Opettajien suuret palkat
Taas heräsi palkkakeskustelu kun alettiin verrata ahtaajia ja opettajia ja vieläpä keksityillä summilla. Mutta se mikä tässä keskustelussa omaan silmääni erityisesti osuu on, että ei ymmärretä palkkojen ja ansioiden perusteitakaan. Sen nyt tajuaa, että harva on perehtynyt tarkemmin siihen miten opettajien palkka muodostuu, mutta ettei tajuta edes ottaa pitkiä "loma-aikoja" huomioon. Se on suorastaan käsittämätöntä.
Ensimmäinen asia, joka jokaisen pitäisi ymmärtää on se, että opettajat tienaavat palkkansa 9 kuukauden aikana. Ennen vanhaan heille maksettiin vain yhdeksän kertaa vuodessa. Koska kuitenkin on helpompaa ja myös palkanmaksajan kirjanpidon kannalta fiksumpaa, päätettiin palkka alkaa maksaa kuukausittain läpi vuoden. Mutta se on silti edelleen yhdeksän kuukauden palkka. Opettaja ei ole koulun taukojen aikana aina työssä eikä lomalla.
No mitä tästä seuraa? Siitä seuraa se, että opettajan kuukausipalkka EI ole 3000€ tai 3500€ kuten virheellisesti usein kuulee väitettävän. Tavallista työtä tekevän henkilön, esim. sen ahtaajan, kuukausipalkka saadaan jakamalla vuosiansio 12,5:llä. Se puolikas tulee lomaltapaluurahasta, joka maksetaan normaalin kuukausipalkan päälle. Siis jos tienaa 40 000 euroa vuodessa, kuukausipalkka on 40 000€ / 12,5 = 3200€. Sen sijaan opettajat tienaavat sen vuosiansionsa yhdeksän kuukauden aikana. Sen takia 40 000 euroa ansaitsevan opettajan kuukausipalkka on 40 000€ / 9 = 4444€.
Tämä on opettajan ammattiin liittyvä erikoisuus. Opettajalla ei ole pitkiä lomia. Opettaja on kausityöntekijä, joka työskentelee vain osan vuodesta.
Toinen asiaan vaikuttava tekijä on se, että opettajat eivät tee normaalia tuntimäärää työtä. Tyypillinen tuntimäärä on n. 20 tuntia viikossa varsinaista koulutyötä. Yhdessä tunnissa on 45 minuuttia opetustyötä ja 15 minuuttia muuta. Välitunti ei siis ole opettajien kahvitauko, vaan sen tarkoituksena on valmistella seuraavaa oppituntia tai tarkastaa kokeita tjms. Lisäksi opettajalle on varattu muutama tunti kaikkeen ylimääräiseen kuten kommunikointiin vanhempien kanssa. Aniharva opettaja tekee 40 h viikossa töitä tai edes 37,5 tuntia, minkä takia se todellinen palkkamittari eli tuntipalkka on huomattavan kova.
Jos opettajien palkkoja tarkastellaankin tuntipalkkojen mukaan, huomataan heidän olevan ihan siellä yhteiskunnan parempiosaisten joukossa. Moni johtajana tai asiantuntijana työskentelevä ekonomi tai juristi katselee muhkeata kuukausi- tai vuosiansiotaan ja säälittelee "alipalkattuja" opettajia tajuamatta, että jos itse tekisi 30 h viikossa ja senkin vain yhdeksänä kuukautena vuodessa (jos se olisi näiden ammateissa mahdollista, mitä se ei tietenkään ole), jäisi oma tili usein pienemmäksi kuin sillä opettajanreppanalla.
Kommentit (105)
. Huomaa sen tuosta aloituksestakin, että kiittämättömyys on maailman palkka. Yksikään ahtaaja ei tekisi edes puolta tuntia palkatonta työtä, se on ainakin vissi ja varma![/quote kirjoitti:
Ja silti se opettaja on muka jotenkin huomattavasti älykkäämpi ja lahjakkaampi kuin ahtaaja?
Huomaa, että on lukukauden päätös lähellä, kun opettajia taas nillitetään. Ja opettajat ovat taas puolustuskannalla. Yläkoulun oppilaat käyvät tutustumassa työelämään, miksipä ei samaa mahdollisuutta suotaisi joskus vanhemmille? Minusta vanhemmat ja opettajat voisivat joskus vaihtaa työpaikkoja, ehkä se avartaisi molempien silmiä. Jotenkin tuntuu, että opettajatkaan eivät aina tajua sitä, että melkeinpä alalla kuin alalla on todella kovaa nykyään. Tehdään ylitöitä, työntekijöitä on liian vähän ja ilmapiiri hektinen ja stressaava. Ei minun tarvitse seurata kuin miestäni ja ystäviäni niin huomaan sen itsekin. Toisaalta mun ei ole koskaan tarvinnut puolustaa omaa työtäni heille; näkeväthän hekin, miten paljon sitä mullakin on. Se, että opettajien työtä edelleen sanotaan puolipäivätyöksi, on aika käsittämätöntä, ja omalta osaltaan selittänee opettajien puolustuskannan.
Suomi on siitä hieno maa, että jokainen voi kykyjensä ja mielenkiintojensa mukaan valita itselleen sopivan ammatin ja kouluttautua sitä varten. Jos opettajan työ oikeasti vaikuttaa hyvinpalkatulta ja leppoisalta puolipäivätyöltä, kehotan kouluttautumaan opettajaksi. Ja toisaalta, jos opettajasta tuntuu siltä, että mikään ei riitä, aika ei riitä, omat rahkeet ei riitä, mielenterveys menee, palkkakin on paska suhteessa tehtyihin tunteihin, ehkäpä joku toinen ala olisi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
41 jatkaa...
Tutkimusten mukaan pienten lasten, siis varhaiskasvatusikäisten lasten, opettaminen on kaikkein vaikuttavinta opetustyötä. Pienet lapset tarvitsevat kaikkein pätevimmät opettajat, koska ovat niin herkässä kehitysvaiheessa. Monet aivojen rankeista kehittyvät voimakkaasti alle kouluikäisenä, esim. henkilökohtainen taipumus reagoida stressiin.
Mielestäni aineenopettajilta voisi helposti ottaa n. 500 € palkasta pois ja siirtää se niille lastentarhanopettajille, jotka ovat lukeneet maisterin tutkinnon varhaiskasvatuksessa. Ei olisi yhteiskunnalta pois, mutta ne kaikista tärkeimmät opettajat pysyisivät kuitenkin alalla.
Hirveästi alapeukutuksia, mutta kukaan ei pysty sanomaan mitään aiheesta.
Lastentarhanopettajat ovat palkkakuopassa, sitä tuskin moni kieltää. Arvostan suuresti varhaiskasvatuksen ammattilaisia, niin vanhempana kuin aineenopettajanakin. Samaa arvostusta toivoisin toki omalle kohdalleni sieltä suunnasta. Ei tässä kilpailla työmäärillä, vaan yritetään yhdessä työskennellä saman päämäärän eteen. Lastentarhanopet ansaitsisivat palkankorotuksen ilman muuta, mutta ei aineenopettajien kustannuksella. Ajatus on absurdi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ollaan me määräaikaiset jotka säästää läpi talven elääkseen ne kesän 2 työtöntä kuukautta. Ja syksyn jos ei töitä löydy. Työttömyyskassa on niin ruuhkainen että hyvä jos syyskuussa saa kesäkuun rahat. Ja se työttömyys ei ole lomaa. Ei ole rahaa tehdä loma-asioita. Se tässä on positiivista että osaa ennakoida kun tietää etukäteen milloin ne työttömyyskuukaudet on.
En mä edes tiedä miksi vastasin, en mäkään vittu jaksa tätä keskustelua enää. Kun on niiiiin pitkät lomat ja hyvä palkka ja pienet tunnit. Mitäs saatanan valittamista.
Näiden elokuusta-kesäkuuhun määräaikaisuuksien ja (joskus moraalisesti epäreilujen) sijaisuuksien vuoksi saattais olla ihan hyvä idea siirtyä takaisin siihen järjestelmään, jonka mukaan opettajille maksettaisiinkin palkkaa vain opetuskuukausilta. Palkka jaettaisiin 10 kuukaudelle, kesäkuu ja heinäkuu olisi palkattomia kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan tästä esimerkin hissanopesta. Jos hissanopella on 31 tuntia viikossa, hänellä on väkisinkin ainakin pääkaupunkiseudulla 350 oppilasta. Jos hän käyttää kunkin oppilaan arvioimiseen eli siis hänen vihkonsa ja kirjoitelmiensa ja tehtäviensä lukemiseen ja tarkastamiseen ja kokeidensa korjaamiseen, arviointikeskusteluihin ja hänen arvosanansa miettimiseen yhteensä kaksi tuntia per lukukausi, siitä tulee 1400 tuntia lukuvuodessa. Tämä on 175 työpäivää. Ja tämä on siis varovainen arvio.
Kun tuo lasketaan yhteen oppituntien ja yt-ajan kanssa, tulos on 1467. Ahtaajien työajasta uupuu siis 433 tuntia. Tuosta ajasta osa tai kaikki tai joillakuilla enemmänkin kuluu suunnitteluun, lukemiseen, uusien menetelmien opiskeluun jne.
Ja vaikka ei kaikki kuluisikaan, niin suosittelisin muistamaan, että opettaja on pitkään opiskellut erityisasiantuntija, jonka kaiken järjen mukaan pitäisi tienatakin enemmän kuin ahtaaja!
Miten niin kaiken järjen mukaan? Eihän tämä sama toteudu lastentarhanopettajan, varhaiskasvatuksen maisterin työssäkään? Se ei sinua kuitenkaan huoleta.
Lastentarhanopettajan tutkinto on kanditutkinto. Ei siis täysin verrattavissa. Arvokasta työtä, mutta luonteeltaan erilaista kuin opettajan työ, siksi vertailu ei oikein toimi.
Opetan yläkoulussa kieliä. 10 vuoden lisän jälkeen bruttopalkka n. 3400. Opetustunteja minulla on tänä vuonna 21/vko. Eli yksi ylityötunti. Minä kyllä varmasti pääsen keskimäärin tuohon 30 viikkotuntiin ja paljon allekin, sillä rutiini on jo sitä luokkaa, että tiedän tarkkaan mitä teen. Tietenkin joskus kokeiden aikaan aikaa tuhraantuu tuntikausia, muttei siis aina.
En valita palkasta. Työmäärään nähden se on ihan ok. Haastavampaa työssä on henkinen puoli. Onko teistä kaikista seisomaan luokan edessä 26 teinin kyylätessä jokaista liikettä? Minua tämä ei haittaa, olo on luonteva tässäkin asemassa.
Minulla siis on koulussa työtä vain 21 tuntia viikossa. Enemmän ottaisin, mutta koulussamme ei ole enempää oppilaita, että lisätunteja riittäisi.
Nyt syksyllä maanantaisin minulla on ollut opetus klo 12-14 ja tiistaisin 10-11, 12-14. Viisi tuntia kahteen päivään. Tämä jos mikä on luksusta. Mutta minustahan tuo ei ole kiinni.
Käsittääkseni opettajan työstä aika suuri osa on tuntien valmistelua, ainakin aikuisia opettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ollaan me määräaikaiset jotka säästää läpi talven elääkseen ne kesän 2 työtöntä kuukautta. Ja syksyn jos ei töitä löydy. Työttömyyskassa on niin ruuhkainen että hyvä jos syyskuussa saa kesäkuun rahat. Ja se työttömyys ei ole lomaa. Ei ole rahaa tehdä loma-asioita. Se tässä on positiivista että osaa ennakoida kun tietää etukäteen milloin ne työttömyyskuukaudet on.
En mä edes tiedä miksi vastasin, en mäkään vittu jaksa tätä keskustelua enää. Kun on niiiiin pitkät lomat ja hyvä palkka ja pienet tunnit. Mitäs saatanan valittamista.
Näiden elokuusta-kesäkuuhun määräaikaisuuksien ja (joskus moraalisesti epäreilujen) sijaisuuksien vuoksi saattais olla ihan hyvä idea siirtyä takaisin siihen järjestelmään, jonka mukaan opettajille maksettaisiinkin palkkaa vain opetuskuukausilta. Palkka jaettaisiin 10 kuukaudelle, kesäkuu ja heinäkuu olisi palkattomia kaikille.
Olen oikeastaan samaa mieltä, mutta sittenpä niistä opettajien palkoista vasta valitettaisiinkin :D
Ihan nyt oikeasti! Varhaiskasvatus on toki tärkeää, mutta ei se ole verrattavissa opettajan työhön. Eikä niitä muutenkaan voi verrata, toiseen vaaditaan maisterin tutkinto, toiseen kandin /amk. Ja työnlaatukin on aika eri, moni lastentarhanopettajahan (tiedän todella monta jo ihan tuttavapiiristä) vaihtaa ammattia työn fyysisen kuormittavuuden takia (meteli, nostelut), luokanopen työ taas on henkisesti kuormittavaa ja haastavaa.
Kärjistetysti: ilman lastentarhanopettajan panosta lapsi kuitenkin pärjää elämässä, todella harva lapsi pärjäisi myöhemmässä elämässään ilman luokanopettajan / aineenopettajan panostusta ja työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan nyt oikeasti! Varhaiskasvatus on toki tärkeää, mutta ei se ole verrattavissa opettajan työhön. Eikä niitä muutenkaan voi verrata, toiseen vaaditaan maisterin tutkinto, toiseen kandin /amk. Ja työnlaatukin on aika eri, moni lastentarhanopettajahan (tiedän todella monta jo ihan tuttavapiiristä) vaihtaa ammattia työn fyysisen kuormittavuuden takia (meteli, nostelut), luokanopen työ taas on henkisesti kuormittavaa ja haastavaa.
Kärjistetysti: ilman lastentarhanopettajan panosta lapsi kuitenkin pärjää elämässä, todella harva lapsi pärjäisi myöhemmässä elämässään ilman luokanopettajan / aineenopettajan panostusta ja työtä.
olen samaa mieltä. Mistä ihmeestä muuten johtuu, että lastentarhanopettajilla on aina tarvetta yrittää verrata itseään sellaisiin ammatteihin, joihin se heidän ammattinsa ei vain ole verrattavissa? Tekevät toki tärkeää työtä, mutta kuten tuossa mainittiin, lapsi pärjäisi ilmankin.
Minä olen lukion lehtori ja melkein 65000 tuli viime vuonna. Mielestäni palkka on oikein hyvä.
Kollegojen jatkuva valitus raskaista hommista ja huonoista palkoista on yksi työn uuvuttavimmista piirteistä.
OO kirjoitti:
Minä olen lukion lehtori ja melkein 65000 tuli viime vuonna. Mielestäni palkka on oikein hyvä.
Kollegojen jatkuva valitus raskaista hommista ja huonoista palkoista on yksi työn uuvuttavimmista piirteistä.
Harvinaisen totta!
Opettajan peruspalkka ei ole mikään mahtava, mutta SUURIN OSA opettajista tienaa keskivertopalkansaajaa enemmän, REILUSTI SUURIN OSA toisen asteen opettajista (lukio/amis) HUOMATTAVASTI ENEMMÄN.
Lopettakaa valheellinen rutina!
OO kirjoitti:
Aivan liikaa lukion aineiden alkeiden opettamisesta. Moni vientiteollisuuden vaativaa suunnittelutyötä tekevä diplomi insinöörikään ei saa tuota joten ei ihme että maa on konkurssin partaalla kun kuntien työntekijöiden palkat ovat karanneet tolkuttomiksi.
"Ja tapahtui niinä päivinä, kun opettajien joululomat alkoivat, että pientä suomen kansalaista alkoi kummallisesti vituttaa."
Miten ihmeessä lukion lehtori voi tienata 65000? Itse saan jotain 35000... Töitä teen tuon palkan eteen 50-60 tuntia viikossa opetuskautena.
Hehee, ne vinkuu, jotka oikeesti eivät tiedä asioista mitään eivätkä ymmärrä mitä heille kerrotaan. 25h/vk opetusta, oikea työaika keikkuu 40h/vk paremmalla puolella, arviointikeskusteluissa vedettiin 12 h päivää. Ja bruttopalkka 2600/kk. Työhön kuuluu niin liikunnan, käsitöiden kuin oman luokankin opetus ohr- palavereineen ja perheiden tapaamista kaiken muun lisäksi. Puhumattakaan erityislapsista tai valvonnasta luokassani, mikä tarkoittaa, että hikisesti ehdin vessaan kerran päivään, kahville ehkä kerran viikossa. Valvon kaikki välitunnit, koska muutaman oppilaan tapaus vaatii aikuisen jatkuvan valvonnan. Ruokailen lasten kanssa mikä tarkoittaa jokatoisella suupalalla hyppäämistä milloin lasten levottomuuden takia tai särkyneen juomalasin siivoamista. Mun puolesta ruikuttajat vois kokeilla ite. Kyllä miehenikin on päivitellyt huonoa palkkaa suhteessa työhön. Tämänkin työn vois vetää aika monella tapaa. Jättäs vain tekemättä. Ja kuka kärsii? Lapset.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä lukion lehtori voi tienata 65000? Itse saan jotain 35000... Töitä teen tuon palkan eteen 50-60 tuntia viikossa opetuskautena.
Opettajien palkkaus on osittain aikansa elänyt. Mä tienaan lukion opena sellaiset 62 000, mulla on aika pieni opetusvelvollisuus ja jonkun verran ylitunteja. Lisäksi mun ainetta kirjoitetaan paljon ja mun ryhmät on aina isoja. Töitä teen pahimpina aikoina 80 tuntia viikossa. Suoraan sanottuna ottaisin enemmän vapaa-aikaa kuin palkkaa, sillä käteenjäävä osuus ei loppujen lopuksi häävi ole. Brutto n 5000 ja netto vajaa 3000.
Loma alkoi jo, maistuu kyllä tässä joulunalusviikolla :) Hyvää joulua vaan, toukokuuta odotellessa, palataan sitten taas asiaan!
Ps. Olen tyytyväinen palkkaani ja työaikoihini, ja kaiken kukkuraksi nautin työstäni :D
Miten niin kaiken järjen mukaan? Eihän tämä sama toteudu lastentarhanopettajan, varhaiskasvatuksen maisterin työssäkään? Se ei sinua kuitenkaan huoleta.