Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15 v ja raskaana

Vierailija
05.12.2016 |

Pieni tyttöni plussasi tänään raskaustestin ja olen järkyttynyt. Tytär on lapsen pitämisen kannalla. Minä tietenkään en voi päätöstä tehdä vaan päätös on täysin tyttäreni, mutta olen yrittänyt puhua, että vielä ei kannata äidiksi ryhtyä, koulukin vielä kesken ja tyttäreni muutenkin ihan teini-iän tiimellyksessä vielä.

Mitä tekisitte äitinä tässä tilanteessa? :(

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, että se seksivalistus ei mene päähän vaikka se aloitetaan jo 11v iässä.

Vierailija
42/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorikin äiti voi olla hyvä äiti, rankkaa voi olla, mutta jos tyttäresi oikeasti haluaa lapsen pitää, uskon että hän pärjää loistavasti. Sinuna vain laittaisin hänet muuttamaan omaan asuntoon ja autatte häntä sen mukaan sitten sopeutumaan elämään lapsen kanssa. Ja teette alusta alkaen selväksi, että tyttäresi hoitaa itse lapsen ja rilluttelut ovat ohitse. Eihän sitä vielä tiedä, että jos isä (kumpi onkaan) onkin vastuuntuntoinen nuori ja tahtoo olla lapsen elämässä, sekä kantaa vastuunsa. Hyviä nuoria isejäkin on.

Milloin tyttäresi täyttää 16?

Toivon todella, että isä on vastuuntuntoinen nuori mies ja kantaa vastuunsa kunnialla.

Tyttö täyttää huhtikuussa 16. 

Todennäkösesti polttelee tupakkia, ekat kännit vedetty jo pari vuotta sitten ja alkoholi on jo läsnä, haisee kakstahdille, koulu ei mene kovin hyvin ja päätyy joku autoasentajaksi tai hitsariksi. Tollaset tyypit on kuumaa kamaa näille joiden pitää päästä panemaan jo yläasteella. Ne oikikseen, kauppikseen ja lääkikseen menettävät poikuuden vasta parin kympin kohilla ja tulevat dipat vasta 22 jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta helvetissä raskaudet ovat vähentyneet alle 20 vuotiaillea kun apteekista saa ilman mitään sen kummempaa kontrollia jälkiehkäisypillereitä itsehoitotuotteena.

On se kumma kun monet äidit eivät osaa kasvattaa tyttäriään nykyisin. Eikös 15 vuotias ole lapsi lainkin kannalta. En viitsi mainita, mutta tästä keissistä tulee väkisin jakorasia mieleeni.🔌

Vierailija
44/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka elättää? Onko tarpeeksi kypsä huolehtimaan kakarasta itse eli omalla työllään sen ilman aikuisia elättämään?

No kuten sanoin, on ihan teini-iän tiimellyksessä vielä tyttäreni. En osaa kuvitella häntä vielä huolehtimassa omasta lapsesta, mutta toisaalta, kyllähän ne äidin vaistot herää oli ikä mikä tahansa.

Ja kyllähän tukia tuonkin ikäinen äiti saa. Tottakai myös minä ja hänen isänsä autettaisiin tarvittaessa.. Jos siis lapsen päätyy pitämään

Ap

Vanhemmat + vieraat aikuiset elättää = ei pysty huolehtimaan vielä itse

Tästä voi jokainen päätellä mikä se oikea vaihtoehto silloin on.

Vieraat aikuisetko ovat sinun lapsesi elättäneet, kun olet äitiyslomalla ollut ja samoja tukia kelasta maksellut? :D ja ap ei selkeesti tiedä vielä lapsen isästä, voihan hän olla muutaman vuoden vanhempi ja kantaa vastuun lapsesta, jos tytär aikoo sen pitää.

Kerrohan ap huomenna tänne lapsen isän tilanteesta, kun olet tyttäresi kanssa keskustellut. :)

Mitkä lapset?

Ja ei se nosta ap:n lapsen kypsyyttä tai kykyä huolehtia porsimistaan kakaroista että joku toinen ne elättää. Sen pojanko pitäisi maksaa kuluista enemmän kuin oma osuutensa?

Ja hiukan eri ylipäätään saada äitiyslomalta tukea kuin että elättää lapsensa niillä, ilman paikkaa johon äitiyslomalta palata tukia muille maksamaan.

Vierailija
45/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 v vasta ja jo 2 isäehdokasta. jotenkin ällöttävää touhua

Vierailija
46/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2016 tässä ei ole mitään uutta. Vuosi vuodelta nuoret aloittavat yhä nuorempana seksielämän ja teiniäitien luku kasvaa kasvamistaan. 

17 jakaa saman luulon. Perustaa maailmankuvansa omiin uskomuksiin?

Vierailija
47/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksikään teinin äiti kirjoita näin. Tässä on kaikki pielessä, plussaamisesta alkaen

T. Teinin äiti

Vierailija
48/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka elättää? Onko tarpeeksi kypsä huolehtimaan kakarasta itse eli omalla työllään sen ilman aikuisia elättämään?

No kuten sanoin, on ihan teini-iän tiimellyksessä vielä tyttäreni. En osaa kuvitella häntä vielä huolehtimassa omasta lapsesta, mutta toisaalta, kyllähän ne äidin vaistot herää oli ikä mikä tahansa.

Ja kyllähän tukia tuonkin ikäinen äiti saa. Tottakai myös minä ja hänen isänsä autettaisiin tarvittaessa.. Jos siis lapsen päätyy pitämään

Ap

sulla on hyvä asenne, meni päätös miten vain, niin pärjäätte. ONhan näitä, esim. Anni Sinnemäki, sai vauvan kesken lukion ja hyvin on elämä ja ura mennyt silti. Paljon vaatii perheen tukea tietysti, koska on itsekin vasta lapsi, mutta mahdollista on pärjätä ja olla onnellinen erilaisilla elämänkuluilla.

Nuo haukut ja neuvot, että laitat yksin vaan pärjäämään, voi jättää ihan omaan arvoonsa. Minkään ikäistä ihmistä eikä äitiä saa jättää yksinään pärjäämään. TOdella katkera täytyy olla, että sellaista toisille toivoo...

❤🎯ihan samaa mieltä kanssasi. Aloittavalle ja koko perheelle sanoisin että käännä vastoinkäymiset myötäkäynniksi: tämä tilanne muuttaa perhesuhteet läheisimmäksi ja aidoksi; puhutaan ja elätte hetkessä tässä. Yhdessä toisianne tukien.

Ei iästä ole kiinni avuntarve tai saanti: elämä on matka eli yllätyksiä tulee itsekulle ja säädellä. Ei meitä kriisit kaada vaan reagointitavat kriiseissä. 🤔

Olette perheenä askeleen lähempänä aitoa ja onnellista elämää: sitä ei rahalla tai millään meriiteillä ei voi saada❤.

Nyt vain nenän kautta sisään henkeä ja suun kautta ulos kolme kertaa, hitaasti keskittyen. Päivä vain ja hetki kerrallaan: anna ilon tulla ja täyttää kotisi ja jokaisen perheenjäsenen ❤ älä pelkää, usko vain: paras on edessäpäin 😇

Vierailija
49/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit 15 v äiti ja tyttäresi olisi raskaana. Mitä ajattelisit tai tekisit?

Ei mitään tässä provossa kirjoitettua.

Plussaaminen ei varmasti kuulu sanavarastoon.

Vierailija
50/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit 15 v äiti ja tyttäresi olisi raskaana. Mitä ajattelisit tai tekisit?

Ei mitään tässä provossa kirjoitettua.

Plussaaminen ei varmasti kuulu sanavarastoon.

Keskustellen ja kuunnellen yhdessä ja erikseen. Myös tukea esimerkiksi perheasiain neuvottelukeskuksesta ja aikaa sulatella saldoa.

Elämässä sattuu ja tapahtuu: ennustajan osa on heikko ja rannalta on aina soutavalle huudella.

Reagointitavat yksistään voivat viedä voimavarat ja kyvyn toimia viisaasti: jäitä hattuun huutelemaan!

Onnea matkaan kaikille teille 😇❤

Yhdessä on paremmat mahdollisuudet osapuolille selvittää sotkut jos toisetkin; vastoinkäymiset myötäkäynniksi ja tervetuloa uusi elämä jos näin on käynyt 💎❤😇

Vierailija
51/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä sitten. Onnittelut. Tyttö aikuistuu vastuunkantoon. Voi olla hyväkin asia. Pikku hiljaa kannattaa sitten alkaa kartoittaa mitä tapahtuu ennen syntymää ja sen jälkeen. Kohtele tytärtäsi kuin aikuista, mutta seiso tukena.

Koulun kanssa saattaa tulla ongelmia, koska toisinaan ton ikäset oppilaat pelästyy raskautta niin paljon että alkavat kiusaamaan. Etäopiskelu voi olla vaihtoehto, riippuen siitä paljonko huomiota tyttösi sietää. Siis kaikki haluavat tietää mitä on tekeillä, koska ton ikäiset ovat todella uteliaita ja tuijottavat jne. vaikka eivät kiusaisikaan. Mun koululla oli ainakin yksi teiniraskaus josta levisi tieto kaikille. Uteliaisuus oli käsinkosketeltavaa.

Vierailija
52/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsen isä mukana kuvioissa? Tytön oma päätös tietysti, mutta yrittäisin jutella ihan asiallisesti, että miten hän aikoo huolehtia lapsesta, omasta opiskelustaan ja toimeentulostaan jne. Tieto raskaudesta on vielä tuore, joten pyytäisin tyttöä harkitsemaan tarkkaan, eikä tekemään päätöstä hetken mielijohteesta.

Tyttö ei ainakaan seurustele. Joten siitä en tiedä, tuleeko tämä poika olemaan kuvioissa. Täytyy puhua tytön kanssa huomenna.

Olen vain koko päivän miettinyt, miten tähän on tultu ja olenko nyt epäonnistunut äitinä, vaikka ties kuinka monta kertaa olen paasannut ehkäisyn tärkeydestä. :(

Ap

Entä jos lapsen isä onkin 30-40v perheenisä siitä tytön lähipiiristä? Ukot kun on sikoja...

Vierailija
53/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä kasvatusta! Ollaan ohjeistetty ehkäisyyn mutta ei sitten siihen että sitä seksiä ei tarvitsis tuon ikäisenä harrastaa, ja vielä vähemmän useamman kumppanin kanssa!

Kyllä, äitinä tässä olet tehnyt virheen kun olet sallinut tyttärellesi tuossa iässä tuommosen menon![/quote]

Voi apua miten syyllistävää touhua. Ihanko tosiaan uskotte, että teinit tekee vain sitä mitä äidit "sallii". Huh, huh. Oma 16 v poika seurustelee, ovat olleet vuoden yhdessä ja viettävät myös yöt yhdessä. Aivan varmasti myös harrastavat seksiä. Ollaan puhuttu sekä seksistä että ehkäisystä. Mutta minä en ole se henkilö, joka voi "sallia" nuorelle seksielämän tai olla sallimatta. Kyllä se ihan jokaisen parin oma päätös on. Ap:lle haluan sanoa, että voit viitata kintaalla kaikelle syyllistämiselle. Pääasia, että elät tyttäresi rinnalla, pysytte keskusteluyhteydessä ja välillänne on luottamus. Tuki,hyväksyntä ja rakkaus on nyt ne mihin kannattaa keskittyä, päätyypä tyttäresi mihin ratkaisuun tahansa.

Vierailija
54/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä kasvatusta! Ollaan ohjeistetty ehkäisyyn mutta ei sitten siihen että sitä seksiä ei tarvitsis tuon ikäisenä harrastaa, ja vielä vähemmän useamman kumppanin kanssa!

Kyllä, äitinä tässä olet tehnyt virheen kun olet sallinut tyttärellesi tuossa iässä tuommosen menon!

Voi apua miten syyllistävää touhua. Ihanko tosiaan uskotte, että teinit tekee vain sitä mitä äidit "sallii". Huh, huh. Oma 16 v poika seurustelee, ovat olleet vuoden yhdessä ja viettävät myös yöt yhdessä. Aivan varmasti myös harrastavat seksiä. Ollaan puhuttu sekä seksistä että ehkäisystä. Mutta minä en ole se henkilö, joka voi "sallia" nuorelle seksielämän tai olla sallimatta. Kyllä se ihan jokaisen parin oma päätös on. Ap:lle haluan sanoa, että voit viitata kintaalla kaikelle syyllistämiselle. Pääasia, että elät tyttäresi rinnalla, pysytte keskusteluyhteydessä ja välillänne on luottamus. Tuki,hyväksyntä ja rakkaus on nyt ne mihin kannattaa keskittyä, päätyypä tyttäresi mihin ratkaisuun tahansa.

Poikalapsen äitinä tuskin ymmärrät. Ei se sun pojan vatsa ala pyöristymään kun seurustelukumppani tuikkasi sinne ihmisenalun.

Vierailija
55/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä sitten. Onnittelut. Tyttö aikuistuu vastuunkantoon. Voi olla hyväkin asia. Pikku hiljaa kannattaa sitten alkaa kartoittaa mitä tapahtuu ennen syntymää ja sen jälkeen. Kohtele tytärtäsi kuin aikuista, mutta seiso tukena.

Koulun kanssa saattaa tulla ongelmia, koska toisinaan ton ikäset oppilaat pelästyy raskautta niin paljon että alkavat kiusaamaan. Etäopiskelu voi olla vaihtoehto, riippuen siitä paljonko huomiota tyttösi sietää. Siis kaikki haluavat tietää mitä on tekeillä, koska ton ikäiset ovat todella uteliaita ja tuijottavat jne. vaikka eivät kiusaisikaan. Mun koululla oli ainakin yksi teiniraskaus josta levisi tieto kaikille. Uteliaisuus oli käsinkosketeltavaa.

Joo, kyllähän se vähän leimaa nuoren luuseriksi että alaikäisenä kulkee maha pystyssä, sori vaan kaikki hyssyttelijät...

Vierailija
56/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikalapsen äitinä tuskin ymmärrät.

Minulla on myös teini-ikäinen tytär, joten luulen ymmärtäväni.

Vierailija
57/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tyttäresi haluaa pitää lapsen ja sinä painostat häntä aborttiin, voin vannoa että hän tulee myöhemmin vihaamaan sinua.

Aina on mahdollisuus antaa lapsi adoptioon. Adoptioperheitä on Suomessa jonossa enemmän kuin adoptoitavia lapsia.

En tietenkään painosta lastani aborttiin. Missään vaiheessa ei ole käynyt edes mielessä tehdä niin. Olen vain yrittänyt rauhallisesti kertoa, mitä tämä pieni tulokas tuo elämään ja mitä vastavuoroisesti poissulkee elämästä. Paljon ollaan tänään puhuttu ko. aiheesta. Tytär hieman vaitonainen, mutta edelleen lapsen pitämisen kannalla. 

Ap

jompikumpi pojista maksaa viulut 18 v asti. Olisi kannattanut poikien käyttää kortsuja. Sitten alat mummiksi ja varmaan saat hoitaa paljon. Tytöllä koulut kesken, ei ammattia. Huhheijaa.

Kumpikaan pojista ei maksa viuluja vaan Kela sen 155€ kk. Jos nyt oletetaan että kyse on ihan normi teinipojasta niin eipä siltä mitään viuluja saa ennen kuin opinnot on valmiit ja menee töihin.

Päätös ei kylläkään saisi olla ihan pelkästään teiniäidin. Hän on huoletta harrastanut seksiä parinkin pojan kanssa VIRHE pojat eivät ole huolehtineen ehkäisystä VIRHE (tai onko kortsu sitten pettänyt?) - mutta kyllä vauvasta pitäisi keskustella myös mahdollisten tulevien poikien ja heidän vanhempiensa kanssa - ei voi vaan kuvitella että kyllä ne vastuunsa kantavat oli minun päätös mikä tahansa.

Ps onko jo tietoa onko isäkokelaat edes ns luokkakavereita vaiko esim jotain 30v mamuja jotka hakee vain oleskelulupaa?

Vierailija
58/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista.

Vierailija
59/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasti ottaen, toivoisin lapseni itse näkevän abortin parhaimmaksi ratkaisuksi.

Jos lapsi haluaisi pitää lapsensa, harkitsisin itse huvin tarkkaan voisimmeko adoptoida lapsen hänelle pikkusisarukseksi ja siten mahdollistaa hänelle kuitenkin normaalit opiskelumahdollisuudet ja 'normaali' nuoruus.

Ns isän unohtaisin kuvioista saman tein. Jos päätyy aborttiin ei pojan tarvitse asiasta tietää. Jos päätyy pitämään lapsen, isä ei varmasti ole muodostamassa perhettä vaan halusi vain persettä. Sellaista riippaa en lapselleni haluaisi.

Vierailija
60/82 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole siis puhunut tyttäresi kanssa tänään mitään, vai?

Jotenkin tämä aloitus alkaa haista ... provolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme