Imatran ampujan vanhemmat olivat yrittäneet saada apua pitkään
Ase oli luvallinen, mutta se ei ollut epäillyn oma eikä se ollut luvallisesti epäillyn hallussa. Poliisi ei vielä kerro, mistä epäilty oli saanut aseen.
- Hänellä ei ollut hallussaan enempää ampumattomia patruunoita. Vaikuttaa siltä, että hän on ampunut kaikki patruunat mitä hänellä oli aseen lippaassa.
...
23-vuotias mies on poliisille entuudestaan tuttu. Hänellä on väkivaltarikostaustaa.
Iltalehden haastattelemien paikallisten mukaan murhista epäilty nuori mies on täysin tavallisen perheen lapsi. Miehellä on sisaruksia ja hänen vanhemmat ovat työelämässä.
- Vanhemmat ovat yrittäneet saada pojalle apua pitkään. Välillä hänellä meni jo paremmin ja oli parempia kausia, mutta viime aikoina asiat menivät huonompaan suuntaan. Häntä yritettiin kyllä auttaa ja aikanaan hän kävi terapiassakin pitkään, tuttavat kertovat.
Poliisi vaatii miestä vangittavaksi keskiviikkona.
Kommentit (106)
Ei pitäisi kaikkia hulluinhuoneita lopettaa. Kuka päätti että lakkautetaan, sen syytä moni tällainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden haastattelemien paikallisten mukaan murhista epäilty nuori mies on täysin tavallisen perheen lapsi.
Kolme ihmistä murhanneen isänä tai äitinä oleminen on uusi normaali. Ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti oman perheen asekaapista. Jos noin sairas ihminen, tuskin kovin napakassa parisuhteessa. Ai että tyttöystävä, jolla luvallinen metsästysase? Ei edes imatralla.
Toivottavasti oli edes asekaapissa. Pojan väkivaltaisuus ja mielenterveysongelmat olivat tiedossa joten luulisi perheen pitävän aseet varmassa paikassa.
Nyt kun mt-ongelmista puhutaan, niin monen mt-ongelman taustalla voi olla lapsuuden ympäristö ja kokemukset. Koulukiusaaminen, välinpitämättömyys, lapsen kohtaama väkivalta ja hyväksikäyttö, lapsen perustarpeiden täyttämättä jättäminen ja muut traumaattiset kokemukset ovat kaikki esimerkillisiä syitä jotka aiheuttavat mt-ongelmia. Toki traumatisoituminen ja siitä aiheutuvat mt-ongelmat voivat tapahtua myös vasta aikuisiällä, mutta voimavaroihinsa kasvanut lapsi ja myöhemmin aikuinen voi kuitenkin omata vahvat selviytymiskeinotkin.
Minulla itselläni oli rankka lapsuus, olen mt-ongelmainen ja vaikka olen terapiassa, on elämän varhaisvaiheessa syntyneet vauriot vaikeaa korjata.
Vierailija kirjoitti:
Mistä mielenterveysongelmainen väkivaltarikollinen saa luvallisen aseen?
Ase oli periaatteessa luvallinen - mutta eikö se muuttunut luvattomaksi aseeksi siinä vaiheessa, kun ampuja otti sen luvatta haltuunsa?
Käsittääkseni se olisi ollut edelleen luvallinen, JOS ampujalla oli siihen rinnakkaislupa. Ei ole mitenkään vaikea pölliä laillista ja laillisesti käsiteltyä metsästysasetta näin metsästysaikana vaikka metsästäjän autosta - yhtä helposti kuin voi varastaa koko auton.
Mietin sitä, että mitä pitäisi mennä pieleen, että hänestä tulisi aikuisena puukottaja ja tappaja?! Ihminen ei ole luonnostaan sellainen, en usko geneettiseen pahuuteen, niin kuin esitetään nykyään. Taspainoisen, rakastavan lapsuuden kokenut ihminen voi ajatua väärien ihmisten seuraan ja kääntyy kieroon, se on mahdollista. Toisaalta jos lasta on rakastettu ja hänestä välitetään, minkä takia ihminen aikuisena tappaisi viattomia? Huomionarvoista ja liian usein tappajien taustoista kerrotaan aina, että tuli tavallisesta perheestä. Miten se voi olla aina mahdollista? Tavallisesta perheestä tulee useimmiten tavallisia lapsia. On pidettävä erillän kulissit ja se, mitä tapahtuu seinien sisäpuolella ja perheen henkisessä elämässä. Tosiasiassa ylivoimaisella enemmistöllä vangeista on huonot perheolot nuoruudessaan ja lapsuudessaan: hylkäämisiä, alkoholismia jne. Lisäksi oppimisvaikeudet ja neurologiset ongelmat ovat vangeilla erittäin yleisiä. Kaikki nämä yhdessä surkean elämäntilanteen lisäksi laukaisevat tekoja.
Vierailija kirjoitti:
Mietin sitä, että mitä pitäisi mennä pieleen, että hänestä tulisi aikuisena puukottaja ja tappaja?! Ihminen ei ole luonnostaan sellainen, en usko geneettiseen pahuuteen, niin kuin esitetään nykyään. Taspainoisen, rakastavan lapsuuden kokenut ihminen voi ajatua väärien ihmisten seuraan ja kääntyy kieroon, se on mahdollista. Toisaalta jos lasta on rakastettu ja hänestä välitetään, minkä takia ihminen aikuisena tappaisi viattomia? Huomionarvoista ja liian usein tappajien taustoista kerrotaan aina, että tuli tavallisesta perheestä. Miten se voi olla aina mahdollista? Tavallisesta perheestä tulee useimmiten tavallisia lapsia. On pidettävä erillän kulissit ja se, mitä tapahtuu seinien sisäpuolella ja perheen henkisessä elämässä. Tosiasiassa ylivoimaisella enemmistöllä vangeista on huonot perheolot nuoruudessaan ja lapsuudessaan: hylkäämisiä, alkoholismia jne. Lisäksi oppimisvaikeudet ja neurologiset ongelmat ovat vangeilla erittäin yleisiä. Kaikki nämä yhdessä surkean elämäntilanteen lisäksi laukaisevat tekoja.
Kirjoitat täyttä asiaa. Olen tismalleen samaa mieltä.
Miksi keskustelu ajautuu mielenterveyspalveluiden saamattomuuteen? Eksote ei voi kertoa potilaan hoitosuhteista. Kukaan ei siis oikeasti täällä tiedä, missä ja milloin on hoidettu ja millä lääkkeillä. Aikuisen ihmisen hoitoon haluamattomuus pitää hyväksyä nyky-yhteiskunnassa. Älkää aina syyttäkö ns. systeemiä, kun ette tiedä mistään mitään. Perhe voi puhua mitä tahansa, kyse on kuitenkin aikuisesta ihmisestä. Ja sitä paitsi, vaikka olisi ollutkin hoidon piirissä, ei se olisi ehkäissyt tekoa, jos halusi tappaa. Oli huumeiden vaikutuksen alainen hyvin todennäköisesti. Täälläkin jotkut ketjut hehkuttaa kannabiksen haitattomuutta. No, uskoo ken haluaa.
Tämä tyyppi oli vetänyt bentsoja ja alkoholia joskus, sekaisin käsittääkseni. Voi selittää osittain hulluja tekoja
http://www.ksml.fi/kotimaa/Imatran-ep%C3%A4ilty-ampuja-tuomittiin-aiemm…
Väkivaltarikolliset, jotka on todettu psykopaateiksi tai tunnekylmiksi, pitää sulkea loppuiäksi vankilaan. Tästä pitäisi säätää laki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskustelu ajautuu mielenterveyspalveluiden saamattomuuteen? Eksote ei voi kertoa potilaan hoitosuhteista. Kukaan ei siis oikeasti täällä tiedä, missä ja milloin on hoidettu ja millä lääkkeillä. Aikuisen ihmisen hoitoon haluamattomuus pitää hyväksyä nyky-yhteiskunnassa. Älkää aina syyttäkö ns. systeemiä, kun ette tiedä mistään mitään. Perhe voi puhua mitä tahansa, kyse on kuitenkin aikuisesta ihmisestä. Ja sitä paitsi, vaikka olisi ollutkin hoidon piirissä, ei se olisi ehkäissyt tekoa, jos halusi tappaa. Oli huumeiden vaikutuksen alainen hyvin todennäköisesti. Täälläkin jotkut ketjut hehkuttaa kannabiksen haitattomuutta. No, uskoo ken haluaa.
Totta. Ja kun kys ampuja OLI SAANUT terapiaa ja sen lisäksi vielä mielentilatutkimuksen vuonna 2013! Terapia on eri asia kuin keskusteluapu hoitajalta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyyppi oli vetänyt bentsoja ja alkoholia joskus, sekaisin käsittääkseni. Voi selittää osittain hulluja tekoja
http://www.ksml.fi/kotimaa/Imatran-ep%C3%A4ilty-ampuja-tuomittiin-aiemm…
Tai "hulluus" voi selittää bentsojen ja alkoholin vetämistä.
Ei kaikki halua oikeasti apua. Osalla nuorista hyvin ylimielinen asenne tukeen ja apuun esim. koulussa. Ei sellaista pystytä auttamaan, joka on täynnä uhmaa ja vihaa. Hyvää tarkoittavat ja asialliset keskusteluyritykset ovat heidän mielestään paskan jauhantaa. Eivät vaan luota siihen että asioista kannattaa puhua ja purkaa sydäntään. Aina jää tunne, että mitä vaan voi jatkossa tapahtua.
"Tällästä tää on. Jos ongelmia on mielenterveyden kanssa, on apua ensinnäkin helvetin vaikea saada ja jos sitä saa, se on ihan yhtä tyhjän kanssa. Sitten se voi joillain purkautua näin, kuten tässä Imatran tapauksessa."
Tuo kuulostaa kuin mielenterveysongelma tarkoittaisi mielestäsi potentiaalista väkivaltaisuutta. Tuo lisää vaan stigmaa mt-ongelmaisille. Itsellä, vaikka olen mielenterveysongelmista kärsinyt, ei ole tullut ikinä mieleen väkivaltaisia ajatuksia, vaikka synkkiä ajatuksia onkin ollut mielessä. Olen ollut myös joskus osastolla, enkä myöskään siellä ole väkivaltaisiin ihmisiin törmännyt. Ja osa on ollut jopa psykoosissa osastolla.
Sen sijaan, hoidosta minulla olisi kritisoitavaa. Kiusaaminen on yksi laukaiseva tekijä mt-ongelmille ja köyhyys. Jos perheitä ajetaan tiukalle, se voi näkyä ongelmina. Psykoterapiaa ei ole saatavilla (yksi ystäväni on jo 1,5vuotta odotellut pääsevänsä kunnon terapiaan), eikä vertaistukikeskusteluryhmiä juurikaan. Lääkkeitä kyllä löytyy, mistä itselläni ei ole kovin hyvää sanottavaa. Olen joutunut joskus hakeutumaan osastolle kokeillessani lääkettä, mikä laukaisi vielä huonomman olon. Osastolta en itse henk.koht. ole saanut apua masennukseeni ja minulla on jopa jäänyt negatiivisia kokemuksia sieltä. Voin vaan huonommin lääkekokeilukierteessä enkä usko että on olemassa oikeat lääkkeet läheskään kaikille.
Uskon kyllä, että tämän kyseisen ampujan tapauksessa jotain olisi pitänyt tehdä tuon puukotustapauksen jälkeen. Mutta kaikkea väkivaltaa ei voi täysin estää, vaikka kuinka tunkisi laitokset täyteen sakkia. Onhan Jenkeissä paljon väkeä vankilassa, mutta silti rikollisuutta on ja paljon.
Onhan se oikeesti noloa kun tällaista sattuu eikä apua ole saatu vaikka on pyydetty. Viranomaiset on tästä vastuussa
Ei kiinnosta, se tappoi 3 ihmistä. Tässä vaiheessa ei tipu empatiaa enää ollenkaan.
Ois ampunu eka itsensä ja sitten vasta muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä mielenterveysongelmainen väkivaltarikollinen saa luvallisen aseen?
Jos rattijuoppo varastaa sun auton ja ajaa sillä jonku hengiltä, niin sitä ei todellakaan uutisoida niin että rattijuopon käyttmä oli luvallinen auto. Puhutaan varastetusta autosta.
En käsitän miksi tuota aseen luvallisuutta mainostetaan koko ajan. Jos ase on henkilöllä jolla ei ole siihen lupaa, niin silloin se ase on luvattomasti henkilöllä.
Höpinät luvallisesta aseesta tulee lopettaa heti, ellei aseen omistaja ole antanut sitä tietoisesti ampujalle.
Huoh. Juu, älä missään nimessä vaan googleta aselupa tai aseen hallussapitolupa, ettet vain missän tapauksessa ymmärtäisi tätä asiaa vaan voisit trollimaisesti jankata tätä typeryyttä ketjussa loppupäivän.
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt jo teininä hakea apua, täysi-ikäinen päättää itse jos tahtoo apua
Jouduin hakemaan itse teini-ikäiselle pojalleni apua muutama vuosi sitten. Voin sanoa kokemuksesta, että ei se niin yksinkertaita ole. Ei sitä apua niin vaan ole saatavilla. Poikani ongelmat ja agressiviinen käyttäytyminen ovat jatkuneet jossain muodossa erityisesti kriisitilanteissa. Olen viettänyt kymmeniä öitä valvoen ja sydän kylmänä peläten pahinta. No, rattijuopumus, pahoinpitely, uhkaamisia, lääkkeiden väärikäyttöä pettymystilanteissa jne. on ollut. Teholle on pari kertaa viety elämänsä aikana. Suomessa ajataan erityisesti suomalaisille nuorille suunnattuja mielenterveys- ja tukipalveluja alas. Eivät asiat ole niin hyvin kuin annetaan ymmärtää. Olen saanut apua, mutta yksityiseltä puolelta. Se maksaa melkoisesti, mutta itselläni on siihen varaa ja tahtoa. Entä ne varattomat perheet, ja erityisesti ne, joissa vanhemmillakin on ongelmia? Miten ne pärjäävät? Nyt ovat pojalla asiat jotakuinkinmallillaan, tosin pari asiaa on kesken. Mutta itse olen ajoittain riekaleena, kun mietin ja muistelen niitä kauhun hetkiä.
Eräässä tuntemassani perheessä parikymppinen poika tappoi itsensä, kun terveyskeskuslääkäri ei vaan suostunut ymmärtämään, kuinka masentunut hän oli. Passitti kotiin huonoin seurauksin.
Raha ratkaisee aivan liian paljon. Toki rahallakaan ei aina kaikkea saa. Tähän on tultu.
Todennäköisesti oman perheen asekaapista. Jos noin sairas ihminen, tuskin kovin napakassa parisuhteessa. Ai että tyttöystävä, jolla luvallinen metsästysase? Ei edes imatralla.