettiin vain yhdeksän kertaa vuodessa. Koska kuitenkin on helpompaa ja myös palkanmaksajan kirjanpidon kannalta fiksumpaa, päätettiin palkka alkaa maksaa kuukausittain läpi vuoden. Mutta se on silti edelleen yhdeksän kuukauden palkka. Opettaja ei ole koulun taukojen aikana aina työssä eikä lomalla.
No mitä tästä seuraa? Siitä seuraa se, että opettajan kuukausipalkka EI ole 3000€ tai 3500€ kuten virheellisesti usein kuulee väitettävän. Tavallista työtä tekevän henkilön, esim. sen ahtaajan, kuukausipalkka saadaan jakamalla vuosiansio 12,5:llä. Se puolikas tulee lomaltapaluurahasta, joka maksetaan normaalin kuukausipalkan päälle. Siis jos tienaa 40 000 euroa vuodessa, kuukausipalkka on 40 000€ / 12,5 = 3200€. Sen sijaan opettajat tienaavat sen vuosiansionsa yhdeksän kuukauden aikana. Sen takia 40 000 euroa ansaitsevan opettajan kuukausipalkka on 40 000€ / 9 = 4444€.
Tämä on opettajan ammattiin liittyvä erikoisuus. Opettajalla ei ole pitkiä lomia. Opettaja on kausityöntekijä, joka työskentelee vain osan vuodesta.
Toinen asiaan vaikuttava tekijä on se, että opettajat eivät tee normaalia tuntimäärää työtä. Tyypillinen tuntimäärä on n. 20 tuntia viikossa varsinaista koulutyötä. Yhdessä tunnissa on 45 minuuttia opetustyötä ja 15 minuuttia muuta. Välitunti ei siis ole opettajien kahvitauko, vaan sen tarkoituksena on valmistella seuraavaa oppituntia tai tarkastaa kokeita tjms. Lisäksi opettajalle on varattu muutama tunti kaikkeen ylimääräiseen kuten kommunikointiin vanhempien kanssa. Aniharva opettaja tekee 40 h viikossa töitä tai edes 37,5 tuntia, minkä takia se todellinen palkkamittari eli tuntipalkka on huomattavan kova.
Jos opettajien palkkoja tarkastellaankin tuntipalkkojen mukaan, huomataan heidän olevan ihan siellä yhteiskunnan parempiosaisten joukossa. Moni johtajana tai asiantuntijana työskentelevä ekonomi tai juristi katselee muhkeata kuukausi- tai vuosiansiotaan ja säälittelee "alipalkattuja" opettajia tajuamatta, että jos itse tekisi 30 h viikossa ja senkin vain yhdeksänä kuukautena vuodessa (jos se olisi näiden ammateissa mahdollista, mitä se ei tietenkään ole), jäisi oma tili usein pienemmäksi kuin sillä opettajanreppanalla.
Kommentit (105)
Mulle sais maksaa yli 10k että suostuisin opettajaksi paimentamaan huonokäytöksisiä lapsia tai edes päiväkotisellaisia.Hatun nosto kaikille em.työtä tekeville
Olin luokanopettajana ja palkka maksettiin 9 kuukaudelta. Muut saa palkan 12 kuukaudelta. Vaihdoin alaa ja nyt saan palkan koko vuodelta. Enkä vaihda takasin.
No henkilökohtaisesti opetustuntien (24) lisäksi kuulun kahteen tiimiin. Turvallisuustiimi ja luokka-astetiimi. Kokoontuminen keskimäärin kerran viikossa. Näistä ei makseta erikseen. Vanhempaintapaamiset alkavat tammikuussa 27 oppilaan vanhempien kanssa. Tapaaminen kestää noin 0,5 tuntia per oppilas, mutta sitä ennen keräät ja kirjaat lausunnot joka ainoalta lasta opettavalta lehtorilta, noin 1h per oppilas. Kirjoitat myös lausunnot muiden opettajien valvontaluokkien oppilaista. Tämäkään ei näy palkassa.
Syksyn aikana tehtiin oppimissuunnitelmat tehostetun tuen ja erityisen tuen oppilaille. Löytyy kahdeksan kappaletta omasta porukasta. Sitten tietysti tehdään nämä tukilausunnot muiden luokanvalvojien oppilaista. Yhteen valvontaluokan tuettuun oppilaaseen menee palavereineen ja tuen kirjaamisineen vähintäin viisi tuntia työaikaa. Muiden luokkien oppilaiden lausuntoihin ehkä 0,5 tuntia per oppilas. 300-400 oppilaan koulussa noita löytyy 80-120. Yllättäen tästä ei saa korvausta.
Tämän jälkeen on se varsinainen opetustyö ja siihen liittyvät oheishommat. Nyrkkisääntö on yksi oppitunti = 0,5 tuntia tuntiin liittyvää oheishommaa. Luokanvalvojuudesta maksetaan 1,4 viikkotuntia palkaa ja siinä nyt hoitaa sen normaalin luokan asioiden ja kotiin viestittelyn.
Ja nyt uudessa opsissa tulee formatiivinen arviointi. Se tarkoittaa siis jatkuvaa arviointia kirjaamisineen. Arvatkaa maksetaanko siitä mitään ylimääräistä? Ei tietenkään. Sama laulu jatkuu, "ethän sinä tee töitä kuin 24 h viikossa". Haistakaapa paska ja tervetuloa näihin hommiin. Itse ajattelin nostaa kytkintä. Niin ja se palkka, se on 2300 näppiin, yhtä vaille täysillä kokemuslisillä, tva-lisällä ja henkilökohtaisella lisällä. En halua edes ajatella niitä, joilla noita lisiä ei ole.
Mikä nyt kenenkin mielestä on suuri palkka. Itse olen n. 20v kokemuksella mat. aineiden opena yläkoulussa, ylitunteja olen saanut ihan mukavasti sekä muita vastuutehtäviä siten, että viikottainen työmäärä vaihtelee max. 35-40h välissä. Ikälisineen palkka on em. tekijöistä riippuen ollut n. 4500-5000e/kk
Haistakaa paska, kaikki kateelliset mammat! Saan käteen 2300€, enkä kyllä tällä palkalla koe olevani hyväosainen. Olen kehitellyt joulutunnelmia teidän nicopettereillenne viikkokausia, omille lapsille joulu on laittamatta ja tätä helvetin vänkytystä on joka ikinen joulunalus ja toukokuu. Purkakaa se paha olonne joihinkin muihin kuin opettajiin.