Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi parikymppiset teitittelevät?

Vierailija
03.12.2016 |

Olen 40+ nainen ja viime aikoina mua on teititelty esim. ruokakaupassa. Se tuntuu oudolta. Olen luullut teitittelyn olevan jokin historiallinen reliikki, jota ei Suomessa enää harrasteta. Ainakin minä olen kasvanut sinutteluun. Ruokakaupassa teitittely saa mut tuntemaan itseni joksikin kartanonrouvaksi, jota piikatyttö palvelee. Miksi ihmeessä parikymppisten sukupolvi on kaivanut tuon tavan esiin? En usko, että kovinkaan moni pitää sitä kohteliaana, itseäni teitittely ainakin ärsyttää.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai teitittelee vai? Minä en ole teititellyt muuten kuin armeijassa, koska siellä oli pakko teititellä ja armeijan jälkeen ainoastaan isommissa virallisissa tai juhlallisissa tilaisuuksissa. Muissa tapauksissa sinuttelen aina. Enkä kyllä ole huomannut teitittelyä myöskään samanikäisten tai nuorempien kavereiden osalta. T: 27-vuotias.

Vierailija
62/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikoissa ei ole ollut ohjeistusta asialle. Mutta kyllä mä yleensä teitittelen ainakin itseäni vanhempia ihmisiä. Selkeästi oman ikäisiä tai nuorempia en teitittele.

Ja kyllä allekirjoitan myös tuon että teitittely on tapa ottaa etäisyyttä asiakkaaseen. En halua kaveerata asiakkaiden kanssa, joten teitittely tuo sellaista roolien selkeyttämistä. Joskus asiakas on myös itse etäisen ja kylmän oloinen, jolloin annan hänelle etäisyytyä teitittelemällä. Tuttavallisesti juttelevia sinuttelen. Vähän siis tilanteen mukaan.

Hämmentävää. Eikö asiakaspalvelun pitäisi tuottaa asiakkaalle hyvää mieltä ja näin tuottaa yritykselle menestystä? Mikä maista mainitsemistasi teitittelyn syistä oli asiakkaalle hyvää mieltä tuottava? Eli tässä siis avoimesti myönnettiin että teitittely on tapa "ottaa etäisyyttä". Onko etäisyyden ottaminen olemukseltaan ystävällistä vai epäystävällistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*maista=noista

Vierailija
64/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittelen vanhuksia usein automaattisesti. Kyllä me parikymppiset ainakin vielä ollaan ihan tietoisia tästä jäänteenä pitämästäsi teitittelytavasta.

:D sieltähän se vastaus tulikin.. "vanhuksia" . Koittakaa nyt nelikymppiset tajuta että 20-vuotiaat ei ajattele teitä enää nuoriksi vaikka te itse niin kuvitttelettkin.

Hassua että aiemmin kohteliaisuutena pidetty teitittely on nykyään haukkumista vanhaksi 😂

Vierailija
65/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kyllä ymmärretä tälläsiä arvotitteleitä niinku muualla maailmassa

66/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaamani henkilö teititteli mua muutaman kerran ku ekoja kertoja nähtiin, koska hän on hyvätapainen ja kohtelias 😍 Lopetti kyllä, ku mutisin jonku vastaukseni perään "äläkä teitittele" 😄

Vierailija
67/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittelen vanhuksia usein automaattisesti. Kyllä me parikymppiset ainakin vielä ollaan ihan tietoisia tästä jäänteenä pitämästäsi teitittelytavasta.

:D sieltähän se vastaus tulikin.. "vanhuksia" . Koittakaa nyt nelikymppiset tajuta että 20-vuotiaat ei ajattele teitä enää nuoriksi vaikka te itse niin kuvitttelettkin.

Hassua että aiemmin kohteliaisuutena pidetty teitittely on nykyään haukkumista vanhaksi 😂

Tykkäätkö itse tulla teititellyksi?...

Vierailija
68/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää narsistit täällä vaan itse haluaa teititellä mutta eivät itsekään tykkää jos heitä teititellään.

Vierailija
69/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotenkin tullut takaisin. Meillä kävi hiljattain nuohooja, joka ei mielestäni ollut paljoa minua nuorempi, mutta teititteli silti. Ehkä sen ajatellaan olevan parempaa asiakaspalvelua.

Vierailija
70/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolmekymppinen ja joo, asiakaspalvelutyötä tehdessäni kyllä teitittelin. Niin oli ohjeistettukin, että varsinkin selvästi itseä vanhempia kuuluu teititellä (toki työssäni ikäihmisiä olikin enemmistö asiakkaista). Ei ole tullut mieleen että joku voisi siitä loukkaantua, en minäkään loukkaannu jos minua teititellään jossain vaikkapa ravintolassa.

Vierailija
71/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40+ nainen ja viime aikoina mua on teititelty esim. ruokakaupassa.

Kun alat olla noin 40-50-vuotias, yhä useampi teitittelee sinua ihan ikäsi takia. Ei siinä sen kummempaa eikä mitään väärääkään. On aina parempi olla hieman liiankin kohtelias kuin heittäytyä täysin epämuodolliseksi.

Häiritsevää on, kun 60-80-vuotiaille sanotaan "moi". Kun esimerkiksi Postin lähettämät saapumisilmoitukset alkoivat "Moi!", ärsytti se nuorempaakin (ehkei kaikkein nuorimpia). Viime aikoina on onneksi ollut "Hei!".

Vierailija
72/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on tarpeetonta. Mä en ole koskaan teititellyt.

52v.

Vierailija
73/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun alat olla noin 40-50-vuotias, yhä useampi teitittelee sinua ihan ikäsi takia. Ei siinä sen kummempaa eikä mitään väärääkään. On aina parempi olla hieman liiankin kohtelias kuin heittäytyä täysin epämuodolliseksi.

Häiritsevää on, kun 60-80-vuotiaille sanotaan "moi". Kun esimerkiksi Postin lähettämät saapumisilmoitukset alkoivat "Moi!", ärsytti se nuorempaakin (ehkei kaikkein nuorimpia). Viime aikoina on onneksi ollut "Hei!".

Mua ei ole koskaan teititelty.

50+

Vierailija
74/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50+

Ettekö ole käynyt koskaan Stockmannilla? Tai pukeudutteko hyvin nuorekkaasti? Nyt teitä joka tapauksessa on teititelty :)

Vierailija
75/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikoissa ei ole ollut ohjeistusta asialle. Mutta kyllä mä yleensä teitittelen ainakin itseäni vanhempia ihmisiä. Selkeästi oman ikäisiä tai nuorempia en teitittele.

Ja kyllä allekirjoitan myös tuon että teitittely on tapa ottaa etäisyyttä asiakkaaseen. En halua kaveerata asiakkaiden kanssa, joten teitittely tuo sellaista roolien selkeyttämistä. Joskus asiakas on myös itse etäisen ja kylmän oloinen, jolloin annan hänelle etäisyytyä teitittelemällä. Tuttavallisesti juttelevia sinuttelen. Vähän siis tilanteen mukaan.

Hämmentävää. Eikö asiakaspalvelun pitäisi tuottaa asiakkaalle hyvää mieltä ja näin tuottaa yritykselle menestystä? Mikä maista mainitsemistasi teitittelyn syistä oli asiakkaalle hyvää mieltä tuottava? Eli tässä siis avoimesti myönnettiin että teitittely on tapa "ottaa etäisyyttä". Onko etäisyyden ottaminen olemukseltaan ystävällistä vai epäystävällistä?

Lopeta tämän teitittely-pa**an nostaminen esiin! Tämän ketjun alussa oli vielä paljon aivopestyjä asiakaspalvelijoita. Nykyään ihmiset tietävät ja vihaavat teitittelyä raivon voimalla!

Vierailija
76/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50+

Ettekö ole käynyt koskaan Stockmannilla? Tai pukeudutteko hyvin nuorekkaasti? Nyt teitä joka tapauksessa on teititelty :)

Olen käynyt stokkalla. En pukeudu kuten muut mun ikäiset. Vai niin. :D

Vierailija
77/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on itsestään selvää että mun lapseni (aikuisia) ovat teititelleet vanhempia henkilöitä kunnes sovitaan sinuttelusta. Itsekin teitittelen kunnes toisin sovitaan, ikää 62v.

Alkeellisimpia käytöstapoja, tosin tuntuu että monet on ap:n kaltaisia jotka ei sitä ymmärrä. Esim ulkomailla aina teititellään vaikka tavattaisiin joka päivä esim kaupassa tai kahvilassa. Menepä Saksassa sinuttelemaan työympäristössä:D

Vierailija
78/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on itsestään selvää että mun lapseni (aikuisia) ovat teititelleet vanhempia henkilöitä kunnes sovitaan sinuttelusta. Itsekin teitittelen kunnes toisin sovitaan, ikää 62v.

Alkeellisimpia käytöstapoja, tosin tuntuu että monet on ap:n kaltaisia jotka ei sitä ymmärrä. Esim ulkomailla aina teititellään vaikka tavattaisiin joka päivä esim kaupassa tai kahvilassa. Menepä Saksassa sinuttelemaan työympäristössä:D

Asuin Saksassa 2 vuotta. Sinuttelin kaikkia töissä, saksaksi.

Vierailija
79/79 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin haukutaan että nykynuoret on kamalia eikä ole mitään käytöstapoja. "Kyllä meidän nuoruudessa oli asiat toisin" (lue mummoäänellä).

Sitten kun nuoret yrittävät olla kohteliaita niin SEKÄÄN EI KÄY??

Itse kun olin aiemmin kesätöissä kassalla niin oli näitä ikivanhoja mummeleita joita ei sitten olisi saanutkaan teititellä kun kuulemma tunsivat itsensä vanhaksi.

"Onko teillä s-etukorttia?"

"No onhan MEILLÄ!! Hmmphhh"

Jatkan kohteliasta teitittelyä. Kiitos teille ja näkemiin.

Onko se kohteliasta jos teitittelyn kohteet eivät siitä tykkää?

On. Jos joku kurppa ei osaa itse käytössääntöjä ja loukkaantuu teitittelystä, niin se varmaan loukkaantuisi myös sinuttelustakin.

Meillä Suomessa on jokin kummallinen ajatusmaailma, että hyvät käytöstavat ovat jotain epäaitoa pelleilyä ja jotenkin hävetään jos jossain tilanteessa joutuu osoittamaan kohteliaisuutta muita kohtaan. Tässä olemme maailmassa selkeästi vähemmistönä ja puheet siitä, että suomalainen on maailmalla kuin norsu lasikaupassa, pitää vailtettavasti edelleen paikkansa. Esimerkiksi Ranskassa ihminen joka kulkee ahtaassa metrossa toisen ihmisen ohi alle puolen metrin etäisyydeltä, eikä muista sanoa sitä pientä "Pardon" -sanaa, koetaan väinpitämättömänä ja töykeänä. Se on kuin haistatattelu päin naamaa. 

Itse arvostan paljon nuoria jotka teitittelevät. Kohti parempaa ehkä ollaan menossa tässä suhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi