Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien suuret palkat

Vierailija
09.12.2016 |

Taas heräsi palkkakeskustelu kun alettiin verrata ahtaajia ja opettajia ja vieläpä keksityillä summilla. Mutta se mikä tässä keskustelussa omaan silmääni erityisesti osuu on, että ei ymmärretä palkkojen ja ansioiden perusteitakaan. Sen nyt tajuaa, että harva on perehtynyt tarkemmin siihen miten opettajien palkka muodostuu, mutta ettei tajuta edes ottaa pitkiä "loma-aikoja" huomioon. Se on suorastaan käsittämätöntä.

Ensimmäinen asia, joka jokaisen pitäisi ymmärtää on se, että opettajat tienaavat palkkansa 9 kuukauden aikana. Ennen vanhaan heille maksettiin vain yhdeksän kertaa vuodessa. Koska kuitenkin on helpompaa ja myös palkanmaksajan kirjanpidon kannalta fiksumpaa, päätettiin palkka alkaa maksaa kuukausittain läpi vuoden. Mutta se on silti edelleen yhdeksän kuukauden palkka. Opettaja ei ole koulun taukojen aikana aina työssä eikä lomalla.

No mitä tästä seuraa? Siitä seuraa se, että opettajan kuukausipalkka EI ole 3000€ tai 3500€ kuten virheellisesti usein kuulee väitettävän. Tavallista työtä tekevän henkilön, esim. sen ahtaajan, kuukausipalkka saadaan jakamalla vuosiansio 12,5:llä. Se puolikas tulee lomaltapaluurahasta, joka maksetaan normaalin kuukausipalkan päälle. Siis jos tienaa 40 000 euroa vuodessa, kuukausipalkka on 40 000€ / 12,5 = 3200€. Sen sijaan opettajat tienaavat sen vuosiansionsa yhdeksän kuukauden aikana. Sen takia 40 000 euroa ansaitsevan opettajan kuukausipalkka on 40 000€ / 9 = 4444€.

Tämä on opettajan ammattiin liittyvä erikoisuus. Opettajalla ei ole pitkiä lomia. Opettaja on kausityöntekijä, joka työskentelee vain osan vuodesta.

Toinen asiaan vaikuttava tekijä on se, että opettajat eivät tee normaalia tuntimäärää työtä. Tyypillinen tuntimäärä on n. 20 tuntia viikossa varsinaista koulutyötä. Yhdessä tunnissa on 45 minuuttia opetustyötä ja 15 minuuttia muuta. Välitunti ei siis ole opettajien kahvitauko, vaan sen tarkoituksena on valmistella seuraavaa oppituntia tai tarkastaa kokeita tjms. Lisäksi opettajalle on varattu muutama tunti kaikkeen ylimääräiseen kuten kommunikointiin vanhempien kanssa. Aniharva opettaja tekee 40 h viikossa töitä tai edes 37,5 tuntia, minkä takia se todellinen palkkamittari eli tuntipalkka on huomattavan kova.

Jos opettajien palkkoja tarkastellaankin tuntipalkkojen mukaan, huomataan heidän olevan ihan siellä yhteiskunnan parempiosaisten joukossa. Moni johtajana tai asiantuntijana työskentelevä ekonomi tai juristi katselee muhkeata kuukausi- tai vuosiansiotaan ja säälittelee "alipalkattuja" opettajia tajuamatta, että jos itse tekisi 30 h viikossa ja senkin vain yhdeksänä kuukautena vuodessa (jos se olisi näiden ammateissa mahdollista, mitä se ei tietenkään ole), jäisi oma tili usein pienemmäksi kuin sillä opettajanreppanalla.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukion lehtori ja tienaan vuodessa n. 62t euroa. Se sisältää jonkun verran ylitunteja ja muita palkattuja tehtäviä. Lisäksi aineeni on sellainen, että ryhmäni ovat aina isoja, mikä huomioidaan meillä lukioresurssia jaettaessa. Olen tyytyväinen palkkaani. Olen myös tyytyväinen siihen, että saan olla kesällä 2,5 kuukautta LOMALLA. Tykkään myös siitä, että välillä päiväni koululla ovat lyhyempiä. Kahden alakouluikäisen lapsen äitinä kaksi viimeksi mainittuja ovat erityisen hyviä puolia. Siitä en erityisesti pidä, että joudun viemään työni aina kotiin. Ei ole iltaa eikä viikonloppua lukuvuoden aikana, jonka voisin pitää töistä vapaana. Minulla on aina jotain tehtävää, tunteja suunniteltavana, aineita arvioitavana, kuunteluita, sanakokeita ja kurssikokeita korjattavana. Siitäkään en pidä, että lisääntyneet lukivaikeudet ja muut oppimisen ongelmat ovat lisänneet työmäärääni merkittävästi. En pidä myöskään tuntikehyksen supistamisen aiheuttamista ongelmista. En erityisemmin piittaa ylioppilaskokeiden sähköistymisen aiheuttamista muutoksista.

Minun työssäni on paljon hyviä puolia, on myös huonoja puolia. Kai jokaisen työssä on näin? Minun listassani plussat voittavat miinukset. Samaa toivoisin kaikille.

Eihän rehtoreilla ole 2,5kk kesälomaa? Kaikissa kouluissa, missä minä olen ollut töissä, rehtorin kesäloma on alkanut vasta juhannuksen jälkeen ja loppunut jo elokuun alkuun mennessä. Rehtorin kesähommiin kuuluu käsitykseni mukaan mm. kurssitarjottimien ja lukujärjestyksien teko, mikä ei ole ihan pikkuhomma. Missä päin Suomea rehtori saa yhtä pitkän loman kuin opettajat?

Ihan sama käsitys minullakin on rehtoreiden lomasta. Itsehän olen edelleen ihan vaan lehtori.

Vierailija
62/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukion lehtori ja tienaan vuodessa n. 62t euroa. Se sisältää jonkun verran ylitunteja ja muita palkattuja tehtäviä. Lisäksi aineeni on sellainen, että ryhmäni ovat aina isoja, mikä huomioidaan meillä lukioresurssia jaettaessa. Olen tyytyväinen palkkaani. Olen myös tyytyväinen siihen, että saan olla kesällä 2,5 kuukautta LOMALLA. Tykkään myös siitä, että välillä päiväni koululla ovat lyhyempiä. Kahden alakouluikäisen lapsen äitinä kaksi viimeksi mainittuja ovat erityisen hyviä puolia. Siitä en erityisesti pidä, että joudun viemään työni aina kotiin. Ei ole iltaa eikä viikonloppua lukuvuoden aikana, jonka voisin pitää töistä vapaana. Minulla on aina jotain tehtävää, tunteja suunniteltavana, aineita arvioitavana, kuunteluita, sanakokeita ja kurssikokeita korjattavana. Siitäkään en pidä, että lisääntyneet lukivaikeudet ja muut oppimisen ongelmat ovat lisänneet työmäärääni merkittävästi. En pidä myöskään tuntikehyksen supistamisen aiheuttamista ongelmista. En erityisemmin piittaa ylioppilaskokeiden sähköistymisen aiheuttamista muutoksista.

Minun työssäni on paljon hyviä puolia, on myös huonoja puolia. Kai jokaisen työssä on näin? Minun listassani plussat voittavat miinukset. Samaa toivoisin kaikille.

Eihän rehtoreilla ole 2,5kk kesälomaa? Kaikissa kouluissa, missä minä olen ollut töissä, rehtorin kesäloma on alkanut vasta juhannuksen jälkeen ja loppunut jo elokuun alkuun mennessä. Rehtorin kesähommiin kuuluu käsitykseni mukaan mm. kurssitarjottimien ja lukujärjestyksien teko, mikä ei ole ihan pikkuhomma. Missä päin Suomea rehtori saa yhtä pitkän loman kuin opettajat?

Ihan sama käsitys minullakin on rehtoreiden lomasta. Itsehän olen edelleen ihan vaan lehtori.

R-vika?

Ba-dam-tzim!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

R-vika?

Ba-dam-tzim!

Aivovaurio?

Vierailija
64/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työstä ei ole kuin osa vain varsinaisen oppitunnin pitoa. Lisäksi on paljon muuta työtä, joka lisääntyy koko ajan. Jos lomia lyhennetään, on varmaa, että opettajan työstä tulee ei haluttu hanttiammatti. Ruotsissa on jo pulaa opettajista, kun työstä on tullut helvetti. Sama monessa muussa maassa. Työtä joutuu tekemään asiantuntemuksellaan eli pysyäkseen ajan tasalla on luettava ja kouluttauduttava koko ajan. Moni suorittava työ on sellaista, että kun työpäivä loppuu, ei tarvitse työlleen ajatustakaan uhrata. Opettajan työn vaativuuteen nähden palkka ei ole mitenkään iso.

Vierailija
65/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi tulla näyttämään mullekin mallia, miten tämän työn saa muka hoidettua 30 tuntiin viikossa. Mulla on tällä hetkellä lukion mafyke-opettajana tasan opetusvelvollisuuden verran tunteja ja töitä teen 40-55 tuntia/viikko. Opetuksen lisäksi aikaa kuluu tuntien suunnittelu (erityisen paljon nyt, kun opetussuunnitelma on muuttunut ykkösille), kokeiden tekoon, kokeiden korjaukseen (ryhmät parhaillaan melkein 40 oppilaan kokoisia ja harvemmin alle 30), erilaisiin kokouksiin,  wilma/fronter/sähköpostiseurantaan, vesoihin ja pakollisiin koulutuksiin, uusintakokeisiin ja pistareihin, erilaisiin koevalvontoihin, fy/ke demojen ja oppilastöiden suunnitteluun ja valmisteluun, oman opetuksen sähköistämiseen, ylioppilaskirjoitusten hoitamiseen jne.

Mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan, miten tämän työn pystyy hoitamaan kunnolla ja esimiehen vaatimalla tavalla noin vähin tunnein.

Vierailija
66/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin juuri kotiin töistä. Kotimatkalla mietin mihin voisin lähteä töihin. En jaksa enää sitä jatkuvaa saikkausta, melua, ylisuuria ryhmiä, erityiskouluun kuuluvia oppilaita ns normiluokassa, oppilaiden yleistä tekemättömyyttä, huonoa omatuntoa siitä ettei ehdi tarpeeksi huomaamaan ja auttamaan, tukemaan kaikkia oppilaita, vanhempien valitusta, aina vain lisää työtä samalla palkalla jne. Mutta mihinkä sitä aineopettaja muualle lähtisi.

No, tämän illan ja huomisen päivän pidän vapaata. Sunnuntaina tarkistan sitten kahden 30 oppilaan luokan kokeet ja alan katsomaan arvosanoja. Enää yhden luokan kokeet ensi keskiviikkona. Ne sitten illalla ke ja to tarkistan.

Vierailija
67/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin juuri kotiin töistä. Kotimatkalla mietin mihin voisin lähteä töihin. En jaksa enää sitä jatkuvaa saikkausta, melua, ylisuuria ryhmiä, erityiskouluun kuuluvia oppilaita ns normiluokassa, oppilaiden yleistä tekemättömyyttä, huonoa omatuntoa siitä ettei ehdi tarpeeksi huomaamaan ja auttamaan, tukemaan kaikkia oppilaita, vanhempien valitusta, aina vain lisää työtä samalla palkalla jne. Mutta mihinkä sitä aineopettaja muualle lähtisi.

No, tämän illan ja huomisen päivän pidän vapaata. Sunnuntaina tarkistan sitten kahden 30 oppilaan luokan kokeet ja alan katsomaan arvosanoja. Enää yhden luokan kokeet ensi keskiviikkona. Ne sitten illalla ke ja to tarkistan.

Järkyttävän kokoiset luokat, jos yhdessä on 30 oppilasta. Mulla keskimäärin 20/luokka yläkoulussa ja erityisryhmä noin 10 oppilasta.

Vierailija
68/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä se tuli taas varmistus sille, että lukion lehtorit tienaa kyllä todella hyvin vertasi sitten mihin tahansa muuhun ammattiin. Ja bonuksena vielä pitkät lomat. Kyllä minusta yli 60 000 vuosipalkkaan pitäisikin tehdä vähän enemmän hommia ja välillä pidempää päivääkin. Kertokaapa joku toinen duuni, missä saa koko kesän olla vapaalla ja nostaa viidentonnin kuukausipalkkaa samalla.

Vierailija
69/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

R-vika?

Ba-dam-tzim!

Ei, koska silloin rehtori olisi lehtoli.

Vierailija
70/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävän kokoiset luokat, jos yhdessä on 30 oppilasta. Mulla keskimäärin 20/luokka yläkoulussa ja erityisryhmä noin 10 oppilasta.

No meillä lukiossa 35 - 40 opiskelijan ryhmä on ihan tavallinen ryhmän koko. Ilta- ja viikonlopputyötä on lukio-opettajille  koko lukuvuoden ajaksi, sen päivätyön kylkeen.

Ap ja muutama muu ketjussa uliseva tietämätön urpo voivat ihan itse katsoa OVTES-taulukoista palkat - ne eivät päätä huimaa tähän työmäärään ja koulutukseen verrattuna. Jos kateus vaivaa, siitä vain alanvaihtoon ja kokeilemaan tätä koulumaailman ihanuutta!

Vierailija
71/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä se tuli taas varmistus sille, että lukion lehtorit tienaa kyllä todella hyvin vertasi sitten mihin tahansa muuhun ammattiin. Ja bonuksena vielä pitkät lomat. Kyllä minusta yli 60 000 vuosipalkkaan pitäisikin tehdä vähän enemmän hommia ja välillä pidempää päivääkin. Kertokaapa joku toinen duuni, missä saa koko kesän olla vapaalla ja nostaa viidentonnin kuukausipalkkaa samalla.

Ja taas tuli varmistus sille, että et tiedä, millaista lukion opettajan työ on ja kuinka suuri työmäärä on. Jos KAIKKI todelliset työtunnit lasketaan, tuntipalkka ei ole kummoinen.

Vierailija
72/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muutama muu ketjussa uliseva tietämätön urpo voivat ihan itse katsoa OVTES-taulukoista palkat - ne eivät päätä huimaa tähän työmäärään ja koulutukseen verrattuna. Jos kateus vaivaa, siitä vain alanvaihtoon ja kokeilemaan tätä koulumaailman ihanuutta!

Meinaat ne samat taulukkopalkat, joiden mukaan ahtaajat tienaavat 2800 €/kk? Toki niiden pohjaltakin voi keskustelua käydä, jos ei halua faktoista puhua. Mutta kun se on tavallaan tämän ketjun idea, että puhuttaisiin niistä palkoista oikein.

Vierailija
73/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opetan mamulapsia. Tunteja on sopimuksessa 28. Itse koululla minulle tulee joka viikko ainakin 9 tuntia ylimääräistä josta ei makseta. Silloin olen koko ajan lasten kanssa, eli ei mitään kahvittelua.

Kotona iltaisin suunnittelen mitä tehdään, korjaan kokeita ja kirjoituksia. Teen erilaisia tehtäviä, suunnittelen tunteja. Teen henkilöhtaistia suunnitelmia ja kirjoittelen sähköpostia vähän joka paikkaan. Eli, vaikka työpäivän varsinaisesti on n. 6h, olen siellä 8h ja kotona menee joka ilta suunnilleen neljä tuntia, joskus enemmänkin. En saa oikein edes nukuttua, kun asiat ovat mielessä 24/7. Lasten erilaiset tilanteet ja kaikki painaa.

Kaiken lisäksi palkkani on surkea koska eken ole "oikea" opettaja. Opettajan paperit löytyy kyllä. Mutta ei meille tarvi maksaa tästä.

Vierailija
74/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opetan mamulapsia. Tunteja on sopimuksessa 28. Itse koululla minulle tulee joka viikko ainakin 9 tuntia ylimääräistä josta ei makseta. Silloin olen koko ajan lasten kanssa, eli ei mitään kahvittelua.

Kotona iltaisin suunnittelen mitä tehdään, korjaan kokeita ja kirjoituksia. Teen erilaisia tehtäviä, suunnittelen tunteja. Teen henkilöhtaistia suunnitelmia ja kirjoittelen sähköpostia vähän joka paikkaan. Eli, vaikka työpäivän varsinaisesti on n. 6h, olen siellä 8h ja kotona menee joka ilta suunnilleen neljä tuntia, joskus enemmänkin. En saa oikein edes nukuttua, kun asiat ovat mielessä 24/7. Lasten erilaiset tilanteet ja kaikki painaa.

Kaiken lisäksi palkkani on surkea koska eken ole "oikea" opettaja. Opettajan paperit löytyy kyllä. Mutta ei meille tarvi maksaa tästä.

Sun pitää nyt ns. puhaltaa peli poikki ja pitää huolta omasta jaksamisestasi. Uhriutuminen on pirun tyhmää. Lopetat ylimääräisen tekemisen ja unohdat ne lapset ihan hyvillä mielin iltaisin. Eivät ne ole sinun vastuullasi kuin niiden oppituntien ajan. Kun olet kotona, niillä lapsilla on ihan muuta aikuiset huolehtimassa.

Vierailija
75/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ne opettajat tienaa mitään. Esim. Erkki Sinkko.

Vierailija
76/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin ketjua opettajana. Pidän palkkaani - 3800 euroa kuussa - ihan hyvänä nyt, kun minulla on ikäsidonnaisia lisiä, erityistehtäväkorvauksia, TVA-lisä sekä pari ylityötuntia. Palkka on samaa tasoa kuin muissa töissä, jotka edellyttävät vastaavaa koulutusta, vastuuta ja kokemusta.

On hyvä muistaa, että opettajaopintoihin hakeutuu lahjakkaita ja ahkeria nuoria, joilla olisi kysyntää muillakin aloilla. Mikäli halutaan, että myös jatkossa opettajiksi valikoituu motivoitunutta ja osaavaa ainesta, on palkka pidettävä kilpailukykyisenä.

Vierailija
77/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

41 jatkaa...

Tutkimusten mukaan pienten lasten, siis varhaiskasvatusikäisten lasten, opettaminen on kaikkein vaikuttavinta opetustyötä. Pienet lapset tarvitsevat kaikkein pätevimmät opettajat, koska ovat niin herkässä kehitysvaiheessa. Monet aivojen rankeista kehittyvät voimakkaasti alle kouluikäisenä, esim. henkilökohtainen taipumus reagoida stressiin.

Mielestäni aineenopettajilta voisi helposti ottaa n. 500 € palkasta pois ja siirtää se niille lastentarhanopettajille, jotka ovat lukeneet maisterin tutkinnon varhaiskasvatuksessa. Ei olisi yhteiskunnalta pois, mutta ne kaikista tärkeimmät opettajat pysyisivät kuitenkin alalla.

Ne lastentarhaopettajat ovat kylläkin varhaisvatuksen kandeja ja nykyisin myös amk:ssa voi opiskella varhaiskasvattaja-sosionomiksi ja on silloin pätevä lastentarhaopettajaksi. Onko sellaista tutkintoa edes olemassakaan kuin varhaiskasvatuksen maisteri?

Kyllä on sellainen tutkinto, lol! Muissa Suomen yliopistoissa valmistuvat lastentarhanopettajat saavat

Se että sosionomit ovat vängänneet itselleen lastentarhanopettajan pätevyyden, ei ole hyvä asia, koska he eivät ole opettajia. He eivät ymmärrä pedagogista ajattelua ja lapsen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä riittävän hyvin. Suomalaisissa päiväkodeissa on EU-alueella vertailtuna matalasti koulutettu päivähoitohenkilökunta (koska monet ovat lähihoitajia tai sosionomeja).

Jokainen joka VÄHÄÄKÄÄN tajua kasvatustieteen päälle, tietää, mistä puhun, kun sanon, että opetuksessa ei ole oleellista oma tietämys, vaan se, miten saa opiskelijat tai lapset motivoitua. Toki tiedon jäsentely on tärkeää, mutta siihen kykenee kuka tahansa korkeakoulutuksen saanut, ei tarvitse olla opettaja. Opettamisen taidot ovat paljon enemmän kuin pelkkää tiedon jäsentelyä. Aineenopettajat kuvittelevat, että heidän aineenhallinnantaitonsa ovat hyvän opetuksen a j o. Valitettavasti todella monessa asiassa, esim. itsesäätelytaidoissa pääasiallinen työ on tehty jo päiväkodissa. Tutkimusten mukaan juuri itsesäätelytaidot sekä oma oppimisorientaatio vaikuttavat paljon enemmän koulumenestykseen kuin esimerkiksi älykkyys.

Aineenopettajat saavat törkeän kokoista pakkaa vain siksi, että opettavat vanhempia ihmisiä. He eivät ole korkeammin koulutettuja kuin varhaiskasvatuksen maisterit tai luokanopettajat. On todella törkeää, että varhaisiin vuosiin ei haluta panostaa tässä yhteiskunnassa. Etenkin kun koulutuksen vaikuttavuustutkimuksen mukaan on itsestään selvää, että se olisi taloudellisesti kaikkein kannattavinta. 

Vierailija
78/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työstä ei ole kuin osa vain varsinaisen oppitunnin pitoa. Lisäksi on paljon muuta työtä, joka lisääntyy koko ajan. Jos lomia lyhennetään, on varmaa, että opettajan työstä tulee ei haluttu hanttiammatti. Ruotsissa on jo pulaa opettajista, kun työstä on tullut helvetti. Sama monessa muussa maassa. Työtä joutuu tekemään asiantuntemuksellaan eli pysyäkseen ajan tasalla on luettava ja kouluttauduttava koko ajan. Moni suorittava työ on sellaista, että kun työpäivä loppuu, ei tarvitse työlleen ajatustakaan uhrata. Opettajan työn vaativuuteen nähden palkka ei ole mitenkään iso.

Aineenopettajan palkka on todella iso, kun vertaa lastentarhanopettajan varhaiskasvatuksen maisterin palkkaan. Myös loma-ajat ovat vähintään kaksinkertaiset. Työ on kuitenkin helpompaa kuin varhaiskasvatuksessa. 

Vierailija
79/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

41 jatkaa...

Tutkimusten mukaan pienten lasten, siis varhaiskasvatusikäisten lasten, opettaminen on kaikkein vaikuttavinta opetustyötä. Pienet lapset tarvitsevat kaikkein pätevimmät opettajat, koska ovat niin herkässä kehitysvaiheessa. Monet aivojen rankeista kehittyvät voimakkaasti alle kouluikäisenä, esim. henkilökohtainen taipumus reagoida stressiin.

Mielestäni aineenopettajilta voisi helposti ottaa n. 500 € palkasta pois ja siirtää se niille lastentarhanopettajille, jotka ovat lukeneet maisterin tutkinnon varhaiskasvatuksessa. Ei olisi yhteiskunnalta pois, mutta ne kaikista tärkeimmät opettajat pysyisivät kuitenkin alalla.

Hirveästi alapeukutuksia, mutta kukaan ei pysty sanomaan mitään aiheesta.

Vierailija
80/105 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka ei kaikki kuluisikaan, niin suosittelisin muistamaan, että opettaja on pitkään opiskellut erityisasiantuntija, jonka kaiken järjen mukaan pitäisi tienatakin enemmän kuin ahtaaja![/quote kirjoitti:

Höpöhöpö. Kaiken järjen mukaan se tienaa eniten josta on työnantajansa näkökulmasta eniten hyötyä, Oli koulutus mitä tahansa.