Mikä on harvinaisin eläin jonka olet nähnyt luonnossa?
Eläinkeskusteluista innostuneena.
Itse näin edellissyksynä ahaman noin 10 metrin päästä kun nelisti karkuun.
Kommentit (183)
Maakotka oli erikoinen tapaus siksi, että tuli pihalle. Joutsen ... kyllä, se oli todella harvinainen 1960-luvulla! Ei edes joka vuosi nähty yhtään joutsenta. Nyt on tavallinen metsähanhi yhtä harvinainen, senkin olen nähnyt.
Saukko ja lumikko taitavat olla harvinaisia, kun niitä en ole nähnyt kuin kerran.
Saimaannorppa, tosin vaan pää pinnalla, mutta kuitenkin. <3 Valkoselkätikka. Kattohaikarankin oon nänhyt. Nämä siis Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkodin rannassa oli piisami.
harvinaisin?
Norpan olen nähnyt muutaman kerran uistelureissuilla. Kahdesti se köllötteli kivellä ja kerran näin pikaisesti pinnalla pyörähtäessä.
Ilves jolkotteli kotikadulla.
Lumikko mummolassa.
Hirviä ja kettuja näkyy melko usein, piisameita, mäyriä ja huuhkajia silloin tällöin. Käärmeitä välillä useita kertoja kesässä, joinain kesinä ei lainkaan.
Liikumme paljon luonnossa.
Varmaan ilves (kotipihalla) ja maakotka. Saukot ovat runsastuneet niin paljon etten sitä enää miellä harvinaiseksi.
Olen nähnyt valekarettikilpikonnan ja delfiinejä etelän reissulla, kotimaassa villisian ja merikotkan.
Juhannuksena ukkometso lensi metsästä autoa päin.
Piisami....metso....metsähanhi. Ette te paljon luonnossa käy. Meikän mustikkaämpäri kaatu ekan kerran 7 vuotiaana, kun syys-soitimella oleva ukkometso ajo takaa. Ja osa lintukuvaajista ei edes tiedä kanalintujen yleisestä syysoitimesta. Sopiva kuulas aurinkoinen kelIi laukasee.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkodin rannassa oli piisami.
Yksikö vain X)
Meillä ne on jokakesäinen riesa, kun pilaavat rantanurmikon tunneleillaan. Naapuri alkoi metsästää niitä joten ovat hieman vähentyneet.
hmm.. kotka, kettu, rantahämähäkki?
Olen törmännyt ilvekseen autolla :( , mökin lähellä pesii merikotka, Jäämerellä näin pyöriäisen ja meillä on takapihan metsää liito-oravia. Joku näistä.
Sinivalaan Islannissa. Noin 4500 yksilöä jäljellä.
Varmaankin lumikko Helsingissä. Sitten on erinäisiä petolintuja tullut nähtyä, mutta en ole lintubongari, niin en osaa lajia tunnistaa tai ottaa kantaa miten harvinaisia ne oikeastaan ovat. Mutta eivät ihan jokapäiväisiä näkyjä kuitenkaan.
Olen nähnyt omalla tontilla tai omalta tontilta Turussa taajama-alueella ainakin metsäkauriin, ketun, kanahaukan, hirven, rusakon, siilen, oravan, hiiren, liito-orava ja kyykäärmeen ja ison joukon linutja, joita en jaksa edes luetella.
Metsästäessä harvinaisin näkemäni eläin on ehdottomasti ahma. Olisi kiva tavata, karhu ja ilves. Koiraihmisenä en niin välittäisi törmätä suteen, mutta kyllä sekin olisi kiva joskus nähdä.
Naalin 2 vuotta sitten. Oli kesävärissään :) täkäläisistä moni on törmännyt naaliin täällä päin.
Alle sata vuotta sitten Suomessa oli niin vähän hirviä, että niitä tarhattiin 1920 luvulla kannan säilyttämiseksi.
Nyt susia ei ole kuin promille hirvien määrästä ja susia salametsästetään ei muodostu kunnollisia susilaumoja, jotka kykenisivät pyytämään hirviä. Yksittäiset sudet voivat pyöriä pihoissa. Tähän olisi paras lääke susien määrän tuntuva nostaminen.
Metsästäminen pitäisi kieltää kokonaan nykymuodossaan ja aseet kerätä pois.