Koulun itsenäisyyspäiväjuhla huomenna eikä varaa juhlavaatteisiin
Tulikin tieto, ettei huomenna saa mennä kouluun farkuissa tai verkkareissa/collegehousuissa, kun on itsenäisyyspäiväjuhla. Meillä nyt ei ole parempaa, eikä rahaa ostaa, kun juuri lisäverotkin maksoin. Pitää lapsen sitten varmaan pysyä kotona huominen päivä, ettei mene rähjävaatteissaan juhlia pilaamaan.
Kommentit (153)
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien koulussa on juhlittu itsenäisyyspäivää ja vielä hyvissä ajoin ennen itsenäisyyspäivää? Ei mitään henkilökohtaista muistikuvaa tästä.
Aikojen alusta? Ainakin omissa kouluissa valovuosi sitten vietettiin aina ja lasteni kouluissakin myös joka vuosi. Juhlava pukeutuminen tai koulun oma logopaita ollut meillä pukeutumisohjeena.
Aijaa. Onko tuo ympäri Suomen? Minulla ei tosiaan ole mitään muistikuvaa, mutta se nyt ei varsinaisesti ole yllätys. Unohdan aika nopeasti turhat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien koulussa on juhlittu itsenäisyyspäivää ja vielä hyvissä ajoin ennen itsenäisyyspäivää? Ei mitään henkilökohtaista muistikuvaa tästä.
Kävin ala-asteen 90-luvulla ja meillä oli itsenäisyyspäiväjuhlat, en tosin muista oliko joka vuosi. Juhlat pidettiin aina mahdollisimman lähellä itsenäisyyspäivää, tyyliin edellisenä arkipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikojen alusta? Ainakin omissa kouluissa valovuosi sitten vietettiin aina ja lasteni kouluissakin myös joka vuosi. Juhlava pukeutuminen tai koulun oma logopaita ollut meillä pukeutumisohjeena.
Aijaa. Onko tuo ympäri Suomen? Minulla ei tosiaan ole mitään muistikuvaa, mutta se nyt ei varsinaisesti ole yllätys. Unohdan aika nopeasti turhat asiat.
Eiköhän toi ole koulukohtaista, luulisin ainakin.
Miks vähävaraiset ihmiset aina aattelee että niiden vaatteiden pitäis olla uutena ostettu ja hirveen hintasia? Miks ei voi ostaa käytettynä jotain 5 € juhlavaatetta ja myydä pois kun käy liian pieneksi? Mulla on kans yks ystävä joka aina valittaa kun ei oo rahaa mihinkään, mutta silti ostelee kaikkee turhaa ja aina kaiken uutena. Osti 700 € lastenvaunutkin kun ei halua käytettyä, ja kaikille lapsilleen siis uudet vaunut, aina uudet hoitopöydät jne. Ja sit valitetaan kun ei oo sitä rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo on outoa, että kaapissa ei ole mitään juhliin sopivaa, ihan aikuisillakin tapaa tätä. Vaikka hautajaiset tulossa ja ei ole MITÄÄN sopivaa vaatetta! Tai joidenkin häät ja ei sinnekään.
Minua alkoi ärsyttää tämä "ongelma" ja loin itselleni hyvän vaatevaraston. Jos on vaikka jonkun kesähäät, minulla on kaksi hyvää mekkoa joista valita. Jos on talvella juhlaa, minulla on perus musta mekko, tummansininen, pitsinen. Ja olen ostanut nudet korkkarit, mustat ja on kahdet värikkäät. Näitä voin yhdistellä ja piristää tarpeen vaatiessa koruilla. Sitten minulla on valkoinen hieno neule jonka voi laittaa mekon kanssa jos on kylmät ilmat.
Mielestäni jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi tehdä näin, ei se vain rahasta ole kiinni. Minun palkka on 1050€/kk ja hyvin olen saanut ostettua oikeasti laadukkaita juhlavatteita, joiden pitäisi kestää kauan käyttöä.
En usko, että kyse on niinkään rahasta. Kyse on siitä, että ei haluta vaatekaappiin roikkumaan vaatteita, joita tarvitaan ehkä kerran kymmenessä tai kahdessakymmenessä vuodessa. Jos vanhemmat ovat jo kuolleet ja ainoa sisko 5 vuotta nuorempi, niin siskon hautajaisia varten on tarpeetonta hankkia vaatteita jo nyt, koska sisko voi elää hyvinkin vielä 30 vuotta. Kaikilla ei myöskään ole sisaruksia tai ystäviä, joiden häitä voisi odottaa. Nykyisin häihin kutsutaan ensisijaisesti hääparin vanhemmat, sisarukset ja ystävät. Ei enää serkkuja, tätejä, setiä ja enoja, kuten vielä omassa nuoruudessani. Oma ikäluokkani eli +-50 viettää varsin usein pyöreitä vuosiaan "matkoilla". Eli ei järjestetäkään syntymäpäiväjuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Miks vähävaraiset ihmiset aina aattelee että niiden vaatteiden pitäis olla uutena ostettu ja hirveen hintasia? Miks ei voi ostaa käytettynä jotain 5 € juhlavaatetta ja myydä pois kun käy liian pieneksi? Mulla on kans yks ystävä joka aina valittaa kun ei oo rahaa mihinkään, mutta silti ostelee kaikkee turhaa ja aina kaiken uutena. Osti 700 € lastenvaunutkin kun ei halua käytettyä, ja kaikille lapsilleen siis uudet vaunut, aina uudet hoitopöydät jne. Ja sit valitetaan kun ei oo sitä rahaa...
Tuo osto-myynti vekslaus sopiikin teille av, yv, xyd ihmisille, jotka sitä jaksavat harrastaa. Meillä pidetään vaattet puhki ja heitetään sitten pois. Kun minä olin ala-asteella, ei ikinä käsketty pukeutua sen kummemmin. Oli sitten juhlat tai kirkko, sinne sai mennä vaikka navettavaatteissa, jos halusi ja hajusta päätellen, joku niin aina tekikin. 80-luvulla.
Kylläpäs täällä ollaan innoissaan puolustamassa verkkareita.
Silti aloittaja päivittelisi ja kauhistelisi, jos joku linnan juhliin menisi farkuissa tai verkkareissa.
Miksi vieraiden pitäisi niihin juhliin ostaa juhlapuku? Sehän on vaan kerran elämässä, ihan turhaa rahan menoa??
Jos vielä käyttävät niitä samoja verkkareita muissakin juhlissa, niin miksi pitäisi panostaa? Tulisi niistäkin juhlista rennommat ja kansaa lähellä olevat, kun "kerma" litkisi karjalaa tölkeistä ja sipsejä kulhosta verkkareissaan. Eihän tuota pönötystä jaksa kukaan koskaan katsoa... paitsi paljos ne vetää joka vuosi katsojia?
Myy se lapsen puhelin ja osta sille vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei läheskään ole joka vuosi juhlia jotka vaatisivat juhlapukeutumista, joten en todellakaan roikota kaapissa vaatteita joita ei tarvii.
Teillä ei siis ole koululaisia, joilla on joka vuosi kevät- ja joulujuhlat?
Kaikki eivät pidä kesäloman tai joululoman alkamista niin merkittävänä asiana, että sitä varten pitäisi pukeutua eri tavalla kuin muina päivinä.
Ja sen kyllä huomaa... Kaikki eivät pidä kesäloman tai joululoman alkamista edes niin merkittävänä asiana, että pesisivät lasten vaatteet ja harjaisivat hiukset.
No niin huomaa, mutta oopperaankin mennään nykyisin farkuissa. "Muodollinen" pukeutuminen kuuluu enää hyvin harvoihin tilaisuuksiin ja näitä tilaisuuksia ei joissain suvuissa ole koskaan. Ylipäätään juhliin suhtautuminen on muuttunut. Mennään, jos ei keksitä parempaakaan tekemistä tai jaksetaan tai viitsitään.
Näinhän se ikävä kyllä tuntuu olevan. Sääli, että arjelle ja juhlalle ei enää välitetä tehdä mitään eroa, mennään vaan niissä samoissa collegehousuissa ja printtipaidoissa marketista hautajaisiin. Näköjään koulukaan ei saa enää tehdä mitään tämän kehityksen estämiseksi.
Juhlakulttuuri katoaa hyvin nopeasti. Yhdessä tai viimeistään kahdessa sukupolvessa. Jos lapsuudenkodissa ei erityisemmin ole panostettu juhliin, jotkut saattavat silti haluta juhlia, kun on omia lapsia. Mutta jos isovanhemmatkaan eivät ole juhlineet, niin koko juhlakulttuuri on niin vieras, ettei siinä nähdä edes mitään järkeä. Koetaan, että ihan turhaa hömppää moinen.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä ollaan innoissaan puolustamassa verkkareita.
Silti aloittaja päivittelisi ja kauhistelisi, jos joku linnan juhliin menisi farkuissa tai verkkareissa.
Miksi vieraiden pitäisi niihin juhliin ostaa juhlapuku? Sehän on vaan kerran elämässä, ihan turhaa rahan menoa??
Jos vielä käyttävät niitä samoja verkkareita muissakin juhlissa, niin miksi pitäisi panostaa? Tulisi niistäkin juhlista rennommat ja kansaa lähellä olevat, kun "kerma" litkisi karjalaa tölkeistä ja sipsejä kulhosta verkkareissaan. Eihän tuota pönötystä jaksa kukaan koskaan katsoa... paitsi paljos ne vetää joka vuosi katsojia?
Myy se lapsen puhelin ja osta sille vaatteet.
Suurin osa ansioituneistakaan suomalaisista ei saa koskaan kutsua linnanjuhliin. Mielestäni ei voi verrata linnanjuhlia peruskoululaisten koulun juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo osto-myynti vekslaus sopiikin teille av, yv, xyd ihmisille, jotka sitä jaksavat harrastaa. Meillä pidetään vaattet puhki ja heitetään sitten pois. Kun minä olin ala-asteella, ei ikinä käsketty pukeutua sen kummemmin. Oli sitten juhlat tai kirkko, sinne sai mennä vaikka navettavaatteissa, jos halusi ja hajusta päätellen, joku niin aina tekikin. 80-luvulla.
No mut sit on varmaan turha itkee sitä että ei oo rahaa ostaa juhlavaatteita jos ei yhtään viitsi nähdä vaivaa. Usein köyhät on juuri niitä jotka odottavat että joku antaa rahan uusiin vaatteisiin ettei tarvitse itse tehdä mitään asian eteen. Omasta mielestäni kaikilla tulisi joku juhlavampi tai edes siistimpi vaate olla. Mutta ehkä toiset meistä käyvät häissä ja synttäreilläkin navettavaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin ala-asteen 90-luvulla ja meillä oli itsenäisyyspäiväjuhlat, en tosin muista oliko joka vuosi. Juhlat pidettiin aina mahdollisimman lähellä itsenäisyyspäivää, tyyliin edellisenä arkipäivänä.
Meillä myös, tämä oli Espoossa. Taidettiin laulaa juhlasalissa ja ruokalassa oli juhla-ateria. Teroitettiin, että pitää käyttäytyä hienosti eikä pölöttää kaverien kanssa tai pelleillä.
Ruokalan pöydissä oli kynttilät ja jokainen luokka haki vuorollaan ruokaa. Ihmisillä oli siistit vaatteet, opettajia myöten.
Keittiön henkilökunta oli leiponut ison täytekakun, joka näytti suomen lipulta. Toivottivat kaikille hyvää itsenäisyyspäivää.
90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mutta kuinka moni käyttää lasten juhlavaatteet puhki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut sit on varmaan turha itkee sitä että ei oo rahaa ostaa juhlavaatteita jos ei yhtään viitsi nähdä vaivaa. Usein köyhät on juuri niitä jotka odottavat että joku antaa rahan uusiin vaatteisiin ettei tarvitse itse tehdä mitään asian eteen. Omasta mielestäni kaikilla tulisi joku juhlavampi tai edes siistimpi vaate olla. Mutta ehkä toiset meistä käyvät häissä ja synttäreilläkin navettavaatteissa.
En usko, että kukaan menee häihin tai synttäreille navettavaatteissa. Mutta onko niin vaikea ymmärtää, että kaikilla ei ole ystäviä tai sukulaisia, joilta tulisi kutsuja häihin tai synttäreille? Ainoa kaveri ja ainoa veli on voinut mennä naimisiin jo 7 vuotta sitten. Ei ole tulossakaan enää kutsuja häihin. Mitä tulee vielä lasten juhlavaatteisiin, niin yhä useammat häät ovat nykyisin lapsettomat. Kun muutama vuosi sitten järjestin 50-vuotisjuhlani, olin "erilainen", koska suurin osa tutuistani ei ole järjestänyt omiaan. Viimeisen 15 vuoden aikana olen ollut kaksissa häissä ja niistä molemmat olivat viime kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä trolli, mutta jokaisessa koulussa käytössä sähköinen reissuvihkojärjestelmä, joten tieto tullut koteihin sitä kautta hyvissä ajoin.
Trolliin en ota kantaa, mutta sähköistä reissuvihkojärjestelmää ei muuten joka koulussa ole. Meidän alakoululaiset kaivelevat juurikin niitä rypistyneitä lappuja repunpohjalta. Eikä edes asuta missään pikkupaikkakunnalla Taka-Hikiällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, muistan oman toisen pojan kouluajoilta, että noita viestejä tuli ihan viime tingassa. Miksi hitossa? Kun ihmisillä voi olla suunnitelmia. Toisinaan kyllä kyse oli siitä, että poika unohti antaa lapun. Mutta ei aina siitäkään, vaan joskus tuli edellisenä päivänä. Koettakaa nyt ihmiset ymmärtää, että tarvitaan muutama päivä aikaa suunnitelma aikataulut ja jos tarttee vaatteita, niin hankkia. Ei ole mitään järkeä pitää kasvavalle lapselle juhlavaatteita varastossa, vaan ei-välttämättömät hankinnat on viisasta tarpeen mukaan. Varmasti tieto on jo pari viikkoa ennen, miksi ne ilmiotukset edelleen tulevat viime tingassa? Erityisluokkalaisen kanssa muuten ei ikinä tätä ongelmaa, vaan kaikki ilmiotettiin reissuvihossa hyvissä ajoin.
En kyllä usko, että missään koulussa mistään juhlasta ilmoitetaan vasta muutamaa päivää aikaisemmin. Juhlien valmistelut vievät kuitenkin usein viikkoja ja kaikki luokat ovat yleensä jollain tapana mukana; osa esiintyy, osa tekee koristeet.
Ei ollut Jyväskylässä ainakaan 80 ja 90 luvulla koulun itsenäisyyspäivän juhlia.
Ja joulu ja kevät juhlissa olitiin ihan siisteissä arki vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kukaan menee häihin tai synttäreille navettavaatteissa. Mutta onko niin vaikea ymmärtää, että kaikilla ei ole ystäviä tai sukulaisia, joilta tulisi kutsuja häihin tai synttäreille? Ainoa kaveri ja ainoa veli on voinut mennä naimisiin jo 7 vuotta sitten. Ei ole tulossakaan enää kutsuja häihin. Mitä tulee vielä lasten juhlavaatteisiin, niin yhä useammat häät ovat nykyisin lapsettomat. Kun muutama vuosi sitten järjestin 50-vuotisjuhlani, olin "erilainen", koska suurin osa tutuistani ei ole järjestänyt omiaan. Viimeisen 15 vuoden aikana olen ollut kaksissa häissä ja niistä molemmat olivat viime kesänä.
Sääli jos lapsillakaan ei koskaan ole kaverisynttäreitä, joulujuhlia, kevätjuhlia, pikkujouluja tms. Meillä pukeudutaan siistimmin myös jouluaattona.
Mä ostin just lapselle kirpparilta kauluspaidan ja henkselihousut päiväkodin joulujuhlaan. Maksoi yhteensä 4 €. Varmasti olit ap tietoinen että koulussa tulee olemaan myös joulujuhla?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olit ap tietoinen että koulussa tulee olemaan myös joulujuhla?
Varmasti on tietoinen mutta sinbehän kelpaa vaikka ihan normaalit puhtaat farkut ja puhdas siisti paita.