Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko vaatia osuuttani kuolinpesästä milloin vain?

Vierailija
03.12.2016 |

Ja onko elossa olevalla vanhemmalle pakko maksaa se vaikka hänellä on oikeus asua kuolinpesässä?

Kommentit (159)

Vierailija
1/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et voi jos se ainut omaisuus on se asunto. Ei ne sinun rahat ole.

Vierailija
2/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ne perintökaaren mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siitä lain mukaan osa on minun :)

Vierailija
4/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ja keneltä tahansa.

Minä olen rikastunut vaatimalla osuuksia pesistä, aina ei toimi mutta yleensä saan tonnin-satatonnia pesästä, vaikka en edes tunne kuolijaa3

Vierailija
5/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesän jakoa voi vaatia kuka tahansa osakas, mutta ei se lesken asumisoikeutta poista. Saat paperilla suoran osuuden jaollisessa yhteisomistuksessa olevaan asuntoon, jolla et saa tehdä mitään.

Vierailija
6/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onko elossa olevalla vanhemmalle pakko maksaa se vaikka hänellä on oikeus asua kuolinpesässä?

Muusta omaisuudesta voi vaatia jakoa, mutta asunnosta (ja sen irtaimistosta) johon leskellä on asumisoikeus, ei voi jakoa vaatia. Joten lain mukaan leskellä on vahvempi oikeus asuntoon,kuin sinulla omaan osuuteesi siitä.

Vierailija
7/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesän jakoa voi vaatia kuka tahansa osakas, mutta ei se lesken asumisoikeutta poista. Saat paperilla suoran osuuden jaollisessa yhteisomistuksessa olevaan asuntoon, jolla et saa tehdä mitään.

Ei pointtina olekaan puuttua asumisoikeuteen vaan saada muutaman tonnin oma osuus. Eli vanhempaa ei voi vaatia maksamaan osuutta?

Vierailija
8/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyeen kysymykseen lyhyt vastaus:et voi koska vain.Pesä selvitetään kuoleman jälkeen ja sitten jaetaan.Vie yleensä vuoden tai pari,riippuu vähän.

Vierailija
9/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on lakijuttuja eikä jotain,että voit noin vaan vaatia.Kun pesä on jakamisvaiheessa niin sitten.

Vierailija
10/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaatia osuuttasi rahana niin kauan kun leski asunnossa asuu.

Vierailija
11/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin pesä on jakamisvaiheessa? Toisenkin vanhemman kuoltua?

Vierailija
12/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyeen kysymykseen lyhyt vastaus:et voi koska vain.Pesä selvitetään kuoleman jälkeen ja sitten jaetaan.Vie yleensä vuoden tai pari,riippuu vähän.

Ei meillä ole mitään jaettu. Kuolemasta yli 15 vuotta, en sano tarkkaa aikaa.

Vierailija
13/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kuolleen omaisuus voidaan jakaa, jos on muuta kuin kodin irtaimisto ja asunto. Leskellä on oikeus pitää ne koskemattomina. 

Vierailija
14/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki kuolleen omaisuus voidaan jakaa, jos on muuta kuin kodin irtaimisto ja asunto. Leskellä on oikeus pitää ne koskemattomina. 

On kyllä omalla tavallaan väärin. Yli 15 vuotta mennyt ja siinä ajassa on uusi vaimo saanut hyvin hävitettyä kaiken äitiin liittyvän. Enkä tarkoita nyt rahanarvoista tavaraa vaan muistoja. Ei kysytty meiltä lapsilta ja nyt ei omaan kotiin saa edes enää mennä.

Vierailija
15/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tästä syystä tehtiin paperit,kukaan lapsistamme ei saa vaatia osuuttaan perittävästä minun ja puolisoni eläessä,asumis ja käyttöoikeus lopouikämme 2okt taloon ja kolmeen mökkiin,eikä lasten puolisot ei ikinä saa penniäkään perinnöstä.

Vierailija
16/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja vaimo kirjoitti:

Juurikin tästä syystä tehtiin paperit,kukaan lapsistamme ei saa vaatia osuuttaan perittävästä minun ja puolisoni eläessä,asumis ja käyttöoikeus lopouikämme 2okt taloon ja kolmeen mökkiin,eikä lasten puolisot ei ikinä saa penniäkään perinnöstä.

Jaon vaatimista ei sun paperisi estä mitenkään.

Vierailija
17/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja vaimo kirjoitti:

Miksi ihmeessä ette haluaisi auttaa lapsianne jos toinen vanhempi kuolee?

Vierailija
18/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään faktatietoa aiheeseen? Voitte ihan vapaasti pitää ahneena tai minä vaan mutta taustat ei ole normaaliperheen.

Vierailija
19/159 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on valtavan iso ja kulut suuret osallisille, niin voisiko olla mahdollista myydä se ja ostaa pienempi asunto asujalle. Omistajana koko perikunta kuten edellisessäkin. Silloin voisi ainakin jokaiselle jäädä kuluihin rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän