Mikä on harvinaisin eläin jonka olet nähnyt luonnossa?
Eläinkeskusteluista innostuneena.
Itse näin edellissyksynä ahaman noin 10 metrin päästä kun nelisti karkuun.
Kommentit (183)
Sinivalas ja valkopäämerikotka (usa)
Suomessa harvinaisin ehkä lumikko :D
Minkin olen bongannut kerran. En meinannut tunnistaa aluksi kun eivät tosiaan suomen luontoon edes kuulu.
Minkin lisäksi on tullut bongattua myös pähkinähakki ja tämä siis harvinaisuus, koska kyseinen tirppa harvoin eksyy niin pohjoiseen eli yli 100km napapiiristä pohjoiseen.
Leijonan Ruokolahdella!
... eikun se taisikin olla ilves.
Iltapäivällä kesällä...
Suomessa mäyrä, ulkomailla mustekala (Eurooppaa pidemmällä en ole matkustellut)
Maakotka,hirviä olen nähnyt joka vuosi autolla ajaessa,pihalla ollut ilveksen jäljet.
Ukkometso lähti lentoon parin metrin päästä. Sydänkohtaus meinasi tulla.
Sisiliskoa en muuten ole nähnyt varmasti yli 20 vuoteen vaikka luonnossa liikunkin joten voisi päätellä että ihan yleinen näky ei nykyään ole.
Huvittavaa on se, että lapsuudessani en olisi ikinä ajatellut että kettua pääsisi luonnossa näkemään ja nyt niitä näkee pk-seudulla aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Sisiliskoa en muuten ole nähnyt varmasti yli 20 vuoteen vaikka luonnossa liikunkin joten voisi päätellä että ihan yleinen näky ei nykyään ole.
Huvittavaa on se, että lapsuudessani en olisi ikinä ajatellut että kettua pääsisi luonnossa näkemään ja nyt niitä näkee pk-seudulla aika usein.
Majavan olen myös nähnyt mutta ei sitä paljon näkemiseksi voinut sanoa koska vana vain vedessä liikkui pesälle.
Vierailija kirjoitti:
Sinivalas ja valkopäämerikotka (usa)
Suomessa harvinaisin ehkä lumikko :D
Eipä tuo valkopäämerikotka ole ollut aikoihin mitenkään harvinainen kotkalaji. Itsekin noita olen Usassa nähnyt kymmenittäin. Sinivalas sitten taas onkin jo todella kovan luokan bongaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Majavan olen myös nähnyt mutta ei sitä paljon näkemiseksi voinut sanoa koska vana vain vedessä liikkui pesälle.
Ja tuleehan näitä mieleen kun mietti. Eli Kärpän olen nähnyt sekä Kainuussa että Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ahama on kyl varmasti harvinainen.
Noinhan se lausutaan sillä murrealueella jossa näitä ahmoja esiintyy. Ahama, ililves ja mitä näitä on...
Vierailija kirjoitti:
Liito-oravan, paitsi oikeastihan se ei ole harvinainen, kanta lienee noin 280 000 kappaletta, vertailuna esim. hirvi noin 100 000 kpl - kumpikohan on uhanalainen? Hirviä jopa metsästetään!
Hirvikanta kestää aika suuren verotuksen, kun taas liito-orava on rauhoitettu. Hirviä olisi aika hiton paljon enemmän jos ne täysrauhotettaisiin. Hirvikin on ollut aikoinaan ihan yksittäiskappaleissa.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets%C3%A4/liito-orava-poistui-uhana…
Kaiken kaikkiaan suomen uhanalaisten nisäkkäiden tilanne on parantunut hurjasti.
Ärsyttää tuo jatkuva metsästyksen demonisointi, vaikka puhutaan ajasta yli 40 vuotta sitten. Nykyisin metsästys on hyvin kannat huomioivaa ja vahvasti säädeltyä.
Nähnyt kahdesti Red Foxin eli Ketun. Klassisia tapauksia molemmat, ensimmäistä kertaa lapsena metsäretkellä ja toisella taas keskellä yötä kun olin kävelemässä metsäpolulla ja kuulin sen kirkunan () . Säikähdin ja kaaduin maahan... pelkäsin että siellä tapetaan naista mutta käännyin ja siellä se Red Fox tupusteli ja katosi pimeyteen.
Maakotka ja huuhkaja, aika vaikuttavia molemmat. Niin ja Virossa tuli kokonainen villisikaperhe vastaan <3
Jättiläiskilpikonnia Galapagossaarilla.
Joo! Minäkin oon bongannut tosi harvinaisen eläimen.