Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pelkään etukäteen aattoiltaa.. en voinut ostaa lapselle tämän hartainta toivetta :(

Vierailija
09.12.2016 |

semmoinen munasta kuoriutuva juttu, joka on niin suosittu että loppui joka kaupasta.. ongelma ei tosin ollut loppuminen, vaan järkyttävä hinta!

tänä jouluna on tosi tiukkaa.. ex osti lidlin nukkekodin , omilta vanhemmilta tulee "kummitusbarbi" (olisiko monster Hight?) ja miehen vanhemmilta joku lautapeli. itse päädyin tuskaisen pohdinnan jälkeen settiin hopeisia korvakoruja ja My Little ponyyn.

tyttö on 6v ja tämä miellyttämien lahjojen suhteen käy vuosi vuodelta vaikeammaksi !

ei tyttö ole hemmoteltu, mutta ymmärretävästi harmittaa ettei saakaan sitä jota halusi eniten maailmassa .( saa nähdä mikä huuto aattoiltana..

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut lapsena joulupukilta joskus juuri sen mitä eniten halusi? En minä ainakaan.

On toki. Mutta minusta tulikin menestyjä, koska osasin vaatia enemmän.

Palstatotuus on silti se, että lapsi on totutettava pettymyksiin, ja mikäs sen parempi aika vuodesta kuin joulu. Lapsi ei sitten isompanakaan jouluisin hillu miten sattuu, kun muistaa ne pettymyksien sarjana.

Tällä metodilla vanhemmille jää myös enemmän rahaa kaljaan.

Joopa. Jos lopettaisit sen valehtelemisen.

No mikä tuossa oli valehtelua? Just yläpuolella ihmiset kertoo, että jouluna on vitsa väännettävä.

Vierailija
82/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen curling-kasvatettu lapsi on rasite työpaikan lisäksi parisuhteessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ketjuun jo aiemmin mutta tärkein jäi sanomatta. Eli mun mielestä saa käyttää järkeä noiden hankintojen kautta niin kuin omien tavaroidenkin kanssa tekee. Lapsille luodaan leluista mielikuva joka ei vastaa yleensä todellisuutta yhtään.

Kyllä mä oon niin monet pettymykset lapsille jo tuottanut ettei tosikaan mutta myös saanut heille vähän kriittisyyttä. On niin turhaa ja krääsääkin ostettu, älkää nyt luulko etteikö tämä olisi kantapään kautta opittua :D

Poika toivo viime jouluna pleikkaria tms. Kerroin ettei sellaista tule koska tähän perheeseen ei hankita enää yhtään ruutuaikaa vaativaa asiaa. Poika ymmärsi ja vara ei ole valittaa kun kuitenkin on läppäri, tabletti, känny ja nintendo ds3 koko perheen käytössä..

Tyttö toivoi isoa frozen-linnaa. Ymmärsi ettei toista tule kun valtava barbitalo on jo huoneen nurkassa.

Noi interaktiiviset lelut kannatta tsekata netistä löytyvistä videoista, ei mainosvideoista. Meillä lapset sanoivat tuosta munalelusta yhteen ääneen että tossano toi nyt oli, pitivät tylsänä jo pelkän videon perusteella.

Mun mielestä ei todellakaan pidä lapselle ostaa jotain sen takia kun se vaan haluaa.

Vierailija
84/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin ketjuun jo aiemmin mutta tärkein jäi sanomatta. Eli mun mielestä saa käyttää järkeä noiden hankintojen kautta niin kuin omien tavaroidenkin kanssa tekee. Lapsille luodaan leluista mielikuva joka ei vastaa yleensä todellisuutta yhtään.

Kyllä mä oon niin monet pettymykset lapsille jo tuottanut ettei tosikaan mutta myös saanut heille vähän kriittisyyttä. On niin turhaa ja krääsääkin ostettu, älkää nyt luulko etteikö tämä olisi kantapään kautta opittua :D

Poika toivo viime jouluna pleikkaria tms. Kerroin ettei sellaista tule koska tähän perheeseen ei hankita enää yhtään ruutuaikaa vaativaa asiaa. Poika ymmärsi ja vara ei ole valittaa kun kuitenkin on läppäri, tabletti, känny ja nintendo ds3 koko perheen käytössä..

Tyttö toivoi isoa frozen-linnaa. Ymmärsi ettei toista tule kun valtava barbitalo on jo huoneen nurkassa.

Noi interaktiiviset lelut kannatta tsekata netistä löytyvistä videoista, ei mainosvideoista. Meillä lapset sanoivat tuosta munalelusta yhteen ääneen että tossano toi nyt oli, pitivät tylsänä jo pelkän videon perusteella.

Mun mielestä ei todellakaan pidä lapselle ostaa jotain sen takia kun se vaan haluaa.

Loppukaneettiin: "ei, pitää ostaa jotain mitä se ei halua".

Linnoihin ja taloihin tietysti yleensä vaikuttaa käytettävissä oleva tila. Meillä rajoitetaan lahjontaa siksi, että ei mahdu ne lelut enää mihinkään. Mutta ei minusta kalliitkaan joululahjat ole liikaa, pahempi on jos lapsi pitkin vuotta saa mitä tahtoo. Välillä joutuu tikusta keksimään tosin syytä, miksi ei.

Vierailija
85/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut lapsena joulupukilta joskus juuri sen mitä eniten halusi? En minä ainakaan.

Palstatotuus on silti se, että lapsi on totutettava pettymyksiin, ja mikäs sen parempi aika vuodesta kuin joulu. Lapsi ei sitten isompanakaan jouluisin hillu miten sattuu, kun muistaa ne pettymyksien sarjana.

Joo ja sitten kun vedät itkupotkuraivarin työpaikalla kun et saa kaikkea mitä vaadit, niin löydät itsesi nopeasti te-toimistosta.

Muut ihmiset kun eivät kohtele aikuista samalla tavalla kuin vanhemmat pikkulasta.

Näkee heti, että et saanut juuri mitään jouluna. Muuten olisit oppinut, että aikuiset eivät vedä itkupotkuraivareita missään julkisella paikalla.

Lopeta tuo typerä provoilu. Tähän asti keskustelu oli asiallista.

Huomaa, että olemme eri yhteiskuntaluokista. Omassani ei juoda kaljaa vaan shampanjaa.

Vierailija
86/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen curling-kasvatettu lapsi on rasite työpaikan lisäksi parisuhteessa. 

Ja se taas ei ole vanhempien probleema enää. Kvartaalikasvatus.

Vierailija
87/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuto? No toivottavasti ei.

Ite skidinä toivelistat oli ihan kilometrin pitusia, vähän nolottaakin kun en silloin tajunnut ettei vanhemmilla tai isovanhemmilla ole ihan pohjaton kukkaro, mutta silti tekivät parhaansa että sisaren kanssa saatiin ne tärkeimmät lahjat. En kuitenkaan koskaan aattoiltana muistanut, mitä kaikkea tulikaan toivottua kun innostuin sitten niistä lahjoista, jotka oikeasti sain. 

Onneksi iän myötä tuli myös perspektiiviä siihen, mitä kehtasi pyytää ja mitä ylipäätään tarvitsi. 

Vierailija
88/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten kun vedät itkupotkuraivarin työpaikalla kun et saa kaikkea mitä vaadit, niin löydät itsesi nopeasti te-toimistosta.

Muut ihmiset kun eivät kohtele aikuista samalla tavalla kuin vanhemmat pikkulasta.

Näkee heti, että et saanut juuri mitään jouluna. Muuten olisit oppinut, että aikuiset eivät vedä itkupotkuraivareita missään julkisella paikalla.

Lopeta tuo typerä provoilu. Tähän asti keskustelu oli asiallista.

Huomaa, että olemme eri yhteiskuntaluokista. Omassani ei juoda kaljaa vaan shampanjaa.

Ja teidän "luokassa" lapset ei saa mitään. Oikein?

Meillä ei juoda alkoholia enää. Erittäin todennäköisesti olen sitä shampanjaa kumonnut useammissa tilaisuuksissa kuin sinä koskaan; sanotaan nyt kuitenkin sen enempää vertailematta, että olen kiintiöni käynyt.

Jos jutuissasi olisi edes jotain tasoa, päätä tai häntää, huomaisit, että olet av:llä väittämässä keskustelua asialliseksi.

Vierailija
89/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat mitä muistan omasta lapsuudestani ei kaikki ole mitään hartaimpia toiveita, oikeastaan hartaimmat toiveet ei koskaan toteutuneet, enkä siitä rikki mennyt. Parhaiten on jäänyt mieleen yackback, kuminen hiiri (kun se oli "purrut reiän" pakettiin ;)) ja konvehdit yms. herkut nam.

Hartaimmat toiveet on lapsena usein aika hetkellisiä ja mitä jotku toiveet onkin toteutuneet, niin aika usein käynyt niin, että se hartain toive kiinnostaa ehkä kuukauden ja sitten se muuttuu vanhaksi ja tylsäksi.

Joten älä sure, ihan hyvä lapsen on oppia että aina ei saa mitä haluaa.

Vierailija
90/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokkaerot paistavat läpi. Sinun luokassasi juodaan kaljaa. Omassani shampanjaa. Enough said.

Vierailija
91/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on monta vuotta ollut tapana, että jokainen lapsi saa sanoa/ kirjoittaa 3 toivetta joista yksi varmasti toteutuu. Joskus saattaa useampi toteutua. Lapset on oppineet ettei kaikkea voi saada, mutta toiveet kuitenkin huomioidaan.

Vierailija
92/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvokkainta, mitä vanhempi  voi lapselleen antaa, on valmistaminen häntä elämään. Opettaa lasta kestämään elämää ja nauttimaan elämästä, tulemaan toimeen toisten ihmisten ja resurssien rajallisuuden kanssa sekä herättää vastuuntuntoa ja myös sopivassa määrin nälkää omaa menestystä kohtaan. Jos kaikki kannetaan nenän eteen annettuna, lapsi sekä passivoituu että ei opi käsittelemään pettymyksiään. 

Vierailija
93/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle lapsi kestää sen kyllä, ei mikään lelu ole korvaamaton. Ostatte sitten keväällä sellaisen, jos edelleen kovasti toivoo.

Nille, jotka kyseistä lelua "haukkuvat": Meille tuli synttärilahjaksi jo hetki sitten ja ollut jonkin viikon jo päivittäisessä käytössä. Ei ole ollut yhtään sen turhempi lelu kuin muutkaan. Mikään yksittäinen lelu ei toki ole välttämättömyys.

Vierailija
94/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo. Normi 6-v ymmärtää hyvin jos kertoo jonkun aisan olevan liian kallis arvoon nähden. Ja kai 6v jo huutamatta osaa olla toisn kuin 3-4v..?

Vierailija
95/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokkaerot paistavat läpi. Sinun luokassasi juodaan kaljaa. Omassani shampanjaa. Enough said.

Vauva-lehdessä mammat väittää kivenkovaan olevansa hienostorouvia ja ovat niin kännissä jo puolelta päivin "shamppanjasta", että eivät muista jo vastanneensa kertaalleen.

Vierailija
96/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin viime jouluna lapseni toivoi liian kallista joululahjaa. Kirjoitimme yhdessä kirjettä joulupukille, niin ehdotin, että laitetaan siihen muitakin vaihtoehtoja, niin pukki voi valita, koska pukki ei ehkä voi tuoda juuri sitä mitä toivoo eniten. Siitä ei tullutkaan mitään ongelmaa ja lapselle ostettiin myöhemmin synttärilahjaksi se kallis lahja hänen synttärilahjaksi saamillaan rahoilla.

Itse tein itselleni ongelman siitä kun tämä kyseinen lapsi on niin kateellinen isosiskolleen ja siskon kummit ostavat aina hienoja lahjoja. Pienemmän kummit ovat passiivisempia ja yhden kummipariskunnan kanssa ollaankin sovittu, että ei osteta toistemme lapsille joululahjoja, niin yritän sitten tasoittaa ja ostaa kummien puolesta pikkusiskolle vähän enemmän.

Vierailija
97/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erinomainen idea tuo ylempänä mainittu, että laittaa kuoreen vaikka vitosen setelin pesämunaksi ja mukaan ohjeen, että lapsi voi alkaa itse säästää lelua varten. Samalla pääsee kotitöidenkin opettelu alkuun.

Lapsi oppii kyllä sietämään pettymyksiä, kunhan niitä tulee eteen sopivalla tahdilla. Jouluna se sopiva tahti on vaikka juuri tällainen tilanne, että osa toiveista toteutuu ja osa ei. Jos siitä seuraa huutoa, niin tilanne on teidän ja lapsen helpompi käydä läpi nyt kuin vaikka viiden vuoden päästä.

Tosi hyvä idea. Eli periaatteessa saa lelun, mutta mukana on vielä odotuksen jännitystä ja iloa (iloisten asioiden odottaminen on psykologisissa tutkimuksissakin todettu tuovan enemmän nautintoa kuin niiden saaminen) ja samalla oppii säästämistä ja vastuullisuutta. Plus kohta lelun hinta on varmaan -50%.

Eihän saa lelua vaan kymmenesosan lelusta ja säästöprojektin. Ihan sairasta. 

Itse asiassa aika moni lapsi nauttii noista säästöprojekteista. (Vanhemmalle säästäminen on usein ikävää pakkoa ja stressiä aiheuttavaa, mutta lapsella ei ole vastaavaa stressiä kokonaistaloudenhallinnasta, eikä lapsen säästöprojekti voi mennä pilalle johonkin pesukoneen hajoamiseen.) Jos se olisi ainoa lahja, niin se olisi ikävää, mutta muiden lahjojen lisänä se voi olla hauskakin juttu lapselle. Saa jotain, jolla pääsee heti leikkimään ja jotain, joka on pitemmän tähtäimen projekti.

Vierailija
98/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh mä luulin että tämä olis ollu joku oikea juttu mutta olikin Porvoolainen =(

Onks noi provo jutut jonkun ylläpito henkilökunnan juttuja?

Tekeekä ne näit hölmöjä feikki juttuja niinku työkseen?

Eikö tällä palstalla muuten riittäisi aloituksia ja keskusteluja?

Vierailija
99/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva-lehdessä mammat väittää kivenkovaan olevansa hienostorouvia ja ovat niin kännissä jo puolelta päivin "shamppanjasta", että eivät muista jo vastanneensa kertaalleen.

:D Tämä! Vieläpä saman asian mutta eri sanoin. Ja se kirjoitetaan muuten suomeksi 'samppanja'.

Vierailija
100/152 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chat animalseja saa e-ville verkkokaupasta 20€