Saako nirso lapsesi joulupöydässä jotain eri ruokaa
Jos ei tykkää jouluruuista. Pitääkö silti edes maistaa?
Siskoni lapsille on aina erikseen muusia ja lihapullia. Silti ihmettelen että mitä erikoista on kinkussa, perunalaatikossa ja rosollissa=punajuurta ja porkkanaa, etteikö niitä vois edes maistaa.
Kommentit (303)
Onneksi ei ole pakko syödä jouluruokia. En syö itse eikä tulisi mieleenikään pakottaa lasta.
Nirso aikuinen
Joulupöydässä on yleensä niin monenlaista tarjolla että jokaiselle löytyy jotain. Jos ei kelpaa niin sit on ilman. Meillä on mm. keitettyjä perunoita, niitä saa nakertaa vaikka voisulan kanssa jos ei laatikot ja kinkut kelpais.
Sää. Koska minusta jouluaterialla pitää olla jokaiselle jotain hyvää. Ei jouluateria saa olla mikään ahdistuksen paikka, niin kuin meidän nuorille oli, kunnes valikoimiin lisättiin einesmaksaöaatikkoa. Sitä sitten eli onnessaan.
Meillä on periaate, että joulupöydässä on hyvää ruokaa. Eli nirsollekin löytyy syötävää.
Mun mielestä jouluna pitää kaikkien saada herkkuaan. Meillä kysytään jokaiselta, mitä haluaa, ja pöydässä on jotain mieluista kaikille. Muita juttuja houkutellaan maistamaan, mutta jos ei halua, ei ole pakko.
Meidän nirso ei löydä perinteisistä jouluruoista mitään suuhunkelpaavaa. Onneksi sukulaiset yleensä keittävät perunoita häntä varten ja usein on myös vihreää salaattia. Niillä menee joulunajan (+piparit ja suklaa).
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole pakko syödä jouluruokia. En syö itse eikä tulisi mieleenikään pakottaa lasta.
Nirso aikuinen
Mitä niinku sit syöt?
Vierailija kirjoitti:
Meidän nirso ei löydä perinteisistä jouluruoista mitään suuhunkelpaavaa. Onneksi sukulaiset yleensä keittävät perunoita häntä varten ja usein on myös vihreää salaattia. Niillä menee joulunajan (+piparit ja suklaa).
Eikä tarvi edes maistaa?
Lapsi saa sitä ruokaa mikä sille maistuu. Ei se jouluruuista välitä eikä hänen niitä tarvitse syödä. Syökööt vanhempana sitten jos maistuu. Ei läheskään kaikki aikuisetkaa tykkää jouluruuista. Jouluna varsinkin kuunnellaan muiden toiveita ja pyritään siihen että ihan kaikilla on kiva päivä koko päivän.
teen lihapullia ja pikkunakkeja . En pakota syömään mitään jos ei halua.
Meillä on joulupöydässä jokaiselle mieluista ruokaa. Sehän on juhla-ateria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirso aikuinen
Mitä niinku sit syöt?
No en ainakaan jouluruokaa.Mua ei saa minnekään pakkosukuloimaan ja syömään pahaa ruokaa vain siksi että sattuu olemaan tietty aika vuodesta. Pysyn kotona ja viittaan kintaalla kutsuille.
En ole koskaan pitänyt jouluruoista joten en käsitä miks mun pitäis tehdä niitä vaan siksi että heittäisin ne biojätteeseen joulun jälkeen. Typerää tuhlausta.
Kukaan ei vastannut tuohon maistamiseen! Miten voi tietää ettei tykkää, jos ei edes maista?
Meillä oli parina vuonna lasten suosikkia, pasta carbonaraa. Ohessa meni vähitellen enemmän ja enemmän muita, perinteisempiäkin ruokia. Nykyään kaikki ovat ihan yhtä herkkusuita kuin me aikuisetkin. :)
Joulupöydässä on olennaista, että kaikille on mieluisia lajeja ja että on mukavaa!
Mä en jotenkin jaksa enää tässä vaiheessa, kolmen lapsen äitinä, nipottaa mistään. Vanhin on teini ja jouluruoka aina maistunut. Kinkku, laatikot. Tykkää. Keskimmäinen on ollut nirso aina. Söi pienenä kinkkua, perunaa, herneitä. Nykyään 10v eikä juuri laajentanut. Kuopus ei syö noista kuin herneitä ja perunaa. Meillä kun kouluruokaa syödään useampi päivä, niin jotenkin olisi aika julmaa ja kohtuutonta pitää tuollaista ruokavaliota lapsella.
Parin vuoden ajan olen siis tehnyt myös ison satsin lihapullia joulupöytään. Nostaa meidän kodin joulutunnelmaa ja se on kiva.
No en tietenkään tee eri ruokaa, hullu ideakin. Syö minkä syö ja se siitä.
Ei tykkää kaikesta mutta leipää, savustettua kalaa, kinkkua ja perunaa nyt syö ainakin.
Jälkiruoaksi joulutorttui ja piparii, rusinoita ja suklaata niin paljon kuin mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vastannut tuohon maistamiseen! Miten voi tietää ettei tykkää, jos ei edes maista?
Mitä nyt olen lähipiirin todella nirsoja lapsia seurannut, niin kyllä se maistaminen voi olla aika työn takana, siis jos on oikeasti nirso lapsi. Esim. esikoiseni kaverille ei koskaan maistu meillä muu kuin leipä ja maito. Teen usein lättyjä, kun hän on meillä, koska niitä syö, mutta pelkän sokerin kanssa.
Ei ole. Meillä on periaate, että sitä syödään, mitä on tarjolla. Maistaa pitää. Jos ei ruoka maistu, syököön vaikka leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvi edes maistaa?
Ei. On jo teini-ikäinen, maistamiseenpakottamisen aika meni jo. Ei pakotettunakaan saanut lanttulaatikkoa, maksalaatikkoa (itse tehtyä eli maistuu maksalta), silliä tai rosollia (sis. paljon sipulia)alas. Lihaa ei syö.
Eipä isänsäkään syö noita, paitsi kinkkua.
Ei erityistä tarjolla. Nirso lapsi sopeutunut pieniin ruokamääriin, eiköhän jouluaatostakin selviä. Paitsi maitoa saavat juomaksi. Sitä ei ruokajuomaksi katettaisi, jos olisi ateria vain aikuisille. ;)