Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on harvinaisin eläin jonka olet nähnyt luonnossa?

Vierailija
04.12.2016 |

Eläinkeskusteluista innostuneena.
Itse näin edellissyksynä ahaman noin 10 metrin päästä kun nelisti karkuun.

Kommentit (183)

Vierailija
81/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kait palokärki tai kolmipiikki,jotka molemmat olen nähnyt vain kerran penskana. Lepakkokin tuli kerran melkein naamalle...

Ulkomailla harvinaisin on merisiili.

Vierailija
82/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt karhun jolkottelemassa pellolla ja toisella kertaa kaksi karhunpentua juoksemassa tien yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisuudesta en osaa sanoa, mutta ainakin ukkometson, mäyrän ja lumikon olen nähnyt.

Vierailija
84/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalasääskiä tuli nähtyä useaan otteeseen kesällä.

Vierailija
85/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Helsingissä näkee ihan kotipihalla ja sen läheisyydessä vaikka mitä. Olen nähnyt ketun, varpushaukan, pari ampuhaukkaa, rusakoita, tilhiä, sepelkyyhkyjä, punatulkkuja yms. mahdollisesti jopa merikotkan. Tikkoja olen tänä vuonna nähnyt sekä pikkutikan, palokärjen että käpytikan.

Noita ei siis voi pitää ihan harvinaisina.

Mun lapsuudessa Helsingin alueella oli paljon piisameja, mutta sitten kanta romahti, ja taitaa nyt olla vasta hiljalleen elpymässä. Piisamihan on jännä eläin, koska se on istuetttu Suomeen joskus 1900-luvun alussa, eli elellyt tällä vasta lyhyen aikaa.

Nykyään huomaa, että lapsuuden aikaiset tavalliset eläimet ovat nykyään harvinaisia. Itse en ole varmaan muutamaan vuosikymmeneen nähnyt kyytä, sisiliskoa, korvameduusaa, tai vaskitsaa. Myös niitä kaloja, joita saaristosta saatiin kesäsisin ei enää tahdo saada saati nähdä edes kalatiskeillä.

Jos mennään muutama sukupolvi taaksepäin, niin kuulee lajeista, jotka nyt tuntuvat eksoottisilta. Esim. mun isoisä kertoi, että heidän kylässään oli joessa raakkuja, joista saatiin helmiä ja että helmenkalastus oli hänen lapsuudessaan ihan tavallista.

Vierailija
86/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin myös, että kukaan ei ole voinut nähdä ahmaa. Vaan ehkä mäyrän? Tai jos on Etelä-Suomessa niin supikoiran.  Ahmoja on Suomessa kuitenkin vain parisataa.

Myös minun autoni kimppuun on hyökännyt metso! Lumikkoja, piisameita, kärppiä ja kettuja on tietty Helsingissä pilvin pimein. 

Vierailija
87/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norpan olen nähnyt muutaman kerran uistelureissuilla. Kahdesti se köllötteli kivellä ja kerran näin pikaisesti pinnalla pyörähtäessä.

Ilves jolkotteli kotikadulla.

Lumikko mummolassa.

Hirviä ja kettuja näkyy melko usein, piisameita, mäyriä ja huuhkajia silloin tällöin. Käärmeitä välillä useita kertoja kesässä, joinain kesinä ei lainkaan.

Liikumme paljon luonnossa.

Norppia tosiaan näkee veneillessä paljonkin en edes tunnista kunnolla eri hylkeitä, käsittääkseni norpat on harvinaisia vain Saimaalla Laatokassa ja meressä niitä on paljon.

Vierailija
88/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäyrä, majava, norppa, vaskitsa ja ukkometso soitimella ovat eksyneet näkökenttääni. Olen ajanut kolarin jäniksen, ketun ja laulujoutsenen kanssa.

Vierailija
89/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäyrä, majava, norppa, vaskitsa ja ukkometso soitimella ovat eksyneet näkökenttääni. Olen ajanut kolarin jäniksen, ketun ja laulujoutsenen kanssa.

Itsekin olen kolaroinut jäniksen kanssa. Ajoi kolmion takaa alle vm. -89 Talbot Horizonilla ilman leimoja tai pakollista liikennevakuutusta. Paskiainen. :/

Vierailija
90/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinivalaan Islannissa. Noin 4500 yksilöä jäljellä.

Minä olen nähnyt sinivalaita eteläisellä jäämerellä, en pidä niitä erityisen harvinaisina enkä olisi tässä osannurt mainita. Vesieläimistä harvinaisin näkemäni on varmaankin iravadindelfiini, jonka bongasin lajin "alkulähteiltä" irrawaddy-joelta.

Vierailija
91/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtopöllö ja karhu.

Vierailija
92/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumin.

Vierailija
93/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä mikä näistä on harvinaisin, mutta susi, maakotka tai saimaannorppa varmaan. 

Vierailija
94/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bengalintiikerin näin Nepalissa. Suomessa en ole tietääkseni nähnyt mitään kovin harvinaisia eläimiä, tosin kettuja ja kärpän olen nähnyt Helsingin keskustassa. :)

Vierailija
95/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullervo

Vierailija
96/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noi "harvinaiset" eläimet aika piilossa pysyyvät. =)

Lapsena asuin ihan maaseudulla, tuossa ihan itä-rajan kupeessa, jossa lähin naapuri oli parin kilometrin päässä.

Karhun ja suden jälkiä löydettiin metsästä ja talviselta tieltä, ilveksen jalan jäljet kulki navetan takana..

Yksi tapaus on kyllä jäänyt mieleen.. vaikkei harvinaisista eläimistä nyt ole kyse, mutta tapaus oli vaikuttava. Nimittäin iltahämärässä hiihtelin läheisellä pellolla, silloin oli kaunis täysikuu, ja olisko tollanen 50-80m päässä pöllähti ja jatkoi pöllähtelyä oikein kunnolla, sitten tumma hahmo jatkoi takaisin taivaalle..  ja pakkohan se oli mennä katsomaan mitä siellä tapahtui, niin joku haukan pentele tai vastaava oli napannut jäniksen.. jotain pientä taistelun jälkeä oli lumessa havaittavissa, ja pieniä veritippoja siellä täällä. Sinne meni pupu parka.

Haukat ovat kamalia ketaleita. Pupuparka nyyh :´(

Vierailija
97/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihertikka oli lentänyt ikkunaan ja heittänyt henkensä. Kaunis eläin, teki mieli nyppiä siltä pari höyhentä muistoksi, mutta enpä viitsinyt häpäistä ruumista.

Vierailija
98/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimaan norppa

Vierailija
99/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meritursas.

Vierailija
100/183 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhankeittäjän näin lapsena. Ukkometsokin tepasteli kerran metsätiellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi