lapsen sairastelu ja työt
Lapseni 2v ja 4v sairastelee tosi paljon, mikä tekee sen, että joudun olemaan tooosi paljon töistä pois. Se ahdistaa ja stressaa minua ihan hirveesti.PPäivähoidon aloittivat vuosi sitten. Molemmilla lapsilla on astma ja saavat kaikki kulkutaudit tosi helposti. Töissä asiat ei ole kauhean hyvin, sisäisiä ongelma. Nyt on se tilanne, että kaiken tämän ahdistuksen keskellä olen menettänyt yöuneni :( Rahaa ei ole palkata lastenhoitajaa tai jäädä hoitovapaalle ja tukiverkko on tosi tniukka. Oisko kellään hyviä asiallisia neuvoja ?
Kommentit (41)
Ja jos palkkaat hoitajan kotiin, saat siihenkin tukea. Kannattaa nyt varmaan ottaa asioista selvää.
Meilläkin sairastellaan jatkuvasti. Minä teen etänä töitä muuten olisin jatkuvasti pois töistä. Onhan se työnteko vähän haastavaa kun lapsi kotona, mutta enpä ainakaan saikuta niin paljon lapsen takia.
Vierailija kirjoitti:
No äiti menee lääkärille!!! Hoitaja saa määrätä sen kolme päivää.
Sitten voi hakea kht.a tai muuta tukea jos joutuu jäämään hoitamaan sairasta lasta.
Luulitko oikeasti, että sun pitää tuetta sitä lasta hoitaa????
Kyllä sä oot niin kujalla Huoh :(
Astman ennakoitavuudesta. Annathan astmalapsellesi avaavaa lääkettä heti kun hän vaikuttaa olevan tulossa kipeäksi. Älä odota siihen asti, kun lapsi on kipeä. Jollei avaava ennakodusti riitä, onko hoitava astmalääke säännöllisesti käytössä?
Entä lapsen vaatteet - kannattaa satsata rahallisesti lasten uusiin ja lämpimiin talvivaatteisiin ja uusiin goretex kengiin, jotka pitävät lapsen varpata myöten kuivina ja lämpiminä. Moneen kertaan pestyt vaatteet ei pidä lämpöä. Ja anha sanonta jalkojen kastumisesta ja nuhan yhteydestä pitää paikkansa. Pienikin nuha astmaatikolla johtaa helpsti sairauskierteeseen. Eli nuhan välttämiseksi kannattaa tehdä aikensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voi hakea kht.a tai muuta tukea jos joutuu jäämään hoitamaan sairasta lasta.
Luulitko oikeasti, että sun pitää tuetta sitä lasta hoitaa????Kyllä sä oot niin kujalla Huoh :(
Itse olet täysin kujalla. Pidätkö sä vattupää sitä sairasta lasta hoidossa, vai jätättekö syömättä sairauden takia? Luuletko oikeasti että se menee ihan noin? Käsittämätöntä avuttomuutta. Siitä tämä paska yhteiskunta on ihan hyvä, että tuollaisiin tilanteisiin saa apua, kun osaa pyytää. Ei täällä ketään nälkään tapeta lapsen sairastelun takia. Hae Vittu Apua!!! Äläkä valita täällä!!!!
Mitäs väliä sillä sairaalla lapsella on, kunhan äiti saa huomio -piip- somessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulitko oikeasti, että sun pitää tuetta sitä lasta hoitaa????Kyllä sä oot niin kujalla Huoh :(
Itse olet täysin kujalla. Pidätkö sä vattupää sitä sairasta lasta hoidossa, vai jätättekö syömättä sairauden takia? Luuletko oikeasti että se menee ihan noin? Käsittämätöntä avuttomuutta. Siitä tämä paska yhteiskunta on ihan hyvä, että tuollaisiin tilanteisiin saa apua, kun osaa pyytää. Ei täällä ketään nälkään tapeta lapsen sairastelun takia. Hae Vittu Apua!!! Äläkä valita täällä!!!!
Et pelkästään kujalla, vaan myös melskaava idiootti. Huoh :(
Meillä tes sanoo että sairaan lapsen kanssa 3pv on mahdollista olla paikallisella sairaslomalla kotona ja jos sama sairaus jatkuu samalla lapsella heti siihen perään niin oikeus olla kotona säilyy mutta palkkaa ei tule. Ei sen kummempaa, toki jos molemmat lapset sairastavat perätysten niin sehän käy ilmi niistä sairauslomatodistuksista jotka on kirjoitettu lapsen nimelle jolloin palkanmaksun on oltava sen mukainen.
Meillä täytyy tuoda sairastelevasta lapsesta joka kerta erikseen todistus sairaudesta. Samasta sairaudesta saa vain 3 päivää palkallista, joten jos astma on se diagnoosi, niin ei palkallisia päiviä ole kuin 3/kk, loppuja ei työnantaja tarvitse maksaa.
Meepä tonne kelan " jos lapsi sairastuu" sivuille.. Sieltä selviää. Kenenkään ei oleteta kuolevan nälkään, kun jää hoitamaan kipeää lasta.
Ihan oikeasti, lopeta jo!!!!
Meidän tessissä on 4 päivää palkallista.
Minulla lapsi oli myös alituiseen kipeänä. Vuoden aikana pisin yhtäjaksoinen työssäoloaikani oli kaksi viikkoa. Enkä todellakaan vienyt puolikuntoista lasta hoitoon, vaan haettiin lääkäriltä lisää saikkua.
Muista syistä jättäydyin työttömäksi, mutta hyvä bonus on ollut terve lapsi. Puoleen vuoteen ei edes nuhaa.
Jos vaan työssäsi haluat jatkaa, niin jatkat. Sairaslomaa haet surutta. Lapset ovat etusijalla. Mikäli kotiinjääminen yhtään houkuttelee, niin harkitse sitäkin. Minusta lastenhoito on aivan kunniallista, vaikka minuakin pummiksi on moitittu. Olinko työnantajan mielestä hyvä työntekijä, kun minun varaani ei voinut mitään laskea. Kalliiksi tuli sairaslomasijaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tarkoitin tuolla 3pv/ sairaus, että yhdellä kertaa saa olla pois 3pv palkallisesti. Hoitotukea saadaan astman hoitoon. Onneksi ei ihan noin pitkiä sairaslomia kerralla tule. Viikko siinä menee, toinen alottaa ni toinenkin hetken päästä kipee. Olen ollu hyvin tarkka siitä, että jokaisesta kerrasta on lääkärin lappu. Spekulaation mahdolllisuus vähäisempi. Olen kyllä niin kiitollinen, että on vakituinen työpaikka.
Vanhempi on kertaalleen korvat putkitettu, risat viety.
Jaa niin et kolmen päivän jälkeen olet palkattomalla tai viet kipeän lapsen hoitoon päiväksi?? Eiiih...
Saat sen 3 pvää per lapsi. Jos peräkkäin sairastuvat, niin molemmista juu.
Itse tutkisin nämä vaihtoehdot:
- sisäilma kotona
- sisäilma päiväkodissa
- toisen vanhemman mahdollisuus osallistua hoitoon (vai ovatko lapset hedelmöityshoidoilla hankittu?)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on kunnallinen päivähoitopaikka, ei voi kht saada. Päivähoidon voi keskeyttää (minimi 4 kk), jolloin on oikeus kht:en.
Vierailija kirjoitti:
Meepä tonne kelan " jos lapsi sairastuu" sivuille.. Sieltä selviää. Kenenkään ei oleteta kuolevan nälkään, kun jää hoitamaan kipeää lasta.
Ihan oikeasti, lopeta jo!!!!
Tämä meuhkaaja on todellakin aivan pihalla. Lapsen sairauden vuoksi saa olla pois töistä tilapäisellä hoitovapaalla 4 päivää. Kela ei kuitenkaan maksa sille ajalle mitään, mutta iso osa työehtosopimuksista määrittelee, että palkkaa saa 3 päivää lapsen sairauden vuoksi.
Kotihoidontukea ei voi saada mikäli lapsella on kunnallinen päivähoitopaikka.
Työnantaja tuskin hyväksyy sairauslomatodistusta joka on kirjoitettu äidille siksi, että lapsi sairastaa. Eri asia tietysti on, jos äitikin on sairaana. Jos lapset ovat vuorotellen sairaana niin sitten toki saa molemmista olla sen 3 päivää. Ja sairauden syyksi varmasti kirjoitetaan flunssa tms, eikä astma, koska pitää olla kyseessä uusi sairaus, jotta saa ne palkaliset kolme päivää vapaata.
Jos lapsi joutuu sairaalaan niin sitten saa erityishoitorahaa, mutta ei ns. tavallisissa, kotona hoituvissa flunssissa.
AInoa vaihtoehto kyllä oikeasti on jäädä palkattomalle. Joskin itse kyllä harkitsin joissain vaiheessa katkaisevani jalkani tahallani, jotta saisin itse sairauslomaa ja voisin hoitaa sairaita lapsia samalla. En silti tehnyt niin.
Jospa tuo meuhkaaja tulisi nyt kertomaan ne vaihtoehdot sairaan lapsen hoitamiselle palkallisena, kun kerran niin hyvin tietää.
Tällä meuhkaajalla ei varmaan ole omia lapsia, Kela käsittääkseni maksaa tukea ainoastaan pitkäaikaissairaan lapsen hoidosta sekä kotihoidontuen jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa siinäpä ne tuet. Meuhkaaja voisi itsensä tueksi laittaa muutaman linkin aiheesta mutta onko niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, lopeta jo!!!!Tämä meuhkaaja on todellakin aivan pihalla. Lapsen sairauden vuoksi saa olla pois töistä tilapäisellä hoitovapaalla 4 päivää. Kela ei kuitenkaan maksa sille ajalle mitään, mutta iso osa työehtosopimuksista määrittelee, että palkkaa saa 3 päivää lapsen sairauden vuoksi.
Kotihoidontukea ei voi saada mikäli lapsella on kunnallinen päivähoitopaikka.
Työnantaja tuskin hyväksyy sairauslomatodistusta joka on kirjoitettu äidille siksi, että lapsi sairastaa. Eri asia tietysti on, jos äitikin on sairaana. Jos lapset ovat vuorotellen sairaana niin sitten toki saa molemmista olla sen 3 päivää. Ja sairauden syyksi varmasti kirjoitetaan flunssa tms, eikä astma, koska pitää olla kyseessä uusi sairaus, jotta saa ne palkaliset kolme päivää vapaata.
Jos lapsi joutuu sairaalaan niin sitten saa erityishoitorahaa, mutta ei ns. tavallisissa, kotona hoituvissa flunssissa.
AInoa vaihtoehto kyllä oikeasti on jäädä palkattomalle. Joskin itse kyllä harkitsin joissain vaiheessa katkaisevani jalkani tahallani, jotta saisin itse sairauslomaa ja voisin hoitaa sairaita lapsia samalla. En silti tehnyt niin.
Jospa tuo meuhkaaja tulisi nyt kertomaan ne vaihtoehdot sairaan lapsen hoitamiselle palkallisena, kun kerran niin hyvin tietää.
Hyvin kirjoitettu. Lisään vielä, että jossain tesseissä palkallisena kaikki 4 päivää. Kun nuo lakisääteiset 4 päivää on pitänyt, on mahdollista vielä olla "pakottavat perhesyyt" -nimikkeellä hoitamassa sitä lasta/lapsia, mutta luonnollisesti sekin on palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä meuhkaajalla ei varmaan ole omia lapsia, Kela käsittääkseni maksaa tukea ainoastaan pitkäaikaissairaan lapsen hoidosta sekä kotihoidontuen jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa siinäpä ne tuet. Meuhkaaja voisi itsensä tueksi laittaa muutaman linkin aiheesta mutta onko niitä?
Tää meuhkaaja taitaa olla niitä, jotka kuvittelee, vanhemmat täydellä palkalla loisivat 1-2 viikkoa kotona "hoitamassa" lasta, jotta ei tarvitsisi töitä tehdä.
Jos on vakituinen työpaikka niin olet vain poissa niin kauan kuin lapset sairastaa.
Pidä vaikka lyhennysvapaita kuukausia asuntolainassa, elä niukasti, luovu autosta tms.
Työnantaja vastaa laadusta eli palkkaa sinulle sijaisen jos niin harkitsee.
Jos ei harkitse niin ei sinun tarvi tätä poissaoloasi miettiä sen enempää.
Jos asiasta pitää työnantajan kanssa "keskustella" niin ehdottomasti luottamusmies paikalle todistajaksi ja nauhoita keskustelu, kuitenkin nauhoitus niin ettet kerro kenellekään. Laki:
http://www.tietosuoja.fi/fi/index/ratkaisut/omienkeskustelujenjapuhelui…
Et ole tehnyt mitään väärin.