Miten jaatte rahat parisuhteessa?
Ihan mielenkiinnosta muita ketjuja luettuani. Itse olen seurustellut vajaan vuoden ja yhteen muutosta saakka kaikki on ollut yhteistä, mies syö enemmän toki mutta itse käyn tanssissa ja kampaajalla enemmän. Muutenkin kun parisuhteen ainakin olettaisi (tai siis tarkoitus on) kestää loppuelämän niin ollaan tultu tulokseen että eihän sillä ole merkitystä kenen rahaa se on kun kuitenkin kuollessa (tai erotessa) kaikki menee 50-50. Miten esim paremmin tienaavat naiset perustelee sen ettei suostu maksamaan miehensä vaatteita? Tai ruokia. Itse siis nainen tienaan netto n. 2500 ja mies n. 1800 ja kaikki yhteistä.
Kommentit (160)
Meillä on yhteinen talous mutta erilliset tilit. Ruuat yms arkikulutus jakautuu aika tasan, yhteiset asumiseen liittyvät maksut maksetaan noin puoliksi. Omat rahat on omat rahat, asunto on minun ja mies maksaa siitä minulle vuokraa. Ei ole yhteisiä säästötilejä tai rahastoja, vaan ne tulee hoitaa itse. Mieheni ei edes tiedä paljonko minulla menee kuussa sijoituksiin ja se ei mielestäni hänelle kuulu.
Meilläkään mies ei handlaa rahaa, makuuttaa käyttötilillä eikä tee säästösuunnitelmia. Ei osaa etukäteen budjetoida tulevan kuun menoja tai arvioida mitkä on esim kohtuulliset ruokakustannukset. Itse olen hyvin pihi ja lapsesta asti minulle on toitotettu, ettei mikään ole niin tärkeää kuin sijoitussalkun rakentaminen. Mies avasi ekan säästötilin tavattuaan minut.
Hän on DI ja minä opiskelen ekonomiksi, mutta teen päivätöitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta muita ketjuja luettuani. Itse olen seurustellut vajaan vuoden ja yhteen muutosta saakka kaikki on ollut yhteistä, mies syö enemmän toki mutta itse käyn tanssissa ja kampaajalla enemmän. Muutenkin kun parisuhteen ainakin olettaisi (tai siis tarkoitus on) kestää loppuelämän niin ollaan tultu tulokseen että eihän sillä ole merkitystä kenen rahaa se on kun kuitenkin kuollessa (tai erotessa) kaikki menee 50-50. Miten esim paremmin tienaavat naiset perustelee sen ettei suostu maksamaan miehensä vaatteita? Tai ruokia. Itse siis nainen tienaan netto n. 2500 ja mies n. 1800 ja kaikki yhteistä.
100% varmuudella liittonne tulee kaatumaan.
Jokainen tietenkin maksaa omat kulunsa ja kummatkin maksaa puolet yhteisistä kuluista.
Vierailija kirjoitti:
meillä kaikki on yhteistä. mulla pienet tulot (opiskelija) vaikka töissä käynkin, mutta silti maksetaan about saman verran pakollisista menoista. isommat hankinnat mies maksaa yksin.
Ainoastaan vähemmät tienaavat haluavat yhteiset rahat
Tottakai kävin miehen luona siellä sen omassa kämpässä (luojan kiitos ei tarvinu muuttaa siihe murjuun) :D ja ku mies muutti mun kämppää makso pari ekaa vuokraakin! AP
Siinä vaiheessa, kun muutettiin ulkomaille miehen työn perässä ja ensimmäinen lapsi syntyi, siirryttiin yhteiseen tiliin. Siitä on maksettu kaikki menot ja sille ovat tulleet kaikki tulot. Joka kuukausi on pantu säästöön saman verran kummallekin. Raha-asioista ei ole tarvinnut vääntää yhtään.
Ja kyllä, mies on aina tienannut paljon enemmän kuin minä ja minä taas olen hoitanut kaikki perheen raha-asiat ja hankinnat auton ja asunnon ostosta alkaen. Mies ei juuri koskaan käytä rahaa mihinkään. Hän tekee arkisin paljon töitä ja viikonloppusi touhuaa perheen kanssa enimmäkseen mökillä. Joskus saan hänet raahattua vaatekauppaan ja silloin ostetaan kerralla paljon.
Hyviä vinkkejä täällä! Katotaa tuun 5v päästä samalle palstalle itkee raha asioista kun ero tuli. Toivottavasti en kuitenkaan. Olemme aika nuoria (25) ja molemmille ensimmäinen oikea parisuhde missä yritetään lasta ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Toivoin ettei palaute olisi näin teilaavaa mut tätähän se vauvapalsta on. Kiitti asiallisista vinkeistä :€) AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100% varmuudella liittonne tulee kaatumaan.
Jokainen tietenkin maksaa omat kulunsa ja kummatkin maksaa puolet yhteisistä kuluista.
Yleisintä on, että kumpikin siirtää esimerkiksi 80% tuloistaan yhteiselle tilille, josta sitten maksetaan niin asunto kuin ruokakin.
Me ollaan seurusteltu reilu vuosi, mutta ei asuta yhdessä joten molemmat hoitaa omat raha-asiansa. Ollaan kyllä puhuttu, että sitten kun muutetaan yhteen, kaikki rahat yhteisiä. Vielä en osaa sanoa toimiiko se, kun kokemusta ei ole. Mie, joka tienaa enemmän, on enemmän yhteisten rahojen kannalla kuin minä.
Meillä aikalailla yhteistä. Kun alettiin seurustelemaan tammikuussa vuonna 2009 minä tein kolmivuorotyötä ja mies opiskeli eli maksoin enemmän asioita, esim vuokran kokonaan kun muutettiin yhteen. Nyt aikaa on kulunut, miehellä brutto noin 4000 ja itsellä noin 2000 ja mies saa vielä päivärahoja ja kilometrejä tuohon kivasti päälle niin makselee enemmän kaikkea, esim kaikki kulut yhteisestä autosta omalta tililtään.
Nykyään ollaan naimisissa, ei lapsia. Kummallakin siis omat tilit ja sitten yksi yhteinen tili jonne mies laittaa rahaa noin 1500-2000 euroa kuussa ja mä ehkä 300 -500 euroa kuussa, sieltä maksetaan asunnon lainanlyhennykset, yhtiövastikkeet ja yhteisiä hankintoja. Nyt just tänään maksoin tuolta tililtä muutaman tonnin Tjäreborgille kun varasin meille matkan Thaimaahan helmikuuksi. Kysyin kyllä luvan, tai siis oltiin puhuttu että matka varataan ja olen kuumeessa kotona ja ajattelin että selaan matkoja ja löysin mieleisen ja sitten soitin miehelle töihin ja kysyin et sopiihan et maksan samantien tuolta tililtä. Tiesinkin jo että sopii mutta lähinnä muodollisuuden vuoksi kysyin.
En muista et oltais koskaan riidelty rahasta.
N29
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikalailla yhteistä. Kun alettiin seurustelemaan tammikuussa vuonna 2009 minä tein kolmivuorotyötä ja mies opiskeli eli maksoin enemmän asioita, esim vuokran kokonaan kun muutettiin yhteen. Nyt aikaa on kulunut, miehellä brutto noin 4000 ja itsellä noin 2000 ja mies saa vielä päivärahoja ja kilometrejä tuohon kivasti päälle niin makselee enemmän kaikkea, esim kaikki kulut yhteisestä autosta omalta tililtään.
Nykyään ollaan naimisissa, ei lapsia. Kummallakin siis omat tilit ja sitten yksi yhteinen tili jonne mies laittaa rahaa noin 1500-2000 euroa kuussa ja mä ehkä 300 -500 euroa kuussa, sieltä maksetaan asunnon lainanlyhennykset, yhtiövastikkeet ja yhteisiä hankintoja. Nyt just tänään maksoin tuolta tililtä muutaman tonnin Tjäreborgille kun varasin meille matkan Thaimaahan helmikuuksi. Kysyin kyllä luvan, tai siis oltiin puhuttu että matka varataan ja olen kuumeessa kotona ja ajattelin että selaan matkoja ja löysin mieleisen ja sitten soitin miehelle töihin ja kysyin et sopiihan et maksan samantien tuolta tililtä. Tiesinkin jo että sopii mutta lähinnä muodollisuuden vuoksi kysyin
En muista et oltais koskaan riidelty rahasta.
N29
Matkaa varatessa maksetaan varausmaksu, joka on 200+200€ eli 400€, loppu vasta noin kuukausi ennen matkaa. Ja aina kannattaa maksaa luottokortilla, koska jos matkaan tulee mutkia tai toimisto menee konkurssiin, saa rahat luottokorttiyhtiöltä helposti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurustellut vajaan vuoden ja jo asutte yhdessä? Aika nopeaa.
Me emme asu yhdessä eikä ole ollenkaan varmaa, että asummeko koskaan, mutta jos yhteen päädytään niin itse pidän itsestäänselvyytenä sitä, että molemmat tallettavat saman verran yhteiselle tilille, jolta maksetaan asumis- ja ruokakulut (yhteisestä kulutilistä on puhuttu jo nyt seurusteluvaiheessa, kun on tuntunut työläältä yrittää jakaa yhteisten viikonloppujen kulut suurin piirtein tasaisesti). Loppusumman molemmat saavat käyttää omiin juttuihinsa.
Joo muutettiin yhteen kuukauden seurustelun jälkeen koska miehen piti luopua asunnosta putkiremontin takia eikä ollut omassa kotona käynyt koko meidän seurusteluaikana kun kerran tuntui hölmöltä maksaa kaksi vuokraa AP
Ei teillä erossa mene 50/50, jos ette ole naimisissa.
Kun tapasimme, olimme molemmat opiskelijoita. Muutimme yhteen ja alkuun rahat olivat erilliset. Mies kulutti rahaa paljon huolettomammin kuin minä.
Myöhemmin rahat ovat muuttuneet yhteisiksi ja miehen kulutustottumuksetkin ovat muuttuneet maltillisemmiksi. Olemme naimisissa ja tienaamme suunnilleen yhtä paljon vuositasolla. Isommista ostoksista keskustellaan yhdessä. Rahasta ei olla koskaan riidelty, ei erillisten eikä yhteisten rahojen aikana.
Meillä ei jaeta rahoja. Kumpikin vastaa omista menoistaa ja yhteiset maksetaan puoliksi. Jos tulisi ero tai toinen kuolisi, ei oma talous kaatuisi, koska se on mitoitettu omien tulojen eikä puolison tulojen mukaan.
Minä olen töissä ja puoliso opiskelee.
-vuokra puoliksi
-minä maksan sähkön ja netin
-molemmat maksaa oman puhelinlaskunsa
- yleiset ruokaostokset puoliksi, mutta herkut ostetaan itse
-ei vahdita tai selitellä toistemme muuta rahankäyttöä
Ei ole mitään erityistä sovittu. Molemmilla omat tilit, koska se toimii aivan yhtä hyvin kuin yhteinen tili eli molemmat maksaa sen mitä haluaa. Saa ostaa omia juttuja, ei tarvitse kyttäillä ja laskut maksaa se joka ehtii ja haluaa. Yleensä kuun alussa toinen on saattanut maksaa jo vuokran ja huikkaa toiselle siitä, ettei toinen vaan maksa sitä uudestaan. Jos toinen tarvitsee lisää rahaa niin toinen antaa. Mitään velkoja ei pidetä toisellemme. Kaikki siis periaatteessa yhteistä.
Me ollaan seurusteltu teineistä asti ja muutettu yhteen 18-vuotiaina. Minä aloitin opiskelut, mies teki kirjoitusten ja intin jälkeen töitä, kun opiskelupaikkaa ei irronnut heti. Sitten minä tulin 20-vuotiaana opiskelijana raskaaksi. Mies jatkoi työntekoa ja maksoi suurimman osan perheen menoista. Kun minä lopulta valmistuin, niin mies aloitti vuorostaan korkeakouluopinnot ja minä menin töihin ja vuorostani kustansin suurimman osan, myös miehen harrastuskuluja. Nykyisin me olemme jo molemnat työelämässä ja meillä on tuo 1 varhaisteini ja maksellaan kuluja aikalailla puoliksi. Ei lasketa kovin tarkasti, nettotuloissa meillä ei ole kovin paljon eroa. Isoista hankinnoista keskutellaan aina yhdessä, sillä ne vaikuttaa kokonaistalouteen, mutta muuten ei tarvitse kiistellä rahankäytöstä ja siitä kuka maksaa mitäkin.
Vuokra- ja ruokakulut puoliksi. Mies osti uuden auton jonka kulut maksaa joten minä hoidan sähkö- ja vakuutusmaksut toistaiseksi. Puhelinlaskut maksetaan itse. Tulot on tällä hetkellä melko samat, miehen palkka nousee huomattavasti kun valmistuu oppisopimuskoulutuksesta ja alkaa tehdä päivystysvuoroja.
Olemme lapseton pari, joka on asunut yhdessä noin 8 vuotta. Tienaamme lähes saman verran. Maksamme asumisen ja laskut puoliksi. Kumpikin siirtää kuukausittain taloustilille tietyn saman summan rahaa. Tuolta tililtä ostetaan ruoka, pesuaineet ja muut taloustarvikkeet.
Kokonaan yhteisiä rahoja en halua koskaan. Kummallakin pitää olla vapaus ostaa rahoillaan mitä haluaa. Toisen ei tarvitse olla heti reaaliajassa perillä jokaisesta toisen ostoksesta.
Ma muutin miehen kanssa yhteen 2kk ensitapaamisesta, ollaan oltu nyt reilu 6kk yhdessa.
Mies tienaa bruttona 2 kertaa niin paljon kuin mina ja vuokra jaetaan nettotulojen mukaan. Mulla ei olisi varaa maksaa puolta meidan vuokrasta ja oltaisiin jouduttu muuttamaan pienempaan jos mentaisiin mun tulojen mukaan. Lisaksi meilla on yhteinen taloustili johon molemmat laittaa saman summan joka kk. Sielta menee ruoat & laskut. Jos jotain jaa yli niin ostetaan yhteisia juttuja kotiin ja tai laitetaan matkakassaan.
Mies on aika hoveli rahan suhteen, eli mina teen ruokaostokset ja jarruttelen isojen ostosten kanssa. Emme riitele rahasta.
Säästössä molemmilla n 10 000 ihan tulevaisuutta varten. :) naimisiin aijomme mennä viimeistään 2018 hyviä pointteja täällä. Ehkä ollaanki vähä naiiveja AP.