Koulun itsenäisyyspäiväjuhla huomenna eikä varaa juhlavaatteisiin
Tulikin tieto, ettei huomenna saa mennä kouluun farkuissa tai verkkareissa/collegehousuissa, kun on itsenäisyyspäiväjuhla. Meillä nyt ei ole parempaa, eikä rahaa ostaa, kun juuri lisäverotkin maksoin. Pitää lapsen sitten varmaan pysyä kotona huominen päivä, ettei mene rähjävaatteissaan juhlia pilaamaan.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuuko joku juhla-vaatteisiin äitienpäivänä tai vappuna? No jos on jotain juhlia, mutta aika harva niissä käy, varsinkaan kaupungeissa. Meillä ainakin juhlia oli jotain kolmen-viiden vuoden välein. Joulujuhlissa olivat farkuissa ja kauluspaidoissa.
No kyllä meillä täällä pääkaupungissa on tapana mennä esimerkiksi äitienpäiväbrunssille ja vappupäivänä samoin, molempiin pukeudutaan juhlavasti (ei farkkuja tai verkkareita).
Olen aivan järkyttynyt, kuinka moni sanoo, että koulun kevätjuhlissakin farkut olisivat sopiva vaatetus. Joillakin ei ole sitten enää mitään tapoja, vaan kaikki on pitänyt arkistaa.
Ja kyllä omassa lapsuudessa 90-luvun lamavuosinakin kaikilla lapsilla oli juhlavat vaatteet niin Itsenäisyyspäivänä kuin joulu- ja kevätjuhlissakin. Näin ainakin Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko itsenäisyyspäivä yllätyksenä niin kuin viime vuonnakin?
En ole ap, mutta en minä ole tiennyt että koulussa pidetään itsenäisyyspäiväjuhla johon pitää pukeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuuko joku juhla-vaatteisiin äitienpäivänä tai vappuna? No jos on jotain juhlia, mutta aika harva niissä käy, varsinkaan kaupungeissa. Meillä ainakin juhlia oli jotain kolmen-viiden vuoden välein. Joulujuhlissa olivat farkuissa ja kauluspaidoissa.
No kyllä meillä täällä pääkaupungissa on tapana mennä esimerkiksi äitienpäiväbrunssille ja vappupäivänä samoin, molempiin pukeudutaan juhlavasti (ei farkkuja tai verkkareita).
Olen aivan järkyttynyt, kuinka moni sanoo, että koulun kevätjuhlissakin farkut olisivat sopiva vaatetus. Joillakin ei ole sitten enää mitään tapoja, vaan kaikki on pitänyt arkistaa.
Ja kyllä omassa lapsuudessa 90-luvun lamavuosinakin kaikilla lapsilla oli juhlavat vaatteet niin Itsenäisyyspäivänä kuin joulu- ja kevätjuhlissakin. Näin ainakin Espoossa.
Vantaalla ei ollut.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien koulussa on juhlittu itsenäisyyspäivää ja vielä hyvissä ajoin ennen itsenäisyyspäivää? Ei mitään henkilökohtaista muistikuvaa tästä.
Aikojen alusta? Ainakin omissa kouluissa valovuosi sitten vietettiin aina ja lasteni kouluissakin myös joka vuosi. Juhlava pukeutuminen tai koulun oma logopaita ollut meillä pukeutumisohjeena.
Minä olen 80-luvulla syntynyt, eikä ainakaan minun koulutaipaleeni aikana tuollaista ollut. Itsenäisyyspäivää kyllä juhlistettiin mutta kaikilla oli ihan arkivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien koulussa on juhlittu itsenäisyyspäivää ja vielä hyvissä ajoin ennen itsenäisyyspäivää? Ei mitään henkilökohtaista muistikuvaa tästä.
Aikojen alusta? Ainakin omissa kouluissa valovuosi sitten vietettiin aina ja lasteni kouluissakin myös joka vuosi. Juhlava pukeutuminen tai koulun oma logopaita ollut meillä pukeutumisohjeena.
Minä olen 80-luvulla syntynyt, eikä ainakaan minun koulutaipaleeni aikana tuollaista ollut. Itsenäisyyspäivää kyllä juhlistettiin mutta kaikilla oli ihan arkivaatteet.
Nimenomaan näin. Ei silloin vedetty hatusta mitään pukukoodeja. Mitä hienostelijoita sitten ovat nämä nykyopettajat?
Helsingissä neljäsluokkalaiset menevät itsenäisyyspäivän juhliin Finlandia-taloon tai vastaavaan paikkaan, jolloin odotetaan todellakin juhlapukeutumista lapsilta. Kaupunginjohtajaa ei mennä kättelemään verkkarit päällä.
Yleensä äidit pitävät kunnia-asianaan pukea lapsensa siististi ja kauniisti kun mennään"ihmisten ilmoille".
Suomalaiset osaavat pukea jälkikasvunsa säänmukaisesti ja järkeviin välikausi- ja talvivaatteisiin, löytyy haalaria jos jonkinlaista materiaalia. Se ei kylläkään riitä. Kaupunkimenoihin puetaan lapsille duffelit/villakangastakit ja muut kuin kuomat jalkaan. Sama koskee sisäpukeutumista: collegehousut on kotivaatteita ja päiväkotivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olit ajatellut joulujuhlaan laittaa?
Laitappa viestiä ystäväpiirillesi ja kysy olisiko kenelläkään lainata mitään. Tai ota ompelukone esiin ja pienennä/suurenna joku olemassa olevista vaatteista.
Hätä keinot keksii!
Ei mene lähellekään kiinni ne housut, jotka olisi.
Ratko takaa auki ja ompele kolmiomainen kiila jostain samannäköisestä kankaasta. Sitten paita siihen päälle niin ettei näy.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä neljäsluokkalaiset menevät itsenäisyyspäivän juhliin Finlandia-taloon tai vastaavaan paikkaan, jolloin odotetaan todellakin juhlapukeutumista lapsilta. Kaupunginjohtajaa ei mennä kättelemään verkkarit päällä.
Yleensä äidit pitävät kunnia-asianaan pukea lapsensa siististi ja kauniisti kun mennään"ihmisten ilmoille".
Suomalaiset osaavat pukea jälkikasvunsa säänmukaisesti ja järkeviin välikausi- ja talvivaatteisiin, löytyy haalaria jos jonkinlaista materiaalia. Se ei kylläkään riitä. Kaupunkimenoihin puetaan lapsille duffelit/villakangastakit ja muut kuin kuomat jalkaan. Sama koskee sisäpukeutumista: collegehousut on kotivaatteita ja päiväkotivaatteita.
Onko sulla tietoa, miten nuo duffelitakit yms hoidetaan esim Myllypuron tai Kontulan neljäsluokkalaisille lapsille? Siis perheissä, joissa on vanhemmat pitkäaikaistyöttömiä, työkyvyttömyyseläkkeellä, toinen vanhemmista puuttuu jne? Avustaako sossu jotenkin näissä hankinnoissa?
On siellä muutama muukin niissä farkuissa. Mutta kannattaa ennakkoon miettiä ja ostaa vaikka ees yhet mustat farkut kirppikseltä.
Älkää nyt helvetti sentään hankkiko niitä lapsia jos ette pysty edes vaatettamaan jälkikasvuanne tilanteeseen sopivalla tavalla. Juhlavaatteet maksavat kirpparilta ehkä 10€ ja jos siihenkään ei ole varaa niin ei pidä lapsia edes hommata. Lapsi tarvitsee tietyt jutut, kuten kesävaatteet, talvivaatteet, urheiluvaatteet, uimapuvun, juhlavaatteet ja jokusen lelun. Jos on ylivoimaista niin ihan voi peiliin katsoa. Kuinka tyhmä ja avuton olet jos et pysty lainkaan ennakoimaan näitä tarpeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olit ap tietoinen että koulussa tulee olemaan myös joulujuhla?
Varmasti on tietoinen mutta sinbehän kelpaa vaikka ihan normaalit puhtaat farkut ja puhdas siisti paita.
Eli hänen lapselleen olisi pitänyt ostaa vain housut, jos kerran siisti paita on jo olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin just lapselle kirpparilta kauluspaidan ja henkselihousut päiväkodin joulujuhlaan. Maksoi yhteensä 4 €. Varmasti olit ap tietoinen että koulussa tulee olemaan myös joulujuhla?
Joulujuhla ei ole vielä ajankohtainen, siitä valitetaan vasta muutaman viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin just lapselle kirpparilta kauluspaidan ja henkselihousut päiväkodin joulujuhlaan. Maksoi yhteensä 4 €. Varmasti olit ap tietoinen että koulussa tulee olemaan myös joulujuhla?
Joulujuhla ei ole vielä ajankohtainen, siitä valitetaan vasta muutaman viikon päästä.
Ei siellä tonttupuvun alla mitään juhlavaatetta tarvita.
Jos ei lapsi saa mennä omana itsenään, siisteissä arkivaatteissa, jäävät kotiin. Itsekin koen juhlavaatteet todella epämukavina päällä. Pätee taas tämä vanha sanonta, rumat ne vaatteilla koreilee.
Vierailija kirjoitti:
Oon töissä kirppurorilla ja näyttihän tuolla tänäänki olevan juhlavaatteita myynnissä pilvin pimein...
no mainostapa kirpputoria, jossa pilvin pimein juhlatamineita, oikeaa kokoa ja muistaen, että poikalapsi ei voi pitää bling-bling tiaraa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä trolli, mutta jokaisessa koulussa käytössä sähköinen reissuvihkojärjestelmä, joten tieto tullut koteihin sitä kautta hyvissä ajoin.
Trolliin en ota kantaa, mutta sähköistä reissuvihkojärjestelmää ei muuten joka koulussa ole. Meidän alakoululaiset kaivelevat juurikin niitä rypistyneitä lappuja repunpohjalta. Eikä edes asuta missään pikkupaikkakunnalla Taka-Hikiällä.
Eli koulun ei ole syytä järjestää mitään juhlia ja tapakasvatusta sen suhteen, koska sinun lapsesi eivät saa ajoissa niitä lappuja kaivettua repuista ja tieto juhlavaatetuksista tulee liian myöhään? Aloita nyt vaikka siitä, että opetat ne mukulasi huolehtimaan asioistaan ja vaihtoehtoisesti ratsaat itse ne reput välillä. Kautta aikojen on lasten pitänyt itse muistaa joko kertoa tai näyttää reissuvihosta tieto. Miten tämä on voinut toimia aiemmin, mutta ei enää nykyvanhempien ja kouluikäisten sukupolven kohdalla? Ihme avuttomuutta ja selittelyä taas ja syyn vierittämistä muiden harteille.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt helvetti sentään hankkiko niitä lapsia jos ette pysty edes vaatettamaan jälkikasvuanne tilanteeseen sopivalla tavalla. Juhlavaatteet maksavat kirpparilta ehkä 10€ ja jos siihenkään ei ole varaa niin ei pidä lapsia edes hommata. Lapsi tarvitsee tietyt jutut, kuten kesävaatteet, talvivaatteet, urheiluvaatteet, uimapuvun, juhlavaatteet ja jokusen lelun. Jos on ylivoimaista niin ihan voi peiliin katsoa. Kuinka tyhmä ja avuton olet jos et pysty lainkaan ennakoimaan näitä tarpeita?
Kirpparilta löytyy paljon vaatteita leikki-ikäiselle, mutta sitten et enää selviä 10 eurolla. Aikoinaan ostin ihan prismasta neljäsluokkalaiselle juhlatamineet itsenäisyyspäivävastaanotolle Helsingissä. Jokainen vaatekappale oli vähintään 20e. Siis puvuntakki, housut, paita, liivit. Kengät sitten jo tuplasti kalliimmat.
Nyt äkkiä suomenlipusta vaikkapa pussihousut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lapsi saa mennä omana itsenään, siisteissä arkivaatteissa, jäävät kotiin. Itsekin koen juhlavaatteet todella epämukavina päällä. Pätee taas tämä vanha sanonta, rumat ne vaatteilla koreilee.
Kohteliaaseen käytökseen ja tapatietouteen kuuluu mm. asianmukainen juhlapukeutuminen. Juhlapukeutumisella osoitetaan, että arvostetaan juhlatilaisuutta, sen aihetta ja järjestäjiä. Nämä koulun itsenäisyyspäiväjuhlat ja muut vastaavat tilaisuudet ovat erinomainen tilaisuus opetella yleisiä käyttäytymissääntöjä, tilannepukeutumista ja juhlaetikettiä.
Äläpä muuta sano! Viime aikoina on mediassakin ollut usein juttua lasten kaverisynttäreistä. On lapsia, joita ei kutsuta kenenkään synttäreille ja joiden omille synttäreille ei tule kukaan. On lapsia, joilla ei ole varaa järjestää sellaisia synttäreitä kuin nykyisin pitäisi olla tai ei ole varaa ostaa lahjaa synttärisankarille. Muitakaan juhlia ei juurikaan vietetä.
Mä olen kasvattanut lapseni yksinhuoltajana ja joka vuosi viettänyt lasteni kanssa kaikki perinteiset ja vähemmän perinteiset juhlat. Koti on koristeltu juhlan mukaan, pukeuduttu juhlavaatteisiin ja ruoka sekä kattaus ollut arkea juhlavampaa. Moni yksinhuoltaja ei eron jälkeen vietä enää mitään juhlia. Elämän annetaan muuttua tasaiseksi arjeksi. Samaa ilmiötä on perheissä, joissa ei lapsuudenkodissakaan totuttu juhliin. Jos tähän yhdistyy vielä se, ettei vanhemmilla eikä lapsillakaan ole juuri ystäviä tai edes kavereita, niin juhlia ei vaan ole. On myös ihmisiä, jotka pitävät juhlapukeutumista ja juhlien järjestämistä rikkaiden lesoiluna.