Miksi parikymppiset teitittelevät?
Olen 40+ nainen ja viime aikoina mua on teititelty esim. ruokakaupassa. Se tuntuu oudolta. Olen luullut teitittelyn olevan jokin historiallinen reliikki, jota ei Suomessa enää harrasteta. Ainakin minä olen kasvanut sinutteluun. Ruokakaupassa teitittely saa mut tuntemaan itseni joksikin kartanonrouvaksi, jota piikatyttö palvelee. Miksi ihmeessä parikymppisten sukupolvi on kaivanut tuon tavan esiin? En usko, että kovinkaan moni pitää sitä kohteliaana, itseäni teitittely ainakin ärsyttää.
Kommentit (79)
Kyllä yhä koulussa ja eteenkin asiakaspalvelijoita kehotetaan teitittelemään.
Meillä tuli asia puheeksi ekan kerran yläasteella kun opetettiin muitakin käytöstapoja. Muistutettiin et pipo pois sisällä, kiittelystä, miten käytetään veistä ja haarukkaa oikein jne.
Suurinosahan nämä asiat tiesi erittäin hyvin ja noudattikin mutta sitten oli niitä jääräpäitä joilla on pipo melkee silmillä, ei mitään kohteliaisuuksia vaa töksäyttelyä ja tiuskimista.
N22
Minusta teitittely ei varsinaisesti ole kohteliasta. Ei sovi suomalaiseen kulttuuriin ja kuulostaa ikävältä jos joku teitittelee minua kolmekymppistä.
Mielenkiintoista. Kuten sanoin, olen itse kasvanut sinutteluun ja sinuttelen kaikkia. Aiemmin asiakaspalvelutyössäni sinuttelu oli firman ohjeistuksena. Teitittelyn koen kylmäksi ja etäiseksi. Ja vaikka aloitukseni oli vähän provosoiva - pakko olla jottei viesti heti huku muiden viestien sekaan- tosiaan aidosti ihmettelin, että parikymppisten sukupolvi on teitittelyn näinkin laajasti omaksunut. Ja näköjään jotkut meikäläisenkin ikätoverit. :D AP.
En loukkaannu teitittelystä mutta hiukan oudolta se nykyaikana kuullostaisi. Ei ole kohdalle sattunut. N56
En pidä teitittelystä, koska tunnen itseni ikivanhaksi.
Sisareni pitää teitittelystä, mutta hän on minua vuoden vanhempi. :D
Koomisimpia ovat sinuttelija-teitittelijät, jotka käyttävät kumpaakin muotoa vuorotellen. "Hei, tuleeko sulle vielä jotain? Olkaa hyvä, tässä vaihtorahasi. Kiitos teille!" Hrrr.
Vierailija kirjoitti:
No eiks toi nyt ole aika yleistä, että asiakaspalvelussa työskentelevät ohjeistetaan teitittelemään asiakkaita. Kyllä muakin on teititelty reilu parikymppisestä lähtien. Kohteliaita vaan yrittävät olla.
Voittehan Te ehdottaa kaupan kassalle, että mitäs jos Pertti tehdään sinun kaupat tästä ja tulevaan?
Meillä kyllä ihan päinvastoin, on ohjeistettu sinuttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen kohtelias? Ei oo tarkotus loukata, anteeksi vaan. Jatkan yhä teitittelyä.
Joo mutta miksi teitittely on sinun mielestäsi kohteliasta? Teitteletkö kaikkia tapaamiasi ihmisiä vai kuuluuko se mielestäsi palvelutilanteeseen? Loukkaannutko, jos sinua ei teititellä?
Mut on kasvatettu niin, että teititellään ennen sinunkauppoja. Teitittelen kaikkia ja käytän ilmaisua "hän", eikä "se". En loukkaannu jos ei teititellä. Se on vaan tämmönen kasvatusjuttu. :)
Veikkaan että et ole täysin suomalaisesta perheestä?:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen kohtelias? Ei oo tarkotus loukata, anteeksi vaan. Jatkan yhä teitittelyä.
Joo mutta miksi teitittely on sinun mielestäsi kohteliasta? Teitteletkö kaikkia tapaamiasi ihmisiä vai kuuluuko se mielestäsi palvelutilanteeseen? Loukkaannutko, jos sinua ei teititellä?
Mut on kasvatettu niin, että teititellään ennen sinunkauppoja. Teitittelen kaikkia ja käytän ilmaisua "hän", eikä "se". En loukkaannu jos ei teititellä. Se on vaan tämmönen kasvatusjuttu. :)
Ihan on suomalainen perhe. :) Kuinkas noin? Vai onko mun kasvatus oikeesti vanhanaikanen?
Vierailija kirjoitti:
Vieraitten ihmisten teitittely on kohtelias rajanveto ja kunnioitusta myös itseä kohtaan. Asiakaspalvelutyössä oppii tämän viimeistään, jos ei muuten ole tapoja tarttunut.
Olen ollut kymmenisen vuotta asiakaspalvelutyössä enkä teitittele. Nykyisessä työpaikassani ohjeistuksena on sinuttelu, aikaisemmissa paikoissa ei ohjeistuksia ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on suomalainen perhe. :) Kuinkas noin? Vai onko mun kasvatus oikeesti vanhanaikanen?
Kasvatuksesi ei ole vanhanaikainen vaan saksalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksesi ei ole vanhanaikainen vaan saksalainen.
Ahaa, tuo selvensi, kiitos. Tarkoitus ei todellakaan ole loukata ketään teitittelemällä. Se vaan tulee luonnostaan.
Minä olen 26v. Töissä hotellissa. Teitittelen kaikkia, ihan sama onko ihminen nuorempi kuin minä tai vaikka +40v. Mulle opetettiin, että se on kohteliasta ja mulla on aina sanonta "Ei vielä olla tehty sinunkauppoja..." mielessä. Miksi se haittaisi ketään? Silloinhan ihminen tuntee olevansa arvokas.
Olen kyllä sitä mieltä, että teitittelyn opetus pitäisi poistaa koulussa. Se ei vain oikeasti ole kohteliasta. Sama kielten opetuksessa: esimerkiksi espanjan kielikursseilla meitä ohjeistettiin teitittelemään vieraita ihmisiä. Asuessani myöhemmin Espanjassa kyselin joiltakin tapaamiltani ihmisiltä teitittelysääntöjä. Kaikki vastaajat sanoivat pitävänsä sitä epäkohteliaana, koska se sai heidät tuntemaan itsensä vanhoiksi.
Mulle se teitittely ei tule luonnostaan. Kun vastapuolen ikä on selvästi yli 70, silloin pakotan itseni teitittelemään, vaikka se tuntuu tyhmältä varsinkin jos kyseessä on todella menevä tapaus, esim hiihtoa harrastava 85-vuotias.
En ikinä teitittelis 4-kymppistä, paitsi jos puhuisin saksaa (saksaksi mun tosin on luontevaa teititellä kaikkia)
Kun olin alle 20, kaupassa joku rouva teititteli mua. Kai se on useammalle kohteliaisuutta eikä mitään ikärasismia.
tulee jo niin luonnostaan että sinuttelu tuntuisi omituiselta eikä sopisi suuhun. "onko teillä.." tulee ihan helposti, mutta "onko sinulla/sulla.. " ei jotenkin sovi siihen kohteliaaseen työpuheeseen.
Mietin joku päivä ihan samaa ja olen 60+. Mistä ihmeestä nämä nuoret nykyään ammentavat hienot käytöstavat ja kohteliaisuuden, kun viime vuosikymmenillä on ylpeilty, kuka käyttäytyy tökerömmin ja laukoo mitä sylki suuhun tuo.
Viime keväänä olin pökertyä, kun jonotin erääseen tapahtumaan ja takanani oli parikymppisiä nuoria, heillä ei ollut mitään kiirettä ja kaikessa rauhassa ja tönimistä sain riisua takkini, mutta eikö siihen edelleni kiilannut keski-ikäinen nainen, joka halusi ottaa koko naulakon haltuunsa.
Nykyään jopa mieluummin jonotan kassalla, jos huomaan kassan olen nuori, sillä arvostan todella hyvää asiakaspalvelua ja olen siitä valmis myös maksamaan ja käyttämään aikaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että englannin yleistymisellä on vaikutuksensa tähän. Englanniksi ei ole eroa sinuttelulla ja teitittelyllä, jolloin kaikille puhutaan yhtä kohteliaasti. Itselle teitittely on tullut ranskan kielestä, jossa tosiaan tarvitsee tehdä sinunkaupat ennen kuin aletaan sinuttelemaan. (Tässäkin toki on alueellisia eroja) Itse olen asiakaspalvelutyössä kokenut, että asiakasta pitää aina kunnioittaa, jolloin teitittely tulee luonnostaan, poislukien ehkä pienet lapset ja ihan teinit.
Siis miten englannin yleistyminen voi vaikuttaa teitittelyyn suomeksi kun englannissa ei ole teitittelymuotoa?
Ihan vaan pienenä sivuhuomautuksena, että voi sitä englannissakin ajatella olevan teitittelymuodot: sir/madam/miss -puhuttelumuoto käyttöön. Ja niin se menee monissa muissakin kielissä, että on se teitittelymuoto, persoonapronominista (ja verbistä), mutta ne eivät yksinään ole tarpeeksi muodollisia mm. asiakaspalvelutilanteissa, vaan senhoria vaan sitten lisäämään siihenkin.
Ja voi sitä mielenpahoitusparkua Suomessa pahimmillaan, jos jollein "nuorekkaalle" 50-kymppiselle sinkkunaiselle menee sanomaan, että rouva. :D
Harvoin näkee ns. nuorekasta 500-vuotiasta. Jos koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40+ nainen ja viime aikoina mua on teititelty esim. ruokakaupassa. Se tuntuu oudolta. Olen luullut teitittelyn olevan jokin historiallinen reliikki, jota ei Suomessa enää harrasteta. Ainakin minä olen kasvanut sinutteluun. Ruokakaupassa teitittely saa mut tuntemaan itseni joksikin kartanonrouvaksi, jota piikatyttö palvelee. Miksi ihmeessä parikymppisten sukupolvi on kaivanut tuon tavan esiin? En usko, että kovinkaan moni pitää sitä kohteliaana, itseäni teitittely ainakin ärsyttää.
Kertoo sen että kotona on opetettu sivistyneitä käytöstapoja.
Olen 48-vuotias mies ja minulle kyllä käy korvaan jos minua ei teititellä asiakaspalvelutilanteessa. En kyllä näytä sitä reaktiona, mutta en mielelläni käy esimerkiksi Starbucksissa, jossa kokemukseni mukaan sinuttelu on yleistä myös ulkomailla. Zürichissä minua sinuteltiin jopa saksaksi puhuessamme, joka oli erityisen outoa 😁