Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun itsenäisyyspäiväjuhla huomenna eikä varaa juhlavaatteisiin

Vierailija
01.12.2016 |

Tulikin tieto, ettei huomenna saa mennä kouluun farkuissa tai verkkareissa/collegehousuissa, kun on itsenäisyyspäiväjuhla. Meillä nyt ei ole parempaa, eikä rahaa ostaa, kun juuri lisäverotkin maksoin. Pitää lapsen sitten varmaan pysyä kotona huominen päivä, ettei mene rähjävaatteissaan juhlia pilaamaan.

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on todella vaikea uskoa (ja ymmärtää), että kouluikäisellä ei ihan oikeasti muka ole siistiä vaatetta, joka menisi juhlavasta. Ei kenelläkään voi olla vain farkkuja tai verkkareita?!?

Myöskään ei pitäisi tulla yllätyksenä Itsenäisyyspäivä tai joulujuhla, jotka juhlitaan molemmat loppuvuodesta.

Miksi me pidettäisiin kaapissa henkarilla juhlavaatteita ja ostettaisiin sinne joka vuosi uudet pieneksi jääneiden tilalle?

Kyllä minulle on itsestään selvää, että joka vuoden mittaan tulee juhlia niin kesällä kuin talvella. Siksi kaapista löytyy aina pojalle istuvat tummat suorat housut ja kesälle siistit khakit, sekä kauluspaitoja (meidän tapauksessa useita), neuletakkeja ja siistit kengät. Äitienpäivät, vaput, häät, ristiäiset, hautajaiset, isänpäivät, Itsenäisyyspäivät ja joulut, sekä muut valmistujaiset ja merkkipäivät - kyllä tilaisuuksia riittää runsaasti ihan joka vuosi.

Meillä on viimeksi tarvittu vähän fiininpää vaatetusta kuusi vuotta sitten. Emme juhlia äitienpäiviä yms. ja joulunakin hengaillaan rennoissa vaatteissa.  Suvut ovat pieniä ja riitaisia joten ei tartte odotella kutsuja mihinkään.

Vierailija
122/153 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas ihan yllätyksenä sitte tuli et nelosilla on itsenäisyyspäivä juhla. Helsingissä järjestetty jo vuodesta 97 lähtien.

Meneekö av/ap mamma itse juhliin farkuissa?

juhlavaatetusta löytyy esim. kirppiksiltä. Mutta pitää olla ajoissa liikenteessä. Mun pojalla oli viime vuonna. Pojalle jäi hienot muistot. Oli tärkeä päivä ja pukeutuminen sen mukaista.

Onko tuo kaikissa Helsingin kouluissa? Omat lapseni kun ovat jo aikuisia eikä ole enää ketään, kenelle ompelisi juhlamekkoja, niin oliskohan ideaa tässä vuoden aikana ommella niitä ja lahjoittaa ensi vuonna vähävaraisten perheiden tytöille itsenäisyyspäivää varten? Poikien pukuja ei ole niin kiva tehdä kuin tyttöjen juhlamekkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien koulussa on juhlittu itsenäisyyspäivää ja vielä hyvissä ajoin ennen itsenäisyyspäivää? Ei mitään henkilökohtaista muistikuvaa tästä. 

Kun itse olin koulussa, sitä juhlittiin (vuosina n. 1976-1990). Juhlasalissa oli lippukulkue ja airut ja ohjelmaa. Oli kyllä aivan tavallinen koulupäivä, ei pukeuduttu mitenkää tavallisuudesta poiketen (paitsi airuilla piti olla valkoinen paita ja tummansininen alaosa).

Lasteni kouluissa, vanhin on nyt 15-vuotias ei ole ollut ikinä varsinaista itsenäisyyspäivän juhlaa. En ainakaan muista, että juhlasta olisi ollut jotain infoa. Nyt yläkoulussa heillä on ns. itsenäisyyspäivän tanssiaiset, ne olivat tänään ja niihin kyllä pukeudutaan viimeisen päälle, mekkoihin ja pojat pukuihin. Mutta itsenäisyys ei niissä sinänsä näy mitenkään. Tanssivat samoja tansseja kuin wanhat ja diskoa lisäksi. On "juhlapäivällinen" kuitenkin. Mutta lapseni alakoulussa ei ole minkäänlaisia juhlia.

Vierailija
124/153 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärsin, että tieto juhlista oli tullut jo aiemmin, mutta pukukoodi oli ap:lle selvinnyt vasta nyt. Mutta kuten muutkin, hiukan ihmettelen että alunperinkin on ajatellut farkkujen riittävän.

Joku jo mainitsikin, Prisma on oikeasti halpa paikka ostaa vaatteita. En yleensä käy Prismassa ruokaostoksilla mutta nykyään käyn ostamassa vaatteita itselleni ja lapsille. Halpoja ja yllättävän hyviä. Mulla on näitä Prisman halpisvaatteita ja sitten esim. neuletakki jostain merkkiliikkeestä suolaiseen hintaan ostettuna. Mutta neuletakki kestää aikaa ja halvempia paitapuseroita tms. voi sitten olla useita.

Vierailija
125/153 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien koulussa on juhlittu itsenäisyyspäivää ja vielä hyvissä ajoin ennen itsenäisyyspäivää? Ei mitään henkilökohtaista muistikuvaa tästä. 

Kun itse olin koulussa, sitä juhlittiin (vuosina n. 1976-1990). Juhlasalissa oli lippukulkue ja airut ja ohjelmaa. Oli kyllä aivan tavallinen koulupäivä, ei pukeuduttu mitenkää tavallisuudesta poiketen (paitsi airuilla piti olla valkoinen paita ja tummansininen alaosa).

Lasteni kouluissa, vanhin on nyt 15-vuotias ei ole ollut ikinä varsinaista itsenäisyyspäivän juhlaa. En ainakaan muista, että juhlasta olisi ollut jotain infoa. Nyt yläkoulussa heillä on ns. itsenäisyyspäivän tanssiaiset, ne olivat tänään ja niihin kyllä pukeudutaan viimeisen päälle, mekkoihin ja pojat pukuihin. Mutta itsenäisyys ei niissä sinänsä näy mitenkään. Tanssivat samoja tansseja kuin wanhat ja diskoa lisäksi. On "juhlapäivällinen" kuitenkin. Mutta lapseni alakoulussa ei ole minkäänlaisia juhlia.

Mä olin 70-luvulla oppikoulussa (kunnes muuttui peruskouluksi juuri kun menin lukioon) ja meillä ei juhlittu mitenkään. Mietin vaan, että olikohan siihen aikaan Vantaan kaupunki niin vasemmistolainen ja siten itänaapuriin päin pokkuroiva, ettei ainakaan omassa koulussani ollut mitään itsenäisyyspäivänjuhlia. 

Vierailija
126/153 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli myös vasta tänään tieto että huomenna on juhlat. Meillä riittää kuiten että on ehjät ja siistit vaatteet, eikä ole pakko laittaa mitään pukua/mekkoa yms juhlavaa. Oonn siis lukiolainen.

N17

Teoriassa mahdollista, mutta pidän todennäköisempänä että asiasta on kerrottu jo aiemmin syksyllä ja eilinen viesti/ilmoitus oli vain muistutus ja alkuperäinen info on vain sujahtanut ohi korvien.

T. Lukio-ope jolle "miksei oo kerrottu muka aiemmin" -kysymykset on arkipäivää

Vierailija
127/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki te joulu- ja kevätjuhlista jankkaajat. Tiesittekö, että joissain kouluissa oppilaat ovat koko juhlan ajan esiintymisasuissaan tai varsinainen juhla on korvattu kirkkokäynnillä koulupäivän aikana eikä sinne pukeuduta erikseen. Esikoinen on nyt neljännellä luokalla ja ainoastaan kahdesti on pukeutunut juhlavaatteisiin koulun juhliin. Tosin keväällä viimeisenä koulupäivänä on aina ollut juhlavaatteet päällä kun sellaiset olen hänelle joka tapauksessa hankkinut, mutta senkin suhteen kuuluu vähemmistöön eikö koululta sitä odoteta. Yhtenä vuonna kaikki oppilaat pukeutuivat tontuiksi joulujuhlaan ja kun joulukuvaelman vuoro tuli niin esiintyjät vaan kiskoivat tonttupukujen päälle esiintymisvaatteet. Tonttupuvut oli koulun omasta näytelmävaatevarastosta jos itsellä ei ollut punaista paitaa ja tonttulakkia tms.

Vierailija
128/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kouluissa on hyvin paljon eroja. Meillä Turussa päin on aina joka koulussa ollut jonkinlainen Itsenäisyyspäivän juhla - eikä se kyllä kovin monta vuotta ole lapsille tullut yllätyksenä. Varmasti vanhemmissakin on paljon eroja, mutta en edes muista olisiko koulusta ikinä tullut kehoitusta juhlavastteisiin - täällä päin juhliin siististi pukeutuminen on tapa. Enkä puhu omasta perheestäni vain, vaan yleisesti. Niin Itsenäisyyspäivän juhlaan kuin vaikkapa todistusten jakoon laitetaan pikkuisen parempaa päälle (vähintäinkin ne siistit farkut ja kauluspaita), ja Jokisella tytöllä on joku kesämekko tai talvella joku lämpimämpi siisti juttu. Myös koulussa, jossa suuri osa oppilaista tuli köyhemmältä asuinalueelta. Ja erityisesti mamu-nuoret olivat aina hienosti pukuihin pukeutuneina.

129/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle voi ainakin "pienentää" hakaneuloilla äidin hameen jos tyttö on tarpeeksi vanha että osaa olla riuhtomatta ja kiemurtelematta. Sitä ei kukaan huomaa jos laittaa tarpeeksi siististi tarpeeksi monta pientä hakaneulaa, paitsi jos kohde itse riuhtoo ja reuhtoo ne esiin ... olen itsekin hätätilanteessa lainannut tällä tavalla äidin hametta tilaisuuteen jossa kaikilla piti välttämättä olla mustaa. Tietenkin jos tyttö on ihan kauhean pieni niin menee vaikeaksi. Pojalle en ymmärrä mitä vikaa on siisteissä perusfarkuissa.

Vierailija
130/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs olit ajatellut joulujuhlaan laittaa?

Laitappa viestiä ystäväpiirillesi ja kysy olisiko kenelläkään lainata mitään. Tai ota ompelukone esiin ja pienennä/suurenna joku olemassa olevista vaatteista.

Hätä keinot keksii!

Tiedän kyllä perheen, joka vie tyttärensä mihin vain verkkareissa, niin joulujuhlat, itsenäisyyspäivä vastaanotot vähän hienommassa paikassa ym. Mikkelissä siis tietyn ikäiset pääsevät juhlimaan itsenäisyyspäivää aina vähän "hienommin". Koulun kanssa menevät.

Ei siinä, ei mielestäni tarvita mitään överiäkään, riittänee ihan joku siisti mekko tai farkut ja kauluspaita/joku siistimpi yksivärinen, ei mitään Frozen/Cars kuviollista.

Vierailija
131/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläaste se koulu on. En ole ap, mutta tunnistin koulun heti. Itsenäisyysjuhla, 2016, 2.6. - Eli siis Kajaanin lyseo. Ja kyllä tästä juhlasta on tiedetty jo pidemmän aikaa.

Vierailija
132/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänäänkö tuli tieto, et ei ehtinyt kirpparilta hankkia?

Joo, näin tää näköjään toimii: mulla on kaksi lasta samassa koulussa, toisen opelta tuli viime yönä wilma-viesti, että tänään juhlava pukeutuminen, huomasin viestin aamulla klo 7 kun itse heräsin. Toisen ope ei ole vieläkään ilmoittanut mitään, koulu alkoi 45min sitten... kiireessä silitettiin sit kauluspaidat kummallekkin ja toinen lainasi isoveljen mustia sukkia kun omat oli kaikki pyykissä. Ja farkuissa lähtivät, molemmilla oli lahkeet puvunhousuissa liian lyhyet. Ohiksena vielä: että meillä ei pukeuduta pukuun edes jouluna, joten ei käynyt mielessäkään niitä tarkistaa etukäteen. Ja koulun itsenäisyyspäivänjuhla voisi olla vielä maanantainakin.

Vierailija
133/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä kouluissa nykyään juhlitaan tuohon tyyliin?? Vanhojentanssitkin kuulemma kaksipäiväiset nykyään, niin että pitää maksaa kampaajat ja meikit kahteen kertaan. Ei meillä koulussa mitään juhlia ollut joka pyhälle, vaan joulujuhla oli tämän sesongin ainoa juhla.

Vierailija
134/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläaste se koulu on. En ole ap, mutta tunnistin koulun heti. Itsenäisyysjuhla, 2016, 2.6. - Eli siis Kajaanin lyseo. Ja kyllä tästä juhlasta on tiedetty jo pidemmän aikaa.

Hupsis, siis 2.12.

Vierailija
135/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä kouluissa nykyään juhlitaan tuohon tyyliin?? Vanhojentanssitkin kuulemma kaksipäiväiset nykyään, niin että pitää maksaa kampaajat ja meikit kahteen kertaan. Ei meillä koulussa mitään juhlia ollut joka pyhälle, vaan joulujuhla oli tämän sesongin ainoa juhla.

Meillä taas on pelkästään tuo itsenäisyyspäivän juhla, joulujuhlaa ei ole ollenkaan. Eikä vanhempia kutsuta paikalle.

Vierailija
136/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Muuten hyvä trolli, mutta jokaisessa koulussa käytössä sähköinen reissuvihkojärjestelmä, joten tieto tullut koteihin sitä kautta hyvissä ajoin.[/quote]

Ainakin meidän koululta tulee tiedotteet tuon sähköisen järjestelmän kautta aina ihan viime tipassa, voin hyvin samaistua siinä mielessä ap:n ongelmaan. Olisikin hienoa jos asioista ilmoitettaisiin aina ajoissa.

Vierailija
137/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kenellä on koululaisia eikä ikinä mitään juhlia saati mitään siistimpiä vaatteita kaapissa eikä varaa niitä hankkia: Huomioikaa jo nyt että ensi vuonna Suomella on juhlavuosi ja taatusti kouluissa juhlitaan itsenäisyyspäivää. Alkakaa nyt säästämään niin ei tule yllätyksenä, vaikka 5 euroa / kk niin on jo 50 e kasassa, eiköhän sillä saa kirpparilta jo jotain.

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, toivottavasti joku muu olisi tästä jo huomauttanut. 

Vierailija
138/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kouluissa on hyvin paljon eroja. Meillä Turussa päin on aina joka koulussa ollut jonkinlainen Itsenäisyyspäivän juhla - eikä se kyllä kovin monta vuotta ole lapsille tullut yllätyksenä. Varmasti vanhemmissakin on paljon eroja, mutta en edes muista olisiko koulusta ikinä tullut kehoitusta juhlavastteisiin - täällä päin juhliin siististi pukeutuminen on tapa. Enkä puhu omasta perheestäni vain, vaan yleisesti. Niin Itsenäisyyspäivän juhlaan kuin vaikkapa todistusten jakoon laitetaan pikkuisen parempaa päälle (vähintäinkin ne siistit farkut ja kauluspaita), ja Jokisella tytöllä on joku kesämekko tai talvella joku lämpimämpi siisti juttu. Myös koulussa, jossa suuri osa oppilaista tuli köyhemmältä asuinalueelta. Ja erityisesti mamu-nuoret olivat aina hienosti pukuihin pukeutuneina.

Juurikin näin! Joka vuosi on juhlittu ja pukeuduttu sen mukaan, samoin joulu- ja kevätjuhliin.

Vierailija
139/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näistä kyllä tiedotetaan hyvissä ajoin, mutta kyllä nämä saattaa mennä vanhemmilta joskus ihan ohikin, kun on niin paljon muutakin kuin se Wilman seuraaminen. Ja ei kaikilla ei ole jatkuvasti kaapissa odottamassa sitä juhla-asustetta. Lapset myös kasvavat, niin ne jäävät myös hyvin usein pieniksi.

Minä ymmärrän ap:ta aivan hyvin. Jos tieto juhlavaatteista saavuttaa vanhemman edellisenä iltana, niin tuleeko kaikki iltatoimet ym. jättää väliin ja lähteä metsästämään niitä juhlavaatteita? Joihin ei edes välttämättä ole sillä hetkellä rahaa, niin ne pitäisi sitten vielä jostain kirpparilta löytyä?

Vierailija
140/153 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on taas niin pskapuhetta kuin voi vain olla. ei koulussa määrätä vaatetusta. ope on voinut sanoa että kiva jos puette jotain muuta kuin farkut jos joku on kysynyt että mikä on juhlavaate. tästä päättelee pieni koululainen että farkut on kielletty. 

joka vuosi joku tulee farkuissa. joulujuhlavaatteet pitää kuitenkin hankkia, että ne sitten päälle. vai ostatko ne edellisenä päivänä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä