Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15 v ja raskaana

Vierailija
05.12.2016 |

Pieni tyttöni plussasi tänään raskaustestin ja olen järkyttynyt. Tytär on lapsen pitämisen kannalla. Minä tietenkään en voi päätöstä tehdä vaan päätös on täysin tyttäreni, mutta olen yrittänyt puhua, että vielä ei kannata äidiksi ryhtyä, koulukin vielä kesken ja tyttäreni muutenkin ihan teini-iän tiimellyksessä vielä.

Mitä tekisitte äitinä tässä tilanteessa? :(

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsen isä mukana kuvioissa? Tytön oma päätös tietysti, mutta yrittäisin jutella ihan asiallisesti, että miten hän aikoo huolehtia lapsesta, omasta opiskelustaan ja toimeentulostaan jne. Tieto raskaudesta on vielä tuore, joten pyytäisin tyttöä harkitsemaan tarkkaan, eikä tekemään päätöstä hetken mielijohteesta.

Tyttö ei ainakaan seurustele. Joten siitä en tiedä, tuleeko tämä poika olemaan kuvioissa. Täytyy puhua tytön kanssa huomenna.

Olen vain koko päivän miettinyt, miten tähän on tultu ja olenko nyt epäonnistunut äitinä, vaikka ties kuinka monta kertaa olen paasannut ehkäisyn tärkeydestä. :(

Ap

Mutta isä on kuitenkin tiedossa? Entä onko isä tietoinen raskaudesta?

Isäehdokkaita on kuulema kaksi ja nämä pojat eivät kumpikaan ole tietoisia raskaudesta. 

Mitenhän tässä nyt pitäisi edetä. 

Ap

Vierailija
22/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsen isä mukana kuvioissa? Tytön oma päätös tietysti, mutta yrittäisin jutella ihan asiallisesti, että miten hän aikoo huolehtia lapsesta, omasta opiskelustaan ja toimeentulostaan jne. Tieto raskaudesta on vielä tuore, joten pyytäisin tyttöä harkitsemaan tarkkaan, eikä tekemään päätöstä hetken mielijohteesta.

Tyttö ei ainakaan seurustele. Joten siitä en tiedä, tuleeko tämä poika olemaan kuvioissa. Täytyy puhua tytön kanssa huomenna.

Olen vain koko päivän miettinyt, miten tähän on tultu ja olenko nyt epäonnistunut äitinä, vaikka ties kuinka monta kertaa olen paasannut ehkäisyn tärkeydestä. :(

Ap

Mutta isä on kuitenkin tiedossa? Entä onko isä tietoinen raskaudesta?

Isäehdokkaita on kuulema kaksi ja nämä pojat eivät kumpikaan ole tietoisia raskaudesta. 

Ap

Että sellaista... No tyttö tehköön ensin päätöksen raskauden jatkumisesta, ja jos hän päätyy pitämään lapsen niin sitten molemmille isäehdokkaille tieto tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kasvatus ollut kohdillaan? Tuossa iässä pitäisi levitellä haaroja vain jumppatunnilla. Oi niitä aikoja, kun äidit vetelivät tyttöjensä jalkojensa väliä katajan oksalla ja kysyivät perään että vieläkö kutiaa. 😂

Onko itselläsi kasvatus kohdillaan? Mielestäsi vanhanajan kasvatusmetodit vieläkin oikeutettuja(ko)? Olen kasvattanut tyttäreni hyvin. Käy koulunsa hyvin arvosanoin ja on oikein fiksu tyttö, olen myöskin tehnyt erittäin selväksi seksi -ja ehkäisyasiat. Valitettavasti vaan teini-iässä jos pojat (tai tytöt) alkaa kiinnostaa niin siinä helposti tuon ikäisellä jää äidin neuvot toissijaiseksi.

Ap 

Vierailija
24/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Varmaan molemmille kannattaa kertoa, että isyystestit tehdään synnytyksen jälkeen ja sitten katsotaan, kummalle lasku lankeaa. Jos on tytölle kova pala tulla raskaaksi, niin kirpaisee se 18 vuoden elatusvelvollisuus poikiakin. 18 vuotta on hyvässä lykyssä pidempi aika kuin poika on ehtinyt olla elossa. Tuon ikäiselle se on ikuisuus.

Vierailija
25/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tuossa vaiheessa ilmoittaisin tyttärelle, että emme sitten tule millään tavalla auttamaan lapsen hoidossa. Selventäisin, kuinka kiinni hän on lapsessa ilman muiden apua. Ja että yötkään ei ole sitten enää nukkumista varten. Jos tulisi vaikka järkiinsä tällä tavalla.

Vierailija
26/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä olla tukena mitäpä päättääkään ei ole oikeaa tai väärää päätöstä.oma tyttäreni teki 16v raskaustestin,oli nega,hän sanoi ettei olisi ollut valmis kantamaan vastuuta lapsesta kun ei osaa kantaa vastuuta vielä itsestäkään,itse tulin äidiksi 17v ja olin kaikinpuolin valmis huolehtimaan lapsesta,nyt esikoinen 23 ja minusta tulee kesäkuussa mummi,ehdin juuri täyttää 40v.voimia ymmärrystä ja rakkautta teille!

Vierailija
27/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kasvatus ollut kohdillaan? Tuossa iässä pitäisi levitellä haaroja vain jumppatunnilla. Oi niitä aikoja, kun äidit vetelivät tyttöjensä jalkojensa väliä katajan oksalla ja kysyivät perään että vieläkö kutiaa. 😂

Onko itselläsi kasvatus kohdillaan? Mielestäsi vanhanajan kasvatusmetodit vieläkin oikeutettuja(ko)? Olen kasvattanut tyttäreni hyvin. Käy koulunsa hyvin arvosanoin ja on oikein fiksu tyttö, olen myöskin tehnyt erittäin selväksi seksi -ja ehkäisyasiat. Valitettavasti vaan teini-iässä jos pojat (tai tytöt) alkaa kiinnostaa niin siinä helposti tuon ikäisellä jää äidin neuvot toissijaiseksi.

Ap 

Vanhoilla metodeilla ei ollut läheskään niin paljon ongelmia kuin mainitsemallasi hyvällä kasvatuksella. Omat tuloksesi eivät näytä hääviltä.😁🙄

Vierailija
28/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on kuitenkin parempi vaihtoehto synnyttää lapsi kuin mennä aborttiin. Siis ihan aina, jos äiti on terve eikä lapsellakaan todeta mitään suunnilleen aivojen puuttumista vastaavaa vammaa. Kyllä tässä yhteiskunnassa selviää nuorikin äiti. Jos ei teillä ole mahdollista asua, niin ensikodin kautta omaan asuntoon. Opiskella voi ihan mainiosti sitten kun lapsi on sen ikäinen, että voi viedä hoitoon.

Vierailija
29/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on kuitenkin parempi vaihtoehto synnyttää lapsi kuin mennä aborttiin. Siis ihan aina, jos äiti on terve eikä lapsellakaan todeta mitään suunnilleen aivojen puuttumista vastaavaa vammaa. Kyllä tässä yhteiskunnassa selviää nuorikin äiti. Jos ei teillä ole mahdollista asua, niin ensikodin kautta omaan asuntoon. Opiskella voi ihan mainiosti sitten kun lapsi on sen ikäinen, että voi viedä hoitoon.

Jos hän päätyy ratkaisuun pitää lapsen, niin ehdottomasti saa asua vielä täällä, ja oikeastaan sitä toivonkin, jotta voimme auttaa aina tarvittaessa sekä voin antaa käytännön neuvoja ja vinkkejä ja voisin sivusta seurata, miten arki lapsen kanssa lähtee rullaamaan. 

Ap

Vierailija
30/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap[/quote]

Voi tätä kasvatusta! Ollaan ohjeistetty ehkäisyyn mutta ei sitten siihen että sitä seksiä ei tarvitsis tuon ikäisenä harrastaa, ja vielä vähemmän useamman kumppanin kanssa!

Kyllä, äitinä tässä olet tehnyt virheen kun olet sallinut tyttärellesi tuossa iässä tuommosen menon!

Vierailija
31/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian aikaisin tyttösi on aloittanut aikuisten leikit ja nyt ollaan huuli pyöreenä. Abortti ehdottomasti. Kerro faktat .

Vierailija
32/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi tätä kasvatusta! Ollaan ohjeistetty ehkäisyyn mutta ei sitten siihen että sitä seksiä ei tarvitsis tuon ikäisenä harrastaa, ja vielä vähemmän useamman kumppanin kanssa!

Kyllä, äitinä tässä olet tehnyt virheen kun olet sallinut tyttärellesi tuossa iässä tuommosen menon!

Mistä ihmeestä päättelit, että olisin oikein ohjeistamalla ohjeistanut tytärtäni harrastamaan seksiä? En tietenkään ole, vaan nimenomaan sanonut juuri että näin nuorena sitä ei tarvitse harrastella.

Sinulla ei vissiinkään omia lapsia ole? Tai jos on, eivät ole vielä saavuttaneet teini-ikää?

Ap

Vierailija
33/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2016 tässä ei ole mitään uutta. Vuosi vuodelta nuoret aloittavat yhä nuorempana seksielämän ja teiniäitien luku kasvaa kasvamistaan. 

Vierailija
34/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka elättää? Onko tarpeeksi kypsä huolehtimaan kakarasta itse eli omalla työllään sen ilman aikuisia elättämään?

No kuten sanoin, on ihan teini-iän tiimellyksessä vielä tyttäreni. En osaa kuvitella häntä vielä huolehtimassa omasta lapsesta, mutta toisaalta, kyllähän ne äidin vaistot herää oli ikä mikä tahansa.

Ja kyllähän tukia tuonkin ikäinen äiti saa. Tottakai myös minä ja hänen isänsä autettaisiin tarvittaessa.. Jos siis lapsen päätyy pitämään

Ap

Vanhemmat + vieraat aikuiset elättää = ei pysty huolehtimaan vielä itse

Tästä voi jokainen päätellä mikä se oikea vaihtoehto silloin on.

Vieraat aikuisetko ovat sinun lapsesi elättäneet, kun olet äitiyslomalla ollut ja samoja tukia kelasta maksellut? :D ja ap ei selkeesti tiedä vielä lapsen isästä, voihan hän olla muutaman vuoden vanhempi ja kantaa vastuun lapsesta, jos tytär aikoo sen pitää.

Kerrohan ap huomenna tänne lapsen isän tilanteesta, kun olet tyttäresi kanssa keskustellut. :)

Vierailija
35/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi ensiarvoisen tärkeää saada tyttö hahmottamaan, mitä lapsen pitäminen ihan oikeasti tarkoittaa koko hänen tulevaisuutensa kannalta. Ei se helppoa ole, mutta siltikään ei kannata tyytyä vain tytön mielipiteeseen, että "ei voi tehdä aborttia". Älä tuomitse äläkä painosta, mutta kysy ja kyseenalaista, laita tyttö miettimään päätöstään ja sen seurauksia.

Vierailija
36/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2016 tässä ei ole mitään uutta. Vuosi vuodelta nuoret aloittavat yhä nuorempana seksielämän ja teiniäitien luku kasvaa kasvamistaan. 

Päinvastoin. Teiniraskauksien määrä on laskenut merkittävästi 2000-luvulla.

"Alle 20-vuotiaiden raskaudet ovat 2000-luvulla vähentyneet Suomessa merkittävästi. Suurin muutos koskee alle 18-vuotiaita, joilla raskauksien määrä on puolittunut. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Mika Gissler nimeää tärkeimmät syyt:

- Kymmenisen vuotta sitten koulujen terveystiedosta tuli pakollinen aine, ja sitä alkoivat opettaa koulutetut opettajat. Myös monet kunnat ovat alkaneet tarjota nuorille matalan kynnyksen seksuaali- ja lisääntymisterveyden palveluja."

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/06/26/teiniraskauksien-maara-vah…

Vierailija
37/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorikin äiti voi olla hyvä äiti, rankkaa voi olla, mutta jos tyttäresi oikeasti haluaa lapsen pitää, uskon että hän pärjää loistavasti. Sinuna vain laittaisin hänet muuttamaan omaan asuntoon ja autatte häntä sen mukaan sitten sopeutumaan elämään lapsen kanssa. Ja teette alusta alkaen selväksi, että tyttäresi hoitaa itse lapsen ja rilluttelut ovat ohitse. Eihän sitä vielä tiedä, että jos isä (kumpi onkaan) onkin vastuuntuntoinen nuori ja tahtoo olla lapsen elämässä, sekä kantaa vastuunsa. Hyviä nuoria isejäkin on.

Milloin tyttäresi täyttää 16?

Vierailija
38/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tyttäresi haluaa pitää lapsen ja sinä painostat häntä aborttiin, voin vannoa että hän tulee myöhemmin vihaamaan sinua.

Aina on mahdollisuus antaa lapsi adoptioon. Adoptioperheitä on Suomessa jonossa enemmän kuin adoptoitavia lapsia.

En tietenkään painosta lastani aborttiin. Missään vaiheessa ei ole käynyt edes mielessä tehdä niin. Olen vain yrittänyt rauhallisesti kertoa, mitä tämä pieni tulokas tuo elämään ja mitä vastavuoroisesti poissulkee elämästä. Paljon ollaan tänään puhuttu ko. aiheesta. Tytär hieman vaitonainen, mutta edelleen lapsen pitämisen kannalla. 

Ap

jompikumpi pojista maksaa viulut 18 v asti. Olisi kannattanut poikien käyttää kortsuja. Sitten alat mummiksi ja varmaan saat hoitaa paljon. Tytöllä koulut kesken, ei ammattia. Huhheijaa.

Vierailija
39/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorikin äiti voi olla hyvä äiti, rankkaa voi olla, mutta jos tyttäresi oikeasti haluaa lapsen pitää, uskon että hän pärjää loistavasti. Sinuna vain laittaisin hänet muuttamaan omaan asuntoon ja autatte häntä sen mukaan sitten sopeutumaan elämään lapsen kanssa. Ja teette alusta alkaen selväksi, että tyttäresi hoitaa itse lapsen ja rilluttelut ovat ohitse. Eihän sitä vielä tiedä, että jos isä (kumpi onkaan) onkin vastuuntuntoinen nuori ja tahtoo olla lapsen elämässä, sekä kantaa vastuunsa. Hyviä nuoria isejäkin on.

Milloin tyttäresi täyttää 16?

Toivon todella, että isä on vastuuntuntoinen nuori mies ja kantaa vastuunsa kunnialla.

Tyttö täyttää huhtikuussa 16. 

Vierailija
40/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa vauva tulossa 😀 !

Saamme pian taas uuden yh-äipän ja tulevan wt:n jolla lapsia monen eri miehen kanssa 😃

Hurraa ..

Huono-omaisuus todellakin periytyy.

Hyvä suuntaus kun jo lapset alkaa hankkimaan lapsia .. touhu on kuin kehitysmaissa ja kyllä suomi nykyään jonkinlainen pohjoinen kehitysmaa onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi