Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masentunut - oletko tyhmentynyt?

Vierailija
30.11.2016 |

Itse olen sairastanut lievää/keskivaikeaa masennusta vuosikausia. En ole huolinut lääkkeitä, ainoastaan unilääkkeet käytössä, muuten mennään streittinä. En pidä sivuoireista ja pystyn sinnittelemään näinkin. Ainoa, mikä minua vähän huolettaa, on että kognitiiviset kykyni ovat laskeneet selvästi viime vuosina. Samoin keskittymiskyky. Unohtelen myös asioita ja uuden oppiminen on vaikeaa.

Olen miettinyt, että onko tämä joku aivojen luonnollinen torjuntamekanismi, joka johtaa lopulta autuaaseen tietämättömyyteen, kuten nyt vaikka alzheimer tai dementia? En tiedä onko lääkkeistä apua, pelkään tosiaan sivuvaikutuksia ja viimeisen seksuaalisen kyvykkyytenikin menoa lääkkeiden vuoksi. Mutta tuntuu, että aivot rappeutuvat jatkuvasti.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut huonomuistinen, keskittymiskyvytön ja uuden oppiminen vaikeaa. Lääkkeetön. En kuitenkaan osaa ajatella, että se johtuisi masennuksesta, joka on noiden oireiden ilmettyä oikeastaan jo mennyttä aikaa. Koen, että syynä on ollut ahdistus ja siitä johtuva unettomuus. Kun nukun ja syön ja olen alkanut saada elämän suuret kriisit ratkeamaan, tuo kaikki tuntuu helpottavan. Ei mulla kuitenkaan ole mitään objektiivista mittaria käytössä.

Väitöskirjaa olen tässä kirjoittamassa, että luovuus ja omanarvontunto ei ainakaan ole kadonneet, vaikka ovatkin olleet piilossa. Ja mulla on siis ollut elämä päreinä semmoiset seitsemän vuotta, varsinaista itse masennukseksi laskemaani aikaa sitä ennen edellisestä lamasta asti. Vähävoimaisia päiviä on, mutta jälkikäteen tajuan olleeni silloin joko muuten väsynyt tai sitten vihainen ja yrittäneeni kieltää asian.

Vierailija
22/25 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän masentuneiden aivoista on löydetty tutkimuksissa muutoksia, mm. hippocampus surkastuu jonkin verran. Itsekin olen tyhmentynyt huomattavasti ja keskittymiskyky sekä muisti ovat huonontuneet. Vuosikausien unettomuuskin toki vaikuttaa asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt lääkkeitä 12 vuotta ja sitä ennen ehdin olla masentuneena pari vuotta.

Nykyään olen normaali ja työssäkäyvä, mutta kognitiiviset kyvyt ovat mielestäni heikommat kuin noin 15v takaperin.

Myös luovuudesta on kadonnut valtava siivu.

Onko se sitten masis, lääkkeet, molemmat vai joku muu?

Vierailija
24/25 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt lääkkeitä 12 vuotta ja sitä ennen ehdin olla masentuneena pari vuotta.

Nykyään olen normaali ja työssäkäyvä, mutta kognitiiviset kyvyt ovat mielestäni heikommat kuin noin 15v takaperin.

Myös luovuudesta on kadonnut valtava siivu.

Onko se sitten masis, lääkkeet, molemmat vai joku muu?

Masennus.

Vierailija
25/25 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin olevani tämän asian kanssa yksin.. Eli myös täällä yksi ilmottautuu, joka selvästi on tyhmentynyt masennuksen myötä. En edes osannut yhdistää sitä masennukseen. Luulin vain, että olen muuten vain tullut tyhmäksi. Ennen olin paljon nokkelampi, ja monet asiat kiinnostivat enemmän ja jäivät paremmin muistiin.. Mutta helpottavaa  oli törmätä tähän keskusteluun, kiitos.

En itsekään käytä lääkkeitä, vaikka purkki on kaapissa odottamassa. Voxra, mutta en ole uskaltanut aloittaa.

Jos lääkäri on kerta sitä sulle määrännyt niin nappia naamaan. Vaikutuksen alkamiseen menee tosin viikkoja. Parhaalla kaverilla on Voxra ja hän on virkistynyt huomattavasti. Alkanut taas juoksemaan, seurustelemaan, käymään viihteellä jne. Aikaisemmin en saanut raahattua sitä ovesta ulos, tai edes sängystä ylös.

Kaikki lääkkeet ei kaikille sovi kyllä. Saanko kysyä miksi Voxra? Ei sitä yleensä määrätä. Kaverille sitä suositteli toinen kaveri, ja lääkäri oli kai sen verran valveutunut, että ei tunkenut sitä iänikuista sitalopraamia käpälään.

Aion kyllä sen aloittaa, mutta täytyy vielä kerätä rohkeutta. Kuitenkin vuosia ollut lääkkeitä vastaan, joten lääkkeiden haku apteekista oli jo iso askel. Seuraava on niiden ottaminen.

Voxra siksi, koska en suostunut ottamaan ssri-lääkkeitä. Lääkäri sitten näki parhaimmaksi vaihtoehdoksi Voxran.