Miksi parikymppiset teitittelevät?
Olen 40+ nainen ja viime aikoina mua on teititelty esim. ruokakaupassa. Se tuntuu oudolta. Olen luullut teitittelyn olevan jokin historiallinen reliikki, jota ei Suomessa enää harrasteta. Ainakin minä olen kasvanut sinutteluun. Ruokakaupassa teitittely saa mut tuntemaan itseni joksikin kartanonrouvaksi, jota piikatyttö palvelee. Miksi ihmeessä parikymppisten sukupolvi on kaivanut tuon tavan esiin? En usko, että kovinkaan moni pitää sitä kohteliaana, itseäni teitittely ainakin ärsyttää.
Kommentit (79)
Itse olen työskennellyt kahviloissa ja kaupan alalla. Jokaisessa työpaikassa on ohjeistettu että KAIKKIA täytyy teititellä. Sinuttelu oli hyväksyttyä vain lapsille.
Ei itseltäni meinannut alkuun luonnistua, kun oon herkästi innostuvaa ja puhelista tyyppiä. Jos oikein suututtaa teitittely, niin palautetta kannattaa antaa kyseisen kaupan johtoporukalle, sieltä ne ohjeet annetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin haukutaan että nykynuoret on kamalia eikä ole mitään käytöstapoja. "Kyllä meidän nuoruudessa oli asiat toisin" (lue mummoäänellä).
Sitten kun nuoret yrittävät olla kohteliaita niin SEKÄÄN EI KÄY??
Itse kun olin aiemmin kesätöissä kassalla niin oli näitä ikivanhoja mummeleita joita ei sitten olisi saanutkaan teititellä kun kuulemma tunsivat itsensä vanhaksi.
"Onko teillä s-etukorttia?"
"No onhan MEILLÄ!! Hmmphhh"
Jatkan kohteliasta teitittelyä. Kiitos teille ja näkemiin.
Onko se kohteliasta jos teitittelyn kohteet eivät siitä tykkää?
Mistäpä sen asiakaspalvelija etukäteen tietäisi, kuka tykkää ja kuka ei?
Ei minua ainakaan haittaa, jos minua teititellään. Kunhan ei meitetellä vanhainkotityyliin "onkos me tänään kakattu?".
Pointtini olikin, että tykkääkö siitä oikeasti kukaan? Onko se jonkun (teititeltävän) mielestä kohteliasta vai onko sinuttelu suomalaisessa kulttuurissa jo niin yleistä, että suurin osa ihmisistä pitää sitä outona? Käsi ylös jos haluat, että sua teititellään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiks toi nyt ole aika yleistä, että asiakaspalvelussa työskentelevät ohjeistetaan teitittelemään asiakkaita. Kyllä muakin on teititelty reilu parikymppisestä lähtien. Kohteliaita vaan yrittävät olla.
Voittehan Te ehdottaa kaupan kassalle, että mitäs jos Pertti tehdään sinun kaupat tästä ja tulevaan?
Meillä kyllä ihan päinvastoin, on ohjeistettu sinuttelemaan.
Työnantajalta ihan fiksu veto ohjeistaa sinuttelemaan. Muutenkin asiakaspalvelutyössä on suotavaa edetä asiakkaan ja tilanteen mukaan: jos asiakas sinuttelee, kannattaa vaihtaa sinutteluun ja päinvastoin. Jäykkä kiinnipitäminen jostain lapsena tai koulussa opituista "kohteliaisuussäännöistä" ei ole aidosti kohteliasta! Toki jos tarkoituksesi on ärsyttää, niin anna palaa vaan, mutta jos haluat olla hyvä asiakaspalvelija ja saada aikaan mukavia kohtaamisia aaiakkaiden kanssa, kannattaa lähestyä asiakkaita ihmisinä ja sobittaa puhetapaansa tilanteen mukaan.
Mua taas hiljattain yksi asiakas (itseäni n. 15 vuotta vanhempi) teititteli. Totesin siihen että ei toki teititellä tarvitse, mä olen ihan "Sanna" vaan.
Vältän paikkoja, joissa mua teititellään. Ymmärrän hyvin, että aspa on siihen syytön, tekee vain kauppiaan ohjeiden mukaan. No voin käydä muuallakin kaupassa, ei ole ongelma
olen huomannut joskus teitittelevän joitakin ihmisiä ja kun minulle siitä mainitaan niin hämmennyn, että mikä siinä nyt niin pahaa voi olla. Ensikerralla voisin teitittelyn sijasta sanoa että mitenkäs nää tai käykös teittille/ teikäläiselle. Ei ainakaan oo liian kohteliasta.
Jos nuoret teitittelee niin vituttaa. Jos nuoret ei teitittele niin sekin vituttaa. Nuoret ei voi voittaa, vanhemmat ihmiset valittaa aina.
Kohteliaisuuteen toki tarvitaan paljon muutakin kuin vain se että teitittelee sinuttelun sijaan, joten hyvien käytöstapojen argumentti on huono. Ihan tarpeeksi monta nuorta asiakaspalvelijaa olen nähnyt ja teitittely ei siinä auta jos ihminen on muuten ynseä asenteeltaan.
Asiakkaita ja vanhempia ihmisiä teititellään.
Olen 42 ja olen huomannut, että minua teititellään silloin, kun olen mietteliäs ja väsynyt. Muulloin sinutellaan.
Kai se on jotain "paras pitää tuo hullu pienen etäisyyden päässä" -asiakaspalvelua :)
Itse kassana vältän sinuttelua/teittitelyä, mutta pakon edestä teittittelen jos en muuten pääse kiertämään.
Päivän 1-70asiakas:
Minä: "Hyvää huomenta/päivää/iltaa"
Asiak: ehkä sanoi jotain
Minä: *piipaan tuotteet* "Onko hyvä näin?" paussi "xx.yy euroa Kiitos"
Asiak: maksaa
Minä: *annan kuittin ja mahdolliset vaihtorahat* "Tässä on kuitti ja (ymn euroa takaisin,) hyvää aamun/päivän/illan jatkoa."
Ei se teitittely sitä tarkoita että joku koetaan erityisen vanhaksi, ainoastaan sitä että teititelty henkilö ei ole enää lapsi. Aikuisia teititellään, lapsia sinutellaan. Ei tuntemattoman rouvittelustakaan kannata hernettä nenään vetää, siinäkin on kysymys aikuisen ja teinin erottelusta, ei kyseisen henkilön siviilisäädystä.
Teitittely on kohteliasta ja asiakaspalvelussa voi teititellä itseä vanhempia ihmisiä. Olet tullut siihen ikään, jossa vaikutat vanhalta parikymppisen silmään... ;-)
Mutta tuo teitittely on kyllä hankalaa nykyään, koska jotkut pahastuu, kun teititellään ja toiset siitä, jos sinutellaan. Minulle kävi joskus niin, kun sanoin vanhemmalle mieshenkilölle "hei", niin hän aloitti rippisaarnan siitä, että näyttääkö hän muka hei-ihmiseltä, että pitää sanoa päivää. Kerran tuli keski-ikäiset mies ja nainen, ihan rennon näköiset ihmiset enkä varsinaisesti edes ehtinyt teititellä, tervehdin sanomalla hei ja kysyin monikossa (toisaalta myös teititellen samalla) heiltä molemmilta jotain tyyliin "minkälaista olitte ajatelleet", niin rouva suuttui, että näyttävätkö he niin vanhoilta ja että heitä kyllä ei tartte teititellä. :-)
Nykynuorille saattaa olla myös taas nykyään jo luontevampaa teitittely, kun ovat olleet paljon vaikka ulkomailla vaihdossa ja siellä teititellään. Se on ehkä palaamassa takaisin nuorten keskuuteen taas? Toisaalta sekin kyllä särähtää korvaan, kun nuori kassa hihkaisee vanhalle arvokkaan näköisen rouvalle, että "moikka mitäs sulle!?"
Olen parikymppinen ja minua teititellään kun olen asiakkaana tai kun minua puhuttelee itseäni nuorempi henkilö. En kyllä loukkaannu.
Vierailija kirjoitti:
Itse kassana vältän sinuttelua/teittitelyä, mutta pakon edestä teittittelen jos en muuten pääse kiertämään.
Päivän 1-70asiakas:
Minä: "Hyvää huomenta/päivää/iltaa"
Asiak: ehkä sanoi jotain
Minä: *piipaan tuotteet* "Onko hyvä näin?" paussi "xx.yy euroa Kiitos"
Asiak: maksaa
Minä: *annan kuittin ja mahdolliset vaihtorahat* "Tässä on kuitti ja (ymn euroa takaisin,) hyvää aamun/päivän/illan jatkoa."
Oletko länsirannikolta? :) Hämmennyin kuullessani tuon "onko hyvä näin" -kysymyksen ekaa kertaa kaksikieliseen rannikkokuntaan muutettuani (är det bra så?). Olen Keski-Suomesta enkä ollut aiemmin siihen onnistunut törmäämään. Onkohan tämä muuallakin yleisessä käytössä?
Mun työpaikoissa ei ole ollut ohjeistusta asialle. Mutta kyllä mä yleensä teitittelen ainakin itseäni vanhempia ihmisiä. Selkeästi oman ikäisiä tai nuorempia en teitittele.
Ja kyllä allekirjoitan myös tuon että teitittely on tapa ottaa etäisyyttä asiakkaaseen. En halua kaveerata asiakkaiden kanssa, joten teitittely tuo sellaista roolien selkeyttämistä. Joskus asiakas on myös itse etäisen ja kylmän oloinen, jolloin annan hänelle etäisyytyä teitittelemällä. Tuttavallisesti juttelevia sinuttelen. Vähän siis tilanteen mukaan.
Olen töissä kaupassa myyjänä ja asiakkaiden teitittely kuuluu työkuvaan. En teitittele ketään vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikoissa ei ole ollut ohjeistusta asialle. Mutta kyllä mä yleensä teitittelen ainakin itseäni vanhempia ihmisiä. Selkeästi oman ikäisiä tai nuorempia en teitittele.
Ja kyllä allekirjoitan myös tuon että teitittely on tapa ottaa etäisyyttä asiakkaaseen. En halua kaveerata asiakkaiden kanssa, joten teitittely tuo sellaista roolien selkeyttämistä. Joskus asiakas on myös itse etäisen ja kylmän oloinen, jolloin annan hänelle etäisyytyä teitittelemällä. Tuttavallisesti juttelevia sinuttelen. Vähän siis tilanteen mukaan.
Tuo on varmaan se syy, miksi moni ei teitittelystä pidä: se ei tunnu kivalta että toinen arvioi sinut niin epämiellyttäväksi ja "kylmäksi" että näkee erityisesti vaivaa pitääkseen etäisyyttä. Ei asiakkaan ja aspan välillä satunnaisessa kohtaamisessa tietenkään ole kysekään mistään ystävyyssuhteesta, mutta silti moni mieluummin tulisi kohdelluksi lämpimän ystävällisesti kuin kylmän etäisesti.
Itsekin sinuttelen kaikkia, aina, ja pidän sitä kohteliaampana juuri tuosta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmaan se syy, miksi moni ei teitittelystä pidä: se ei tunnu kivalta että toinen arvioi sinut niin epämiellyttäväksi ja "kylmäksi" että näkee erityisesti vaivaa pitääkseen etäisyyttä. Ei asiakkaan ja aspan välillä satunnaisessa kohtaamisessa tietenkään ole kysekään mistään ystävyyssuhteesta, mutta silti moni mieluummin tulisi kohdelluksi lämpimän ystävällisesti kuin kylmän etäisesti.
Itsekin sinuttelen kaikkia, aina, ja pidän sitä kohteliaampana juuri tuosta syystä.
Näinpä erityisesti, jos edellä oleva asiakas saa lämmintä sinuttelua ja itselle ollaan kylmän kohteliaan teititteleviä. Hyvää päivänjatkoa sitten joo
Mistäpä sen asiakaspalvelija etukäteen tietäisi, kuka tykkää ja kuka ei?
Ei minua ainakaan haittaa, jos minua teititellään. Kunhan ei meitetellä vanhainkotityyliin "onkos me tänään kakattu?".