Mikä on harvinaisin eläin jonka olet nähnyt luonnossa?
Eläinkeskusteluista innostuneena.
Itse näin edellissyksynä ahaman noin 10 metrin päästä kun nelisti karkuun.
Kommentit (183)
- Varpushaukka mökillä. Oli siipirikkoinen ja pidimme siitä huolta kunnes joku eläinyhdistys kävi hakemassa turvaan. Valitettavasti varpushaukka menehtyi aliravitsemuksen seurauksena hyvästä hoidosta huolimatta.
- Siperialainen taigarautias. Iltasanomissa oli juttua, että ko. linnut olivat lentäneet talvehtimaan väärään suuntaan ja tulleet Suomeen. Komea kuin mikä!
- Ukkometso ja koppelo
- Majava. Ei niinkään harvinainen, mutta vaikea nähdä.
- Kuollut kettu.
Ilves Vantaalla joskus lapsena, kiipeili kallioilla :)
Joskus parivuotta sitten näin ruskean oravan
Vierailija kirjoitti:
Eläinkeskusteluista innostuneena.
Itse näin edellissyksynä ahaman noin 10 metrin päästä kun nelisti karkuun.
Älykäs ihminen.
Kettu omalla takapihalla, sekä myöhemmin lähimetsässä.
Supikoira. En nyt tiedä, että oliko se nyt kovin harvinainen, mutta minusta aika yllättävä näky, kun se tuolla pihalla eräänä pimeänä syysiltana ikkunan alta kulki, varsinkin kun asuin silloin melkein kaupungin keskustassa, en tosin kovin suuressa kaupungissa, mutta silti.
En tiiä kumpi on harvinaisempi, mutta huuhkaja istui pihapuussa yks talvi päälle viikon joka yö huhuilemassa ja aamuhämärän tunteina susi kulki pihan läpi ja jatkoi järven yli asumattomaan metsään.
Oiskoon tuo kalasääski, silloin kun se oli harvaisempi, tai joku haukka tai pöllö. Lintuja näkee paljon kun liikkuu luonnossa paljon. Tuo kalasääsken pesä oli meidän kotiseuduilla ja siihen aikaan se oli tosi harvinainen.
Suula ja ilves, molemmat Suomessa
Leijonan Ruokolahdessa joskus 1990-luvulla, kun olin lapsi. Jostain syystä kukaan ei uskonut minua.
Hylje Helsingissä Kaivopuiston edustan vesissä.
Merikotka, bongattu niin ikään Kaivopuistossa (yläilmoissa) joskus 1990-luvulla.
Kanahaukka pyörii Itä-Helsingin lähiössä harva se päivä. Ei taida olla kovin harvinainen enää.
Kärppä Malmin hautausmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vihertikka oli lentänyt ikkunaan ja heittänyt henkensä. Kaunis eläin, teki mieli nyppiä siltä pari höyhentä muistoksi, mutta enpä viitsinyt häpäistä ruumista.
Ettei olisi kuitenkin ollut harmaapäätikka?
Onko ihmisten eläintuntemus tosiaankin näin huono? Te joilla harvinaisin eläin on "lepakko", "valas" tai "sarvikuono", ettekö tosiaankan ole tunnistanut lajia tarkemmin? Lepakoita on Suomessa montaa lajia sarvikuonoista näkee ihan heti onko suippo- vai leveähuuli ja valaitakin on maailman merillä todella montaa eri lajia jotka eroavat toisistaan huomattavasti. Minä olen esim. nähnyt ryhävalaan, sinivalaan, lahtivalaan, miekkavalaan ja maitovalaan. Ovat helppoja erottaa toisistaan...
Hmm.. meidän mökin lähellä asustaa majavaperhe, sekä merikotka
Täällä Helsingin taajama-alueella näkee joka vuosi useamman kerran kettuja, supikoiria, kanahaukkoja, lepakoita... Muutaman vuoden sisällä on tullut vastaan myös nuori hirvi ja pari valkohäntäkaurista, kolme kertaa olen nähnyt huuhkajan ja kerran viirupöllön. Palokärjenkin näin syksyllä ja ääni on kuulunut monesti.
Harvinaisin lintu, joka on osunut silmiin viime vuosina, on ollut varmaan pähkinähakki.
Jäniksen,..Kaikki muut on jo tapettu tai ainaki yritetty.
Vierailija kirjoitti:
Luotettavan miehen.
Ehkä kannattaa sitten siirtyä ihmis-miehiin, vaikka taidat olla itsekin elukka kun jännämiehet kiinnostaa.
Kaalimato ruotsinlaivalla?